Auteur Topic: (solosride.be) Lowie’s Spa Ride  (gelezen 5625 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
(solosride.be) Lowie’s Spa Ride
« Gepost op: 28 oktober 2011 - 22:41 »
Full: 113 km en 3.200 hm
Verkorting 1: 67 km en 1.700 hm
Verkorting 2: 62 km en 1.700 hm

De 113 km-tocht gaat enerzijds door de uitgestrekte woudgebieden ten noorden en ten zuiden van het kuuroord Spa en anderzijds ten oosten door de Hoëgne-vallei en haar vele zijvalleitjes in de gemeente Jalhay.
Het is een aaneenschakeling van smalle bospaadjes, dikwijls langs riviertjes met soms technische passages, nu en dan bredere boswegen.  De hoogtemeters worden gehaald door de vele korte klimmen en slechts enkele langere, samen meer dan 30 stuks (zie hoogteprofiel).
Dit gebied wordt gekenmerkt door de ontelbare beekjes en riviertjes die ontspringen in de Hoge Venen en in de Venen van Malchamps (ten zuiden van Spa).  Een uitgebreid wandelnetwerk doorkruist deze streek, en langs de meeste van die beekjes loopt wel een wandelpaadje.  Dat vind je nergens anders in de Ardennen, en zeker niet in de buurlanden.  Díe paadjes zoeken we uiteraard op.

Meer nuttige info vind je op onze site solosride.be.  Updates en nieuws over de Spa Ride zullen uiteraard ook hier verschijnen.
Vragen en/of opmerkingen zijn hier steeds welkom !

De gedetailleerde GPS-track is enkel verkrijgbaar op aanvraag per e-mail, zie tevens onze site.

Lowie, Stef en Elias

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:(solosride.be) Lowie’s Spa Ride
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2011 - 21:52 »
Euhm ... waar te beginnen ... misschien éérst met naar bed te kruipen en een tukje te doen om de werkendag morgen fris aan te vatten.

Dit weekend alle 3 "nieuwe" rides  klein gekregen.
Na de nachtrit in Merksplas zaterdagnacht (véél te laat in bed, mijn fout), zondag de Stavelot Ride.  Maandag dan de Spa Ride en vandaag dan de Malmédy Ride.
Lang leve het verlengde weekend ... al vroeg ik me onderweg af of het dan écht wel nodig was om alle "fulls" op een weekendje te rijden als voorbereiding op volgend jaar (én om nog de 200.000 hm op een jaar af te klokken).

Later meer, maar het mag duidelijk zijn: dit was weer een topweekendje !

P.S.: wie het mooiste kleurenpallet van gans het jaar wil aanschouwen, moet NU naar de Ardennen gaan.  En met NU, bedoel ik ook nu ... over een weekje wordt het te tricky om de technische paadjes te doen (vooral de putten waren nu al goed verstopt onder het bladerendek, wat met momenten spannende situaties opleverde), tenzij je natuurlijk op de meer beschaafdere paden blijft.
« Laatst bewerkt op: 2 november 2011 - 08:09 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2011 - 19:48 »
Ter info: de kalender met jachtdata voor de herfst/winter 2011 kan je op onze site terugvinden bij de links.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2011 - 21:29 »
* UPDATE *

Naar aanleiding van m'n ritje begin van de maand, heeft deze Spa Ride in de Hoëgnevallei nabij de Pont du Centenaire nog een kleine maar fijne wijziging ondergaan  ;).

Berre

• 4Bikers Member
Re: (solosride.be) Lowie’s Spa Ride
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2012 - 14:54 »
Ik krijg net bericht van Lowie, live uit Spa. De paadjes liggen er goed bij. Met het droge weer dat ze voor morgen in de ardennen voorspellen ga ik de sparide rijden. Of althans een stevig deel ervan.

Ik probeer ginder te vertrekken omstreeks 7u45. (op het strand van Royompré)

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2012 - 21:41 »
Toeval bestaat niet ?
Vandaag met mijn bikemakkers op Bert en Nico gebotst (en bijna de kant ingereden toen zij naar boven zwoegden en wij naar beneden zoefden).
79 km volbracht ... nog 35 km te gaan. Hopelijk hebben ze die nog goed ten einde gebracht ondanks een tegenpruttelend achterwiel van Bert. Het - naar mijn persoonlijke voorkeur - mooiste stuk moest dan nog komen, maar ..... enfin, we horen het hier later wel.

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2012 - 10:24 »
Om 06.30u vertrokken Nico (jinbai ittai) op de carpool in Grobbendonk. De missie van de dag: Lowie’s Spa Ride, full versie klein krijgen.

Het weer beloofde althans ideaal te zijn. Het leek er zelfs op dat het de nacht voordien niet geregend had in de regio Spa. De paadjes lagen er dus ideaal bij. Bij regenweer zou ik toch twee keer nadenken om de tocht te doen. De ontelbare houten bruggetjes, de worteltapijten ‘De Luxe’ en keienvelden ‘subliem’ kunnen er dan wel eens een gedurfde onderneming van maken.

Een tocht als dit rij je zo rustig mogelijk. Vooral genieten en geconcentreerd blijven. Het eerste deel(tje) van de tocht begint relatief gemakkelijk. Wat op en neer en nog niet te technisch. Hoewel het rijgemiddelde de eerste uren ook niet bijster hoog ligt (13.5). Maar eens opgewarmd volgen de pareltjes elkaar op. ‘Korte’ klimmetjes gevolgd door prachtige singletrails. Het was mooi weer, dus hier en daar waren massa’s wandelaars op de been. Mede door een georganiseerde wandeltocht in Spa. Al chance dat ik een bel geïnstalleerd had. Iedereen was hoffelijk.

In spa kregen we de langste klim voorgeschoteld, een 300hm. Eigenlijk twee opeenvolgende lange klimmen. De top van de tweede ligt halfweg.  Alles voelt nog relatief goed aan, maar het begint af en toe toch al eens te pikken.

Aan het meer van Warfaaz vinden we een automaat om de drankvoorraad aan te vullen. Ik begin te vermoeden dat we de geschatte tijd van 10u onderweg niet zullen halen.

Even later komen we parcoursbouwer/gids Lowie tegen met zijn gevolg. Het moet weer lukken. Daphne zoefde mij inderdaad bijna in de kant. Even een babbeltje gedaan, eens naar mijn achterwiel gekeken (vermoedelijk gebroken as?) en verder. Op zoek naar de fantastische wilde finale zoals Lowie het omschrijft. We hebben nog 35 km voor de boeg. Goed voor een uurke of 3. Het bikeparadijs de Hoegnevallei, ronduit schitterend. Hier en daar houden we de track niet goed in het oog in belanden in passages waar fietsen uit den boze is (echte wandelpaadjes). Dan maar fiets in de nek en stap/kleffer training. Zelfs na 8u op de fiets speelde de gedachte om het lusje nog eens te doen. We rijden maar wijselijk verder. Het is nog even. Zalige natuur hier. Van de ene vallei rijden we naar de andere, de Stattevallei deze keer.

Van hieruit rijden we richting Lowies RDHF-klimmetje. Ik kijk er een beetje tegen op. Een ondertussen bekende klim, waar je altijd een beetje dood gaat. De vermoeidheid begint te spelen. :007: Het harken begint. Nico herleeft volledig en rijdt schijnbaar nog vlotjes naar boven. Nog één grote lus rest ons van het strand. De vele kimmetjes wegen door. We eindigen met een subliem stukje singletrail en pers er het laatste uit.

135 houten brugjes, 30 klimmen en bijna 11u puur bikeplezier later zit het er op. 114km, net geen 3100 hm. De mooiste bikedag van het jaar, tot hier toe. Het zal niet simpel zijn om mooier te zijn dan dit. :cool:

Technische mountainbikebagage is een absolute vereiste om plezier te beleven aan de opeenvolging van technische singletracks. Met een hardtail zou ik al wel twee keer nadenken.

Chapeau Lowie, sterk werk!

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2014 - 07:04 »
Afgelopen donderdag heb ik samen met een bikemakker de Spa-ride gereden. De omstandigheden waren perfect: poeierdroge ondergrond en geen druppel van de voorspelde regen gezien. Wat we wel gezien hebben: schitterende paadjes, bruggetjes, weinig volk (behalve op die ene afdaling waren een wandeling aan de gang was (nabij militair domein)), singletracks, trappen,...  De 10 uren die we ervoor nodig hadden zijn werkelijk voorbij gevlogen.

Een filmpje kan je hier bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=NImSm5Gjuuk

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2016 - 19:28 »
Spa ride verkorte lus 67km: wegblijven. In tegenstelling tot vorige week lag het nu echt sappig. Wat een contrast. Bovendien was er vrij veel omgewoeld door de bospoepers... De hoogtemeters waren met momenten zwaar.

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #9 Gepost op: 5 april 2017 - 20:45 »
dit weekend dan toch de lente-versie van "Spa Ride deel 2" gereden. Wat een pareltje zeg! Dit was echt spek voor mijn bek. Prachtige omgeving, stralend lenteweer, lekker technisch (maar wel altijd doenbaar met een gewone MTB), veel bomen in bloei en dan ook die prachtige bosanemonen, enorm veel singletrack ook. Ik denk dat deze dag in mijn persoonlijke MTB top-5 komt te staan! Dikke aanrader dus.

wel onze tijd voor genomen: 9h onderweg, 7h rijtijd, 76km - 1965hm

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #10 Gepost op: 9 april 2017 - 23:23 »
Merci Kris voor deze mooie reactie - daar doet ne mens het voor hé : gelijkgestemde zielen laten meegenieten.
Nu hopelijk dit jaar Spa deel 1 aanpakken, een beetje opvrolijken en een beetje langer maken .... en dan kan die ellendige Spa full van de kaart.
Sorry Elias en andere doordrijvers, maar een modale biker-meerwaarde-zoeker is beter gediend met dit soort afstanden denk ik  :D

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2017 - 20:14 »
Sorry Elias en andere doordrijvers, maar een modale biker-meerwaarde-zoeker is beter gediend met dit soort afstanden denk ik  :D

En daarmee wordt rekening gehouden ... Project X dit jaar mét mogelijkheid om elke dag een "korte" afstand van +/- 65 km (of korter op aanvraag), die even technisch is als de grote afstand  ;).

Bij de weg: ben zelf ook wat meer aan het afwisselen tussen explosieve XC en lange afstanden (komend WE is de WesterwaldSteig afhaspelen) ... vorig jaar was ik gewoon slecht tijdens de IB ... nu terug meer XC om de benen wat te prikkelen ... van de 4 wedstrijden al 3x 2e geworden, momenteel in de G-Skin Trophy 1e in m'n categorie, na vorige week wel nipt uit de top-3 algemeen gevallen (in de voormiddag nog in Frankrijk gaan biken deed daar geen goed aan, net zoals de dag voordien de MMMM van het lijstje vinken; maar toch plezant om met ongeschoren benen en ne stalen velo de gasten van het Merida Wallonië Team en andere XC mannen nerveus te maken) ... geheimtip: de parcoursen van de G-Skin trophy zijn top (van degene die al achter de rug zijn, zijn vooral Sibret en Bastogne erg leuk --> troues de bombes, worteltapijten, drops, jumps, net-wel-net-niet afdalingen, > 75% van het parcours singletrack op de limiet ... kortom, ik geef toe: véééél plezanter dan marathons !).

<a href="https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17855023_1357203007658789_7562637180836296829_o.jpg?oh=92ef8cf5bb3f45717bab80a7bc9a52c9&amp;oe=59856CFB" target="_blank" class="new_win">https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17855023_1357203007658789_7562637180836296829_o.jpg?oh=92ef8cf5bb3f45717bab80a7bc9a52c9&amp;oe=59856CFB</a>

On topic: Spa Ride: plezaaaaaant  :045: !
« Laatst bewerkt op: 11 april 2017 - 20:25 door Magura »

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2017 - 18:48 »
om met ongeschoren benen en ne stalen velo de gasten van het Merida Wallonië Team en andere XC mannen nerveus te maken)[/i].

Echt ne valsen trage gij, knappe dinges dat em weeral doet.

JefB

• 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2017 - 20:09 »
Wij vorige dinsdag er ook op uit getrokken om Lowie Spa ride deel 2 (Hoegne en omstreken) te rijden. Lowie stuurde een up tot date gps track door die tip top in orde was. Wel 75km en dat was iets te ver, we mikten op max 65km. Dus hebben we de 4 echte lusjes gelaten voor wat ze zijn en afgeklokt op 63km en 1500hm. Ook niet slecht.

Dit was ontzettend genieten, jongens wat een parcours. Vooral de eerste helft was top: wat een technische, maar toch nog berijdbare, singeltracks waren me dat. En altijd zo mooi gekozen met een licht negatief percentje, op sommige stukken was het echt meeegaflowy. Zalig. Het tweede deel, Bos van Staneux, is ook mooi maar - na 3u verwend te zijn met niet-bepaald Belgische trails - toch dat ietsje saaier. Mss ook doordat we daar ook de twee extra lusjes links lieten liggen en de downhills die we vanuit de valei zagen, leken wel top. Ook frappant hoe minder vlot de laatste technische singletracks op de flank liepen met de vermoeidheid in de benen/armen/schouders/....

We hadden vorige zomer ook Malmedy ride gereden, althans de basislus. Spa vonden we mooier (ook minder hike en meer bike), vooral dan het oostelijke deel. Dus, als we het opnieuw gaan rijden (en dat doen we!!!) gaan we alle extra lusjes doen (ook in de buurt van de Hoegne) maar de lange uitstap naar het westen van Bois de Staneux eruit laten. Zo komen we op  65km, ideaal.

Dus, nog eens, een dikke merci aan Lowie om dit allemaal in mekaar te boksen. Wie rijdt nog toertochten als je dit kan doen?
« Laatst bewerkt op: 14 april 2017 - 20:15 door JefB »