Auteur Topic: (solosride.be) Lowie’s Stavelot Ride  (gelezen 11709 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
(solosride.be) Lowie’s Stavelot Ride
« Gepost op: 28 oktober 2011 - 22:42 »
Full:95 km en 2.900 hm
Verkorting: 74 km en 2.150 hm

Zeker qua hoogtemeters een zware tocht, vergelijkbaar met Solo’s 85 en 108 km.  Deze tocht sluit in de buurt van Coo, Trois-Ponts en Spa trouwens aan op de Solo’s Rides.  Er zitten 14 zware klimmen in, waarvan de meeste tussen 150 en 250 hms.  Vanaf de eerste klim weet je hoe laat het is: na 6 km sta je 300 meter hoger, en níet tegen de 5% die dat laat uitschijnen.  De diep ingesneden valleien van Amblève en Salm vormen de hoofdaders in dit gebied, maar ook de zijrivieren zorgen voor voldoende reliëf-verschillen.
Dit is ook de streek met de mooiste vergezichten in België.  Knijp dan ook regelmatig je remmen dicht om hiervan te genieten. De vele weggestoken oude gehuchtjes die je passeert maken het plaatje af.

Meer nuttige info vind je op onze site solosride.be.  Updates en nieuws over de Stavelot Ride zullen uiteraard ook hier verschijnen.
Vragen en/of opmerkingen zijn hier steeds welkom !

De gedetailleerde GPS-track kan je gratis downloaden op onze site.

Lowie, Stef en Elias

JefB

• 4Bikers Member
Re:(solosride.be) Lowie’s Stavelot Ride
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2011 - 08:46 »
Groot deel van deze tocht al es gereden (vorig jaar in juni), en het moet gezegd: héél plezant. Vooral leuk omwille van z'n prachtige vergezichten. En de Lowie die dat dat allemaal deelt met de medemens  :045:

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2011 - 19:48 »
Ter info: de kalender met jachtdata voor de herfst/winter 2011 kan je op onze site terugvinden bij de links.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2011 - 21:35 »
* UPDATE *

Opgelet: bij de checkup van de Stavelot Ride heb ik gemerkt dat tussen Coo en Trois-Ponts een paadje is versperd door een ernstige "landslide".  Dit staat ter plaatse ook aangegeven.  Doorrijden heeft geen zin, aangezien je verder voor een hek staat.

Voorlopig kan je, tot nader order, een alternatieve (helaas minder interessante) track volgen.  De aanpassing van de GPS-track is vanaf heden beschikbaar op onze site.

Berre

• 4Bikers Member
Re: (solosride.be) Lowie’s Stavelot Ride
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2012 - 12:42 »
Gisteren de Stavelot-ride aan mijn palmares toegevoegd. Ja watte.

Enkele tips;

Een fully is absoluut geen overbodige luxe.

Na een periode van regen af te raden. Momenteel lag de ondergrond er meer dan behoorlijk bij. Maar je moet niet veel verbeeldingskracht hebben om te zien dat het er heel sappig kan bijliggen.

Enkel aan te beginnen als de conditie en doorzettingsvermogen in orde zijn. Een reeks klimmen die de energie uit je lijf zuigen gevolgd door thrillerafdalingen waar de snelheid lager ligt dan dat je zondags met de fiets naar de bakker gaat. De vlakkere stroken zijn uiteraard venige stroken die doorspekt zijn met worteltapijtjes. Recuperatie nihil.  :)

Zoals Lowie reeds aangaf moet je niet denken aan een rijgemiddelde van 15 per uur. Ik was 8u onderweg met een rijtijd van 7u35.

Hier en daar zijn de bosbouwers stevig aan ‘t werk geweest, wat de vergezichten nog meer ten goede komt. De paadjes zijn meestal mooi vrij gemaakt. Af en toe moet je echter van de fiets door omgevallen bomen.

Prachtige tocht, sterk werk van Lowie! Mountainbike pur sang. Vorig jaar de Solo’s ride 85 gereden (ook geweldig trouwens). Ik had het gevoel dat de Stavelotride zwaarder was wat betreft de ondergrond en technicitijd. Hoewel dat een offday natuurlijk ook een ander beeld geeft dan een superdag.

Op naar de Sparide (dan toch de fully maar van stal halen)!

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2012 - 18:00 »
Merci Berre voor deze aardige respons.

Vorig Paas-WE heb ik nog een 130 km genoten van Spa-, Stavelot- en Solo-paadjes.
Het weekend daarvóór is de volledige Spa-ride gecontroleerd en goed bevonden.
En nóg iets vroeger is de Malmédy Ride verkend en op enkele plaatsen aangepast, lees mooier en zwaarder gemaakt.

Voor de "landslide" in de Stavelot Ride heb ik op Paaszondag (in aardig gezelschap overigens) een nieuwe oplossing gevonden om niet via de brede weg naar beneden te vlammen. Het nieuwe trajectje gaat ergens 100 meter los door den bos, maar op 11 mei passeer ik daar met een goeie 20 man, en dan zal het wel duidelijker zijn  :D.
Sorry Stef, maar je krijgt nog eens de nieuwste tracks doorgezonden.

@ PhrAcE die ik op de camping in Coo tegenkwam, zwaar bepakt en bezakt : zo'n 3-daagse doe ik ook nog wel eens, maar nu verkoos ik toch een 2-daagse met de madam die jou niet bekend leek !

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2012 - 19:01 »
Lowie , gij se hollandse snoeper ..........

BTW :  die vélo me grote wielen , is die van u ?
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Iefke

• 4Bikers Member
  • Ivo Janssens
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2012 - 20:57 »
 lap, ik peins dat we nu niet meer mee mogen  :$    ;)

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2012 - 21:09 »
BTW :  die vélo me grote wielen , is die van u ?
Ja, ik heb hem gewisseld met die van haar man Johan (zie foto). Ik had liever gewisseld ..... ach laat maar.

jinba ittai

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2012 - 21:51 »
Ja Lowie,

Had die foto al zien circuleren op facebook  ;)
Het is begrijpelijk dat wij ni meer mee mogen nu ge schoner bike-gezelschap hebt  :cry:

Heb je ze kunnen volgen  :032:

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2012 - 06:37 »
Het is begrijpelijk dat wij ni meer mee mogen nu ge schoner bike-gezelschap hebt  :cry:

Pfff , ik val toch niet op ollandse mannen  :039: .

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2012 - 12:46 »
Verkennen met een grote V  :p  Daar kunnen Elias en ik nog iets van leren , ipv altijd alleen te liggen baggeren en sakkeren  ergens in een diep bos is dat gezelschap wel een verademing  :D :D

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2012 - 13:32 »
daarmee wil ik ook wel is mee gaan crossen in de bossen   :D :045:

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #13 Gepost op: 13 april 2012 - 18:53 »
PhrAcE: hoewas't, goedgekeurd  ;) ?

Lowie: wat mij naast die *mooie* natuur ook wel interesseert zijn de details: kan je op die nieuwe XTR 10-speed crank ook een 22 kwijt ?  Standaard is dat 24 vooraan en 36 achteraan als kleinste verzet, wat nagenoeg (iets zwaarder) hetzelfde is als 22x34.

Maar met een 29"er komt zo'n verzet niet goed tijdens pakweg een IronBike waar ik met 22 vooraan al een uurke of 2 per dag moet lopen met het huidige parcours ... ofwel ben ik een watje, ofwel hebben diegenen die 24 perfect vinden een verschil in visie bij MTB'en, ofwel moet ik deze zomer de loopsloefen aan de rugzak knopen en (nog meer) isolatiebuis rond het frame tapen, ofwel neem ik gewoon dezelfde rode fiets die al 6 jaar Alpengeweld prima heeft verteerd ... .

Dus: Kan op de nieuwe XTR iets kleiner dan een 24  :032: ?

(Mods: verplaats indien nodig)

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #14 Gepost op: 13 april 2012 - 20:28 »
@ Elias :
ik heb dezelfde vraag hier al eens gesteld : http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=88214&postdays=0&postorder=asc&start=50 >> zie laatste bericht
maar voorlopig zonder antwoord.
Voor mij moet die 22 zelfs dienen voor mijn nieuwe 26" fully (die 29er is dus niet van mij hé).
Volgens Johan (Daphny's man) lukt dat wél met de 9-speed 22-ers. Binnen een dikke week zal ik het je vertellen, want ik wil het uitproberen

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #15 Gepost op: 13 april 2012 - 20:49 »
Dus: nieuwe "980" 3x10 XTR crank erop, 24 eraf halen en de 22 van de "970" XTR 9-speed (bvb deze) erop zwieren ?

Officiëel zal het volgens Shimano allicht niet werken, maar ik ben benieuwd naar het resultaat !

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #16 Gepost op: 13 april 2012 - 21:34 »
en als dat niet lukt kunt ge er nog altijd 32c cyclocrossbandjes opleggen om een kleiner verzet te krijgen  :D

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 6 mei 2013 - 11:25 »
Gisteren de full-versie nog eens gecheckt.
Voor wie nog twijfelt, het is nu de moment om dat parcourske te temmen.
Gegarandeerd voer voor een topdag. :cool:

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2013 - 18:27 »
Ga nog eens ne keer lekker zot doen .

zondag , RDHF .
maandag  , yep  den deze  :p .

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2013 - 19:24 »
Dat is idd lekker zot;
Goed voor 2 weken recuperatie. tenzij je magura noemt.  :)
succes!