Vrijdagochtend start ik aan "
Les 7 Majeurs".
Dit is een
onroad rondrit, met de 7 "grote" cols van Europa.
Goed voor
360 km en
12.000 hm.
Deze uitdaging is net zoals het solosride-principe. Je start wanneer je wil, waar je wil én kiest zelf de richting. Zolang je maar het integrale traject volledig hebt gereden.
Het parcours in een notendop:
Piemonte, Mercantour & Queyras.
Ik zal starten in Ville Vieille (Château Queyras), om de
Col Agnel (2.744 m) als eerste klimmetje te doen. Afdalen in Val Varaita tot Sampeyre (960 m), om dan de piepsmalle
Col di Sampeyre (2.284 m) te beklimmen. Verder nog steeds piepsmal (en lekker koersfietsvriendelijk, LOL) naar Val Maira tot Stroppa (920 m), om in Ponta Marmora de moeilijkste beklimming van de dag aan te vatten:
Col Fauniera (2.481 m). Those who know, know ... supersmal (net als de Sampeyre net 1 wagen breed, geen mogelijkheid tot passeren, en > 10 km oerend steil).
Hop, de zéér bochtige afdaling naar Val di Stura (750 m), om via Demonte en Vinadio naar de
Colle della Lombarda (2.351 m) te klimmen. Grens oversteken, en afdalen naar Isola (860 m), om dan naar de zogezegd hoogste verharde weg van Europa te klimmen -->
Cime Bonnette (2.802 m). Afdalen naar Jausiers (1.215 m), om dan via de vallei van de Ubaye naar de
Col de Vars (2.110 m) te klimmen. Laagste col van't parcours ... .
Terug naar beneden naar Guillestre (890 m), om dan "Alpijns vlak" (!!) naar Briançon te rijden, en dan verder te klimmen naar
Col Izoard (2.360 m). Tot slot via Casse Deserte afdalen terug naar Château Queyras.
De planning is om +/- 10h00 te vertrekken, zodat ik de "gevaarlijkste" en stevigste cols overdag kan doen (Sampeyre en Faunière). Op de flanken van de Bonette zal het licht wel uitgaan ... .
Het "drukke" stuk naar Briançon vrees ik het meeste (10 km vlak rijden is voor mij kapot gaan). Dat doe ik dan 's nachts, zodat er ook geen drukte is.
Ik hoop
binnen de 24 uur te finishen --> dan krijg je de titel "
Grand Maître". Tot hiertoe zijn er daarin al een 10-tal geslaagd.
Bij een finishen binnen de 48 uur ben je maître.
Je kan me volgen via de
SPOT.
Ik ben benieuwd ... dit jaar nog maar 2 keer op de dunbander gereden (waarvan wel de Race Across Luxemburg ... 20.000 hm in een WE), de 3e laatste keer op de koersfiets was de Dolomitica in 2014 (16.000 hm nonstop), en de 4e laatste keer was ook in 2014 tijdens de RATA (14.535 hm nonstop).
Geometrie en houding wordt dus de eerste klimmen / afdalingen weer effe aanpassen.
Toch schat ik deze 7 Majeurs toch hoog in ... wie de cols kent, weet dat (vooral het Italiaans gedeelte) niet makkelijk is. Ook allemaal lange klimmen, maar dat speelt in m'n voordeel.
Het weer gaat alvast meezitten --> gezien de grote hoogtes waarin het parcours afspeelt, gaat dat dus ongetwijfeld schitterend worden

.