Auteur Topic: Les 7 Majeurs  (gelezen 5602 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Les 7 Majeurs
« Gepost op: 23 augustus 2016 - 22:45 »
Vrijdagochtend start ik aan "Les 7 Majeurs".

Dit is een onroad rondrit, met de 7 "grote" cols van Europa.
Goed voor 360 km en 12.000 hm.

Deze uitdaging is net zoals het solosride-principe.  Je start wanneer je wil, waar je wil én kiest zelf de richting.  Zolang je maar het integrale traject volledig hebt gereden.

Het parcours in een notendop: Piemonte, Mercantour & Queyras.

Ik zal starten in Ville Vieille (Château Queyras), om de Col Agnel (2.744 m) als eerste klimmetje te doen.  Afdalen in Val Varaita tot Sampeyre (960 m), om dan de piepsmalle Col di Sampeyre (2.284 m) te beklimmen.  Verder nog steeds piepsmal (en lekker koersfietsvriendelijk, LOL) naar Val Maira tot Stroppa (920 m), om in Ponta Marmora de moeilijkste beklimming van de dag aan te vatten: Col Fauniera (2.481 m).  Those who know, know ... supersmal (net als de Sampeyre net 1 wagen breed, geen mogelijkheid tot passeren, en > 10 km oerend steil).
Hop, de zéér bochtige afdaling naar Val di Stura (750 m), om via Demonte en Vinadio naar de Colle della Lombarda (2.351 m) te klimmen.  Grens oversteken, en afdalen naar Isola (860 m), om dan naar de zogezegd hoogste verharde weg van Europa te klimmen --> Cime Bonnette (2.802 m).  Afdalen naar Jausiers (1.215 m), om dan via de vallei van de Ubaye naar de Col de Vars (2.110 m) te klimmen.  Laagste col van't parcours ... .
Terug naar beneden naar Guillestre (890 m), om dan "Alpijns vlak" (!!) naar Briançon te rijden, en dan verder te klimmen naar Col Izoard (2.360 m).  Tot slot via Casse Deserte afdalen terug naar Château Queyras.

De planning is om +/- 10h00 te vertrekken, zodat ik de "gevaarlijkste" en stevigste cols overdag kan doen (Sampeyre en Faunière).  Op de flanken van de Bonette zal het licht wel uitgaan ... .
Het "drukke" stuk naar Briançon vrees ik het meeste (10 km vlak rijden is voor mij kapot gaan).  Dat doe ik dan 's nachts, zodat er ook geen drukte is.

Ik hoop binnen de 24 uur te finishen --> dan krijg je de titel "Grand Maître".  Tot hiertoe zijn er daarin al een 10-tal geslaagd.
Bij een finishen binnen de 48 uur ben je maître.

Je kan me volgen via de SPOT.

Ik ben benieuwd ... dit jaar nog maar 2 keer op de dunbander gereden (waarvan wel de Race Across Luxemburg ... 20.000 hm in een WE), de 3e laatste keer op de koersfiets was de Dolomitica in 2014 (16.000 hm nonstop), en de 4e laatste keer was ook in 2014 tijdens de RATA (14.535 hm nonstop).
Geometrie en houding wordt dus de eerste klimmen / afdalingen weer effe aanpassen.

Toch schat ik deze 7 Majeurs toch hoog in ... wie de cols kent, weet dat (vooral het Italiaans gedeelte) niet makkelijk is.  Ook allemaal lange klimmen, maar dat speelt in m'n voordeel.
Het weer gaat alvast meezitten  --> gezien de grote hoogtes waarin het parcours afspeelt, gaat dat dus ongetwijfeld schitterend worden  :cool:.

toms

• 4Bikers Member
Re: Les 7 Majeurs
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2016 - 08:02 »
Veel succes!!
Met mooi weer zal dit prachtig zijn.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2016 - 14:36 »
 :045:
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2016 - 14:42 »
 :045: :045:
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2016 - 15:56 »
Succes Elias in deze wondermooie omgeving, maar dat laatste weet je al.

10 jaar geleden heb ik de Sampeyre volledig en 3 jaar geleden de bovenste kilometers gedaan, en dat leek me een relatief gemakkelijke klim waar je een mooi ritme kon houden - de Esischie is uiteraard andere koek. En voor het stuk Guillestre-Briançon bestaan mooie alternatieven, maar die komen nu voor jou niet aan de orde wegens teveel extra hoogtemeters.

Straffe gast ! gaat dus lukken

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2016 - 11:17 »
Om 9 uur is Elias gestart aan de voet van de Col Agnel en na 1u20 stond hij boven, 20 km en 1400 hoogtemeters verder.
Goe bezig  :045:

Freggel

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2016 - 18:24 »
Agnel, Sampeyre, en Fauniera achter de rug, en bijna boven op Col de Lombarda. Alles ok.

(De spot ligt wel in de volgwagen, dus die kan soms wat sneller of trager gaan dan Elias.)

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2016 - 22:57 »
Al over de Bonette , dat gaat daar weer goed vooruit ! :cool:

Freggel

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2016 - 06:53 »
Elias is vanmorgen rond 6u aangekomen, na ongeveer 21u dus!  :D

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2016 - 07:01 »
Bijna binnen ! om halfzes stond Elias boven op de laatste col : den Izoard.
Nu nog bergaf en een beetje vlak en zo gaat hij bijna 2 uur vóór zijn op het 24 uur-doel.
Ongelooflijke prestatie  :029:
edit : ik had de post van Gwen niet gezien en had me gebaseerd op de spot.
Diep respect Elias !!!
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2016 - 07:04 door lowie »

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2016 - 07:44 »
 :045: :045: :047: :047:

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2016 - 16:10 »
Jeps, dat was weer in orde.

Mooiste rit dat ik ooit al met de koersfiets heb gedaan ... voor zover ik al daarmee rij  :D.
Italië geniet mijn voorkeur.  Vooral Esischie / Faunièra en afdaling Sampeyre richting Val Maira zijn een streling voor het oog.  Het contrast tussen de Lombarda Italiaanse kant en Franse kant (Isola 2000) kan niet groter zijn ... .

De eerste beklimmingen gingen zéér goed (Agnel 2.744 m op 1h20), maar bovenop de Faunière last gekregen van de maag.  Zat het uitzonderlijk warme weer er voor iets tussen (normaal gezien kan ik daar zeer goed tegen), of toch iets verkeerd gegeten ?
Enfin, vanaf dan begon de motor wat te sputteren ... letterlijk en figuurlijk.
Daardoor wat meer stops ingelast dan gebruikelijk.

Na 21h04 onderweg was de lus dan "rond".
Normaal gezien goed voor een eerste plaats in't klassement  :p ... moet nog wel worden goedgekeurd --> aanvraag is onderweg.

Voor de liefhebbers van beeld- en cijfermateriaal:
Je moet de rit op Strava zetten --> bij deze, klik.
En je moet tevens de foto's op Facebook zetten --> klik.

What's next ?
De komende weekends nog wat Luxemburgen, en over 3 weken Ultra Raid de la Meije natuurlijk.
Voor mijn part met net hetzelfde weer !

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2016 - 23:36 »
Nog een ervaring rijker die ze je nooit meer afpakken. ;) :045:
En ik kan nog eens wegmijmeren bij het zien van de foto's. :047:

Iefke

• 4Bikers Member
  • Ivo Janssens
« Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2016 - 14:01 »
dat heb je weer ferm af gelapt Elias  :045: :045:

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2016 - 22:09 »
 :045:
Sterke prestatie.

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 7 september 2016 - 15:10 »
om dan de piepsmalle Col di Sampeyre (2.284 m) te beklimmen.  Verder nog steeds piepsmal (en lekker koersfietsvriendelijk, LOL) naar Val Maira tot Stroppa (920 m)

Dit stuk afgelopen weekend "verkend"... toch wel onder de indruk van de mate waarin er tijdens de afdaling absoluut geen sprake is van ruimte voor wat recup... iemand geinteresseerd in schijfremmen op de koersfiets?
Hoogtepunt was een traktor in de tegenovergestelde richting, met een aanhangwagen vol stro  :o
« Laatst bewerkt op: 7 september 2016 - 15:13 door jls »
bwah, pijn, wat is da? Da's gewoon fijn met een p hé

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #16 Gepost op: 7 september 2016 - 22:48 »
Jurgen: kant van Stroppa is mooi, maar langs Elva is ook ni slecht ... moet ge toch ook is nekeer gedaan hebben.
(tegenwoordig met den auto niet meer toegestaan ... hoewel ze daar niet echt van wakker liggen)

Als ge daar toch zijdt, vink dan ook ineens de Esischie / Valonetto / Fauniera / Valcavera van het lijstje tussen Maira en Stura (en eventueel Val Grana).  Die is ook leuk ...6 à 8 % gemiddeld voor een typische "bekende" col --> ik dacht het niet, doe maar 15 à 20 % gemiddeld voor > 10 km, enne, wegdek in slechtere staat en even smal dan de Sampeyre.

Om on topic te blijven: tijdens Les 7 Majeurs maak je het gemiddelde NIET goed tijdens de afdalingen  ;).

En het beeld van een heldere sterrenhemel inclusief Melkweg (!!!) bij een wolkenloze nacht op 2.800 m hoogte zal ik niet snel vergeten.

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 23 september 2019 - 16:05 »
Ja Ja, een beetje late reactie  :) maar als Elias zegt dat iets mooi is dan luister ik.
Vorige week de 7 Majeurs gereden, opgewaardeerd met stuk van TorinoNiceRally en Parpaillon Tunnel.
Ongekend mooie omgeving.
Dank voor de tip !!

Col Agnel

Op weg naar Colle del Preit

Colle Fauneira

Richting Colle del Lombarde

Naar de Parpaillon

Parpaillion
« Laatst bewerkt op: 23 september 2019 - 16:07 door willem12 »