Auteur Topic: Raid EISLEK  (gelezen 365 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Raid EISLEK
« Gepost op: 17 juni 2020 - 22:33 »
Raid EISLEK

Een nieuw onroad ritje, la Elias'Ride.

Ditmaal in de EISLEK, het geografische gebied in noord-Luxemburg en Duitsland.

Mijn favoriete gebied om in de winter met de singlespeed onroad hoogtemeters te malen.
Als de meeste toerekes aan elkaar worden geknoopt, dan krijg je onderstaande parcoursen als resultaat.

Wie denkt dat dit gebied alleen perfect biljartvlakke asfaltwegen heeft en enkel vlot bollende "lopers" als klimmen, is duidelijk geen kenner.
Deze parcoursen bevatten alle soorten asfalt en type klimmen.  Korte klimmen, lange klimmen (tot + 285 hm/stuk), "lopers", > 20% verschrikkingen, ... .

Er zijn 3 versies:
(uiteraard kan je ook zelf je eigen lussen samenstellen)

Raid Eislek light: 352 km & +/- 9.200 hm.
Omdat Everesting z 2019 is.  En vooral omdat Everesting saai, voorspelbaar en makkelijk is, omdat je altijd hetzelfde doet en daardoor veel eenvoudiger kan indelen.

Hier zitten geen onverharde stukken in.

Online parcours.
Excel-tabel met een overzicht van de klimmen
GPX-track

Raid Eislek: de normale versie.  514 km & +/- 13.600 hm
Ter info: dit zijn hetzelfde aantal hoogtemeters dan de Race Across the Alps die ik in 2012, 2013 en 2014 deed, maar op minder kilometers.  Wie zei dat je in de lage landen niet goed kan trainen ?

Online parcours.
GPX-track

Raid Eislek Ultra: 586 km & 15.600 hm
Het ultieme toereke.
Ter info: de Ultracycling Dolomitica die ik in 2014 deed had 600 km en 16.000 hm.
Ik herhaal: als laaglander kan je je perfect voorbereiden voor zoiets.

Online parcours.
GPX-track

VOETNOOT:

Deze downloads zijn gratis.  Je kan deze tochten dus zo rijden, geen inschrijving, geen verzekering, geen aansprakelijkheid, geen UCI-punten, enkel eeuwige roem te verdienen.
Wie met een ouder GPS-toestel werkt dat met maximaal 500 punten per track werkt, laat maar even een berichtje.  Dan bezorg ik wel de aangepaste bestanden.

We vragen we wl: om de track zelf NIET verder te verspreiden.  Verwijs bij interesse naar dit topic op 4Bikers, of solosride.be
Waarom ?  Niet omdat we er rijk van worden, wel omdat we willen dat jullie met up-to-date tracks onderweg zijn.  Ervaring met andere parcoursen van onze site leert jammer genoeg dat bikers tracks downloaden van bvb. vrienden op Strava, en dan die tracks gaan narijden.  Dan gebeurt het dat ze met tracks onderweg zijn van enkele jaren oud, waar bvb. privstukken of andere stukken in zitten wat niet de bedoeling is.  Dat willen we vermijden.  Dat is ook de reden waarom we zijn gestopt met sommige andere projectjes.

Mochten er wijzigingen nodig zijn, dan pas ik die hieronder aan, zodat jullie steeds met de recentste tracks onderweg zijn.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2020 - 20:09 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: Raid EISLEK
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2020 - 23:04 »
Afgelopen weekend tussen de buien door rap effe op't gemakske de light afgehaspeld.

Wie het chte werk wil doen --> Wim Verheyen en ik vertrekken vrijdagavond 04/07/20 na't werk naar ginder voor de Ultra.
Bedoeling is om tegen 22h00 aan te zetten.  ETA is nog niet bekend, maar het moet vr maandagochtend zijn, want dan moet ik fris geschoren terug op't werk staan.

Als er nog gegadigden zijn: als de social distancing wordt gerespecteerd, is iedereen welkom !

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2020 - 17:48 »
Stevig rit , succes
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2020 - 07:46 door Supernaut »
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2020 - 11:19 »
Boven mijn petje. Veel plezier.  Maar de light eventueel aangepast tot superlight is een goede tweede testrit voor de nieuwe tandem. Als we dit overleven dan overleven we de Alpen ook. Bedankt voor kennismaking met Judise. In voorbereiding eerste testrit onaangenaam kennis gemaakt met het feit dat steeds meer achter paywalls verdwijnt en dat enorm veel websites verdwenen zijn. Die bedrijven eigenen zich door de gebruikers aangeleverde tracks zo maar toe.

FuriousFonck

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2020 - 10:31 »
Waw, bedankt om dit te delen alweer!

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2020 - 12:33 »
Lekker geconcentreerd. Dus als ik op de 8e een strategisch toerke maak van 25km kan je meer dan 20x zien  :D

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2020 - 08:16 »
Een andere startklim, langs de barrage bvb, zou zo on-Elias geweest zijn  :$
bwah, pijn, wat is da? Da's gewoon fijn met een p h

toms

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2020 - 11:51 »
Wow, dat ziet er meer dan leuk uit... voor een dag of 2 3 plezier.

nerdy question @Elias: Welk single speed verzet gebruik je als je zo'n toch onderneemt? Welke wielmaat?
Ik heb wel ervaring in lange SS tochten met de mountainbike maar niet op de weg. Maar aangezien het aantal hoogtemeters kan ik waarschijnlijk mijn mountainbike verzet gewoon aanhouden?   :)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2020 - 14:07 »
@Peter: vele lussen, dus je kan makkelijk een eigen parcours samenstellen en onderweg optielusjes of shortcuts voorzien.  Er zijn in LUX campings genoeg, dus mocht je met bagage gaan en niet in't wild kamperen --> slaapplaatsen genoeg.  In Vianden is een jeugdherberg.
In LUX is in elk dorp een openbaar toilet, quasi overal proper n et waterkraan.  De meeste zijn open van 08h00 - 20h00.  Te onthouden om de watervoorraad bij te vullen.  Zie ook mijn andere post !

Tandem: kwijl !

Judise vind ik wel gebruiksvriendelijk.  Ook handig dat er een ruime keuze is tussen kaarten, ook in de Alpen, mt hoogtelijntjes.
Aantal hoogtemeters is weliswaar niet juist.  Zelfde probleem als de NGI-DVD's van vroeger.  Reken met een marge van +/- 25%, afhankelijk hoe nauwkeurig ge hebt getekend.

@Tom: verzet = 34 x 16 met 26".  Dat is aangenaam voor dit parcours, weliswaar (winterse) toerekes van telkens +/- 4.000 hm, dus zeker niet de full.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2020 - 14:10 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #9 Gepost op: 7 juli 2020 - 22:48 »
Bon, afgelopen weekend met pqe de "ultra" afgehaspeld ... revanche voor de (om begrijpelijke redenen) afgelaste Mont Blanc race ultimate (230 km - 11.000 hm MTB nonstop).

Doel was nu GEEN wedstrijdtempo.  Gewoon uitrijden, en genieten.
Rijden met het "samen uit, samen thuis"-principe.  Niet de sterkste bepaald hoe er wordt gereden, maar wel de zwakste.  Niet de sterkste beslist om te splitsen, wel de zwakste.

Na het werk naar Luxemburg met de auto gereden, en daar om 01h30 vertrokken.  Een redelijk mottig startuur, maar het voordeel is wel dat de eerste nacht dan kort is.
The "Golden hour" was een prachtige.  Mist in de vallei, een kleurende azimut en nadien prachtige zonsopgang.
Ijskoud, dat wel.

Nooit zot gedaan in de klimmen, altijd wat op spaarstand gereden.  Onderweg nog een panneke met spek en eieren gebakken, jeps, die kleine dingen maken een mens gelukkig.
Dankzij de diversiteit van klimmen gaat het nooit vervelen.  De afwisseling tussen kort en lang, vlot bollend en oerend steil houden het plezant.

Tot aan zonsondergang zaterdagavond bolde het voor ons beiden perfect.  Genoten van de prachtige natuur, flora is daar nu top, en onderweg meermaals marters, vossen, dassen, wasberen en herten gespot.  Nadien begon het verval geleidelijk in te zetten.  Bij de Niklosbierg besloten we een uurtje te slapen, intussen stonden er 371 km en 10.367 hm op de teller.  Dat uur werd uiteindelijk 1h50 voordat we terug weg waren.  Voor Wim draaide het goed uit ... ik heb gewoon anderhalf uur buiten op de grond ijskoud gehad.  Fuck, effe een moeilijk moment voor mij.

Maar hey, nadien volgde de lange lus van de Ultra ... en op zo'n momenten moet je doorbijten en gewoon die lus indraaien.  Zo geschiedde ook.
Terwijl ik voordien in de klimmen altijd "vlot" kon rijden, had ik nu geen overschot meer.
Het 2e "Golden hour" van de toer gaf niet het verheugde adrenalie-gevoel.  Het was te vroeg om met teveel gellekes te beginnen, en Wim sprak van inkorten.
Ik had enkel een slaaptekort (de week voordien nooit aan > 6 uur/nacht gekomen, en sinds vrijdagochtend geen bed meer gezien ... het was intussen al zondagochtend).

We besloten dat Wim verder reed, en dat ik deze keer wl een uurtje effectief ging slapen op 453 km en 11.762 hm.  Dat gaf nadien vleugels.  Al vrij snel had ik dat uur terug goed gemaakt, het klimwerk ging terug een stuk beter.

Nadien reden we terug even samen, maar bij Wim was definitief het beste eraf, en besloot vanaf nu de "kortste weg" terug naar Esch/Sre te rijden.  Toch een bijzonder knappe prestatie, hij reed > 500 km en een berg hoogtemeters.  Op het einde compleet groggy, maar toch het karakter hebben om met de fiets binnen te rijden ... voor hetzelfde geld had hij gewoon gebeld ofzo.  Sjiek !

We namen afscheid op 515 km en 13.700 hm.  Ik propte m'n rugzak vol, en begon aan de laatste 75 km.
Ondanks enkele korte regenbuitjes ging dat nog redelijk vlot, zodat ik met nt geen 600 km aankwam, zondagmiddag om 16h10.  Super content.

De tijd kan een pak beter, maar een toptijd was zeker niet het uitgangspunt.
Al zeg ik het zelf: dees toereke is de meest efficinte manier om alle hoogtepunten van de Eislek/Luxemburg te doen ... als ge niet 100% zijdt, ook de meest efficinte manier om u op zo kort mogelijke afstand volledig naar de zak te rijden.

Oh ja: 78 "officile" klimmen ... mispak u daar niet aan ... na 10 IronBikes is het plezant om als parcoursbouwer ook zelf is met "free climbs" te strooien ... those who know, know  :cool:.

Maandagochtend met de fiets naar't werk ging nog vlot.  Geen stramme spieren of stijf ... wel nog wat slaaptekort ... sebiet dus maar het beddeke in kruipen.

Wie is de volgende ?
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2020 - 22:55 door Magura »

toms

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 8 juli 2020 - 07:51 »
"Proficiat!', is al wat ik kan zeggen.  :045:

Het is me nog altijd een raadsel hoe jullie er in slagen om zo een lang weekend door te komen met zo weinig slaap.

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 8 juli 2020 - 20:42 »
Wederom top h  ;)
Die "korte" versie  :023: