4Bikers Forum

I'm a Material Biker => Bikes => Topic gestart door: willem12 op 22 september 2014 - 10:38

Titel: Waar zijn de fullies?
Bericht door: willem12 op 22 september 2014 - 10:38
Een vraag aan de zuiderburen. Gisteren tijdens de VTT Boucles de Hollange, 90km met aardig wat terrein waar een fully tot zijn recht zou komen, slechts 1 andere fully gezien. Samen met met mijn fiets dus slechts 2.

Alles wat langs kwam was 29" hard tail. Zo'n 70% Carbon, de rest Alu, en ik zag vaag een lichtflits van een Xizang Ti ;)

Ik zie in Nederland bredere banden en meer vering, terwijl juist in de zuidelijke Ardennen deze fietsen tot hun recht komen.

Wat is er aan de hand? Is de bike cultuur anders? Is het mode? Is eee 29" Carbonnen hardtail met 2.1 bandjes gewoon genoeg?
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Supernaut op 23 september 2014 - 08:17

Ik zie in Nederland bredere banden en meer vering, terwijl juist in de zuidelijke Ardennen deze fietsen tot hun recht komen.

Wat is er aan de hand? Is de bike cultuur anders? Is het mode?

Dat is wel een moeilijke .
Gaat het nu om 29'ers t.o.v. 26' fully's ?
De hype van de 29'ers is toch al wel gepasseerd , 't is nu al 27.5 wat de klok slaat .

Maar in mijn geval fiets ik de Ardennenmarathon's toch ook liever op mijn 29'er .
De fully bied op zwaar moeilijk terrein wel wat extra comfort , maar dat is voor mij dan hier geen meerwaarde ( buiten een sporadisch stevige worteltapijt ).
De fysieke paraatheid heeft ook wel invloed op rijgedrag .

De voordelen die ik dan praktisch zie ten opzichte van de fully .
-Ik zit relaxter op mijn 29'er ( voor wat het waard is , ik ben 1.84m ) .
-Ik fiets niet graag met een rugzak , en op de fully het ik maar 1 drinkbushouder ( voor mij 1 te weinig ) .
-De bochten ga ik even vlot is als met een 26' .
-Het gewicht is lager en dat voel je .
-Op lopers hou je makkelijker een hoger tempo aan ( soms is snel rijden ook plezant ) .
-Scharnierpunten zijn echt wel slijtagegevoelig ( 1 week zwaar Alpen doorkruisen en de busjes van de demper zijn aan het uitslijten met speling als gevolg ) .
-Voor de prijs van een degelijke fully heb je wel een zeer leuke smijt en gooi 29'er .

Als ik niet naar het buitenland zou gaan , stond hier géén fully .
Want zeg nu zelf , voor slecht 3 weken per jaar een fully in de garage staan hebben .....
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: willem12 op 23 september 2014 - 19:25
Geen 26 <> 29 discussie. Er waren een handvol 26" rest was 29.
27.5" wordt moeilijk te herkennen :)

Tests zeggen dat fullies sneller zijn, maar lekker stampen op hardtail voelt blijkbaar beter.
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Shorty op 2 november 2016 - 20:21
Om hier even op terug te komen.
Is een 29 echt zoveel beter in technische afdalingen dan een 26? En deftige 29 fully is belachelijk duur eigenlijk, en ik heb al ondervonden dat een 29 vlotter steile klimmen neemt.
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Supernaut op 8 november 2016 - 08:23
Om hier even op terug te komen.
Is een 29 echt zoveel beter in technische afdalingen dan een 26? En deftige 29 fully is belachelijk duur eigenlijk, en ik heb al ondervonden dat een 29 vlotter steile klimmen neemt.

Als je een technisch trialtalent bent , waarschijnlijk niet .
Maar voor ons gewone stervelingen vind ik een 29'er toch makkelijker biken op technische passages .

Ik bike ondertussen ook met een 27.5 rond ( met enduro wielset 2.4 banden ) .
In Beringen op de bovenste en onderste rockgarden ga ik toch met meer vertrouwen naar beneden met de 29'er dan de 27.5' .

Een 27.5' leunt dichter aan bij een 26' dan 29'er .
En kwa snelheid ga je absoluut sneller met een 29'er .
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Magura op 8 november 2016 - 23:01
Hier staat geen 27,5" in huis.  Wel 29" en 26" --> persoonlijk heb ik geen zin om nog voor een 3e wielmaat stock aan te leggen in de garage.  Mocht ik NU op punt staan om te veranderen, zou ik wel twijfelen.
In 26" moet ge (helaas) niet meer investeren, da's hopeloos om tegenwoordig nog aan deftige wisselstukken te raken (vork + wielen voor niet all-mountain/Fr/DH gebruik).


Ervaring 29" vs 26":
+++++) 29" beter op lastig terrein: meer grip op lossen brol, vlotter door los zand;
+) Hogere snelheid
+) Meer comfort ... wat dan (zie hieronder)
---) grotendeels komt door minder stijve wielen --> sneller spaakbreuk, vaak wielen rechten indien je op stevig terrein rijdt;
--) Hoger gewicht, voor Shorty gezien z'n lichaamsbouw en gewicht niet onbelangrijk;
-) Groter verzet --> gelukkig heeft Shimano dat begrepen, en blijven ze triple maken (en/of achteraan betaalbare cassettes; tegenwoordig gaat XT al tot 46T achteraan);

Juist nog is m'n Exceltabel erbij gehaald ... en mezelf betrapt dat ik in 2015 + 2016 nog altijd het grootste deel van zowel gereden tijd, hm's als km's met de 26" heb gereden (offroad gebruik).
't Is écht niet omdat we anno 2016 leven, dat ge plots geen afdaling meer kunt rijden met een 26" zenne  ;).
Ik geef wel toe dat 29" makkelijker, vlotter is.  Vandaar ook m'n 5 plusjes hierboven.

Niet alleen 29" fullies zijn duur ... tegenwoordig betaalt ge voor een HT van een merk met ietwat faam ook al een ferme duit neer.

Met een fullie kan je op technische afdalingen misschien wel sneller/beter bergaf rijden, maar je neemt de oorzaak niet weg waarom je met een HT minder goed kan afdalen (tenzij het om vertrouwen gaat, maar dan spelen de geometrie, zadelhoogte, type zadel (!) enz. weer een belangrijke rol).  Dan hebben we het wel over Belgisch / Ardennen terrein, geen enduro toestanden of in Frankrijk zo mooi "Vélo Haute Montagne" (VHM) zeggen ipv gewone VTT, want dat is andere koek en daarbij zijn fullies wél nuttig.
Daarom dat ik ook zoveel met 26" blijf rijden op zéér technisch terrein, gewoon puur om techniek te blijven bijschaven (zonder al te veel brokken).


Een 27.5' leunt dichter aan bij een 26' dan 29'er .

Logisch, want -in tegenstelling wat velen denken- ligt 27,5" NIET tussen 26" en 29", maar leunt het veel meer aan bij 26".  Dat zie je ook aan de ERTRO maat (velgmaat):
- 26":    559
- 27,5": 584
- 29":    622

Een dikke 26" band heeft voor méér grip en méér comfort dezelfde omtrek als een 2.0 dunne 27,5" band.
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Berre op 9 november 2016 - 11:44
voila. lang leve de 29-er!
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Shorty op 9 november 2016 - 20:06
Bedankt voor de info. Ik wist dat ik het hier moest vragen en niet aan de overkant.
Hogere snelheid is niet datgene wat ik zoek, wel meer controle bergaf. Ne mens blijft geen 26 hé.

Daarom dat ik aant zien ben voor grotere wielen. Dan kom je bij 27.5 of 29. Ne maat heeft 27.5 fully en daalt af als een speer. Anderen hebben een 29 ht en dalen daar ook goed mee af.
Ook bergop over écht terrein gaat veel vlotter met 29.
En qua gewicht, ik doe geen wedstrijden meer maar heb idd graag een vlot hanteerbaar fietske.
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Berre op 9 november 2016 - 22:10
maw, de Tim kan niet meer volgen  :p
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Shorty op 10 november 2016 - 20:57
maw, de Tim kan niet meer volgen  :p

Idd, moet dringend wa gaan trainen.
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: lowie op 11 november 2016 - 22:01
Ik kan niet oordelen over een 29", maar voel me wel bijzonder goed op mijn 27,5" fully.
Dat zullen die met een 29-er al wel gezien hebben als ze met mij mee naar beneden rijden, of een zeer steile technische helling moeten bovengeraken.
Bovendien zit ik nu al te kloten met versnellingen : ik moet elk jaar precies kleiner en kleiner kunnen gaan, maar dat geldt nog niet voor jullie. Maar dat is zeker één van de redenen waarom ik nooit op 29 zal overschakelen.

En zoals Elias al zei : ze blijven tripels maken, maar het wordt een dure affaire bij een nieuwe fiets, want je zal altijd frames moeten opbouwen, en de losse frames zitten meestal in het dure segment + gaan ze de frames in de toekomst nog wel compatibel maken voor een voorderailleur ? Voor mij zal het niet veel meer uitmaken, want binnen enkele jaren is het sowieso met 1 tandwiel vooraan  ;).

Zoals ik al liet uitschijnen : op technische passages bergop "luistert" het kleinere wiel beter : ondanks de betere grip van het grote wiel zie ik er toch veel sukkelen om een goed spoor te vinden door die "loempe" wielen.
Maar wil je hard rijden >> 29-er - mij interesseert dat geen bal meer en ik houd het bij pure fun op technische trails
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Shorty op 17 november 2016 - 21:07
Meer grip bergop heb ik reeds gezien bij 29ers, en ze moeten minder moeite doen om het juiste spoor te houden.
Bergaf hebben ze volgens mij veel meer controle over hun bike.
Qua klein verzet, daar waar ik met mijn triple 22-34 omhoog peddel rijden zij ook omhoog, weet wel niet welk verzet.
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Berre op 18 november 2016 - 08:40
Op een gegeven moment kan ik niet meer kleiner schakelen, daar waar jij nog rond peddelt. Ik wil wel schakelen, maar dat lukt niet. Het enige dat je dan kunt doen is stoempen en stoempen.

bergaf zeker een meerwaarde. Bergop rijd ik zeker zo graag met een 26 trippel...

één manier om te weten te komen: kopen die handel.
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: lowie op 19 november 2016 - 15:57
Op een gegeven moment kan ik niet meer kleiner schakelen, daar waar jij nog rond peddelt. Ik wil wel schakelen, maar dat lukt niet. Het enige dat je dan kunt doen is stoempen en stoempen.
zoals Elias al aangaf : XT gaat achteraan al tot 46 (11-speed !) - zou wel eens willen weten of dat redelijk werkt met een triple, normaal dient die 11-46 enkel voor een gebruik met een 1-speed crankstel. Zal vermoedelijk een kwestie zijn van sommige combinaties niet te gebruiken.
Nu rijd ik 22 - 40 en had dit jaar soms toch spijt dat ik mijn 20 vooraan niet gemonteerd had, maar dan moest ik weer men 10-speed triple steken, een andere voorderailleur,... en daar zag ik tegenop.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier al ervaring mee heeft, want ik vermoed dat iedereen dat overkill vindt - mijn verslijtende benen denken daar anders over, en gelukkig kan ik redelijk goed sturen tegen zeer lage snelheid (wandelen doe ik enkel als het MOET)
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Berre op 19 november 2016 - 21:46
ach, bij Van Eyck lachten ze me bijna uit toen ik vroeg of ik op mijnen dubbel 10-speed ook groter kan gaan dan 36 als grootste tandwiel van de cassette. Daar raak je toch overal mee boven zeiden ze. duidelijke, die komen blijkbaar niet verder dan de zandduinen van Geel Bel...

Mijn vraag: kan ik op mijn XT-derailleur lange kooi 10 speed achteraan ook iets groter steken dan 36?
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: lowie op 20 november 2016 - 09:09
Mijn vraag: kan ik op mijn XT-derailleur lange kooi 10 speed achteraan ook iets groter steken dan 36?
Hier vindt ge oplossingen :
https://www.bike-components.de/de/Kassetten/MTB-Kleinteile/
Veel goedkoper is de 24 (ik veronderstel dat ge vooraan 24-38 rijdt) vervangen door de 22 van de 9-speed. Schakelt ietsiepietsie minder vlot, maar het werkt : ik heb er zo al 2 rondbollen. En dat dat ietsje minder vlot schakelt speelt in de Alpen niet veel rol.
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Supernaut op 20 november 2016 - 11:49
Mijn vraag: kan ik op mijn XT-derailleur lange kooi 10 speed achteraan ook iets groter steken dan 36?

Met een XT lange kooi 9-speed kan ik toch ook een 36t schakelen , dus waarom niet ?

Of die 40t geen problemen gaat geven op gebied van schakelen ?
Dit jaar Heiki , net iets teveel aan de kant zien staan met zijn ketting tussen wiel en 40t .
Lag het al zijn rij(-schakelstijl ) , vlot dat niet zo goed ?
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Berre op 20 november 2016 - 18:15
Lowie, 22 ipv 24, goeie tip! Merci
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Magura op 20 november 2016 - 21:20
Lowie, 22 ipv 24, goeie tip! Merci

XT 10-speed triple heeft standaard een 22T als kleinste.
Als je nog kleiner wil gaan, is er de Mountain Goat Stambecco (http://www.mountain-goat.de/product_info.php?language=en&products_id=9) --> 20T.  Mijne schat is daar laaiend enthousiast over.
11-speed triple ook 22T, maar daar past GEEN stambecco op !


Nu rijd ik 22 - 40 en had dit jaar soms toch spijt dat ik mijn 20 vooraan niet gemonteerd had, maar dan moest ik weer men 10-speed triple steken, een andere voorderailleur,... en daar zag ik tegenop.
Andere voorderailleur ?  Deze winter de ombouw van 10 naar 11-speed gedaan op m'n GT Xizang.  Andere cassette + achterderailleur + shifters + crank, maar de 10-speed voorderailleur heb ik laten zitten.  En die combi heeft tijdens oa. zowel IB-klappen als Meije-sneeuwblub geen steek laten vallen.  Dus kan je niet gewoon je "oude" 10-speed derailleur laten zitten voor beide cranks ?

Andere optie: nu heb je een 11-40 cassette.  11-42 cassette is ook een mogelijkheid (voor mij overbodig omdat ik vind dat de sprongen tussen de tanden onderling weer groter zijn, maar als je kleiner wil gaan kan het dus wel).
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: lowie op 21 november 2016 - 00:40
XT 10-speed triple heeft standaard een 22T als kleinste.
>> jama, den Bert had het over zijn dubbel crankstel, en vandaar stelde ik voor om van 24 naar 22 te gaan

Nu rijd ik 22 - 40 en had dit jaar soms toch spijt dat ik mijn 20 vooraan niet gemonteerd had, maar dan moest ik weer men 10-speed triple steken, een andere voorderailleur,... en daar zag ik tegenop.
Andere voorderailleur ? 
>> ik heb een direct mount voorderailleur, en de kooi voor een 42 (xtr 980 10-sp) staat anders dan de kooi voor een 40 (xtr 9000 11-sp)

Andere optie: nu heb je een 11-40 cassette.  11-42 cassette is ook een mogelijkheid (voor mij overbodig omdat ik vind dat de sprongen tussen de tanden onderling weer groter zijn, maar als je kleiner wil gaan kan het dus wel).
>> ik wil per se nog kleiner gaan, vandaar mijn vraag naar de compatibiliteit van een 11-46 met een triple (van 40 naar 42 dat scheelt bijna niks)
Titel: Re: Waar zijn de fullies?
Bericht door: Profi op 21 november 2016 - 21:19
ik ben eind de jaren 90 overgeschakeld naar een fully ( 26er uiteraard ) uit noodzaak . Men eerste was een proflex dan volgde een commencal vip S. Met de komst van de 29er heb ik in 2009 een SS hardtail opgebouwd en later in vervanging van men commencal een salsa spearfich. En wat een wereld van verschil was dat voor mij. Ik had altijd wat schrik om een technische afdaling te nemen en ging dikwijls over kop. Met men 29er is die schrik veel minder en gaat alles wat vlotter . Ook ga je wat sneller ( minder belangrijk ) en heb ik het gevoel dat het minder vermoeiend is. Bij men Nederlands SS vrienden is het nu al een tijdje de plus waar ze mee rijden. :-)