4Bikers Forum

Tips & Tricks => Rijtechniek => Topic gestart door: bandit op 25 oktober 2006 - 20:15

Titel: trial
Bericht door: bandit op 25 oktober 2006 - 20:15
Om onze techniek te verbeteren zijn terre en ikzelf wat trial beginnen doen. Dit zal ons zeker helpen om tijdens het gewone mountainbiken betere prestaties te kunnen neer zetten. Op terre zijn site kan je wat filmpjes bekijken. Het zijn de laatse die erop staan.

Door naar deze filmpjes te kijken kan je leren om bv over een hindernis te geraken het is de zelfde techniek. Eens we het kunnen met de trial bike kunnen we het overbrengen naar onze gewone mtb. Blijf de site volgen want er komen er zeker nog! We zitten nog maar in een begin stadium dus verwacht nog geen meters hoge jumpen  ;)  Ik hoop dat er later nog wat filmpjes bij komen van Phrace want ook hij is bezig met trialen.

http://www.mtb-terre.be/
Titel: trial
Bericht door: Terre op 25 oktober 2006 - 20:36
Voor de trial technieken kun je best bandit volgen, voor de valtechnieken mij :devil:
Titel: trial
Bericht door: Peter op 25 oktober 2006 - 23:22
Voor de trial technieken kun je best bandit volgen, voor de valtechnieken mij :devil:
Raar mannen daar aan de zee : thuis met een muts, elders met nen helm. :)
En toch vallen ze thuis ook wel eens.  ;)
Maar alla gijle valt toch ook, en vooral thuis. Ikke ook.
Titel: trialen
Bericht door: Nothing's Impossible op 26 oktober 2006 - 00:05
Vooral de north shore is origineel ;)

Enfin, ik ben er helemaal genen held in!
Titel: trial
Bericht door: mtbhurricane op 26 oktober 2006 - 10:45
Cool! Op die lucifers biken is precies niet zo gemakkelijk...
Titel: trial
Bericht door: Heinz op 26 oktober 2006 - 11:34
Dit lijkt me inderdaad wel fun om de techniek wat bij te schaven,
maar ik zou echt niet weten wat zo een trial fiets moet kosten of waar je die kan kopen.
Trouwens hoe leer je dergelijke zaken en techniek? :toeme:
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 26 oktober 2006 - 13:15
Dit lijkt me inderdaad wel fun om de techniek wat bij te schaven,
maar ik zou echt niet weten wat zo een trial fiets moet kosten of waar je die kan kopen.
Trouwens hoe leer je dergelijke zaken en techniek? :toeme:
tja, 't is begonnen met een vaag idee van mij, en plots kreeg ik van Thierry een mailtje met een schone aanbieding. Na wat rondsnuffelen heb ik die bike (http://www.pinkbike.com/photo/700124/) gekocht (giant trial), toen heeft terre de zijne ook tweedehands gevonden. Bandit heeft alles apart gekocht...
ikzelf heb 650 betaald voor mijn complete bike (met nog een aantal extra dirt-onderdelen erbij)

bij barracuda verkopen ze dergelijke zaken ook btw

hoe leren? ik heb me de dvd van Ryan Leech erbij gekocht (ook 2e hands), maar ook op sites als trashzen ea vind je goeie tut's

't is btw wel een goed alternatief op gewoon mtb, sinds ik die trialbike heb trek ik er geregeld na het werk nog eens op uit. Met de gewone mtb slaag ik daar nooit in...
Titel: trial
Bericht door: LuckyIron op 31 oktober 2006 - 14:38
filmpje (http://video.google.nl/videoplay?docid=-6857242469233871855&q=bike)

succes mannen, 'k zou het ook graag leren en kunnen...en 't ziet er allemaal zo simpel uit

 :cool:
Titel: trialen
Bericht door: Terre op 31 oktober 2006 - 19:23
Zalig filmpje :hail:
Titel: trial
Bericht door: LuckyIron op 1 november 2006 - 11:44
deze site (http://www.trashzen.com/) kennen jullie al zeker?

 :cool:
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 1 november 2006 - 12:00
jep, die bekijk ik geregeld eens tijdens de lunchpauze op't werk, maar ik heb toch al 't meest van al geleerd van de dvd van Ryan Leech, de "ster" uit het vorige filmke dat je postte...

waar ik wel van verschoot, met je conditie als marathonrijder kom je nog niet te ver in het trialen! intensief al geen ander... zal wel deels liggen aan de nog niet verfijnde techniek maar mijn respect wordt met de dag groter voor trialers (en 't was al groot :) )
Titel: trial
Bericht door: Thierry op 2 november 2006 - 18:28
tja, 't is begonnen met een vaag idee van mij, en plots kreeg ik van Thierry een mailtje met een schone aanbieding. Na wat rondsnuffelen heb ik die bike (http://www.pinkbike.com/photo/700124/) gekocht (giant trial), toen heeft terre de zijne ook tweedehands gevonden. Bandit heeft alles apart gekocht...

Kan je eens wat meer vertellen over die fietskes ? Merk, model, en eventueel ook een korte opsomming van de belangrijkste onderdelen (vork, remmen, wielen) ?

Filmpkes zijn in elk geval leuk om zien  :grin:
Titel: trial
Bericht door: Qube op 2 november 2006 - 18:49
Ja ik heb daar ook wel interesse in  ;)
Titel: trial
Bericht door: Terre op 2 november 2006 - 19:10
De mijne is een Kona Stuff, maar dat is eigenlijk een dirt/street fietsje...
Weegt meer dan 15kg en dus nogal zwaar om trial te doen :muur:
Heeft 2 plateaus + bashring, waar een trialfiets slechts eentje heeft (bvb. 22t) al dan niet met bashring.

Meestal heb je vooraan een schijfrem en achteraan een HS33.
Velgen zijn breed en dus sterk. Heel breed stuur, meestal vaste vork, lange stuurpen, pedalen met scherpe pinnen voor optimale grip,...
Achteraan vette band, vooraan iets smaller.
Kader moet echt klein zijn (liefst 13" of minder). Je hebt dan nog keuze met of zonder zadel.
De meeste hebben kleine cassette achteraan en gebruiken derailleur enkel als kettingspanner.
Singlespeed is volgens mij interessanter...
Er zijn in feite 2 types trial fietsen: de 26" en 20".
26" neigt natuurlijk meer naar MTB.

Het goedkoopste is een klein kadertje van onbekend merk op eBay kopen (~80euro). Als je geluk hebt met bieden nog minder.
En dan opbouwen met 2de hands stukken...
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 2 november 2006 - 19:15
Kan je eens wat meer vertellen over die fietskes ? Merk, model, en eventueel ook een korte opsomming van de belangrijkste onderdelen (vork, remmen, wielen) ?

de config die ik gekocht heb (http://www.pinkbike.com/photo/700124/):
Giant Trials-frame met Marzocchi 65mm MX-comp, Kore stem, Roox assault Bar(orginele breedte), Shimano DX pedalen
Truvativ Hussfelt cranks + 22t blad + trials bashguard
XTR korte kooi derailleur + XTR shifter, weg-cassette (12 tot 21t)
Magura HS-33 achterrem + Deore hydraulische schijf voor (160mm)
Mavic D521 velgen, Hope XC disc voor- en achternaaf

opmerkingen:
-Die XTR-toestanden zijn eigenlijk voor niks nodig. Dat stond er enkel op om't gewicht te beperken veronderstel ik

-SUPER-breed stuur. Als ik terug op mijn Zaskar kruip lijkt het alsof ik geen stuur meer over heb, nochthans is dat ook al een redelijk breed XC-stuur

-ben héél erg te spreken van de HS33. De schijfremleiding bevat wat lucht denk ik, na veelvuldig remmen komt ie niet meer volledig naar z'n beginpositie. Bandit doet het met V-brakes maar voor mij (niet zoveel kracht in vingers) zou dat waarschijnlijk niet voldoende zijn. Ik heb ook de positie van m'n remhendels al ferm gewijzigd. Ze zijn nu nog meer naar beneden gericht. Reden? Voor trial is dit ergonomisch een pak beter heb ik ondervonden.

-Ik denk dat Bandit z'n bike lichter is dan de mijne, deels door z'n opzet (V-brakes, vaste vork), deels door een nog kleiner kader

-velgen/wielen: lijken mij dik ok. Al enkele malen onzacht op een richeltje terechtgekomen en nog niks van gemerkt.

-mijn vork staat ook extreem zacht voor de moment. 't Geeft je soms wel wat voordeel tov een hardere/starre vork. In de toekomst zal ik die echter wel wat harder moeten zetten

-bandendruk reeds wat verhoogt (eerst een pak laten zakken, nu ik begin te oefenen op richeltjes en trapjes terug wat verhoogd om de velgen niet te beschadigen. Eens de techniek op punt staat laat ik deze waarschijnlijk terug wat zakken om meer grip te hebben)


ivm 20 vs 26...
persoonlijk vind ik die 20" wel superkool qua look maar heb toch 26" gekozen om de link met het gewone mtb'en te behouden
Titel: trial
Bericht door: Magura op 6 november 2006 - 20:16
ivm 20 vs 26...
persoonlijk vind ik die 20" wel superkool qua look maar heb toch 26" gekozen om de link met het gewone mtb'en te behouden
Makkelijker om onderdelen te vinden (binnen- + buitenbanden).
Titel: trial
Bericht door: bandit op 6 november 2006 - 21:57
configuratie bike

ik heb een dark horsa trial kader van een e-bay winkel gekocht voor 70 euro :shocked:  ik weet niet of het een super sterk kader is maar het voldoet voorlopig perfect.

Ik heb een vast vork om mijn bike zo stijf mogelijk te maken van het merk surly.

avid jucy5 V-brakes die voldoende remkracht leveren maar schijven zijn gemakkellijker omdat je minder kracht moet geven maar lastiger als je blijft haperen aan je schijf.

een XT hollowtech II crank met een 22t blad en voorlopig geen bashring.
een koerspion achteraan en geen voor derrailleur.

achterderailleur is een xt

Pedalen zijn van Alien II Lu en zijn mega kwa grip het zijn dan ook vlijmscherpe tanden die er op staan. Zo scherp dat terre er niet aan kon weerstaan :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:

zadelpen van een oude mtb genomen en niks speciaals net als het zadel die ik bijde enkel gebruik om ergens naartoe te rijden.

een stuurpen van truvatif 130mm als ook mijn stuur die een oversized DH bar is. hoe langer je stuurpen hoe gemak het is voor de trick's.

banden vooraan een Big Jim en achteraan een Fat Albert.

wielen lx naven met mavic XM velgen. het zijn geen super brede velgen maar voorlopig heb ik dat nog niet van doen. ik heb wel een brede velg klaar liggen voor achteraan die ik nog moet spaken. Maar deze zeer brede velg heb ik van een oude mtb. Die oude velgen zijn super sterk en die die ik heb gevonden is abnormaal vet breed.

Mijn fiets heb ik nog niet gewogen maar hij is licht denk ongeveer 10kg of minder
Titel: trial
Bericht door: bandit op 6 november 2006 - 22:06
Het is van mij al lang een hobby om te vallen en te stunten en wou al van mijn 13 jaar een trial fiets maar toen Phrace er 1 had gekocht en ik wat begon te zoeken op het net ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet zo veel hoeft te kosten.

Mijn bike heb ik opgebouwd uit stukken die ik liggen had en sommige stukken nieuw te kopen.  Wat ik wel nog zou willen is een body waar je bijna geen dood moment hebt omdat je dan direct kracht kan geven wat je met een gewone niet kan. Je moet altijd eerst wat terug stampen en dan pas de voorwaartse kracht geven.

koop wel scheenbeschermers die zijn nodig met de pinnen op je pedalen.

Ik zou het zeker aanraden om zo'n fiets te kopen of samen te stellen het helpt echt in de techniek die je gebruikt bij het dagelijks biken ook al is de geometrie anders.

Ik leer vooral door naar filmpjes te kijken en naar tut's op het net.

Indien er nog zijn die zo'n fiets gaan kopen kunnen we altijd eens een dagje technieken uitwisselen en wat streeten.
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 7 november 2006 - 00:43
Kan je eens wat meer vertellen over die fietskes ? Merk, model, en eventueel ook een korte opsomming van de belangrijkste onderdelen (vork, remmen, wielen) ?
Ik heb ook wel interesse in meer info over de afmontage van (vooral) de Giant - wat ik trouwens raar vind is die verende voorvork...

Het is weer bijna winter en ik zoek me een nieuw bouwprojectje  :cool:

editje: ik had beter eerst de tijd genomen om alle posts te lezen, ik kan al een stuk verder  ;)
Titel: trial
Bericht door: bandit op 7 november 2006 - 15:57
Kan je eens wat meer vertellen over die fietskes ? Merk, model, en eventueel ook een korte opsomming van de belangrijkste onderdelen (vork, remmen, wielen) ?
Ik heb ook wel interesse in meer info over de afmontage van (vooral) de Giant - wat ik trouwens raar vind is die verende voorvork...

Het is weer bijna winter en ik zoek me een nieuw bouwprojectje  :cool:

editje: ik had beter eerst de tijd genomen om alle posts te lezen, ik kan al een stuk verder  ;)

Er zijn nog trialers die met een verende vork rijden dat is eigenlijk een variant op het trialen en heet streeten. Zelfs Hans Rey waar ik natuurlijk fan van ben daar ik al heel men leven met GT rij heeft een verende vork vooraan en die kerel kan serieus trialen  ;)

http://www.hansrey.com/

Het voordeel van een verende vork is dat het veel minder belastend is en je meer fouten kan veroorloven. nadeel is je verliest wel wat kracht en directheid. Ook je fiets is zwaarder en minder stijf. Het is een keuze dat je moet maken. Ik zou liefst van elk 1 hebben, een trial bike met en zonder vering. ;)

Denk dat terre bv een verende vork heeft genomen omdat het ook de bedoeling was om wat dual te doen en wat dirt biken. Maar terre heeft het voordeel van de stijve vork ingezien en gaat op ze'n nieuwe bike ook een vaste vork zetten.
Titel: trial
Bericht door: Christ D. op 7 november 2006 - 16:25
een stuurpen van truvatif 130mm als ook mijn stuur die een oversized DH bar is. hoe langer je stuurpen hoe gemak het is voor de trick's.
Leg dat eens uit,ik dacht beter een kortere nemen voor tricks enzo...
Titel: trial
Bericht door: bandit op 7 november 2006 - 16:35
een stuurpen van truvatif 130mm als ook mijn stuur die een oversized DH bar is. hoe langer je stuurpen hoe gemak het is voor de trick's.
Leg dat eens uit,ik dacht beter een kortere nemen voor tricks enzo...

hoe langer hoe meer hefboom je hebt en gemakelijker je bv op je voorwiel kan gaan ballanceren. Een kortere is directer (nerveuzer) dan een langere maar je moet meer kracht geven. Het zal ook wel nog een andere reden hebben waarom ze een lange nemen in de trial hoor maar weet het niet.

Je moet maar eens kijken naar echte trial fietsen die hebben altijd een mega lange stuurpen. Wat ik weet is dat als je bv je fiets moet voorwaarts over zijn dode punt krijgen het veel gemak gaat met een lange stuurpen dan met een korte. Ook als je bv op je voorwiel staat en je de fiets erop wilt draaien heb je een veel grotere draaicircel met je stuur. Je kan ook veel beter je gewicht verdelen.
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 7 november 2006 - 16:36
een stuurpen van truvatif 130mm als ook mijn stuur die een oversized DH bar is. hoe langer je stuurpen hoe gemak het is voor de trick's.
Leg dat eens uit, ik dacht beter een kortere nemen voor tricks enzo...
voor dirt wordt meestal met een korte stuurpen gewerkt, voor trial met een langere...
Volgens mij vooral omdat je op die manier nog meer met je gewicht kan smijten (grotere hefboom --> gemakkelijker voorwiel opheffen, gemakkelijker om op voorwiel te gaan staan) + zenuwachtigheid van het sturen...
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 7 november 2006 - 18:03
Andere vraag: zijn er hier mensen die weet hebben van trial-clinics of iets dergelijks? Ondanks een geschiedenis van BMX in m'n jeugdjaren (héél lang gelden dus  :grin:) zou ik toch graag eens proefondervindelijk willen kennismaken met een trial-fietsje, qua 'feeling' voor geometrie en rij-eigenschappen lijkt me dat een beetje een must, voor ik bijvoorbeeld een fiets in elkaar zou schroeven. Iemand weet waar je dus voor clinics of bijvoorbeeld testritjes terecht kan? Al merci!
Titel: trial
Bericht door: bandit op 7 november 2006 - 18:11
Andere vraag: zijn er hier mensen die weet hebben van trial-clinics of iets dergelijks? Ondanks een geschiedenis van BMX in m'n jeugdjaren (héél lang gelden dus  :grin:) zou ik toch graag eens proefondervindelijk willen kennismaken met een trial-fietsje, qua 'feeling' voor geometrie en rij-eigenschappen lijkt me dat een beetje een must, voor ik bijvoorbeeld een fiets in elkaar zou schroeven. Iemand weet waar je dus voor clinics of bijvoorbeeld testritjes terecht kan? Al merci!

ritjes ga je daar niet mee moeten maken want na 1km ben je al zot getrapt  :P :P ;) ;)
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 7 november 2006 - 18:41
Andere vraag: zijn er hier mensen die weet hebben van trial-clinics of iets dergelijks? Ondanks een geschiedenis van BMX in m'n jeugdjaren (héél lang gelden dus  :grin:) zou ik toch graag eens proefondervindelijk willen kennismaken met een trial-fietsje, qua 'feeling' voor geometrie en rij-eigenschappen lijkt me dat een beetje een must, voor ik bijvoorbeeld een fiets in elkaar zou schroeven. Iemand weet waar je dus voor clinics of bijvoorbeeld testritjes terecht kan? Al merci!
toen ik m'n bike wou kopen, zat ik ook met de grote geometrie-vraag... De verkoper was ongeveer even groot als ik, dus dat was ok... maar blijkbaar werkt dat wel anders dan bij gewone MTB's... je hebt meestal maar 1 of 2 frame-maten vertelde hij mij... qua hoeken en buisafstanden ed zal je volgens mij overal hetzelfde vinden... hellingsgraad van de zitbuis ed maken ook geen verschil, je staat namelijk 90% van de tijd recht op zo'n bike...

nu, mocht je van de kust of omstreken zijn, je mag altijd eens de mijne proberen... bandit en terre zullen daar ook wel geen prob van maken (zolang je er niet mee valt...  :P )

misschien al een eerste tip: behoud een lange zadelpen... als je dan eerst ff naar je locatie wil peddelen kan je tenminste toch nog zitten... (vlug ff uitschuiven, bij trialen terug laten zakken)
Titel: trial
Bericht door: bandit op 7 november 2006 - 19:11
nee nee bandit heeft er geen probleem mee dat je zen bike test hoor het kost je maar 100 euro per half uur.  :P :P :P :devil: :devil: :devil: ;) ;) ;)
Titel: trial
Bericht door: Terre op 7 november 2006 - 21:34
Amai, ik vraag maar 50 hoor :devil: :devil: :devil: ;) ;) ;)
Titel: trial
Bericht door: Magura op 7 november 2006 - 21:37
Citaat
Wat ik wel nog zou willen is een body waar je bijna geen dood moment hebt omdat je dan direct kracht kan geven wat je met een gewone niet kan. Je moet altijd eerst wat terug stampen en dan pas de voorwaartse kracht geven.
Naar't schijnt de nieuwe XTR  :money:  :shocked:  :muur:  :devil:
Titel: trial
Bericht door: Qube op 8 november 2006 - 06:37
Chris king (http://www.chrisking.com/hubs/hbs_index.html)... ;) Heeft 72 schakelpunten, dus om de (360°/72) 5° "pakt" het freewheel.
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 8 november 2006 - 12:55
Andere vraag: zijn er hier mensen die weet hebben van trial-clinics of iets dergelijks? Ondanks een geschiedenis van BMX in m'n jeugdjaren (héél lang gelden dus  :grin:) zou ik toch graag eens proefondervindelijk willen kennismaken met een trial-fietsje, qua 'feeling' voor geometrie en rij-eigenschappen lijkt me dat een beetje een must, voor ik bijvoorbeeld een fiets in elkaar zou schroeven. Iemand weet waar je dus voor clinics of bijvoorbeeld testritjes terecht kan? Al merci!

ritjes ga je daar niet mee moeten maken want na 1km ben je al zot getrapt  :P :P ;) ;)

testritjes kan je in kilometers uitdrukken of in tijd, bijvoorbeeld  ;)
Titel: trial
Bericht door: NeWgUy op 9 november 2006 - 18:48
weet iemand een trial parcours liggen rond overijse, hoeilaart, oudergem, zonienwoud(gans het zonienwoud)????

Grtz

NeWgUy
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 9 november 2006 - 18:55
weet iemand een trial parcours liggen rond overijse, hoeilaart, oudergem, zonienwoud(gans het zonienwoud)????

Grtz

NeWgUy
op deze site (http://users.telenet.be/actiondiederman/trialteam/index.html) vind je alvast enkele spots in België: >spots (http://users.telenet.be/actiondiederman/trialteam/spots/index.html)<

verder kan je in feite zo ongeveer overal trial uitoefenen... in elke stad of dorp zijn wel drempeltjes, trapjes, bankjes, etc... In elk bos ligt er wel ergens een boom om, en vaak zijn er ook slagbomen of dergelijke te vinden... let er alleen op dat je niks kapot maakt en geen overlast veroorzaakt....
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 12 november 2006 - 22:02
Voila, met dank aan 'Flying PhrAce' heb ik er een eerste keer van mogen proeven. Smaakt naar meer moet ik zeggen, alleen doet het voor 't moment wel flink zeer aan armen, schouders en rug. En dan ben ik niet eens op m'n sjokkedijzen gegaan...
Titel: trial
Bericht door: bandit op 12 november 2006 - 22:35
allez dan hebben we er nog een trialer bij. Als je eens een echte pimp bike wil zien ga je toch eens terre zen bike moeten bekijken. Ik heb vandaag de première gekregen en man man het is een beest.
Titel: trial
Bericht door: Terre op 14 november 2006 - 18:52
Yep yep mijn pimpbike is zo goed als ready :shocked:

(http://www.mtb-terre.be/pics/Trial/PICT0004.JPG)

(http://www.mtb-terre.be/pics/Trial/PICT0007.JPG)

(http://www.mtb-terre.be/pics/Trial/PICT0008.JPG)

(http://www.mtb-terre.be/pics/Trial/PICT0010.JPG)

(http://www.mtb-terre.be/pics/Trial/PICT0012.JPG)

En nee, het is geen echte DMR :devil:
Titel: trial
Bericht door: Christ D. op 14 november 2006 - 19:03
Schoon!!! :applaus: :applaus: :applaus:
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 14 november 2006 - 19:06
chic spel, maar das singlespeed of zo?
Titel: trial
Bericht door: bandit op 14 november 2006 - 19:24
chic spel, maar das singlespeed of zo?

indd goed gezien.
Titel: trial
Bericht door: NeWgUy op 14 november 2006 - 19:24
het sap loopt me in de mond als ik dat zie
waarom heb en kan ik dat niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :muur:
 :cry:  :cry:  :cry:  :cry:   :cry:   :cry:   :cry:   :cry:   :cry:   :cry:   :cry:   :cry:    :cry:   :cry:  
Schone fiets

Grtz

NeWgUy
Titel: trial
Bericht door: Thierry op 14 november 2006 - 20:34
Ja Terre, ferm masjientje  :grin:

Afgelopen zaterdag was ik er ook bij toen Mudhungry en Phrace zijn gaan triallen, en 'k moet zeggen dat het me vree goe bevallen is, ook al was het maar met een "gewone" dirtbike dat we daar in de weer waren (Phrace had zijn eigen fietske mee).

Na m'n tripke naar Spanje (tiens, maken ze daar geen Monty's  ;) ???) ga 'k ook ne keer beginnen uitzien naar een licht speeldingske ... Eigenlijk heb ik alleen een frame nodig, een setje velgen en een handvol spaken. Al de rest heb ik eigenlijk al "op stock" in mijn rommelkot  :ohmygod:
Titel: trial
Bericht door: bandit op 14 november 2006 - 21:50
zo zijn terre en ik ook begonnen maar terre heeft er dan maar 1 in elkaar gestoken met freaky pimp stuff :P  Een licht kadertje vindt je op e-bay duitsland. Het staat er vol van. :shocked:

zeg thierry een vraagje voor jou. kan jij de spaak lengte berekenen? ik heb al verschilende prog op het net bekeken maar ik kom verschilende waarden uit. Ik zou voor mijn trial bike dikke vette velgen willen spaken op xt assen met schijfremmen.
Titel: trial
Bericht door: Magura op 14 november 2006 - 21:54
Ah Terre, vandaar die rode gainen  :grin:
Mooimooi  :applaus:
Titel: trial
Bericht door: Thierry op 14 november 2006 - 22:09
zeg thierry een vraagje voor jou. kan jij de spaak lengte berekenen? ik heb al verschilende prog op het net bekeken maar ik kom verschilende waarden uit. Ik zou voor mijn trial bike dikke vette velgen willen spaken op xt assen met schijfremmen.

Op de Sapim website (http://www.sapim.be/index.php?st=spokelength) staat zo'n spaaklengte-berekenaar, en ook bij DT Swiss (http://www.dtswiss.com/) kan je zelf de spaaklengte berekenen (links onderaan op de site).

Zelf heb ik echter nog geen ervaring met deze programmaatjes : ik heb ooit ene keer een setje wielen in mekaar gedraaid en 'k weet dus wel hoe ik te werk moet gaan, maar alle onderdelen lagen toen netjes op me te wachten toen ik in 't atelier toekwam  :) ... Wat ik me wel herinner is het volgende (betreffende de spaaklengte) : beter één milimeterke te kort, dan één milimeterke te lang.
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 16 november 2006 - 20:44
@ Terre: Ik kén dat kaderke ergens van  ;)

Als je een bouwschema hebt, zou je me dat eens kunnen doorspelen? Ik vind hem in elk geval 'flashy'
Al een vraag: hoe zit dat: V-brakes op disc-wielen, of zie ik slecht?
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 16 november 2006 - 23:01
Al een vraag: hoe zit dat: V-brakes op disc-wielen, of zie ik slecht?
waarschijnlijk disc-naven met velgrem-velgen... is bij mij ook zo... dan heb je't meeste vrijheid als je ooit iets wil veranderen of eens gaan dirten of zo...
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 16 november 2006 - 23:51
ik zie alleen geen (alukleurige) remvlakken op de velgen? Tenzij het ceramics zijn...
Titel: trial
Bericht door: Thierry op 17 november 2006 - 12:53
hoe leren? ik heb me de dvd van Ryan Leech erbij gekocht (ook 2e hands) ...

Mastering the Art of Trials -> ook te koop bij Barracuda. Allez, gisteren toch nog, toen ik daar mijn exemplaarke gekocht heb  ;)
Is inderdaad een goei DVD'ke waarin men je vanaf het allersimpelste begin alles uitlegt ...
Titel: trial
Bericht door: bandit op 17 november 2006 - 18:46
ik zie alleen geen (alukleurige) remvlakken op de velgen? Tenzij het ceramics zijn...

Dat is niet altijd zo. Ze spuiten dat gewoon mee en als je v brakes wilt slijt het af en anders met schijven blijft het mooi zwart. hij heeft zen schijven weg gedaan omdat je te rap er mee ergens blijft haperen.
Titel: trial
Bericht door: Terre op 24 november 2006 - 21:20
ik zie alleen geen (alukleurige) remvlakken op de velgen? Tenzij het ceramics zijn...

Geen ceramic, wel speciale coating. Is de EX721 "CD" versie, zou minder rap slijten.
En de naven zijn idd disc-ready, zo kan ik alle kanten uit, en eventueel de wielen onder een andere fiets steken ook...
Titel: trial
Bericht door: LuckyIron op 28 november 2006 - 08:13
het gaat ook niet altijd goed (http://www.youtube.com/watch?v=dITz8uzWb00)  :toeme:
Titel: trial
Bericht door: Serge op 28 november 2006 - 11:16
het gaat ook niet altijd goed (http://www.youtube.com/watch?v=dITz8uzWb00)  :toeme:

Geen normale mannen :huh:, dat met die wielen is best wel grappig, met dat been iets minder :toeme:.
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 7 december 2006 - 20:59
het gaat ook niet altijd goed :toeme:

LOL, da's Thierry zijn lijfspreuk als hij gaat 'streeten'  :devil:
Titel: trial
Bericht door: Thierry op 24 december 2006 - 20:45
het gaat ook niet altijd goed :toeme:

LOL, da's Thierry zijn lijfspreuk als hij gaat 'streeten'  :devil:


Hehehe, lacht maar gij ... Maar inderdaad, het gaat niet altijd goed, en daarom heb ik mij geen lichtgewicht fietske gekocht zoals ik eerst van plan was, maar een stevige brok staal met wielen onder  :grin: ... Jep, d'er komt weer een fietske bij ten huize Thierry, eentje waarmee ik ook al eens een jumpke kan placeren, of ewa truukskes (proberen) doen in 't straat.
Ik hoop dat ik 'm binnen een week (of twee) heb. Hier is 'm zie :

(http://www.specialized.com/OA_MEDIA/2007/bikes/P_P2_Cromo_GL_White_Skulls_d.jpg)

Hier klikken voor een grotere foto ... (http://www.specialized.com/OA_MEDIA/2007/bikes/P_P2_Cromo_GL_White_Skulls.jpg)

De belangrijkste specs (copy/paste van de Specialized site) :
FRAME : Specialized 100% Cr-Mo, 6mm offset horizontal drop out for 26" wheel
VORK : Marzocchi DJ 3.5, 100mm, standard axle dropout
REMMEN V/A : Avid BB5, mechanical disc, 160 mm
DERAILLEUR + SHIFTERS : SRAM SX-5 mid cage / SX-5 8-speed triggers
CRANKSET : Truvativ Ruktion, 6061, 175mm, Howitzer spline
CHAINRINGS : 34S w/ poly bash guard and ISCG mounted TV box guide
BOTTOM BRACKET : Truvativ Howitzer XR, sealed cartridge bearings, 73mm Shell for 52mm chainline
VELGEN : Specialized/Alex HRD 26, double wall disc w/ eyelets
NAVEN V/A : Specialized P.Disc, CNC high flanges and disc mounts, 36h, nutted 3/8" axle

De eerste aanpassingen die 'k ga doen : shifter, derailleur, cassette en chainguide d'eraf zwieren, en er ne singlespeed van maken. Dan kan er minder stuk gaan wanneer ik zwaar tegen dek ga - LoooooooooL.
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 2 januari 2007 - 17:27
siske, vertel ne keer hoe je die ombouw (praktisch) gaat doen? Of (en zie ik dat goed) is dat frame zonder probs 'convert to siinglespeed'-fertig?

wel ne schone kerstkado die je jezelf gekocht hebt, ik moet nog eens langskomen binnenkort denk ik  :grin:
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 2 januari 2007 - 17:37
blijkbaar bestaan er spacers hiervoor (spacer - tandwiel - spacer)... maar ben ook wel benieuwd om dat eens op foto te zien als't zover is (of IRL tijdens een trainingssessie :) )

hoe zit het met jouw trial-voornemen eigenlijk? 't is 't moment om goeie voornemens te maken eh!  ;)
Titel: trial
Bericht door: Thierry op 2 januari 2007 - 19:20
siske, vertel ne keer hoe je die ombouw (praktisch) gaat doen? Of (en zie ik dat goed) is dat frame zonder probs 'convert to siinglespeed'-fertig?

wel ne schone kerstkado die je jezelf gekocht hebt, ik moet nog eens langskomen binnenkort denk ik  :grin:

Awel, dat frame beschikt over horizontale uitvalpatten achteraan, en de wielen zijn uitgerust met een "bolt on" as (of hoe noemt ge dat, zo'n as die vastgeschroefd zit ipv met een quickrelease te sluiten). Wat dat betreft is er dus geen probleem.

Blijft nog alleen de cassette, die vervangen moet worden door één enkel tandwiel. Daarvoor heb ik bij bike-mailorder.de een kit besteld, bestaande uit een paar brede "opvulbussen", een tandwiel, en een sluitring (zoals je ook bij een cassette hebt). Fotooke :

(http://www.bike-mailorder.de/shop/images/product_images/popup_images/7200_0.jpg)

Vooraan is de fiets zowiezo met één enkel kettingblad uitgerust, dus daar hoef ik niks te veranderen (met uitzondering van de chainguide, die ik ook ga demonteren).
Titel: trial
Bericht door: Nothing's Impossible op 2 januari 2007 - 20:34
Ik zou voor trial toch nog eens aan een kettingspanner denken (of de der. laten steken) ipv de ketting bij te spannen door het wiel te verschuiven. Bij het springen op het achtwiel moeten die moertjes wel heel wat kunnen hebben!
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 2 januari 2007 - 20:43
terre heeft ook singlespeed en heb 'm toch nog niet horen klagen...

bovendien, als je op je achterwiel hopt, met of zonder derailleur, de belasting op de snelspanner/borgmoeren blijft toch dezelfde?
Titel: trial
Bericht door: Magura op 2 januari 2007 - 20:46
Citaat
bovendien, als je op je achterwiel hopt, met of zonder derailleur, de belasting op de snelspanner/borgmoeren blijft toch dezelfde?
Ja, maar ik denk dat NI bedoelt dat wanneer het wiel opschuift, met een kettingspanner je nog kan blijven verderbollen.  Zonder spanner gaat je ketting zodanig strak komen zitten dat trappen moeilijk/onmogelijk wordt.
Correct me if wrong  ;)
Titel: trial
Bericht door: Nothing's Impossible op 2 januari 2007 - 21:11
Wat NI bedoelt ;)

Met een kettingspanner steekt je het wiel gewoon tot op het einde in de uitvalpat, het wiel gaat niet scheef beginnen kruipen, het kan nergens heen.
Als je de ketting opspant door het verschuiven van de as dan riskeer je dat het wiel begint te kruipen.
Bij een gewone fiets is dit al regelmatig het geval, gewoon door de belasting van de ketting! Bij trial zijn de krachten zoveel hoger, dus???
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 2 januari 2007 - 21:42
é NI: je hebt ook kettingspanners die je op de as monteert (genre 'een rondsel met een vijs aangelast en een plaatje achter de patten dat op de vijs zit' - kijk eens naar een good old sturmey-archer fiets bijvoorbeeld) en waarbij je de ketting opspant door de boutjes bij te stellen. Zelfde systeem zit ook op Thierry zijn Ducati trouwens (plaatjes aan de achtervork met een M6'je door). Werkt perfect  ;)

@ Phrace: mja, plannen efkes in de koelkast moeten steken voor 't moment  :$ Maar ik heb ondertussen wel een soortement van bouwschemaatje, moest het er alsnog van komen (wat ik hoop  ;))
Titel: trial
Bericht door: Nothing's Impossible op 2 januari 2007 - 22:03
Welke kettingspanner maakt niet uit, de achterder. is inderdaad nogal omslachtig en kwetsbaar, maar hij zit er toch op...
Zolang je maar niet teveel moet schuiven met het wiel.
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 2 januari 2007 - 22:53
alleen: een kettingspanner die je op de plaats van je derailleur zet zal niet verhinderen dat je achteras kan verschuiven (met als gevolg eventueel dat je wiel niet meer gecenterd zit, slepende remmen etecetera). die spanners die je op de as zet daarentegen staan aan allebei de zijden en verhinderen het éénrichtingsverkeer voor een flink stuk (ttz in voorwaartse richting)

(https://www.jrbicycles.com/storefront/images/uploads/Chaintensioners/tens00004%20Primo%20Venus.jpg)
is een voorbeeld (BMX-style)

Surly Tuggnuts zijn vermoedelijk beter bekend bij single-speeders:
(http://www.63xc.com/rickc/tuggnuts.jpg)

edit: plaatjes gepost...
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 11 januari 2007 - 01:03
Om terug te komen op trial, een kleine vraag: waarom hebben die dingen nooit een carbon starre vork? Ik bedoel, als het gaat over je voorwiel liften is elke gram welkom - zo zie vaak dat velgen worden geperforeerd. Waarom zie je nergens een (lichte) carbon vork? Of betrouwen die jongens echt zo weinig op de crash-bestendigheid daarvan? 't Is maar dat ik er zelf wél al aan gedacht had (met een eventueel bouwproject in 't achterhoofd), maar het moet wel een béétje te rechtvaardigen zijn dat er een paar 100 euro meer wordt uitgegeven om er een Pace of zo in te steken... Dus waarom geen carbon vork?
Titel: trial
Bericht door: Nothing's Impossible op 11 januari 2007 - 09:42
Als een carbon vork ergens tegen slaat zit er een gat in en is ze voor de vuilbak ;)
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 11 januari 2007 - 23:04
wel, ik geloof daar dus niks van.
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 12 januari 2007 - 08:49
ge moet weten dat die gasten ook soms eens missen ee... en dan is het mogelijk dat hun bike gewoon naar  beneden dendert... bij de "bloopers" zie je die bikes toch soms wel eens ferm rondstuiteren... weet niet of carbon dan wel zo'n goeie keuze is...

bovendien is het voorwiel liften geen kwestie van gewicht optillen maar van de snelheid en kracht in de pedalkick. Volgens mij is het gewicht van de achterzijde van de bike véél belangrijker...
Titel: trial
Bericht door: MudHungry op 16 januari 2007 - 16:02
Dat zou me dus een 150 euro schelen, in het totale plaatje  :)
Titel: trial
Bericht door: PhrAcE op 4 september 2007 - 20:52
laatste tijd de mtb nogal vaak geruild voor de trialbike... af en toe komt Bandit mij eens vervoegen, capriolen van twee weken geleden kan je hier  (http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies) bezien. Er zit een pak rommel tussen maar das wel handig om te zien wat je fout doet... (dé reden van filmen eigenlijk)

de betere moves tot nu toe (bandit en ikzelf):
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105330282986400786
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105331111915088930
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105335905098591362
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105336055422446738
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105332864261745730
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105337189293812898
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105339834993667282
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105343636039724370
http://picasaweb.google.com/Nik.Calcoen/TrialMovies/photo#5105328384610855890


ook best het vermelden waard is het totaal ander gevoel tussen Bandit z'n bike en de mijne.

Bandit's bike:
-veel zenuwachtiger (geen vorkvering en langere stuurpen)
-makkelijker te liften (langere stuurpen + lichter)
-V-brakes vormen geen probleem om regular moves te doen maar ben toch al eens doorgeslipt hiermee. Bandit heeft echter zelden dit probleem.
-z'n eerste setje goedkope, normale wielen bleken toch niet voldoende. Geregeld platte band en ook een achterwiel geplooid.

My bike:
-zwaarder maar bij het goed uitvoeren van een move bezorgt 't me geen last
-ik ben toch tevreden dat ik Schijf/Magura heb (mits gebruik van handschoenen toch nog steeds eelt en soms openliggende wijsvinger. V-brakes zouden voor mij niet voldoende zijn)
-bash-ring is een must!
-1x platte band achteraan tot nu toe. latex bandje is toch aan te raden. Heb er nu ook nog de overschot van Geax-busje ingespoten.
-dirt-banden tot nu toe geen prob qua grip maar zal ooit wel moeten switchen (vooral als ik de natuur intrek, bij streeten geen probleem)
Titel: trial
Bericht door: bandit op 5 september 2007 - 17:27
Nog iets toe voegen.!

Mijn bike heeft een zeer kleine 400 euro gekost denk zelfs rond de 350. Het frame heb ik zeer zeer goedkoop gekocht via e-bay 48euro :shocked:. De rest is nieuw (stuur, handvaten achterpion, stuurpen bashring) en had ook nog veel liggen zoals XT crank. XT achterderrailleur en vooraan heb je niks nodig van derrailleur. Remmen: avid V-brakes tweedehands gekocht 15 euro. Banden een fatalbert en een big jim die ik ook nog liggen had.

Om te beginnen is dit zeker meer dan voldoende. Het risico is wel dat er een kans bestaat dat ik mijn frame kraak. Het is een onbekend merk. Phrace daarintegen zal dit niet gauw tegenkomen.

Reden waarom ik V brakes heb is omdat ik schrik had dat ik mijn schijven ging plooien en dat het weer wat kostelijker werd. Ik heb voeldoende remkracht met de brakes. Vroeger deden ze het ook zo. Wat wel is, ik kan niet zo perfect dosseren. En sterke vingers helpen ook  :P
Titel: Re:trial
Bericht door: Pieterr op 22 januari 2011 - 10:55
Dag mannen ik ben 13jaar en ik zou heel graag gaan trial biken maar heb geen fiets enzoo... Maaar hoe doe je trial biken is het moeilijk? Kan je het uit Jezelf leren?
Alvast bedankt hee :)
Titel: Re:trial
Bericht door: LuckyIron op 22 januari 2011 - 11:12
Tja, eerst en vooral een fiets aanschaffen...kijk eens op tweedehands websites...

Daarna lijkt het me vooral een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en nog is oefenen.

Doorzetting, pijn lijden....hoort er allemaal bij.


Maar toch ook vooral proberen te genieten!!

have fun!

 :cool:

ps: je hebt ook verschillende disciplines: grote 26" wielen, maar ook kleine wieltjes...

26" bike te koop (http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/mountainbike-atb/ozonys-trial-62444754.html?qq=trial&start=21) (wel duur)

kleine wieltjes (http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/bmx-en-freestyle/trial-60305588.html?qq=trial&start=21) (niet zo duur)

 ;)