Auteur Topic: Are you spinning around?  (gelezen 31508 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Are you spinning around?
« Gepost op: 20 oktober 2007 - 18:19 »


Het wordt niet elke keer zo'n schitterende herfstdag als vandaag en binnenkort schakelen we jammer genoeg terug over naar het winteruur. Tijdens de wintermaanden dwingen het gure weer en de kortere dagen je, zelfs als fervente mountainbiker, dikwijls om binnen te blijven. Het is meestal een verschroeiende keuze tussen buiten tegen de vrieskou of de natte regen op te botsen of binnen eenzaam op je rollen te bollen. Of is er toch nog een ander alternatief?

Spinning*, of beter gezegd indoor cycling, kan een middel zijn waarmee je je conditie tijdens de wintermaanden op peil kunt houden, maar het kan ook veel meer dan dat zijn. *Spinningģ is trouwens een gedeponeerd merk, waarmee een specifieke commerciŽle vorm van indoor cycling wordt bedoeld.

De komende weken zal in deze topic een stevig woordje worden verteld over de historiek van indoor cycling, leggen we het onderscheid uit tussen de verschillende vormen van indoor cycling, bekijken we de stationaire fiets in detail en bespreken we natuurlijk wat voor een effect je mag verwachten op je conditie. Vanzelfsprekend is er ruimte voor vragen en ook een echte praktijktest, indien je daarvoor te vinden bent, staat op het programma.

De volgende keer dat je gaat spinnen zal je nog nooit met zo'n stevige achtergrondkennis de zaal binnenwandelen.

« Laatst bewerkt op: 29 december 2007 - 16:12 door JeFKe »
The Tiger became a Leopard...

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Are you spinning around?
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2007 - 18:29 »
Er was eens...

De Amerikaan Johnny Goldberg, een professioneel atleet, fervent wielrenner, vechtsportspecialist en personal fitnesstrainer, stopte eind jaren tachtig met sport omdat hij meer bij zijn zwangere vrouw thuis wilde zijn. Om toch in conditie te blijven bouwde hij een speciale, verstevigde hometrainer waarop hij staand en zittend kon trainen. Omdat hij, zoals elke fietser die eenzaam binnen fietst, meer energie en motivatie had dankzij een stevige oppeppende sound, begon hij indoor workouts te ontwikkelen. Eenmaal hij dit in groep uitprobeerde, kreeg hij een enorm positieve respons van de deelnemers. Het duurde niet lang of het eerste Johnny G Spinning Center werd in 1989 geopend in Santa Monica, California.

Na jarenlang de voorloper van Spinningģ alleen te hebben ontwikkeld, stichtte Johnny G in 1992 met een studievriend John Baudhuin het bedrijf Mad Dog Athletics, om het spinningidee te commercialiseren. De eerste 150 spinningfietsen werden door de twee Johnny's met de hand gemaakt en in 1992 werd Spinningģ met succes gelanceerd in verscheidene fitnesscentra in de Verenigde Staten. Door de stijgende populariteit werd er vanaf 1994 (tot op heden) samengewerkt met fitnessproducent Star Trac om op grotere schaal spinningfietsen te maken.

Het spreekt voor zichzelf dat, eenmaal Spinningģ gekend geraakte bij het grote publiek, er kapers op de kust kwamen. Er werden zelfs enkele rechtszaken gevoerd, waardoor nu vaststaat dat enkel het bedrijf van Johnny G officiŽel de term ďspinningĒ mag gebruiken.
Spinningģ is momenteel nog steeds het meest populaire indoor cycling programma, dat zich weet te onderscheiden van de concurrentie door een wetenschappelijk onderbouwde en diepgaande opleidingsstructuur voor (toekomstige) instructeurs. Wereldwijd zijn er meer dan 80 000 gediplomeerde instructeurs en kan je in quasi elk fitnesscentrum proeven van een trainingsvorm, die ooit in een Amerikaanse garage voor het eerst werd uitgeprobeerd.

Wil je Johnny G aan het werk zien dan kun je terecht op Youtube:


Sinds enkele jaren heeft Les Mills (het Nieuw-Zeelandse groepsfitnessbedrijf o.a. gekend van Body Pump) een stevige tegenhanger ontwikkeld met Raw Power in Motionģ a.k.a. RPM. Het is een programma met eveneens een (heel) uitgebreide opleidingsstructuur voor instructeurs. Met dat verschil dat, het steeds opnieuw ontwikkelen van nieuwe lessen, niet meer op de schouders komt van de individuele lesgever. Later meer hierover...
« Laatst bewerkt op: 1 december 2007 - 10:58 door JeFKe »
The Tiger became a Leopard...

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Are you spinning around?
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2007 - 15:47 »
Geuren en kleuren

Er bestaan tientallen varianten op het originele Spinningģ-concept. De essentie van fietsen op muziek blijft echter steeds hetzelfde en het zou een onmogelijke opgave zijn om deze allemaal in deze post te beschrijven. Er zijn echter wel een aantal criteria die we kunnen hanteren om een onderscheid te maken tussen de verschillende soorten.

De opbouw van de les bepaalt op welke manier het menselijk lichaam zal worden belast en bijgevolg welk trainingseffect je kan verwachten. Algemeen gezien zijn er twee types van opbouw:

  • Er zijn de lessen waar, na een degelijke opwarming, gedurende lange tijd wordt gewerkt aan een constante belasting. Deze lessen vermijden extreem hoge pieken en zorgen voornamelijk voor variatie door een groot aantal verschillende oefeningen. Het effect dat er in hoofdzaak mee word bereikt is een opbouw en verdere ontwikkeling van de algemene conditie en verhoging van de uithoudingskracht.
  • Daarnaast zijn er lessen die gebruik maken van intervaltraining. Na een grondige opwarming wordt er gewerkt in pieken en dalen waar de nadruk respectievelijk ligt op intensiteit en recuperatie. Er wordt over het algemeen een beperkter gamma aan oefeningen gebruikt, aangezien het virtuele parcours meer dan genoeg variatie biedt. Het is vooral het lactaatbufferend vermogen, de explosieve kracht en ook de algemene basisconditie die worden verbeterd.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de lessen, die intervaltraining gebruiken als basis voor de opbouw. Ze benaderen een meer realistische fietservaring en zijn boeiender voor de deelnemers. Door de korte duur (ongeveer 50 minuten) van de meeste indoor cycling-lessen is het ook efficiŽnter om intensief te trainen. En enkel door tussen de inspanningen heen te recupereren is het mogelijk om grenzen te (blijven) verleggen. Beginnende sporters zijn echter in sommige gevallen beter af om te starten met lessen waar er lang aan een constant niveau wordt gewerkt.

Onafhankelijk of hij/zij nu wel of niet de inhoud, muziek en opbouw van de les bepaalt, de lesgever speelt altijd een belangrijke en dikwijls bepalende rol. De ideale lesgever is iemand met schitterende communicatieve kwaliteiten, een prachtige techniek, een uitmuntende conditie, een inspirerende en toegankelijke persoonlijkheid en de nodige ervaring en binding met de fietssport. In sommige gevallen speelt het uiterlijk ook een rol. Dus op de fiets vooraan kruipt er in de beste omstandigheden liefst iemand die er goed uitziet (of probeert er goed uit te zien).

In de praktijk is elke lesgever een mix van de bovenstaande karakteristieken en het is aan de deelnemer om uit te maken of de "stijl" van de lesgever hem of haar ligt. Bij het programma RPM heeft de lesgever een minder bepalende rol, aangezien in principe over ter wereld er op hetzelfde moment dezelfde les (zowel qua muziek, opbouw en oefeningen) wordt gegeven. Het voordeel spreekt voor zichzelf. Onafhankelijk van wie er op het podium plaatsneemt, kun je je als deelnemer verwachten aan een kwalitatief hoogstaande les. Daarentegen heeft een pure "freestyle" -les het voordeel dat er door de lesgever verregaand op de wensen van het lokale peloton kan worden ingespeeld.

De muziek en vooral de interpretatie van de muziek bepaalt dikwijls het gevoel van een les. Het aantal beats per minuut (BPM) bepaalt daarenboven dikwijls het tempo van de trapcyclus en in sommige gevallen wordt er uitvoerig gepitched en gemixed om toch maar niet de beat te verliezen.Iedereen heeft zijn persoonlijke muziekvoorkeur en een nummer waar de ťťn helemaal uit de bol bij gaat, kan net het tegenovergestelde effect hebben voor de ander. Gelukkig kan er op bijna elke muziek "gespint" worden en hebben de meest lesgevers (en ook de progam directors van RPM) een goeie keuze qua muziek. Het is aan de deelnemer om een lesgever te vinden met ongeveer dezelfde smaak qua muziek.

Het spreekt voorzichzelf dat de fietsen steeds van hoogstaande kwaliteit moeten zijn, omdat in het tegenoverstaande geval een indoor cycling les steeds negatief wordt beÔnvloed. Er zijn heel wat verschillende merken op de markt, de bekendste zijn Star Trac, Body Bike, Schwinn en Tomahawk. Dikwijls zijn het de persoonlijke voorkeuren die bepalen welke fiets het best meevalt. Ik verkies, zoals de meeste "echte" fietsers, de Body Bike. Je moet echter de fietsen ervaren voor je een mening kunt geven.

X-bike is het enige grootschalig, commercieel project waarbij men indoor probeert om het mountainbiken te imiteren.
Het spreekt voor zichzelf dat er, om die offroad experience te benaderen, er enkele aanpassingen van de indoorfiets nodig zijn. Om die te bespreken, moeten we echter eerst weten hoe een normale indoor fiets er uitziet...
« Laatst bewerkt op: 27 november 2007 - 10:40 door JeFKe »
The Tiger became a Leopard...

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Are you spinning around?
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2007 - 13:11 »
Undress yourself!



Het spreekt voor zichzelf dat een indoorfiets enigszins te vergelijken is met een normale outdoorfiets. Zo bestaat een indoorfiets ook uit een frame met toebehoren en blijft de essentie van trappen met pedalen behouden. Het zal echter niemand verbazen dat je blijft stilstaan met een indoorfiets en dat de weerstand dus op een andere manier moet worden ontwikkeld.

Het aandrijfsysteem van een indoorfiets bestaat uit een rubberen band of ketting die het crankstel gaat verbinden met een groot vliegwiel. De weerstand wordt bijna altijd veroorzaakt door een mechanisch remsysteem waarbij een of meerdere "grote" remblokken het vliegwiel gaan afremmen. Hoe harder de remblokken tegen het vliegwiel worden aangespannen, hoe harder de sporter in kwestie moet duwen. De rem, die voor de veiligheid moet aanwezig zijn, gaat de remblokken in een uiterst korte tijd helemaal tegen het vliegwiel duwen, waardoor je geleidelijk tot stilstand komt. Luchtweerstand of een magnetisch remsysteem worden op dit moment niet op grote schaal gebruikt.

Het gewicht van een vliegwiel, maar ook waar het gewicht zich bevindt in de cirkelvormige structuur, bepaalt hoe realistisch de spierkracht kan worden overgebracht op het crankstel. Een te licht wiel, of een wiel met te veel gewicht nabij de rotatie-as, komt te makkelijk op gang en zal bij een snelheid (veroorzaakt door een normale trapfrequente) een probleem veroorzaken. Je moet immers steeds vechten tegen het stilvallen van het wiel, maar omdat het wiel te licht is en dus snel op gang komt, ga je in schokken trappen. Op deze manier is het onmogelijk om een vloeiende en cirkelvormige trapcyclus te bewaren. Een te zwaar wiel zal te moeilijk op gang komen en eenmaal op snelheid zal het moeilijker af te remmen zijn, met alle gevolgen vandien. Het is aan de constructeur om een ideaal vliegwiel te ontwikkelen.
Het vliegwiel wordt normaalgezien altijd vooraan geplaatst onder de sporter. Op deze manier kan er echter zweet tussen de remblok(ken) en het vliegwiel terechtkomen en zo kan het wiel af en toe doorslippen. Bij de Johan Museeuw indoorfietsen, wordt het vliegwiel uitzonderlijk achteraan geplaatst, net om dit doorslipeffect te vermijden. De Body Bike fietsen lossen dit probleem op door het vliegwiel helemaal binnenin te monteren.
Een vliegwiel van een indoorfiets heeft bijna altijd* een vaste pion, waardoor je nooit onmiddellijk je benen kan stilhouden. Je kunt dus, net als bij een pistefiets, niet "coasten". Welke invloed het gebruik van een vliegwiel met of zonder vaste pion heeft op het menselijk lichaam wordt besproken in een volgend hoofdstuk.
* Bij een X-bike heeft het vliegwiel geen vaste pion, waardoor het gewicht ervan enkel een rol speelt bij het versnellen.

Een degelijke indoorfiets kan makkelijk meer dan 60kg wegen. De oorzaak daarvan ligt voor een deel bij het vliegwiel, maar ook bij de algemene structuur en gebruikte materialen van de fiets. Het spreekt voor zichzelf dat een indoorfiets uitermate stevig en stijf moet zijn en dat er daarenboven ook voldoende "grondstabiliteit" aanwezig dient te zijn. De verhalen van een opzijkantelende of in ergere gevallen een achteruitkantelende "spinner" zijn immers gebaseerd op waargebeurde feiten. Om de fietsen toch makkelijk te kunnen verplaatsten zijn er vooraan steeds twee wieltjes aanwezig. Door te duwen op het stuur kan je de fiets kantelen en zo een andere richting uitrijden.

Nuts & Bolts
Net zoals een gewone fiets heeft een indoorfiets een stuur, een zadel en een crankstel met pedalen. Deze zijn in grote mate vergelijkbaar met wat we allemaal gewoon zijn op onze normale fiets, maar er zijn toch enkele opvallende verschillen. Zo is het kenmerkend dat elk onderdeel moet geschikt zijn voor een groot en gevariŽerd publiek. De positie van het zadel en het stuur moet bijvoorbeeld bij elke persoon kunnen worden aangepast. Daarnaast heeft de specifieke rijstijl bij indoor cycling en het overtollig zweet dat erbij hoort een aantal gevolgen.

Het zadel is het meest fragiele gedeelte van een indoorfiets, aangezien hier de eerste technische problemen zullen opduiken. Als je een zaal binnenkomt, let er op dat het nog steeds recht gemonteerd staat. Zo vermijd je lichamelijke problemen.
Er kruipen nogal veel verschillende mensen in een korte tijdspanne van enkele weken op het zadel en er is jammer genoeg nog steeds een groot gedeelte van deelnemers dat met te weinig weerstand fietst. Bij hoge trapfrequentie en met een tekort aan weerstand begint men te springen op het zadel. 100 keer of meer moet een zadel zo per minuut een impact verwerken van 50kg en meer.
Om een zo'n breed mogelijk publiek aan te spreken staat er meestal een universeel model gemonteerd. Voor echte fietsers is dit zadel meestal te breed en/of te zacht en voor nieuwelingen is dit zadel meestal te smal en te hard. Heb je geluk dan zorgt je fitnesscentrum ervoor dat er een aantal sportieve modellen en een aantal specifieke vrouwenmodellen beschikbaar zijn.

Er zijn verschillende modellen van sturen, maar de meesten zijn gegoten uit 1 stuk met een vlak gedeelte dat uitloopt in (enorm) lange bar-ends. In veel gevallen is er ook een klein (of groot) aŽrostuurtje geplaatst of gelast. In het beste geval is een stuur in de hoogte en de stuurpen in lengte aanpasbaar. Maar vooral het laatste is dikwijls niet mogelijk. De handvaten zijn jammer genoeg nooit echt slipvast, aangezien ze weerstand moeten bieden aan zweetabsorptie. Handschoentjes zijn dus zeker aangeraden!
Het stuur van een X-bike gelijkt het meeste op wat een mountainbiker gewoon is. Deze bestaat uit een vlak gedeelte met twee relatief normale bar-ends gemonteerd aan de buitenkant. Het verschil met andere sturen is dat het stuur hier beweegbaar is in het frontale vlak. Je kunt met andere woorden links en rechts duwen tegen een weerstand. Je bovenlichaam, voornamelijk triceps en schouders worden zo eveneens getraind. Het buikspierencorset wordt daarenboven nog eens extra gestimuleerd om je rug gestabiliseerd te houden terwijl je met je armen aan het pompen bent. Zie hier voor een korte animatie.

Bij een pedaal van een indoorfiets heb je meestal twee keuzes. Ofwel heb je een gewone sportschoen en gebruik je het kooigedeelte van de trapper, ofwel heb je een echte fietsschoen en gebruik je het "klikker"-gedeelte. SPD is de meest gebruikte standaard, maar ook Look of SPD-R koerspedalen kun je af en toe tegenkomen. Passen je fietsschoenen niet op het gebruikte model van je fitnesscentrum of kun je enkel met gewone schoenen fietsen, vraag dan aan de lesgever, fitnessverantwoordelijke of manager of je je eigen pedalen moogt meenemen en monteren voor de les.

Het crankstel verschilt functioneel bijna niet van zijn outdoor broertjes. De lengte van een crank is standaard 172,5 mm, wat iets korter is dan de 175 mm die meestal outdoor wordt gebruikt (zeker bij MTB). De reden hiervoor zijn de grotere trapfrequenties op een indoorfiets. De Q-factor is in alle gevallen een gemiddelde waarde, maar als je vreest voor last aan je knieŽn vraag dan zeker eens aan deskundige om de fiets van je fitnesscentrum te laten nameten.


De volgende keer bespreken we hoe je je snel correct kunt positioneren op een indoorfiets!
« Laatst bewerkt op: 27 november 2007 - 13:13 door JeFKe »
The Tiger became a Leopard...

Schijfrem

  • Geert
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 485
Re: Are you spinning around?
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2007 - 22:41 »
Ik hoop dat ik mag reageren hier in dit topic? (ander delete ge mijn reactie maar)
Soit, een hťťťťťťťl interessant topic en JeFKe, uw uiteenzetting is er eentje om U tegen te zeggen  :045: :045:
Morgen ga ik weer naar de spinning (1xweek), bij ons zijn het Schwinn IC Pro fietsen en ik ben daar over het algemeen heel tevreden van.
Enkel dat madammenzadel trekt op niks  :cry:


The Sentinel

  • Peter Boelen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 19
    • Trisport
Re: Are you spinning around?
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2007 - 06:10 »
Blijkbaar mag je hier niet reageren want al mijn antwoorden zijn weggehaald! Ook dat van gisteren.
Ik vind het eigenlijk wel een beetje schending van de vrijheid op een forum. Dat is toch bedoeld om ieders mening te laten zeggen en reacties op vragen e. a. te verwerken  :oops: :( :$
En als we dan niet mogen antwoorden... sluit dan het topic gewoon af. Zodat er geen reacties mogelijk zijn of laat ons te reageren door een ander topic te openen. bv ... "reacties op: Are you spinning around". Een antwoord zonder meer deleten vind ik not done

Nog even dit. In ťťn van je antwoorden sprak je over  het trademark Spinning(r). Is het dan niet zo dat je, aangezien je het ook over andere merken bikes en soorten indoorcycling hebt, je zelf ook aan schending van het trademark doet door je topic "Are you SPINNING" around te noemen? De trefwoorden die getrademarked zijn staan in het handboek van Johnny G en de vervoeging van het werkwoord hoort daar ook bij.


Dit gezegd zijnde. Al zal het antwoord toch wel gedelete worden :oops:
« Laatst bewerkt op: 28 november 2007 - 07:10 door The Sentinel »
"You've got to turn it to burn it"

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Are you spinning around?
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2007 - 17:49 »
Blijkbaar mag je hier niet reageren want al mijn antwoorden zijn weggehaald! Ook dat van gisteren.
Ik vind het eigenlijk wel een beetje schending van de vrijheid op een forum. Dat is toch bedoeld om ieders mening te laten zeggen en reacties op vragen e. a. te verwerken  :oops: :( :$
En als we dan niet mogen antwoorden... sluit dan het topic gewoon af. Zodat er geen reacties mogelijk zijn of laat ons te reageren door een ander topic te openen. bv ... "reacties op: Are you spinning around". Een antwoord zonder meer deleten vind ik not done

Nog even dit. In ťťn van je antwoorden sprak je over  het trademark Spinning(r). Is het dan niet zo dat je, aangezien je het ook over andere merken bikes en soorten indoorcycling hebt, je zelf ook aan schending van het trademark doet door je topic "Are you SPINNING" around te noemen? De trefwoorden die getrademarked zijn staan in het handboek van Johnny G en de vervoeging van het werkwoord hoort daar ook bij.

Dit gezegd zijnde. Al zal het antwoord toch wel gedelete worden :oops:

Ow ow...  Die berichten zijn verwijderd om ze te groeperen in een afzonderlijke topic. Door een stom foutje blijkt deze topic nog niet publiekelijk te bezien zijn, wat wel de bedoeling was. Maar het komt dus wel... nog een klein beetje geduld.  :oops:

Mijn woord dat het nog voor de zon een tweede keer ondergaat, alles is zoals het moet zijn!
The Tiger became a Leopard...

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Are you spinning around?
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2007 - 10:57 »
Om het overzicht te bewaren en toch iedereen de mogelijkheid te geven om in deze topic naar hartelust te discussiŽren, groeperen we bij elke nieuw deel alle reacties. Laat het duidelijk zijn dat we de vrije meningsuiting niet willen beperken.

Citaat van: Schijfrem
:045: Mooi artikel maar ik heb nog een vraag:
Bestaan er ergens tabellen waarin de juiste hartslagzones staan aangeven per leeftijd/gewicht waartussen je je hartslag moet proberen te houden?

Citaat van: The Sentinel
Yep die bestaan er. Ik heb zo'n lijst in mijn Spinning(r)handboek staan en heb hem ook opgehangen in de zaal waar ik les geef. Gewoon effe afkomen  ;)
Serieus nu tabel is gericht naar 220-leeftijd (voor de man) en226 (voor de vrouw) daar de % van: respectievelijk: 65%, 75%, 80%, 85%, 92%, afhankelijk van de soort les die je volgt.
Er is een formule die ervoor gebruikt wordt, rekeninghoudend met ochtend en maximale pols: ((HFmax-HFrust)* x%)-HFrust=richtHF

Ik heb ook nog ergens een excel-file van Karvonen liggen die ik zou kunnen posten maar dan heb je zeker je ochtendpols en maximale pols nodig. Daar staat die bovenstaande formule ook, uitgewerkt, bij
Als er iemand interesse heeft...

Citaat van: The Sentinel
De formule die hierboven staat is niet echt karvonen hoor, want karvonen werkt idd met limieten. De formule dient om je % te berekenen waartussen je werkt...vb endurance is tussen 65-75%max

Dank u,

Ik heb hier ook iets intereressant gevonden:
http://users.skynet.be/dewielervrienden/Trainingsartikels/Hartslag.htm
Met de bovenstaande formule van Karvonen kom ik ongeveer aan een hartslag van 154 die ik moet aanhouden tijdens de training.
Dus ik denk (veronderstel) dat als ik in een zone tussen 152 en 162 train dit wel OK zal zijn voor mij.  :)
The Tiger became a Leopard...

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Are you spinning around?
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2007 - 11:14 »
Nog even dit. In ťťn van je antwoorden sprak je over  het trademark Spinning(r). Is het dan niet zo dat je, aangezien je het ook over andere merken bikes en soorten indoorcycling hebt, je zelf ook aan schending van het trademark doet door je topic "Are you SPINNING" around te noemen? De trefwoorden die getrademarked zijn staan in het handboek van Johnny G en de vervoeging van het werkwoord hoort daar ook bij.

Mmm... iemand die zich kan/wil verdiepen in de copyright wetgeving. In dit geval lijkt het mij niet 100% ondubbelzinning. Ik alludeerde voornamelijk op het gevoel dat Kylie Minogue beschreef in het welgekende nummer.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2007 - 11:16 door JeFKe »
The Tiger became a Leopard...

Tinky-Winky

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 472
Re: Are you spinning around?
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2007 - 12:56 »
Gisterenavond was ik een van de spinningslachtoffers van JeFKe in Healthcity Leuven. Ik had me grondig gecamoufleerd met 4bikers kleurtjes, maar ben toch herkend  ;).

Was een leuke, maar lastige interval-les, of 2  ;) . Als ik de lessen van JeFKe vergelijk met andere lesgevers, is hij een vrij technische lesgever dwz veel tempowissels, lastwissels, positiewissels. Ik zou hem persoonlijk niet aanraden om de eerste spinningles ooit te volgen. Het was natuurlijk een interval-les, dus niet voor iedereen weggelegd, en daarop checkte hij ook voor het begin.
Fijne aan deze zware les, de lesgever had een even grote plas zweet onder zijn fietsje als de rest, die op gedreven wijze de instructies volgde.

Het mag dus wel duidelijk zijn dat ondanks alle theorieŽn, opleidingen, patenten en wat nog allemaal, de lessen bijzonder verschillend kunnen zijn, afhankelijk van lesgever tot lesgever.

't Is ne keer een andere manier om een collega 4Biker te ontmoeten. :)
LED there be light..

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Are you spinning around?
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2007 - 14:19 »
Ik zou hem persoonlijk niet aanraden om de eerste spinningles ooit te volgen. Het was natuurlijk een interval-les, dus niet voor iedereen weggelegd, en daarop checkte hij ook voor het begin.
Ik pas mijn lessen natuurlijk aan naargelang de groep en in Leuven is het nu toevallig een gevorderde groep. Zodat ik nogal veel uit de kast moet halen om ze te kunnen prikkelen. De uitzonderlijke nieuwelingen krijgen speciale aandacht gedurende de les en dwing ik subtiel om de makkelijkere opties te nemen.

Daarnaast werd ik gisteren ook gedwongen om de zweetabsorptie-capaciteiten van de 4Bikers tenue te testen. Tinky was jammer genoeg het slachtoffer... :p
The Tiger became a Leopard...

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Are you spinning around?
« Reactie #11 Gepost op: 1 december 2007 - 11:09 »
Wil je Johnny G aan het werk zien dan kun je terecht op Youtube:


Ik heb deze links toegevoegd aan het artikel...

Persoonlijk vind ik zijn manier van lesgeven er zo over, op een manier dat een Amerikaan dat alleen kan. Daarnaast ligt iedereen naast zijn fiets van het lachen als je in normale omstandigheden met zo'n stijl zou uitpakken. Vooral deel 5 is hilaaaaaarisch!  :D
The Tiger became a Leopard...

The Sentinel

  • Peter Boelen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 19
    • Trisport
Re: Are you spinning around?
« Reactie #12 Gepost op: 1 december 2007 - 16:50 »
Het is waar dat de rhythm movement voor sommige overdreven is. Ik ben zelf ook Johnny G gevormd maar doe dit maar heel af en toe en gewoon omdat ik me ernaar voel. Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je je goed voelt!!! Als je een oefening niet wil meedoen dan doe je dat gewoon niet, daar draait het toch helemaal om. De slogan van Spinning (r) heet dan ook "FREEDOM TO RIDE"
Ik vind het concept, zonder te kijken naar de commerciŽle kant, wel helemaal ok! Gewoon de dingen doen die je op een normale fiets ook kan doen.
Geen "freezen" tussen het zadel, waar je benen alleen maar van verzuren en verder niets! Geen opdrukbewegingen op het stuurdie qua nut van versterking 0.0 meer waarde geeft en meestal alleen gebruikt wordt omdat de lesgever een gebrek aan inspiratie heeft om een oefening te vinden.
Geen blijven hangen boven het zadel waarbij de houding die je aan je lichaam geeft nog onnatuurlijker is dan slapen op de fiets.
Geen 150 omwentelingen zonder weerstand om toch maar zo snel mogelijk te kunnen draaien, dat je knieŽn bijna uit de kom vliegen...
Ik weet dat er strekkingen van indoorcycling dit in hun concept hebben maar ik vind ze alleen maar pfff

Gewoon basic, zoals Johnny G zegt: 3 handenposities, 5 basisbewegingen (die kunnen uitgebouwd worden in variaties).

Ik ben  vorige zondag naar de XXL conventie geweest om te genieten van het NIEUWE indoorcycling concept CIRQELS. Een concept opgericht door Marc Reuland (voormalig Master Instructor Spinning(r) ) en Windy Goethals (voormalig *** Instructor). Het gaat om dezelfde basis maar zonder de commerce. Een nieuwe bike met een ferm computertje die je rpm weergeeft en ook je HR. De 2 namen gaven mij al een heel goed gevoel en dat gevoel is alleen maar bevestigd. Ik denk er dan ook serieus over na om een omscholing te doen. De opleiding zelf duurt ook veel langer en is gespreid over een volledig jaar. Eerder dan een cursusje te gaan volgen van een weekend en de kous is af...


« Laatst bewerkt op: 1 december 2007 - 16:52 door The Sentinel »
"You've got to turn it to burn it"

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Are you spinning around?
« Reactie #13 Gepost op: 1 december 2007 - 17:09 »
Ik vind het concept, zonder te kijken naar de commerciŽle kant, wel helemaal ok! Gewoon de dingen doen die je op een normale fiets ook kan doen.
Geen "freezen" tussen het zadel, waar je benen alleen maar van verzuren en verder niets! Geen opdrukbewegingen op het stuurdie qua nut van versterking 0.0 meer waarde geeft en meestal alleen gebruikt wordt omdat de lesgever een gebrek aan inspiratie heeft om een oefening te vinden.
Geen blijven hangen boven het zadel waarbij de houding die je aan je lichaam geeft nog onnatuurlijker is dan slapen op de fiets.
Geen 150 omwentelingen zonder weerstand om toch maar zo snel mogelijk te kunnen draaien, dat je knieŽn bijna uit de kom vliegen...
Ik weet dat er strekkingen van indoorcycling dit in hun concept hebben maar ik vind ze alleen maar pfff
100% akkoord, behalve het pfff-gedeelte. Vervang dit maar door onverantwoord. ;)

Ik ben  vorige zondag naar de XXL conventie geweest om te genieten van het NIEUWE indoorcycling concept CIRQELS. Een concept opgericht door Marc Reuland (voormalig Master Instructor Spinning(r) ) en Windy Goethals (voormalig *** Instructor). Het gaat om dezelfde basis maar zonder de commerce. Een nieuwe bike met een ferm computertje die je rpm weergeeft en ook je HR. De 2 namen gaven mij al een heel goed gevoel en dat gevoel is alleen maar bevestigd. Ik denk er dan ook serieus over na om een omscholing te doen. De opleiding zelf duurt ook veel langer en is gespreid over een volledig jaar. Eerder dan een cursusje te gaan volgen van een weekend en de kous is af...
Heb ook al informatie gevraagd ondertussen, want van de website word je maar een heel klein beetje wijzer.  :040:
The Tiger became a Leopard...

The Sentinel

  • Peter Boelen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 19
    • Trisport
Re: Are you spinning around?
« Reactie #14 Gepost op: 1 december 2007 - 18:48 »
Ja is juist, Marc zei dat er nog aan gewerkt wordt en dat de site nog uitgebreid zal worden. Ik vond het tof dat ze in 't gewoon rood (bloesje van Ultima) les gaven maar toch ook een beetje spijtig want ik vind die bloesjes van Spinning(r) ongelooflijk mooi en ook goed zitten (ik heb er zelf ook 3)
"You've got to turn it to burn it"

Tinky-Winky

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 472
Re: Are you spinning around?
« Reactie #15 Gepost op: 1 december 2007 - 23:32 »
Waar vind je zo'n bloesje van Spinning(r) ?
Da's wa minder opvallend als ge zo'n 4Bikers exploot voor u zitten hebt  :p
Bovendien, die Rythm Spinning(r)...
Als je een nummer echt goed vind, en je bent opgewarmd, in vorm, nog niet compleet verzuurd, dan beweeg je sowieso mee,... Alleen zal de doorsnee groepsles deelnemer zich niet zo laten gaan, omdat net de lesgever het een 'fantastisc song' vind. Dat is vermoedelijk alleen bij het kuddegevoel van de Americans te vinden, schaapsgewijs gesproken. Beeeeeeh, ik ga ze tellen...
LED there be light..

The Sentinel

  • Peter Boelen
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 19
    • Trisport
Re: Are you spinning around?
« Reactie #16 Gepost op: 1 december 2007 - 23:57 »
Kledij is te koop op www.spinningkleding.nl of ook op www.spinning.com. Let wel voor de laatste moet je import betalen want dat komt uit de VS.
"You've got to turn it to burn it"

Schijfrem

  • Geert
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 485
Re: Are you spinning around?
« Reactie #17 Gepost op: 2 december 2007 - 16:04 »
Het is waar dat de rhythm movement voor sommige overdreven is. Ik ben zelf ook Johnny G gevormd maar doe dit maar heel af en toe en gewoon omdat ik me ernaar voel. Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je je goed voelt!!! Als je een oefening niet wil meedoen dan doe je dat gewoon niet, daar draait het toch helemaal om. De slogan van Spinning (r) heet dan ook "FREEDOM TO RIDE"
Ik vind het concept, zonder te kijken naar de commerciŽle kant, wel helemaal ok! Gewoon de dingen doen die je op een normale fiets ook kan doen.
Geen "freezen" tussen het zadel, waar je benen alleen maar van verzuren en verder niets! Geen opdrukbewegingen op het stuur die qua nut van versterking 0.0 meer waarde geeft en meestal alleen gebruikt wordt omdat de lesgever een gebrek aan inspiratie heeft om een oefening te vinden.
Geen blijven hangen boven het zadel waarbij de houding die je aan je lichaam geeft nog onnatuurlijker is dan slapen op de fiets.
Geen 150 omwentelingen zonder weerstand om toch maar zo snel mogelijk te kunnen draaien, dat je knieŽn bijna uit de kom vliegen...
Ik weet dat er strekkingen van indoorcycling dit in hun concept hebben maar ik vind ze alleen maar pfff

Gewoon basic, zoals Johnny G zegt: 3 handenposities, 5 basisbewegingen (die kunnen uitgebouwd worden in variaties).




Ik ben nog niet zo thuis met al die termen en ik heb de afgelopen maand al 4 verschillende instructeurs gehad die elk zo hun eigen stijl hebben.
Dat "freezen": bij ťťn instructeur moesten we met intervals rechtop de pedalen, zitvlak nťt boven het zadel en bovenlichaam stil houden. Dan voel je direct de krampen opkomen in je bovenbenen. Is dat wat je met "freezen" bedoeld en heeft dit echt geen trainingswaarde?

Wat bedoel je met die opdrukbewegingen aan het stuur en welke zijn die 5 basisbewegingen  :029: ?


JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Are you spinning around?
« Reactie #18 Gepost op: 2 december 2007 - 16:19 »
Opdrukbewegingen = pompen op het stuur met je ellebogen wijd naar buiten terwijl je blijft trappen. Sentinel beschreef hierboven perfect hoe ik er ook over denk. ;)

Het uitleggen van de 5 basisbewegingen (met alle variaties) van Johnny G laat ik ook liever aan The Sentinel over, aangezien hij de Spinning opleiding heeft gevolgd.

Bij RPM van Les Mills heb je in totaal 8 varianten:

  • Ride Easy
  • Race
  • AŽro-racing
  • Seated Climb
  • Seated Recovery
  • Standing Climb
  • Standing Attack
  • Standing Recovery

De laatste 3 zijn uit het zadel, de rest in het zadel. Alles spreekt in feite voor zichzelf, maar het fine-tunen van elke positie en het benadrukken "waarom" gebeurt vanzelfsprekend via instructies tijdens de les.... ;)
The Tiger became a Leopard...

Tinky-Winky

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 472
Re: Are you spinning around?
« Reactie #19 Gepost op: 2 december 2007 - 19:52 »
Kledij is te koop op www.spinningkleding.nl of ook op www.spinning.com. Let wel voor de laatste moet je import betalen want dat komt uit de VS.

Hamaaai, en ni goeiekoop :cry: :$
LED there be light..