Auteur Topic: Are you spinning around?  (gelezen 31507 keer)

The Sentinel

• Peter Boelen
  • 4Bikers Member
    • Trisport
Re: Are you spinning around?
« Reactie #20 Gepost op: 2 december 2007 - 20:40 »
Dat wordt idd bedoeld met "freezen"... 0.0 meerwaarde omdat je spieren direct verzuren. Je krijgt noch een aëroob nog een anaëroob voordeel. En voor iemand die slechts 1 a 2 x per week fietst heeft dat verzuren geen enkele zin.

De 3 handen posities zijn 1 (midden van 't stuur om "flat road" te rijden... ook wel vlakke weg genoemd voor de engelstaligen onder ons)
2: zoals je je koersstuur neemt of mtb stuur
3: "lees koehorentjes"

5 basisbewegingen:
seated flat (vlakke weg zittend) 80-110rpm
standing flat (vlakke weg staand) 80-110rpm
seated climb (zittend klimmen) 60-80 rpm
standing climb ( staand klimmen) 60-80 rpm
jumps ... hier heb je 3 variaties: jumps 80-110 rpm, jumping with resistance 60-80 rpm (handen blijven op positie 2, jumping on a hill 60-80 rpm (handen switchen van positie 2 naar positie 3) op 4-8-16 tellen afhankelijk. Het laatste kan je je voorstellen als overgaan van een zittende klim naar een staande klim om eens een andere positie op de fiets te hebben bij het klimmen op de weg...

je hebt ook nog een paar gevorderde variaties:

sprints (wordt gedaan op een vlakke weg 80-110 rpm... de weerstand wordt aangedraaid tot het tempo zakt dan wordt het tempo terug opgetrokken en 15-30" gehouden) afzien dus
sprinting on a hill (zittend of staande klim waarbij het tempo iets verhoogd wordt naar ong max 80 rpm) ook afzien dus...

vwala in 't kort
"You've got to turn it to burn it"

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #21 Gepost op: 3 december 2007 - 11:13 »
.....

vwala in 't kort

:045:  In´t kort een zeer degelijke maar voor mij verhelderende uitleg, dank u  ;)

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #22 Gepost op: 9 december 2007 - 11:56 »
Is dit een speciale vorm van spinning?

Nog nergens gezien in België.

:cool:

The Sentinel

• Peter Boelen
  • 4Bikers Member
    • Trisport
« Reactie #23 Gepost op: 9 december 2007 - 12:54 »
"aquaspinning" genoemd. Werkt met een soort schepwiel. Ik heb een demo gezien op de XXL en vond het maar niets... met de armen plonsen ed... niks voor mij. Dan ga ik wel wat met mijn kinderen zwemmen die doen dat ook   :)

Kan me wel voorstellen dat het een schoonzicht moet zijn als ge naar die van de foto haar poepke kunt kijken... :p

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #24 Gepost op: 9 december 2007 - 14:07 »
Kan me wel voorstellen dat het een schoonzicht moet zijn als ge naar die van de foto haar poepke kunt kijken... :p
Hij sloeberke hij,maar waar is da juist te doen?  :D
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

The Sentinel

• Peter Boelen
  • 4Bikers Member
    • Trisport
« Reactie #25 Gepost op: 9 december 2007 - 19:15 »
Hier in Sint-Truiden wordt/werd dat gedaan in het stedelijk zwembad, dat weet ik. De gemiddelde leeftijd was daar ong 70jaar... dus zo geen poepkes te zien hoor! :cry:

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #26 Gepost op: 10 december 2007 - 10:54 »
Da zijn al meer aquagym toestanden.
D'r zijn nu al dames met vleesvrees(kwestie van niks te laten zien, 't is nochtans vree warm in de meeste spinninglokalen), dus laat staan dat je daar veel volk naartoe zal komen wat zich niet goed in zijn vel voelt. En dat is ergens jammer.

Voorbije donderdag eens ferm ontstresst op de fiets. Erg veel op de trappers gestaan, met als gevolg een krakende linkertrapper. 't Zijn nochtans vree solide fietsen, hopelijk in nog in garantie  :p
LED there be light..

K.C.

• 4Bikers Member
« Reactie #27 Gepost op: 27 februari 2008 - 10:35 »
Het is waar dat de rhythm movement voor sommige overdreven is. Ik ben zelf ook Johnny G gevormd maar doe dit maar heel af en toe en gewoon omdat ik me ernaar voel. Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je je goed voelt!!! Als je een oefening niet wil meedoen dan doe je dat gewoon niet, daar draait het toch helemaal om. De slogan van Spinning (r) heet dan ook "FREEDOM TO RIDE"
Ik vind het concept, zonder te kijken naar de commerciële kant, wel helemaal ok! Gewoon de dingen doen die je op een normale fiets ook kan doen.
Geen "freezen" tussen het zadel, waar je benen alleen maar van verzuren en verder niets! Geen opdrukbewegingen op het stuurdie qua nut van versterking 0.0 meer waarde geeft en meestal alleen gebruikt wordt omdat de lesgever een gebrek aan inspiratie heeft om een oefening te vinden.
Geen blijven hangen boven het zadel waarbij de houding die je aan je lichaam geeft nog onnatuurlijker is dan slapen op de fiets.
Geen 150 omwentelingen zonder weerstand om toch maar zo snel mogelijk te kunnen draaien, dat je knieën bijna uit de kom vliegen...
Ik weet dat er strekkingen van indoorcycling dit in hun concept hebben maar ik vind ze alleen maar pfff

Ik ben ook door Johnny G gevormd en ben daar zeer tevreden over.
Ik weet er zeer veel die  "spinning" geven op goed gevoel , die nooit een cursus gevolgd hebben.
En al die toestanden "freeze","pompen opt stuur" , "een super tempo" rijden...ik krijg het er op mijn hheupen van als ik ergens ga
les volgen en dit zit er in. diegene die dit in hun les steken zouden ze ne cursus moeten doen volgen .
Ik vind het ONVERANTWOORD!
zouden

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #28 Gepost op: 28 februari 2008 - 13:03 »
De JFK zijn vervangster in healthcity begint te beteren. Was in het begin erg nerveus, erg snelle positiewissels, veel te veel 'freezen'..
Maar het begint goed te gaan, heeft zelfs een enquete opgesteld om te zien waar ze kan verbeteren.
Waren gisteren met z'n 3en om de 2 uren na mekaar te doen, en geen van ons 3 had nog veel fut over. Ik vreesde voor vandaag, maar het valt nog mee. De lesgeefster zelf was tijdens het 2e uur al duidelijk veel minder actief  ;)

Wat ik wel erg goed vind, is dat ze haar minuten of ritmische tellen effectief uitfietst. Er zijn genoeg anderen die zeggen : " Nog 30 seconden !!" en na 10 seconden effectief mag je al terug op je zadel gaan zitten of weerstand terugdraaien. Als ze zegt een klim van 4 minuten, dan is die laatste keer weerstand draaien er na 3minuten 45 seconden er net te veel aan, en heb je nog 15 seconden afzien voor de boeg, met de nodige aanmoedigingen. Zeker vermoeiender dan anderen die bij Healthcity lesgeven op andere dagen, maar voor een geoefend fietser/spinner wel leuk.
LED there be light..

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #29 Gepost op: 28 februari 2008 - 19:23 »
De JFK zijn vervangster in healthcity begint te beteren. Was in het begin erg nerveus, erg snelle positiewissels, veel te veel 'freezen'..
Maar het begint goed te gaan, heeft zelfs een enquete opgesteld om te zien waar ze kan verbeteren.
Waren gisteren met z'n 3en om de 2 uren na mekaar te doen, en geen van ons 3 had nog veel fut over. Ik vreesde voor vandaag, maar het valt nog mee. De lesgeefster zelf was tijdens het 2e uur al duidelijk veel minder actief  ;)

Wat ik wel erg goed vind, is dat ze haar minuten of ritmische tellen effectief uitfietst. Er zijn genoeg anderen die zeggen : " Nog 30 seconden !!" en na 10 seconden effectief mag je al terug op je zadel gaan zitten of weerstand terugdraaien. Als ze zegt een klim van 4 minuten, dan is die laatste keer weerstand draaien er na 3minuten 45 seconden er net te veel aan, en heb je nog 15 seconden afzien voor de boeg, met de nodige aanmoedigingen. Zeker vermoeiender dan anderen die bij Healthcity lesgeven op andere dagen, maar voor een geoefend fietser/spinner wel leuk.
Awel da's dan blijkbaar een ziekte van velen.  Als ik ging spinnen bij GoFit in Deuren vond ik altijd dat die hun klok héél snel tikte.  Het was dus niet ikke maar hun klok die iets rapper liep.  :p

superdiesel

• 4Bikers Member
« Reactie #30 Gepost op: 21 april 2008 - 22:38 »
voor mij is een goeie spinninginstructeur in de eerste plaats een goeie dj: het leukst wordt het, wanneer je, al spinnend, helemaal opgaat in de muziek
dat gebeurt helaas héél weinig, aangezien veel van die instructeurs dus géén goeie dj's zijn, en vooral veel lullen en de gezellige uithangen (wat anderen dan mss weer op prijs stellen, aan mij is het echter minder besteed, less is, voor mij, more in dat verband), en in plaats van de ene track te mixen in de andere (een goeie mix geeft een kick), de muziek stop zetten (en lullen), om dan een nieuw cd'tje in te steken, da's dodelijk voor de 'flow',
sommigen spelen ook veel te vaak dezelfde muziek

dat van de freezen klopt ook denk ik, heb me al vaak afgevraagd waar dat goed voor is, idem dito, imo, voor veel van dat zogenaamde 'klimmen': trappen met veel te veel weerstand dus, je moet, voor zover ik weet, een omwenteling hebben van 60 toeren per minuut, wil je aan (duur)krachttraining doen, vaak zitten ze daar onder, ze trainen ook veel te weinig op klimmen op soeplesse (klimmen is per definitie stampen)

het spinnen gaat imo nog veel evolueren, zoas ergofietsen een hele evolutie ondergaan hebben, bvb. spinningfietsen met weerstandsmeter, hellingsgraad, hartslag, omwentelingssnelheid, snelheid, men zou ook kunnen werken met projecties (van befaamde klimmen, wanneer je klimt bvb.)

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #31 Gepost op: 22 april 2008 - 20:50 »
Ik heb echt geen klagen over mijn spinninginstructrices, jawel het zijn toffe madammen die ons elke week opnieuw goed afpeigeren.
Zweten gegarandeerd. :013:
Dat ergerlijke freezen zit er soms nog in maar daar doe ik al lang niet meer aan mee.
Dankzij dat wekelijks uurke spinnen heb ik toch vastgesteld dat de conditie een stuk is verbeterd. :045:

Meestal is het eerste half uur gericht op klimmen, helaas aan een hoge belasting en lage trapcadans, niet goed dus?
De 2de helft zijn het meer sprints met wisselende belasting, zowel zittend als rechtopstaand en ik kan u verzekeren dat den tikker
zijne kadans dan ferm de hoogte inschiet  :p :p

De muziek is wat minder, nooit stiltes tussen de tracks maar dikwijls gebruiken ze dezelfde cd´s weken aan een stuk en da´s minder.
Maar het soort muziek is wel perfect afgestemd op de lessen.

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #32 Gepost op: 22 april 2008 - 21:06 »
Ik ga morgen nog eens gaan spinnen denk ik.
Dat abonnement is binnenkort gedaan, alsook de domiciliering.
Misschien in de winter nog eens doen, maar nu is Betty oppermachtig.. :cool:
LED there be light..

superdiesel

• 4Bikers Member
« Reactie #33 Gepost op: 23 april 2008 - 00:15 »
Meestal is het eerste half uur gericht op klimmen, helaas aan een hoge belasting en lage trapcadans, niet goed dus?

ik denk van niet, zeker niet voor een mountainbiker, da's geen klimtraining maar een krachttraining, en dan nog een die eerder maximale kracht traint dan duurkracht,

vergelijk het met krachttraining met gewichten: veel herhaling met relatief laag gewicht is duurkrachttraining, weinig herhaling met veel gewicht is maximale krachttraining: spinnen met lage omwentelingen en veel weerstand is eerder maximale krachttraining dan duurkrachttraining, en het is duurkrachttraining dat je nodig hebt (en ik denk dat niet-fietsers er ook meer mee gebaat zijn dan met max. krachttraining)

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #34 Gepost op: 23 april 2008 - 07:33 »

ik denk van niet, zeker niet voor een mountainbiker, da's geen klimtraining maar een krachttraining, en dan nog een die eerder maximale kracht traint dan duurkracht,

vergelijk het met krachttraining met gewichten: veel herhaling met relatief laag gewicht is duurkrachttraining, weinig herhaling met veel gewicht is maximale krachttraining: spinnen met lage omwentelingen en veel weerstand is eerder maximale krachttraining dan duurkrachttraining, en het is duurkrachttraining dat je nodig hebt (en ik denk dat niet-fietsers er ook meer mee gebaat zijn dan met max. krachttraining)

Ok, da´s duidelijk nu  :045:  ;)

The Sentinel

• Peter Boelen
  • 4Bikers Member
    • Trisport
« Reactie #35 Gepost op: 23 april 2008 - 09:58 »
Dat van een half uur klimmen en dan de rest vlak is puur keuze van de lesgever. Ik noem het hier bewust geen Spinning(r) Instructor omdat er heel veel zijn die het papiertje niet hebben of waarvan de zaal niet voldoet aan de voorwaarden om het trademark te gebruiken. Waar ik niet mee wil zeggen dat Spinning(r) heilig is hoor.
Zelf denk ik de overstap te maken naar Cirqels indoorcycling. Back to basic, zonder al te veel extra gedoe van yoga en andere dingen.

Een instructor bepaalt zelf wat hij doet (buiten RPM dan) en welke muziek hij daarbij gebruikt.
Zelf mix ik mijn muziek met Mixmeister, er zitten dus geen pauzes in behalve de pauzes die ik zelf geef (ttz het moment dat we de hartslag laten zakken naar 75%Max).
De oefeningen verschillen van dag tot dag (ik maak elke week een nieuwe les) en van mijn gemoedstoestand. Een progressieve klim van 10min is geen uitzondering en 7-8min eerder de gewoonte.
Ik heb vooral geleerd dat het constant huppelen van de één houding naar de andere alleen maar op de mensen hun zenuwen werkt (behalve als je vb jumps of jumping on a hill doet).
Enige animatie zit er wel in maar veel werk moeten ze toch zelf doen! Als je niet werkt ga je je met langere nummers al snel vervelen hè.

Ik werk meestal op kracht, krachtuithouding en af en toe op weerstand... Heel persoonlijk dus.
Er zijn er inderdaad die er een fuifles (meezingen, bijna dansen) van maken en daar is ook een publiek voor. Alleen weten de mensen bij mij dat dit bij niet het geval zal zijn. Gewoon verzinken in het ritme en zelf uw limieten verkennen, zolang je je maar goed blijft voelen, daar ga ik voor en daar sta ik ook voor. Als je iets niet wil mee doen doe je gewoon je eigen ding.
Het heet tenslotte FREEDOM TO RIDE