Auteur Topic: Friesland - Groningen - Waddeneilanden - Afsluitdijk (NL)  (gelezen 5223 keer)

Thierry

• 4Bikers Member
Friesland - Groningen - Waddeneilanden - Afsluitdijk (NL)
« Gepost op: 19 november 2007 - 15:03 »
Mannekes (m/v),

Is er iemand onder jullie ooit al eens in 't noorden van Nederland gaan fietsen - op de weg, welteverstaan ?
Ik zit met een ideetje in m'n hoofd om er in de winter of in de lente eens een dag of 4 op uit te trekken om wat lange, vlakke trainingsritjes te doen. En als 't vlak moet zijn, dan is Nederland het aangewezen land, niet  :) ? En aangezien de provincie Friesland en de Waddeneilanden toch wel wat tot de verbeelding spreken - net zoals de afsluitdijk trouwens, dacht ik : tiens, waarom eens niet op zoek gaan naar wat leuke fietsroutes en adresjes in die streek ?

Ik heb al wat info gevonden over de fiets-versie van de Elfstedentocht, zie www.11steden.nl maar zelfs voor mij is 240 km ewa te weinig om me 4 dagen mee bezig te houden. Bovendien wil ik er ook graag de afsluitdijk bijlappen, en efkes de oversteek wagen naar Texel (en indien mogelijk ook een paar andere Waddeneilanden). En, waarom niet, een uitstapje richting de provincie Groningen mag er ook bij  :)

Diegenen die meer info hebben over routes ter plekke (al dan niet met gps-tracks erbij) mogen hier altijd een seintje geven. Goeie adreskes (logeren, eten en drinken  :p) zijn ook welkom.
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Der Gertus

• Gert
  • 4Bikers Member
Re: Friesland - Groningen - Waddeneilanden - Afsluitdijk (NL)
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2007 - 16:22 »
Beeps;

Ik zit voor het werk vrij veel de kanten van Friesland en durf de racer wel s meenemen om in de zomer nog wat bij te trainen....
Hotelletje zit ik meestal in de Sint Nicolaasga Hampshire; http://www.logereninfriesland.nl/hotel.php lekker rustig hotelletje
Als ik in Heerenveen zelf zit ga ik meestal naar de Van Der Valk in Wolvega. groot nieuw hotel. geweldige kamers en idem keuken. Routes in de buurt nog niet uitgeprobeerd.

Als het ietsje beter mag zijn dan kan je in Heerenveen steeds overnachten in hotel Oranjewoud....

Vervolgens vraag ik me daar een knooppunten netwerk kaartje en gaan met de banaan (en de stylo en het papierke en en en  :D

De knooppunten netwerken zijn daar wel goed ingeburgerd dus misschien kan je die kant wat op. Ervaring op de wadden heb ik (nog) niet.
What does not destroy me, makes me stronger (F. Nietzsche)

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2007 - 16:41 »
Fietsroute netwerk ... Dat ik daar niet aan gedacht heb  :oops: ...

Efkes gegoogled, en ziedaar : http://www.fietsroutenetwerk.net/friesland.htm <- 920 km uitgestippelde routes  :027:

Merci voor de tip, Gertus  :045:, ik ga meteen de kaartjes bestellen.
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2007 - 18:40 »
Op de waddeneilanden is het wel leuk fietsen maar je zal er snel uitgekeken zijn in vergelijking met de 920km uitgestippelde routes.  Vorig jaar hebben mijn vriendin en ik enkele dagen doorgebracht op Texel.  Dit is dan nog het grootste eiland.  Ik vond het er aangenaam fietsen met de vriendin op de tandem, ik achteraan en zij maar trappen.  Als je het ganse eiland rond fietst heb je een 60km, leuk dus maar ik kan me voorstellen dat er in Friesland mooiere dingen zijn dan een dijk met schapen en aan de andere kant veel water ... alhoewel.

Fietsen in Nederland blijft natuurlijk een kwelling tegenover onze mooie, netjes aangelegde en goed onderhouden fietspaden.  ;)

SnottUSA

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2007 - 12:36 »
Hier moet ik, als Nederlander en meer bepaald stad-Groninger wel op reageren.

De Waddeneilanden moet je voor serieus wielrennen meteen uit je hoofd zetten. Voor een dagje weg met de vrouw is het goed te doen, al dan niet met tandem maar voor serieus fietsen is het niets waard. Het wad en ook een eiland zijn zeker het bezichtigen waard, maar fietsen op de racer moet je daar maar niet willen.

Wat wel mooi is; de regio rond Lauwersoog, rondje Lauwersmeer (plaatsen: Dokkum, Lauwersoog, Zoutkamp, Dokkumer Nieuwe Zijlen) is bij velen een geliefd rondje, en het ligt op de grens van Friesland en Groningen.
Verder kan ik, als rasechte stad-groninger, noord groningen aanbevelen, het Reitdiep is schitterend om langs te fietsen maar ook een ritje langs Middelstum en Warffum Eenrum/Leens is puur Groningen.
Houd er wel rekening mee dat puur Groningen(provincie) is: altijd wind, overal weilanden(, dus vlak), her en der een boerderij en veel landbouwvoertuigen op de weg. maar ook prachtige vergezichten en mooie luchten.

In Friesland ben ik op de fiets wat minder bekend, maar vanuit de auto redelijk bekend, ook daar is het mooi...

succes met de planning.. :045:

Voor goede adressen moet je niet bij mij zijn, ik slaap altijd thuis.. wat ook prima is, daar niet van ;)

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2007 - 20:43 »
mensen met een gps moeten beslit http://www.digifietser.be/eens bekijken ....
dit is een software die volledig compatibel is met garmin
alle fietsknooppunten zitten in de software en een track kan automatisch langsheen de knooppunten naar keuze worden gemaakt.
probeer maar eens de "digifietsserdemo" op de vermelde site

grtz

chris
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2007 - 22:24 »
Ik heb net deze doorgekregen van een collega. Hij plant er zijn looproutes mee, maar kan je natuurlijk ook gebruiken om te fietsen.
http://www.gmap-pedometer.com/

En zoals SnottUSA al zei, de streek is dan mss wel vlak, maar de wind is zeker niet te onderschatten. Kan soms lastiger rijden zijn dan op licht glooiend terrein waar je beschutting hebt tegen de wind.
Maar het is wel een mooie streek en zeker aangenaam om enkele dagen te gaan fietsen.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2007 - 22:26 door mtbhurricane »
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Djambo

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2007 - 15:53 »
Er staat ook een artikel in het boekje van de vwb, met verwijzing naar een 11 steden trip met verhuis van bagage die voor je gebeurt.