Auteur Topic: Schoenreview: Adidas Marathon  (gelezen 6159 keer)

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
Schoenreview: Adidas Marathon
« Gepost op: 24 november 2007 - 14:27 »

Zowat elk groot merk, dat zich concentreert op sportkledij, heeft de afgelopen jaren een fietschoen op de markt gebracht. Omdat mountainbike toevallig een modieuze sport is, laat een echt MTB-model meestal nooit lang op zich wachten. Ons oog viel enkele weken geleden toevallig op een oogverblindend mooi model van Adidas, met de uiterst aanlokkelijke naam "Marathon".

Het is een topschoen in het gamma van de duitse sportfabrikant en dat laten de eigenschappen duidelijk merken. Naast een schitterende vormgeving en aggressieve look, werden uitsluitend materialen van hoge kwaliteit gebruikt.

Zo bestaat de voetzool uit een keiharde carbonschelp bezaait met een uitermate slijtvast en bewust geplaatst noppenprofiel. De schoen is quasi onbuigbaar en dat voel je van zodra je kracht op de trappers zet. Dankzij het carbon behoudt de schoen ook na maanden (en waarschijnlijk ook jaren) intensief gebruik zijn superstijf karakter.
De noppen zijn zo ingepland dat je bijna altijd goeie grip hebt als je door omstandigheden van de fiets moet en desondanks de starheid van de schoen valt het goed mee om met de schoenen te lopen. Is het een echte modderpoel dan kan je de voorkant met nog twee voetbalpinnen versterken. Enkel bij gebruik op natte rotsen voelt de schoen wat onzeker. Het harde (en bijgevolg slijtvaste) materiaal van de zool biedt op deze ondergrond weinig grip, maar Adidas wist dit toch wat te beperken door profiel in de noppen te steken.

Het betreden van de schoen wordt vergemakkelijkt door een lus die tegelijk de bovenkant van de schoen mooi op zijn plaats houdt. Heb je echter brede en/of hoge voeten dan is deze schoen misschien niet onmiddelijk iets voor jou. In Duitsland hebben ze waarschijnlijk meer mensen met slanke en sierlijke voeten, of willen ze toch meer alvast meer zo'n type voeten.
De schoen is uitermate verluchtend, zelfs in die mate dat je bij koudere temperaturen heel snel koude voeten krijgt. De voorkant is verstevigd met een dunne kevlarlaag, die bij intensief gebruik jammer genoeg net iets te snel sporen van slijtage gaat vertonen.

Het sluitingsysteem bestaat uit 3 strips, waarvan de aanhechting op het eerste zicht nogal breekbaar lijkt. Na langdurig gebruik blijkt dit echter een uitermate stevige bevestiging te zijn. Het enige waarmee je rekening moet houden is dat je geen mechanisch sluitingsysteem* hebt voor de grootste sluitingsstrip. Dit kan zowel een voordeel als nadeel zijn en het is vooral de persoonlijke voorkeur die hier gaat beslissen.

Het prijskaartje van deze schoen valt best mee, zeker als je rekening houdt met wat je ervoor in de plaats krijgt. Je kunt reeds vanaf 130€ tot maximaal 160€ een paar in je bezit hebben. Je hebt de keuze tussen een aantal kleurenpaletten. Dit zijn:

* De Adidas XC Race, exact dezelfde schoen en enkel verkrijgbaar in het zwart, heeft wel een mechanische sluiting. Reken op een 25-tal euro extra voor deze schoen.

Telkens mag je spreken van een kunstwerkje aan je voeten:cool:
« Laatst bewerkt op: 29 december 2007 - 16:12 door JeFKe »
The Tiger became a Leopard...

DdT

• David Vroman
  • 4Bikers Member
Re: Schoenreview: Adidas Marathon
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2007 - 19:11 »
Schone en interessante review. Ben namelijk ook aan het uitkijken naar iets nieuw voor volgend jaar.
Zijn die echt zo nauw? Daar zal mijn probleem liggen. Heb brede voeten. Zelfs bij de specialized schoenen die ik draag heb ik steevast de eerste weken last van pijn in de voet. Eenmaal de schoen de vorm van mijn voeten hebben ingenomen is het weg en ben ik tevreden over de species.Sidi's moet ik daarom nog nooit aan beginnen, denk ik.
Wel is de mechanische sluiting ook niet echt mijn ding. Waar hebben ze die? Misschien even gaan passen.

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2007 - 20:03 »
Wel is de mechanische sluiting ook niet echt mijn ding. Waar hebben ze die? Misschien even gaan passen.

Ik ben ze voor het eerst (en enkel) tegengekomen in Topsport Lebbeke. Misschien een beetje ver voor je, maar ik denk dat ze moeten te krijgen zijn in elke sportwinkel die veel materiaal van Adidas verkoopt.

Ik rij (nog) altijd met Shimano schoenen, omdat die echt op mijn voeten gemaakt zijn. Niet zozeer de basis van mijn voet, maar vooral mijn voetboog is breed en daar zaten de schoen van Adidas, naar mijn persoonlijke smaak, net iets te strak.
Ik zou zeggen, pas ze eens als je de mogelijkheid krijgt. Als ze onmiddellijk goed aanvoelen, kan het alleen maar beter worden en voor de rest is het een hééél leuke en degelijke schoen, die je zeker niet zal teleurstellen.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2007 - 20:08 door JeFKe »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2007 - 22:55 »
Zo bestaat de voetzool uit een keiharde carbonschelp bezaait met een uitermate slijtvast en bewust geplaatst noppenprofiel. De schoen is quasi onbuigbaar en dat voel je van zodra je kracht op de trappers zet. Dankzij het carbon behoudt de schoen ook na maanden (en waarschijnlijk ook jaren) intensief gebruik zijn superstijf karakter.
Lees ik tussen de regels dat wandelen met deze schoen moeilijk is?  Zoja, is dit dan niet eerder een XC-gerichte schoen, want bij lange afstanden (what's in the name) moet er nu en dan al eens flink gewandeld worden, zeker in de bergen.  En dan zijn stijve zolen not done.

Of ja, nu heb ik hem: het is bedoeld voor de Duitse autosnelwegmarathons.

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2007 - 09:01 »
en desondanks de starheid van de schoen valt het goed mee om met de schoenen te lopen.
Het lopen valt goed mee door de vorm van de schoen, maar het blijft natuurlijk wel een superstijve carbonzool.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2007 - 12:13 »
Die grijze passen alvast uitstekend bij de 4Bikers tenue :D
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2007 - 12:29 »
En de zwarte met rood passen ongelooflijk goed bij deze Specialized Epic:008:

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2007 - 13:38 »
Ik ga binnenkort de schoenen van CHAIN eens testen ;)

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2007 - 14:15 »
Ik ga binnenkort de schoenen van CHAIN eens testen ;)
Ken ik niet,heb je geen link? Ik vind er niets van terug.Thx.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2007 - 17:01 »
www.chainsport.it/

Gezien op de beurs in brussel, er zitten een paar leuke dingen tussen en ze waren betaalbaar!

Het is een jong merk, maar de fabrikant heeft ervaring in de fietsschoenenbranche, heeft jarenlang in onderaanneming sidi's gemaakt.
Verdeling is nu in handen van NGB-Europe , die o.a. san marco invoeren.

Ivan

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2007 - 17:13 »
En de zwarte met rood passen ongelooflijk goed bij deze Specialized Epic:008:

Mooi zo dat zijaanzicht, meestal zie ik die in achteraanzicht ;)
"The Peetfather"

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 26 november 2007 - 10:34 »
Waar hebben ze die? Misschien even gaan passen.
Bij Van Eyck AALTER staan deze ook,zitten heel lekker aan de voet.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 26 november 2007 - 10:37 »
www.chainsport.it/
Het modelleke leader ziet er héél goed uit!! In de zwarte versie dan.
Nergens een prijske zien staan....