Auteur Topic: verschil in frame tss racefiets en crossfiets?  (gelezen 9240 keer)

Franske_80

• 4Bikers Member
verschil in frame tss racefiets en crossfiets?
« Gepost op: 9 december 2007 - 20:17 »
Zoals het onderwerp het al zegt: zit hier verschil in afmetingen kader, stijfheid frame,............?

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
Re: verschil in frame tss racefiets en crossfiets?
« Reactie #1 Gepost op: 9 december 2007 - 21:00 »
geometrie is anders ja

bij crossfiets staat bracket hoger en is achterbrug langer.

Kijk maar is op de website van bijvoorbeeld Ridley.

:cool:
« Laatst bewerkt op: 9 december 2007 - 21:10 door LuckyIron »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 9 december 2007 - 21:18 »
Welke invloeden zijn dan werkelijk merkbaar bij fietsen op de baan en rijden in het veld?

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2007 - 12:26 »
De fietsen zijn door hun geometrie vooral wendbaarder. Zo zit er een pak meer ruimte tussen de schuine buis en het voorwiel... Vergelijk een koersfiets met een trein die steeds op het spoor wil blijven en een cyclocross-fiets met een wagen die makkelijk van rijvak kan veranderen en waarmee je ook, indien nodig, toeren mee kunt uithalen.

Daarnaast moet ik niemand vertellen dat i.t.t. koersfietsen op cyclocross-frames er nokken zitten voor cantilever-remmen. Maar kan er eigenlijk ook een drinkbushouder worden gemonteerd?
« Laatst bewerkt op: 10 december 2007 - 12:29 door JeFKe »
The Tiger became a Leopard...

Swannie

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2007 - 13:47 »
kheb een (wedstrijd)fiets van Stybar gehad, en daar waren geen gaten in voorzien voor een bidonhouder... is ook niet toegelaten bij een cx wedstrijd  ;) op sommige trainingsfietsen staat dit wel op.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2007 - 14:22 »
kheb een (wedstrijd)fiets van Stybar gehad, en daar waren geen gaten in voorzien voor een bidonhouder... is ook niet toegelaten bij een cx wedstrijd  ;) op sommige trainingsfietsen staat dit wel op.

Op wedstrijden is een bidonhouder niet toegelaten,maar die kan je er gewoon laten inschieten.Zo heb ik het bij mij laten doen.
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2007 - 15:56 »
Ik heb de cyclocross fiets van Decathlon en die is wel voorzien om een biddon houder te kunnen monteren.
Er liggen van mij wel gewone weg bandjes op en rij er enkel nog mee op de weg. Het voordeel vind ik dat de versnellingen bijna gelijk zijn als bij de mtb.
Al heb ik vooran wel de 44 vervangen door een 48.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!