Auteur Topic: Kalender BRM  (gelezen 11248 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Kalender BRM
« Gepost op: 31 december 2007 - 18:36 »
Voor wie langere ritten op de baan in België wil rijden, bestaan er onderandere de BRM-ritten (van 200 km tot 1200 km).  Dit zijn in feite voorbereidingsritten voor Parijs-Brest-Parijs (je MOET daarvoor bepaalde ritten hebben gedaan, wil je deelnemen).

Met het oog op dat laatste, heb ik vorig jaar ook enkele keren een BRM-rit meegedaan.

Voor de Belgische kalender 2008: zie bijlage.
Kalender 2009: zie enkele berichten lager.

Meer info:
Belgische site.
Nederlandse site (kalender nog niet beschikbaar; vorig jaar werden er verschillende ritten georganiseerd in Ossendrecht, en dat is vlakbij België).
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2009 - 17:11 door Magura »

Transalp

• 4Bikers Member
    • MTB Trips
Re: Kalender BRM
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2008 - 10:21 »
Hoe gaat dat in zijn werk?  Zijn die ritten uitgepijld?  Ik veronderstel van niet want 1200km uitpijlen...

Jack77

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2008 - 11:15 »
Je krijgt een beschrijving of een roadbook mee. Randonneurs.be gaat in principe vanaf dit jaar voor alle ritten werken met een gestandaardiseerd roadbook. (pijlen en basic beschrijving)

Er is doorgaans ook een vertrek in groep voorzien voor de liefhebbers. Daarbij zit dan iemand die het parcours kent, zodat er normaal gezien niet moet gestopt worden. Het is evenwel niet de bedoeling om in groep te gaan vlammen. Het groepsgemiddelde ligt afhankelijk van het parcours ergens tussen 20 en 25 km/u, voor zover ik weet.

Het gaat puur om het fietsen. Verwacht dus geen voorzieningen zoals bij de betere MTB-toertochten. Gewoon een basic start/aankomstplaats, controles en beperkte ravitaillering onderweg. Op enkele controleplaatsen kan je ook iets drinken/eten. Voor de rest is het plantrekkerij en zien dat je binnen de marges de controleposten bereikt.
.

Transalp

• 4Bikers Member
    • MTB Trips
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2008 - 12:08 »
Gps tracks zouden dus ideaal zijn hiervoor.

En wat met die tochten van 1200 km?  Wordt er dan overnachting voorzien?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2008 - 12:57 »
De ritten die ik vorig jaar deed, waren inderdaad volgens het principe zoals Jack77 beschreef.

Ofwel volg je de groep, die een rustig tempo rijdt.   Daar primeert gezelligheid en babbelen boven snelheid.
Ofwel rij je op je eentje.  Bij de start liggen beschrijvingen (bvb. volg jeugdherbergroute tot punt X, volg dan fietsknooppunt Y tot punt Z, volg dan de baan naar ...).
Mijn ervaring: meestal zijn het verkeersluwe wegen, maar telkens haalden ze nooit het maximum uit de streek ...

Afhankelijk van de tocht zijn er in feite geen échte bevoorradingen zoals wij die kennen met het mountainbiken.  De controleplaatsen zijn veelal tavernes waar je een kaart moet afstempelen.  Hier kan je tevens, tegen betaling, consumeren.  Een volle controlekaart geeft bij aankomst recht op een stempeltje.  Voor deelname aan Parijs-Brest-Parijs, moet je een bepaald aantal stempels hebben (als ik me niet vergis: minstens 1x de 200, 300, 400 en 600 km rijden).

Plantrekkerij inderdaad.  Met als voordeel dat je voor een lange LSD-rit niet veel voorbereidingswerk hebt.  De ritten zijn meestal goedkoop.

Tochten van 1200 km, heb ik nog geen ervaring mee.
Bij andere lange ritten wordt er ofwel ook 's nachts gereden, of zijn er sobere overnachtingplaatsen voorzien.

Jack77

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2008 - 14:02 »
Met goedkoop spreken we over minder dan 5 euro, als ik me niet vergis.

In het reglement staat ook nog wat nuttige info.

BTW, mag ik even wat reclame maken voor de rit op 21/06 vertrekkend in Andenne? (verleden jaar vertrok deze rit in Hoeilaart, voor dit jaar is een ander/gewijzigd circuit voorzien)
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2008 - 14:06 door Jack77 »
.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2008 - 13:33 »
Ziezo, de winter BRM van Loenhout zit erop.

Tegen het krieken van de dag met het fietske van thuis uit naar ginder gereden, en daar met de groep vertrokken (in totaal een 20-tal inschrijvingen).

De eerste 100 km liepen in grote lijn langs de Belgisch-Nederlandse grens, oostelijke richting.  In het begin in België, maar vanaf Baarle-Hertog en Poppel op Nederlands grondgebied.  Hier reden we door prachtige natuurgebieden (landgoed de Utrecht, Mispeleindsche heide, Neterselsche heide, Spreeuwselse heide, …).  Uiteraard veelal over autovrije en verkeersarme wegen.
Even na Vessen, in Knegsel, was de eerste stop.  In het café kon je dan je stempelkaart valideren.  Ik was druk in de weer m’n platte band te repareren.

Het vervolg in Nederland was nog steeds zeer mooi.  Via Valkenswaard reden we door de Malpie naar de Achelse kluis en het Leenderbos.  Sporadisch werd een grindweg aangedaan.
Via Soerendonk ging het naar Hamont.  Wat verderop in Neerpelt was de 2e stop, een tankstation.

De terugweg was een schril contrast met de heenweg.  Nu werd hoofdzakelijk het kanaal gevolgd.  Windop.  Vanaf Overpelt besliste ik het tempo flink op te drijven en kreeg 2 metgezellen in het wiel, waarvan 1 Waal, die we in Turnhout plots kwijt waren.
Na net geen 200 km kwamen we terug aan in Loenhout.

Op de terugweg naar huis belde nog ons pa: “Hebde gij goesting om een toereke te doen?”  Tja, dan weet je dat je voor het eerst niet terug thuis bent.  M.a.w.: de lampjes hebben zowel ’s morgens als ’s avonds weer hun dienst bewezen.  De afschrijving ervan per kilometer loopt gesmeerd.
En ja: het nieuw karretje bolt fijn.

Besluit BRM: eerste 120 km: toppie, nadien: saai.
Enkele foto’s

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2008 - 15:02 »
Ofwel volg je de groep, die een rustig tempo rijdt.   Daar primeert gezelligheid en babbelen boven snelheid.

Al een geluk dat het er een beetje gezellig is, 200km aan een gemiddelde van 25km/u dat is zo'n 8 uur op de fiets.  Als het dan niet gezellig was, zou ik al veel vroeger stoppen.  :p

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2008 - 21:55 »
Vandaag de 200 km BRM in Lier gaan rijden.  Deze rit luistert naar de naam “Rondje Tholen”.  Een blik op de Nederlandse weersites op vrijdagavond leerde me dat in die omgeving waarschuwingen gelden voor storm.
Maar aangezien in uwe luie zetel schadelijker is dan even uitwaaien, kroop ik om 6h00 toch uit het nest.  Een opwarming van 23 km bracht me pedaalgewijs tot de startplaats, een donkerbruine kroeg.
“Tiens, hier is precies niemand”, dacht ik bij mezelf.  Correctie: den organisator zat er wel.  “Gade gij rijden?”, vroeg ie.  “Euhm, ja, anders zou ik hier niet staan eh”.  Even later kwam toch nog iemand binnengewaaid.

Samen hebben we gewacht tot een minuut of 5 na het uiterste inschrijfuur.  Niemand anders te bespeuren.  Dan maar met z’n tweeën weg …  Nooit eerder meegemaakt.

Over het eerste stuk van de tocht kunnen we kort zijn.  Ronduit saai.  Over saaie wegen naar Ranst, Wommelgem, Wijnegem, Albertkanaal, Schoten.  Verder de drukke en gevaarlijke grote baan naar Kapellen en Putte.  Manman, hiervoor ben ik niet naar hier gekomen.

Na de grensovergang in Nederland werd het beter.  Vanaf Ossendrecht doken we de Polder in.  Aan de linkerkant kregen we soms een glimp te zien van de Antwerpse haven.  Aan het nauw van Bath keerden we noordwaarts.  Wind pal op de helm.  De Oesterdam werd het komende uur onze metgezel.  Hier is dus niks te zien.  Buiten de zee en een meeuw.  Niets iets om alle weken te doen, maar als het al een tijdje is geleden kan ik zo’n stukken wel appreciëren.

Direct na de Oesterdam draaiden we linksaf richting Sint Maartensdijk en Stavenisse.  In feite dus heel de Oosterschelde af.  Dit stuk had ik nog nooit gereden en verraste me aangenaam.  Tegen de zee, constant op de dijken, soms over betonnen paadjes waar je mekaar amper kan passeren.  Hier lag het vol met schelpen en ander zeegespuis, waarin m’n compagnon plat reed.

De wind deed flink z’n best, maar storm was het niet.  Tot hiertoe zelfs droog, een verloren druppel niet te na gesproken.  Via Sint Annaland reden we doorheen de polder naar de Philipsdam.  Weer zo’n stuk dwars doorheen de zee.  Aan het begin van de Grevelingendam was het verste punt van de tocht.  Aan een restaurant mochten we onze kaart afstempelen voor het nageslacht en keerden de kar.  Eindelijk, want we reden al een kleine 5 uur onafgebroken windop.

Ietwat onbegrijpelijk moesten we over dezelfde weg terug over de Grevelingendam.  Men kon toch makkelijk een rondrit maken door over de Zeelandbrug te rijden?
Verder ging het naar Steenbergen.  “Getver, ’t wordt precies ne frak frisser.  En de wind draait precies”“Nondenonde, wat ziet het daar zwart”, was m’n antwoord op een donkere wolk waar je begot schrik van zou krijgen.  En jawel, niet veel later was het dus koekenbak.  Hagel, regen, en wind opzij in plaats van de beloofde windaf.  Grrrr.

Dretsdretsdrets, verder naar Wouw en de Wouwe plantage.  Ik prijsde me gelukkig met m’n botinnen en waterdichte sokken.  Terug in België aangekomen was de hemel nog steeds dichtgetrokken.  Geen harde regen, eerder gedruppel.
Via Essenhoek ging het over Kalmthout naar Maria-Ter-Heide.  Terug saaie wegen.  Het beste was er bij mij af.  Het veel in de wind rijden, maar vooral de plotse temperatuursdaling vergde blijkbaar heel wat energie.  In Sint-Job besliste ik niet meer naar Lier te rijden, maar rechtstreeks naar huis.  De kaart wees immers toch over juist dezelfde saaie wegen als deze morgend terug.  Onbegrijpelijk.  Trouwens, verder nat worden had toch geen zin.

Uiteindelijk zette ik na 216 km de fiets op stal.

Besluit: helaas een minder geslaagde tocht, en dat lag zeker niet aan het weer …
Overzichtskaartje

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:Kalender BRM
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2009 - 17:09 »
Nieuwe (voorlopige?) BRM-kalender voor 2009 @ klik.

De definitieve kalender is verkrijgbaar via randonneurs.be@hotmail.com
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2009 - 18:15 door Magura »

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2010 - 10:59 »
Een nieuwe lente, een nieuw geluid
Kalender 2010 beschikbaar op de originele website maar ook op de piratensite.
Hier is het niet van belang hoe rap je kunt rijden, maar wel hoe lang...
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2010 - 11:46 »

Wat is het verschil tussen de 2 sites?

De 200 km van 14/03 zou ik misschien wel zien zitten om eens te proberen , het vertrek is niet te ver voor mij.
De  trip naar Botrange op 11/04 lijkt me ook iets maar dan verjaart het vrouwke ( no go dus  :$)

« Laatst bewerkt op: 1 maart 2010 - 12:39 door Solo »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2010 - 17:13 »

Wat is het verschil tussen de 2 sites?

De 200 km van 14/03 zou ik misschien wel zien zitten om eens te proberen , het vertrek is niet te ver voor mij.
De  trip naar Botrange op 11/04 lijkt me ook iets maar dan verjaart het vrouwke ( no go dus  :$)

De BRM in Holsbeek heb ik in een ver verleden al eens gedaan.  Als je wil, rij ik hem dit jaar opnieuw in uw plaats  :022:.

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2010 - 19:07 »
Enig idee of de GPS-tracks van die tochtjes ergens online staan ? Op dit moment is de conditie nog beneden alle peil na bijna een half jaar inactiviteit, maar tijdens (of vlak na) de zomervakantie zou zo'n 200 km tochtje moeten kunnen.

Tochtjes die me zeker aanspreken :
Lente BRM in Lier (om mee te beginnen  :oops:)
Holsbeek - Hamoir - Holsbeek (als test  :cool:)
Holsbeek - Botrange - Holsbeek (is eens wat anders dan op en af naar de zee  :p)

Afin, voor alle duidelijkheid : ik ga daar dus NIET aan deelnemen, maar als de GPS-track ergens te krijgen is doe ik die misschien wel eens op m'n eigen tempo op een datum die voor mij goed uitkomt.
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2010 - 19:53 »
Enig idee of de GPS-tracks van die tochtjes ergens online staan ? Op dit moment is de conditie nog beneden alle peil na bijna een half jaar inactiviteit, maar tijdens (of vlak na) de zomervakantie zou zo'n 200 km tochtje moeten kunnen.

Tochtjes die me zeker aanspreken :
Lente BRM in Lier (om mee te beginnen  :oops:)
Holsbeek - Hamoir - Holsbeek (als test  :cool:)
Holsbeek - Botrange - Holsbeek (is eens wat anders dan op en af naar de zee  :p)

Afin, voor alle duidelijkheid : ik ga daar dus NIET aan deelnemen, maar als de GPS-track ergens te krijgen is doe ik die misschien wel eens op m'n eigen tempo op een datum die voor mij goed uitkomt.

Ik heb niet direct iets gevonden ivm tracks maar als ik Hol-Ha-Hol  lol rij  komt de track vanzelf .
Naar wat ik al gehoord heb en wat Elias hierboven schrijft zijn de parkoers niet altijd top , blijkbaar is het hem vooral om de kms te doen

Dit is nog een forum ivm BRM , daar is een tocht van 200 km een formaliteit ....
http://parisbrestparis2007.actifforum.com/forum.htm

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2010 - 19:58 »

...:::XAM2OV-MEAT syawlA derebmuntuO, reveN dennugtuO:::...

Ik wist wel dat den duivel hier regelmatig zijn staart liet zien   ;)

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 1 maart 2010 - 21:27 »

...:::XAM2OV-MEAT syawlA derebmuntuO, reveN dennugtuO:::...

Ik wist wel dat den duivel hier regelmatig zijn staart liet zien   ;)
Amai, d'er zitten hier aandachtige lezers. Mij was het niet opgevallen  :oops:
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #17 Gepost op: 17 maart 2010 - 20:31 »
Schitterend, het roadbook van de volgende BRM in Lier:

"Controlekaart behoorlijk invullen en terug afgeven.]:dft002:

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2010 - 09:25 »
Citaat van: Magura Mr. 4,9%
Schitterend, het roadbook van de volgende BRM in Lier:

Cool font, waar kan ik de TTF daarvan ergens downloaden ? :cool:
Anecdote: de ritjes georganiseerd door deze BRM-oudstrijder schijnen een waar avontuur te zijn, The True Spirit of BRM!!
Andere organisatoren typen 2 velletjes vol met wegbeschrijving, hier moet je het met 1 doen... Veel succes bij het vinden van de juiste weg! :022:
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2010 - 09:27 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
« Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2010 - 19:57 »
moesten ze zo'n tekst in een gps-track gieten zou ik nog aan willen beginnen .... maar lezen en rijden (zoeken)?.... niks voor mij
 :cry:
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2010 - 20:03 door Chris »
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher