Auteur Topic: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)  (gelezen 8076 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Brain

  • The Collective Mind
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 180
    • The 4Bikers Collective Mind
Citaat van: Jack77
Sinds enkele jaren worden er meer en meer gespecialiseerde mountainbikeproducten aangeboden. Daarbij valt de aandacht voor ergonomie op. Specialized is een van de grote voortrekkers, maar ook een merk zoals Ergon zal bij velen een belletje doen rinkelen. Nu, op zich is de evolutie naar aangepaste producten geweldig. Ergonomische producten verhogen het comfort en daardoor ook het fietsplezier. Want je voelt je gewoon beter op je fiets en krijgt minder snel last van allerlei kwaaltjes en vermoeidheid. Maar er zijn ook enkele keerzijden (meervoud) aan deze medaille. Want het is niet altijd zo eenvoudig om nét dat model vast te krijgen, dat bij je past. En als een product je niet bevalt, of als je het gewoon wil vervangen of wegdoen, dan krijg je het veel moeilijker verkocht. Want het publiek potentiële kopers verkleint. Zeker als je niet over een “mainstream” lijf beschikt. Iets om twee keer over na te denken vooraleer je een nieuw product probeert.

Wat is jullie mening hierover?
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2008 - 11:40 door JeFKe »

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2008 - 11:40 »
Ik heb sinds enkel jaren speciale inlegzooltje voor mijn fietsschoenen. Nadat ik was overgeschakeld op de carbonschelpen van Shimano, kreeg ik last van mijn onderbeenspieren, omdat mijn voet volledig werd platgedrukt (en ik heb al wat platvoeten) als ik kracht zetten.

Het zijn superlichte, waterbestendige en op schoenmaat gemaakte zooltjes met ondersteuning ter hoogte van mijn voetbrug en voetcentrum. Een wereld van verschil op gebied van comfort zowel tijdens lange afstanden als tijdens maximale krachtsinspanningen.

P.S. De zooltjes zijn niet op voetmaat gemaakt. Het is een standaardvorm, die perfect past in mijn schoen (en dus ook telkens ik nieuwe schoenen koop van Shimano).
The Tiger became a Leopard...

Willy

  • Wilfried Dejaegere
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 391
    • http://www.megabikers.be
Re: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2008 - 13:14 »
maw, die inlegzooltjes zijn maat/merk gebonden?

JeFKe

  • Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 562
    • http://www.4bikers.be
Re: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2008 - 13:31 »
maw, die inlegzooltjes zijn maat/merk gebonden?
Het is een standaardmodel van Orthoshop (in Gent) dat op maat werd geknipt/geschuurd door hen. In theorie kunnen ze dus in elke schoen.
The Tiger became a Leopard...

Magura

  • Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 2795
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2008 - 19:08 »
Specialized heeft ook speciale voetzooltjes.  3 soorten: voor mensen met:
- platvoeten;
- gewone voeten;
- holle voeten.

Het "type" voet kan bepaald worden aan de hand van een mousse waar je blootvoets moet opstaan (afdruk na enige tijd bepaald type voet).

Echter: nog geen ervaring met deze dingen ...

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Re: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2008 - 11:17 »
Het gaat hier nu meer over het nut van ergonomie dan eerst de bedoeling was. Maar goed, ik zal eens een knuppel in het hoenderhok gooien:

Persoonlijk denk ik dat in een aantal gevallen de optimalisatie van de fietspositie en gebruik maken van geschikte en werkende ergonomische producten meer oplevert dan x grammen te besparen op je bike. En dat het soms dus meer loont om geld uit te geven aan (deftige) bikefitting en comfortverhogende producten, dan aan hyperlichte componenten. (Al moet je ook niet met een tank gaan rijden.)

Natuurlijk heb je bij bikefitting en ergonomische producten minder zekerheid van het resultaat. En als dit resultaat er al is, dan is het veel moeilijker meetbaar. Want je prestaties kan je niet zomaar op de weegschaal gooien... (Daarbij komt nog dat je prestaties door veel factoren beďnvloed worden.)
.

Iegienie

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1476
Re: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2008 - 21:21 »
Het gaat hier nu meer over het nut van ergonomie dan eerst de bedoeling was. Maar goed, ik zal eens een knuppel in het hoenderhok gooien:

Persoonlijk denk ik dat in een aantal gevallen de optimalisatie van de fietspositie en gebruik maken van geschikte en werkende ergonomische producten meer oplevert dan x grammen te besparen op je bike. En dat het soms dus meer loont om geld uit te geven aan (deftige) bikefitting en comfortverhogende producten, dan aan hyperlichte componenten. (Al moet je ook niet met een tank gaan rijden.)

Natuurlijk heb je bij bikefitting en ergonomische producten minder zekerheid van het resultaat. En als dit resultaat er al is, dan is het veel moeilijker meetbaar. Want je prestaties kan je niet zomaar op de weegschaal gooien... (Daarbij komt nog dat je prestaties door veel factoren beďnvloed worden.)

als er te knuppelen valt, dan doe ik mee  :oops: :
imho is de geometrie van de fiets, en dus ook de zitpositie, het allerbelangrijkste (na het korrect afsteling van de vering).

Je zal veel beter rijden met een loemp HT frame van 2kg dat je perfect past dan met een lichtgewicht springeding in één of andere duur materiaal maar waarop je past als een varken op een tang.


En nog een knuppel :
het bepalen of je goed zit of niet goed zit, dat moet je zelf doen. Geef daarvoor GEEN geld aan een bike-fitter, dit betreft een soort pseudowetenschap en ik persoonlijk heb er absoluut geen goede ervaringen mee.

Begin gewoon met de eenvoudige regelkes :
been bijna gestrekt als ge met de hiel op je pedaal zit,
loodlijntje door knieke moet ongeveer door asje van de pedaal gaan
remmekes moeten korrect "geinclineerd" zijn : ttz, geen knik in je pols als je wilt remmen.
remmekes moeten ver genoeg naar binnen gemonteerd worden zodat je met je vingertoppen remt.

zorg dat je frame niet te lang is, maar ook niet te kort. Hier kan je spelen met de lengte van je stuurpen. Vermijdt stuurpennen van langer dan 13cm.
Als je je stuur te gemakkelijk van de grond trekt in een klim : je zit te hoog of niet ver genoeg
ALs je je stuur heel moeilijk kan opheffen : langere stuurpen of iets hoger zitten

Overdrijf niet in de "diepte" van de zit : Dit is heel belastend voor de nek, en ook voor de lage rugspieren.
Andere vork -> andere inbouwhoogte, andere hoeken.

Hiermee raak je al heel ver !!
Rij dan een aantal keer met je fietsje, en experimenteer dan wat. Op de duur zal je iets fijns vinden, en geloof dan jezelf. Uiteindeindelijk weet je het zelf altijd beter hoor, maar wees wel kritisch voor jezelf, durf wat te experimenteren;
Team Green : www.team-green.be

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Re: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2008 - 08:48 »
Wel, dat is nog eens een post.

Wat die eenvoudige regelkes betreft: ik heb al gemerkt dat bikefitting bij sommigen - los van de ingenieuze meetsystemen waarmee soms wordt uitgepakt - ook niet veel meer is dan dat. Dus als je die regels al volgt, kan je daar niks bijleren en geen verbetering van je positie verkrijgen.

En of sommige fietsenmakers echt begrijpen wat het belang is van bikefitting, is ook nog maar de vraag: "Een stuurpen van een centimeter meer of minder, dat maakt geen verschil, meneer." Yeah right... (om effe een straffe uitspraak te doen)

Of alle bikefitting pover is, daar kan ik niet over oordelen, wegens gebrek aan voldoende ervaring. Het is wel interessant om eens de mening te horen van een echte veelrijder die verschillende systemen uitgeprobeerd heeft.

(A propos, wat de juiste framemaat betreft, heb ik de indruk dat het berekensysteem dat het Duitse MountainBIKE en zustermagazine RoadBIKE gebruiken, best wel goed is.)
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2008 - 09:03 door Jack77 »
.

Djambo

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 251
Re: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2008 - 10:15 »
Over bikefitting kan ik mij niet uitspreken omdat ik er geen ervaring mee heb...

Maar ik ga volledig akkoord dat je zelf al veel kan doen met de regeltjes zoals iegienie ze opgeeft  ;)

Voor een beginnende biker is dat natuurlijk wat moeilijker, je staat dan maar wat te draaien in de fietsenzaak en je weet niet hoe je lichaam zal reageren op dat beulenwerk... :D
Drie frames en vier voorvorken later, weet je dat natuurlijk wel al..... :cry: :cry:

Maar ik ben toch altijd al verwonderd geweest van mijn oude fietsenmaker, die zo op zicht en met wat gemurmel er toch altijd zeer dicht bij zit....

Ervaring dus !

Jack77

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 643
Re: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2008 - 11:38 »
Als beginnende biker moet je blijkbaar ofwel:

- heel veel informatie verzamelen en - voor zover mogelijk - dingen uitproberen vooraleer je iets aankoopt
- chance hebben met je fietsenmaker
- hulp krijgen van vrienden/kenissen met voldoende kennis en ervaring

Of een combinatie van deze elementen.

Ik heb wel het gevoel dat er inderdaad veel zijn die hebben moeten leren door X frames en Y vorken te proberen. (Ik ben ook zo'n geval dat begonnen is met een slagschip.) Zo'n leerproces kost doorgaans wel veel geld.
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2008 - 11:51 door Jack77 »
.

Christ D.

  • Depestel Christ
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1410
Re: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2008 - 16:33 »
"Een stuurpen van een centimeter meer of minder, dat maakt geen verschil, meneer." Yeah right...
Klopt als een bus:op mijn nieuwe fietske zat er eene van 90mm,na enkele km's serieus zeer vanonder in de al getormenteerde rug.Toch maar eens bij den LBS een metingske laten doen en er moest eene op van 110mm. Pijn is (nou ja) weg,zo goed als na de eerste rit met 110mm.Ok, het gaat hier al over 2 cm :p
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Philip

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 93
Re: Ergonomie (of hoe je altijd zacht en comfortabel kunt rijden...)
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2008 - 20:46 »
Een goede fietsenboer moet je een goede uitgangspositie kunnen aanleveren. Voor de rest denk ik dat dat ge zoals Ieginie zegt ook veel moet experimenteren. Er is heel veel aanvoelen bij en de standaard regelkes zijn zelfs niet altijd voor iedereen van toepassing. "Men" zegt dat mijn zadel hoog staat. Tja, so be it. Als ik het lager zet krijg ik pijn aan de knieen.

Mijn madam heeft een tijdje geklaagd over pijn in de nek. Vanalles geprobeerd ... langere/kortere stuurpen, zadel naar voor, zadel naar achter, zadel omhoog, zadel omlaag, vork minder druk, vork meer druk. Weet ge wat uiteindelijk het probleem was? ... Stuur te breed  >(, en dat hebben we eigenlijk maar op een heel toevallige manier ontdekt. Aan elke kant van het stuur 1 cm af en de grips, shifters enzo verschoven en weg was de pijn.