Auteur Topic: toestel: Garmin eTrex Legend HCx  (gelezen 5289 keer)

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
toestel: Garmin eTrex Legend HCx
« Gepost op: 3 januari 2008 - 17:24 »
Er wordt in een aantal topics al wel over de Legend HCx gesproken,maar ik had graag wat gebruikerservaringen gewild.
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009 - 19:56 door PhrAcE »
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

DV

• 4Bikers Member
Re: Garmin eTrex Legend HCx
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2008 - 18:53 »
Ik heb sinds twee maanden een Legend HCX en ik heb het mij nog niet beklaagd.
Ik heb overal een goede ontvangst: bossen, onder bruggen, binnen in huis, aan spoorwegen....het is allemaal geen probleem.

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2008 - 21:08 »
wij hebben er nu 2 in ons team... voor ervaringen => jehan
ontvangst is prima
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

El Camino Loco

• Koen Viaene
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2008 - 03:23 »
Twee semi-ergerlijke minpuntjes:

- leesbaarheid scherm bij daglicht aan de (zeer) zwakke kant. Je moet om goed te zijn de schermverlichting wat op zetten. Wat niet echt een probleem is met oplaadbare batterijen.
- mijn toestel sloeg op een gegeven moment tilt vanzodra ik probeerde te navigeren of na een aantal seconden de schermverlichting op te zetten (zie boven). Dat ging over nadat het toestel een tiental minuten had opgestaan zonder aan toetsen te komen. Daarna werkte het ok.
De batterijen (gewone duracells) gaven nog halfvol aan.
Na een aantal dagen (en uren gebruik) van dat stond ik gereed om ermee terug naar de winkel te gaan toen ik toch maar eens de batterijen veranderde en het probleem meteen van de baan was.
Ondertussen heb ik het nog eens voorgehad met batterijen van hetzelfde merk, die eerst ergens anders ingestoken hadden. Weer gaven die nog ruim voldoende lading aan maar sloeg het toestel af van zodra ik in een menu begon te rommelen (het startte telkens gewoon op).

Ofwel is dit toestel ('t kan uniek zijn) gevoelig aan bepaalde batterijen, ofwel geeft de batterijstand niet nauwkeurig aan. Ik ga het binnenkort nog eens met oplaadbare proberen.

Voor de rest heel tevreden van, het toestel heeft al ongeveer 4 volle weken (28 dagen dus) op een stuur van een mtb doorgebracht (heel ruw terrein) op een gewone Garmin stuurhouder, dus mag het als redelijk stevig beschouwd worden.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2008 - 03:28 door Pocoloco »

jhan

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2008 - 08:15 »
Heb alleen maar goede ervaringen met dit toestel.

De leesbaarheid van het scherm (zie vorige post door Koen)  klopt voor een stukje. Naar mijn mening is dit wel voldoende op te lossen door de GPS wat te kantelen, maar je stuurhouder moet dit wel toelaten.
Ik heb de Garmin-stuurhouder in het begin ook wel gebruikt maar vond dit toch een beetje risci. Bijkomend nadeel is dat deze bovenop je stuur staat en bij een val bijna gegarandeerd zal geraakt worden.
Daarom heb ik zelf een houder geconstrueerd naast de stuurpen.(en ik heb de crashtest al letterlijk uitgevoerd, zonder gevolgen voor het toestel)

Wat de storingen betreft die Koen ondervonden heeft: zelf heb ik hiervan nog niets gemerkt.
Zou het kunnen liggen aan het feit dat je de soort batterijen die je gebruikt moet selecteren in het menu ?
Dit zou toch een verklaring kunnen zijn voor het feit dat je batterijstand niet overeenkomt met de werkelijke staat.
Ik gebruik enkel oplaadbare (GP 2300mAh) en heb nog geen problemen ondervonden.

Onze laatste nachtrit eens uitgeprobeerd met continue verlichting aan. Na +/- 2.5u stond de batterijstand nog op vol.

El Camino Loco

• Koen Viaene
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2008 - 13:29 »

Ik heb de Garmin-stuurhouder in het begin ook wel gebruikt maar vond dit toch een beetje risci. Bijkomend nadeel is dat deze bovenop je stuur staat en bij een val bijna gegarandeerd zal geraakt worden.
Daarom heb ik zelf een houder geconstrueerd naast de stuurpen.(en ik heb de crashtest al letterlijk uitgevoerd, zonder gevolgen voor het toestel)

Wat de storingen betreft die Koen ondervonden heeft: zelf heb ik hiervan nog niets gemerkt.
Zou het kunnen liggen aan het feit dat je de soort batterijen die je gebruikt moet selecteren in het menu ?
Dit zou toch een verklaring kunnen zijn voor het feit dat je batterijstand niet overeenkomt met de werkelijke staat.
Ik gebruik enkel oplaadbare (GP 2300mAh) en heb nog geen problemen ondervonden.

Onze laatste nachtrit eens uitgeprobeerd met continue verlichting aan. Na +/- 2.5u stond de batterijstand nog op vol.

Dat van die kwetsbaarheid van zo'n Garmin stuurhouder valt wel mee hoor. Een vlugge berekening maakt dat we tijdens onze raids al een pak meer dan 250.000 (!) gps-kilometers gemaakt hebben met die stuurhouders. Wel hoofdzakelijk met Geko's. Ik denk dat er door valpartijen in totaal een dozijn toestellen beschadigd zijn, meestal met enkel cosmetische schade en een paar keer met "total loss". De meest voorkomende schade was een uitgescheurde schroefdraad maar met wat secondenlijm is dat goed op te lossen.
Dat is rekening houdend met het terrein waar we over rijden feitelijk heel goed.
De spectaculairste vernieling was als volgt: er was een groepje wat afgeweken van de track en n ervan probeerde een steile kant omhoog te klauteren om te zien of ze zo korter terug op de track konden geraken ipv een eind terug te rijden. Ongeveer 20 meter hoger duwde hij een steen los, die de helling afrolde. Zijn bike stond tegen de wand geleund en die steen viel pats op de gps, toestel compleet verpletterd... een geluk bij een ongeluk, want moest die steen op zijn frame gevallen zijn (een dunwandige Klein !)...geen krasje op de fiets ! Niet echt de fout van de stuurhouder dus  :)

Het grote nadeel van de Garmin stuurhouders is dat ze de trillingen ongedempt aan de toestellen doorgeven, we hebben vl toestellen kapot gehad zo - soms na een raid de helft van het totale aantal(33)...
Nu zijn ze ook wel "op", ttz er zit zoveel speling op dat je de toestellen feitelijk met een extra rekkertje zou moeten stabiliseren. De toestellen komen, niet los hoor, ze bewegen alleen veel wegens "uitgelodderd".

We gaan dit jaar nieuwe gps'sen en stuurhouders aankopen, waarschijnlijk de Legend HCx'en en stuurpenhouders van Bikertech. Ik hou eerlijk gezegd mijn hart wat vast omdat zo bovenop een stuurpen me dat kwetsbaarder lijkt. Naast de stuurpen vind ik maar niks omdat je daar dan gemakkelijk met je knie tegenstoot.

Ik heb net de batterij-instelling gecheckt op de HCx en die staat op alkaline, straf dat hij dus met oplaadbare goed werkte maar met gewone niet (maar dat moet ik dubbelchecken, misschien dat hij dat nu met oplaadbare ook heeft).
Ik denk dat ik met de schermverlichting op maximum al eens meer dan 7 uur genavigeerd heb zonder dat (oplaadbare 2700 mah) plat waren. Dat is dus redelijk ok.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2008 - 15:15 door Pocoloco »

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2008 - 10:52 »
Een vraagske:is er verschil tussen een eTrex Legend HCx Duitse/Engelse versie? Zijn de menu's dan in deze taal,hoe zit da?Vind nergens een deftige uitleg,daarom mijn vraag. :cool:
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2008 - 16:06 »
Een vraagske:is er verschil tussen een eTrex Legend HCx Duitse/Engelse versie? Zijn de menu's dan in deze taal,hoe zit da?Vind nergens een deftige uitleg,daarom mijn vraag. :cool:

Nope, zit normaal gezien geen verschil tussen. De taal van de menu's kan je zelf instellen op de toestellen : Engels, Duits, Frans, Nederlands, en nog een aantal andere talen ...

Handleiding : http://www.garmin.com/manuals/eTrexLegendHCx_NLGebruikershandleiding.pdf - maarreuh, je hebt gelijk, er wordt met geen woord over de taalkeuze gerept in de handleiding ... Soit, 't moet dus via Hoofdmenu - Systeem - Instellen - Taal tekst, en daar kies je uit 17 talen waaronder het Nederlands.
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2008 - 16:21 »

Nope, zit normaal gezien geen verschil tussen. De taal van de menu's kan je zelf instellen op de toestellen : Engels, Duits, Frans, Nederlands, en nog een aantal andere talen ...

Handleiding : http://www.garmin.com/manuals/eTrexLegendHCx_NLGebruikershandleiding.pdf - maarreuh, je hebt gelijk, er wordt met geen woord over de taalkeuze gerept in de handleiding ... Soit, 't moet dus via Hoofdmenu - Systeem - Instellen - Taal tekst, en daar kies je uit 17 talen waaronder het Nederlands.
Bedankt, Thierry Of Puppets. ;)
Heb u ook een pbke gestuurd.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2008 - 14:09 »
Enkele ervaringen tot nu toe:bediening valt hl goed mee ondanks de kritieken hier en daar op dit toestel. Batterijduur is ook in orde,ik heb nu al enkele uren(+/- 15) met de verlichting,af en toe, op 20% gereden en de batterij is nog steeds vol.Wel moet ik zeggen dat, ik persoonlijk,hem liever iets platter monteer op de stuurpen,als hij iets te schuin staat zit er weerkaatsing op het scherm.
Al bij al zeker tevreden van dit GPSke. :D