Auteur Topic: toestel: Garmin Colorado  (gelezen 4187 keer)

Thierry

• 4Bikers Member
toestel: Garmin Colorado
« Gepost op: 5 januari 2008 - 14:50 »
Op de CES (Las Vegas, 7-10 januari 2008), zal Garmin een nieuwe reeks GPS-toestellen voorstellen, namelijk de COLORADO reeks.

De reeks bestaat uit twee modellen, namelijk de Colorado 300 en de Colorado 400. Van het Colorado 400 model zijn voor de US 3 versies verkrijgbaar : de 400c, de 400i en de 400t.

Zo zien de toestelletjes er uit (foto van de Colorado 400c) :

Product Features and Specifications :
    * High-sensitivity GPS receiver
    * Innovative Rock ‘n Roller input wheel
    * Wireless sharing of user tracks, waypoints, routes and geocaches between units
    * SD card slot for optional mapping and user data storage
    * User configurable profiles:  automotive, marine, recreation, fitness, geocache
    * Unit dimensions:  6.0 x 13.9 x 3.5 cm
    * Display size (H x W):  3.8 x 6.3 cm (7.6 cm diagonal)
    * Display resolution (W x H):  240 x 400 pixels
    * Display type:  Transflective Color TFT
    * Weight:  206.9 g with batteries
    * Waterproof standard:  IEC 60529 IPX7
    * Battery type:  2 AA Alkaline or NiMH batteries
    * Battery life: 15 hours
    * Electronic compass, altimeter, temperature sensor
    * Compatible with heart rate monitor and speed/cadence sensor (GSC 10)
    * JPG image viewer can display pictures from the SD card
    * Supports Geoching.com GPX files for complete cache descriptions and hints

Het onderscheid tussen de Colorado 300 en de Colorado 400 modellen zit 'm enkel in het kaartmateriaal dat fabrieks-af (OEM) in het toestel zit geladen :
- de Colorado 300 is uitgerust met een wereldwijde basiskaart (waarschijnlijk met de nadruk op "basis") met wat schaduwen om reliëf aan te duiden. In 't Engels heet dat "a worldwide basemap with shaded relief".
de Colorado 400 is uitgerust met een meer gedetailleerde kaart. Hierbij heb je de keuze uit een Topografische kaart van de US (t-versie), een kaart met info (dieptelijnen, oeverdetails, aanlegplaatsen) over alle meren en waterlopen in de US (de i-versie, waarbij "i" staat voor "inland lakes), en een kaart met kaartinfo voor de "coastal US" en de bahama's (de c-versie, waarbij "c" staat voor coast).

Ik stel me dan meteen de vraag : is het echt nodig om 3 verschillende topo-toestellen aan te bieden ? Konden ze dat niet in 1 enkele kaart steken ?

Soit, die verschillende 400-versies zijn voor ons hier in Europa dus niet interessant, aangezien je betaalt voor topokaarten die je hier niet kan gebruiken. Het 300-model, met de wereldwijde basiskaart, lijkt me het interessantste toestel. Op voorwaarde dat dit toestel compatibel is met de reeds bestaande oplaadbare topomap-kaarten. Ik heb nog niet kunnen ontdekken in hoeverre dit het geval is - 't zal wel hé ? Ze zullen toch geen nieuwe topomap-kaarten op de markt gaan brengen, zeker ? Wordt later hoogstwaarschijnlijk vervolgd.

Dit toestel lijkt me een combinatie tussen enerzijds een GPSMAP..CSx-model, met kleurenscherm / kaartinfo / SD-geheugenkaart / uitwisselbare batterijen, en anderzijds een EDGE-model, met hartslagmeter / snelheidssensor / cadanssensor (allemaal optioneel). The best of two worlds, zeg maar ...

Zoals gezegd : de toestellen worden volgende week voorgesteld op de CES in Las Vegas, met prijzen (suggested retail price) variërend van 533,32 euro (300-model) tot 639,99$ (400-modellen).

Voorlopig ben ik nog zeer content van mijn GPSMAP60CS-toestel, maar ik zou toch graag eens zo'n Colorado-modelleke in mijn handen krijgen voor een testje  :) ...

Bronnen :
http://www8.garmin.com/ces/colorado/index.html
http://gpstracklog.typepad.com/gps_tracklog/2008/01/garmin-colorado.html
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145
Met dank aan P.eter en Hans, die een paar dagen terug hierover berichtten op de RL-lijst  ;)
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009 - 19:57 door PhrAcE »
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
Re: Garmin Colorado
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2008 - 15:34 »
Kwijl kwijl...  zo'n bakje wil ik wel in mijn bezit hebben.

Thierry wist me nog te vertellen dat binnen een maand of twee je ook kan kiezen voor de Edge 605 of 705, dus ik vraag me af wanneer het het beste moment zou zijn om een high-tech GPS aan te kopen?
The Tiger became a Leopard...

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2008 - 16:55 »
Goeie vraag  :p

Er zijn volgens mij DRIE Garmin toestellen die vallen onder de noemer high-end gps :

1. De Garmin Edge 705 (zie hier)

Dit toestelletje is nieuw, en zou binnen een maand of twee verkrijgbaar moeten zijn bij de Belgische verdelers.
Advies verkoopprijs in België, inclusief BTW maar exclusief recupel en bebat :
EDGE 705 HR 499,00 €
EDGE 705 BUNDLE 549,00 €

2. De Garmin GPSMAP60CSx (zie hier en op zoveel andere plaatsen hier op 't forum)

Hier heb je de keuze : ofwel koop je een nieuw toestel bij een Belgische verdeler, ofwel ga je op zoek naar een tweedehands toestelletje.
Advies verkoopprijs in België, inclusief BTW maar exclusief recupel en bebat :
GPSMAP 60CSx (128 MB) 569,00 €
BASIC 60CSx CYCLE PACK (60CSx with 128MB+Cycle CD+HB+PC cable) 659,00 €

Wanneer je een occasie toestel koopt, check je best even of je met een Europees toestel te maken hebt of een Amerikaans toestel (zie hieronder).

Beide bovenstaande toestellen (Edge 705 en GPSMAP60CSx) zou je ook in de US kunnen kopen, zeker nu de dollar zo laag staat. Maar dan geniet je niet van garantie en service die je wel hebt indien je bij een Belgische verdeler koopt, en (minder belangrijk) je toestel is dan uitgerust met een Amerikaanse basiskaart ipv een Europese. Been there, done that : mijn GPSMAP60CS komt uit de States, gekocht via Ebay. Aan jou om te beslissen of die garantie en service (en die basiskaart die je als MTB'er zelden of niet gebruikt) de meerprijs waard is of niet.

3. De nieuwe Garmin Colorado 300 (zie hierboven)

Deze is helaas nog niet verkrijgbaar in België. Indien je dus nu reeds dit toestel wil kopen, moet je op zoek naar een goede / goedkope US online shop of een (betrouwbare) Ebay verkoper.

Ik vraag me af wanneer deze Colorado-toestellen in Europa op de markt zullen komen. Misschien in de loop van 2008 ? Of ten laatste begin 2009 ? In elk geval : wanneer die toestellen op de markt komen, zullen er waarschijnlijk een aantal GPSMAP60CSx-toestelletjes op de tweedehands-markt worden aangeboden - gebruikers die overstappen naar de Colorado-modellen. De nieuwe GPSMAP60CSx toestellen zullen weinig of niet zakken in prijs, denk ik. Meer nog : 't zou zelfs kunnen zijn dat deze toestelletjes mettertijd verdwijnen, en worden vervangen door de Colorado 300. Dit toestel heeft tenslotte dezelfde eigenschappen als de huidige GPSMAP60CSx voor ongeveer hetzelfde gewicht, en je hebt bovendien een groter scherm ...

Ik heb al een gps-toestel, dus ik sta niet voor de keuze ... Indien ik echter op zoek was naar een GPS-toestel, zou ik durven overwegen om zo'n Colorado-toestel te kopen bij één of andere online shop in de States. Tenzij een Belgische verdeler me nu al met zekerheid zou kunnen zeggen dat die toestellen binnenkort ook hier op de markt komen, en dat de prijs van het 300-model niet te veel zou verschillen van de huidige prijs van de GPSMAP60CSx ...

Weet je wat ? Ik zal eens rondhoren ivm die Colorado toestellen, wanneer die in Europa zouden gelanceerd worden ...
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2008 - 16:59 door Thierry »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2008 - 17:19 »
Citaat
Er zijn volgens mij DRIE Garmin toestellen die vallen onder de noemer high-end gps :

Misschien toch niet al te voorbarig zijn.  Slechts 1 toestel -Garmin GPSmap 60CSx- is momenteel op de Belgische markt verkrijgbaar (en dit al geruime tijd; er zijn nog maar bitter weinig negatieve elementen over dit toestel opgedoken).

Al de rest lijkt interessant, maar is voorlopig nog toekomstmuziek.  Die dingen zijn dus door het normale doelpubliek nog niet getest, en er zijn dus nog geen relevante revieuws beschikbaar ...

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2008 - 17:22 »
Een beetje off-topic,

Als al die nieuwe types op de markt komen zou er dan een prijsverlaging in de lucht hangen van bvb een map60..............of ben ik nu aan het dromen  :039:

feit zal dan toch wel zijn dat er een heleboel toestellen op de tweedehandsmarkt gaan komen  :p .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2008 - 17:25 »
Als al die nieuwe types op de markt komen zou er dan een prijsverlaging in de lucht hangen van bvb een map60..............of ben ik nu aan het dromen  :039:

Dat is wat iedereen dacht toen de GPSMAP60CSx in de pipeline zat, dat er prijsverminderingen gingen komen op de gewone GPSMAP60CS ... Maar uiteindelijk werd de 60CS gewoon vervangen door de 60CSx. Toen werd trouwens ook al geopperd dat de prijzen van die toestelletjes echt wel laag zijn, dat er nauwelijks marge was om nog verder in prijs te zakken ... In hoeverre dat waar is, weet ik natuurlijk niet. Persoonlijk vind ik 400 à 600 euro nog altijd heel veel geld, maar ja, als je zo'n toestel wil, kan je niet anders als de nodige eurookes neertellen hé  :$

feit zal dan toch wel zijn dat er een heleboel toestellen op de tweedehandsmarkt gaan komen  :p .

Euh, dat weet ik zo nog niet. Diegenen die nu al heel content zijn van hun GPSMAP60CSx, en er geen probleem mee hebben dat er naast die GPS nog een hartslagmeter op hun fietske staat, hebben geen reden om van toestel te veranderen. 't Zullen enkel diegenen zijn die graag 't nieuwste van 't nieuwste hebben, die hun GPSMAP60CSx van de hand zullen doen. Allez, da's mijn gedacht hé ...

off-topic : ik zal in de loop van de avond wel op je PM reageren, eerst efkes nadenken  :p
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2008 - 17:44 door Thierry »

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2008 - 17:37 »
Citaat

Misschien toch niet al te voorbarig zijn.  Slechts 1 toestel -Garmin GPSmap 60CSx- is momenteel op de Belgische markt verkrijgbaar (en dit al geruime tijd; er zijn nog maar bitter weinig negatieve elementen over dit toestel opgedoken).

Al de rest lijkt interessant, maar is voorlopig nog toekomstmuziek.  Die dingen zijn dus door het normale doelpubliek nog niet getest, en er zijn dus nog geen relevante revieuws beschikbaar ...

Klopt, voorlopig is van die drie toestellen alleen de GPSMAP60CSx verkrijgbaar, dat is dus één op drie.
De Edge 705 is echter officieel bevestigd voor februari / maart 2008, dus binnen één, maximum twee maand is dat al twee op drie.
En die Colorado, wel, die zal binnen niet zo heel lange tijd gewoon verkrijgbaar zijn in de States. Dus dat is dan euh, twee-en-half op drie ...

Nadien is 't alleen een kwestie van tijd eer die Colorado-toestellen ook hier aangeboden worden (zoals ik al opperde hierboven : misschien halfweg 2008, of anders begin 2009 ?).

En ja, er zijn weinig negatieve punten aan de GPSMAP60CSx te vinden (met uitzondering van de technische problemen met usb-connectoren die loskomen, uitvallende toestellen ten gevolge van trillen, etc). Maar 't feit dat de nu al zo goede GPSMAP60CSx zou uitgebreid worden met een hartslagmeter-functie (onder de vorm van de Colorado), vind ik persoonlijk een mooie upgrade.

Oh ja, nu je 't over doelpubliek hebt : ik heb in verband met die Colorado-toestellen nog niets gevonden over stuurhouders, maar aangezien er over cadansmeter wordt gesproken ga ik er wel van uit dat deze toestellen ook voor fietsers zullen geschikt zijn - en dat dus ook de nodige accessoires op de markt zullen komen ...

Edit : inderdaad, bij de accessoire-lijst staat wel degelijk een bike-mount vermeld (helaas zonder foto).
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2008 - 18:36 door Thierry »

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2008 - 19:56 »
De 3 nieuwe modellen hierboven hebben allemaal toch 1 gemeenschappelijk kenmerk : exotische prijzen   :$  :p :cry:

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2008 - 17:06 »
Een eerste uitgebreide bespreking van het nieuwe Colorado-toestel kan je hier vinden :
http://www.gpsmagazine.com/2008/01/garmin_colorado_400t_review.php?page=1

Jammer genoeg wordt er nauwelijks aandacht besteed aan de meer technische kant van het toestel, zoals bijvoorbeeld hoeveel geheugen je hebt voor het opslaan van tracklog / saved tracks / saved routes / waypoints, of hoeveel trackpuntjes er per saved track voorhanden zijn, enzovoort enzoverder. Maar als eerste "gebruikshandleiding" geeft dit toch al een idee van wat je mag verwachten ...