Op de
CES (Las Vegas, 7-10 januari 2008), zal Garmin een nieuwe reeks GPS-toestellen voorstellen, namelijk de COLORADO reeks.
De reeks bestaat uit twee modellen, namelijk de Colorado 300 en de Colorado 400. Van het Colorado 400 model zijn voor de US 3 versies verkrijgbaar : de 400c, de 400i en de 400t.
Zo zien de toestelletjes er uit (foto van de Colorado 400c) :

Product Features and Specifications :
* High-sensitivity GPS receiver
* Innovative Rock ‘n Roller input wheel
* Wireless sharing of user tracks, waypoints, routes and geocaches between units
* SD card slot for optional mapping and user data storage
* User configurable profiles: automotive, marine, recreation, fitness, geocache
* Unit dimensions: 6.0 x 13.9 x 3.5 cm
* Display size (H x W): 3.8 x 6.3 cm (7.6 cm diagonal)
* Display resolution (W x H): 240 x 400 pixels
* Display type: Transflective Color TFT
* Weight: 206.9 g with batteries
* Waterproof standard: IEC 60529 IPX7
* Battery type: 2 AA Alkaline or NiMH batteries
* Battery life: 15 hours
* Electronic compass, altimeter, temperature sensor
* Compatible with heart rate monitor and speed/cadence sensor (GSC 10)
* JPG image viewer can display pictures from the SD card
* Supports Geoching.com GPX files for complete cache descriptions and hints
Het onderscheid tussen de Colorado 300 en de Colorado 400 modellen zit 'm enkel in het kaartmateriaal dat fabrieks-af (OEM) in het toestel zit geladen :
- de Colorado 300 is uitgerust met een wereldwijde basiskaart (waarschijnlijk met de nadruk op "basis") met wat schaduwen om reliëf aan te duiden. In 't Engels heet dat "a worldwide basemap with shaded relief".
de Colorado 400 is uitgerust met een meer gedetailleerde kaart. Hierbij heb je de keuze uit een Topografische kaart van de US (t-versie), een kaart met info (dieptelijnen, oeverdetails, aanlegplaatsen) over alle meren en waterlopen in de US (de i-versie, waarbij "i" staat voor "
inland lakes), en een kaart met kaartinfo voor de "coastal US" en de bahama's (de c-versie, waarbij "c" staat voor
coast).
Ik stel me dan meteen de vraag : is het echt nodig om 3 verschillende topo-toestellen aan te bieden ? Konden ze dat niet in 1 enkele kaart steken ?
Soit, die verschillende 400-versies zijn voor ons hier in Europa dus niet interessant, aangezien je betaalt voor topokaarten die je hier niet kan gebruiken. Het 300-model, met de wereldwijde basiskaart, lijkt me het interessantste toestel. Op voorwaarde dat dit toestel compatibel is met de reeds bestaande oplaadbare topomap-kaarten. Ik heb nog niet kunnen ontdekken in hoeverre dit het geval is - 't zal wel hé ? Ze zullen toch geen nieuwe topomap-kaarten op de markt gaan brengen, zeker ? Wordt later hoogstwaarschijnlijk vervolgd.
Dit toestel lijkt me een combinatie tussen enerzijds een GPSMAP..CSx-model, met kleurenscherm / kaartinfo / SD-geheugenkaart / uitwisselbare batterijen, en anderzijds een EDGE-model, met hartslagmeter / snelheidssensor / cadanssensor (allemaal optioneel). The best of two worlds, zeg maar ...
Zoals gezegd : de toestellen worden volgende week voorgesteld op de CES in Las Vegas, met prijzen (suggested retail price) variërend van 533,32 euro (300-model) tot 639,99$ (400-modellen).
Voorlopig ben ik nog zeer content van mijn GPSMAP60CS-toestel, maar ik zou toch graag eens zo'n Colorado-modelleke in mijn handen krijgen voor een testje

...
Bronnen :
http://www8.garmin.com/ces/colorado/index.htmlhttp://gpstracklog.typepad.com/gps_tracklog/2008/01/garmin-colorado.htmlhttps://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145Met dank aan P.eter en Hans, die een paar dagen terug hierover berichtten op de RL-lijst