Auteur Topic: titanium of aluminium stuurpen?  (gelezen 7056 keer)

Franske_80

• 4Bikers Member
titanium of aluminium stuurpen?
« Gepost op: 13 maart 2008 - 19:09 »
Ben al eventjes van plan om een titanium fiets op te bouwen, alleen ben ik nog aan het twijfelen tussen een aluminium of een titanium stuurpen. Zelf rij ik het liefst zo comfortabel mogelijk. Ne maat van mij raad een aluminium aan, zelf denk ik dat titanium het comfortabelst rijdt.

gamutter

• 4Bikers Member
    • gamutter.be
Re: titanium of aluminium stuurpen?
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2008 - 21:06 »
Als je met een goed verende vork rijdt, denk ik dat het geen enkele rol speelt.
Ik zou dan een alu-stuurpen nemen genre Ritchey: licht, degelijk en vrij goedkoop.Als je met een vaste vork rijdt, kan titanium misschien iets meer dempen. Titanium kost toch snel 100 euro meer dan alu. Ik zou ze liever sparen voor een Fox vork of dergelijk.
mijn lang leven: Fietsen en muziek  - Bezoek mijn hobbysite

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2008 - 23:14 »
als je graag zo comfortabel mogelijk rijdt, dan moet je een goede fully aanschaffen, en niet een HT...
Team Green : www.team-green.be

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2008 - 09:48 »
Ben al eventjes van plan om een titanium fiets op te bouwen, alleen ben ik nog aan het twijfelen tussen een aluminium of een titanium stuurpen. Zelf rij ik het liefst zo comfortabel mogelijk. Ne maat van mij raad een aluminium aan, zelf denk ik dat titanium het comfortabelst rijdt.

Eerlijk gezegd, ik denk dat dat worst zal wezen welke stuurpen ge kiest. Daarmee gaat ge het comfort niet verhogen of verlagen. Comfort van een hardtail wordt bepaald door kader, materiaal van de kader, voorvork en bandensysteem (klassiek versus notubes versus tubeless).

Zoals Iegenie zegt ... als ge "echt" comfortabel wil rijden koop u dan een fully.

Franske_80

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2008 - 18:55 »
@ philip, @ iegienie: heb een titanium hardtail kader gekocht effe voor de verduidelijking, maar als ik dan toch nog een stuurpen moet kpen............. Vraag mij trouwens af waarom je hier ne fully nodig hebt, tenzij je een slechte rug hebt. Ben vorig jaar naar WB in Houffalize geweest en daar reden ze zo goed als allemaal ,toch bij de mannen, met ne hardtail

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2008 - 22:19 »
slechte rug verhelp je niet alleen met een fully hoor, ook de juiste zithouding doet enorm veel, en de juiste buik- en rugspieren...

Een fully verdient een puntje van aandacht als je graag confortabel zit.
Geen enkele hardtail (in welk materiaal dan ook) kan het comfort van een goed afgestelde fully nog maar in de verste verte benaderen. Je mag daar de duurste dingen opvijzen, nooit zal het lukken om een deftige fully te benaderen.

En die XC mannen in houffalize, tja, die hebben ook een stellaire techniek die wij niet hebben. Want een fully kan ook een gedeeltelijke oplossing zijn om een wat manke techniek mee te verdoezelen. En zet die mannen op een deftige fully, en wie weet, misschien zouden ze wel sneller zijn ???

En wie zegt dat wij die fully hebben voor hier in vlaanderen ? Er is niet alleen vlaanderen, er is ook dardennen, de franse alpen, de zwitserse alpen, de dolle mieten, Piemonte, Oostenrijk, den Dardeche, de côte d'azur, en ga zo maar verder...

Maar als je graag eens een uitgebreide discussie houdt over fully of HT, dan moet je maar eens een nief topicske openen. Dat is nu ne keer iets waar er nog nooit eens deftig over gediscuteerd geweest is op tinternet. Ik zie het merendeel van de lezertjes al denken : "ja, geef me vuur (geef me vuur), neen geen lucifer natuurlijk, maar een passievolle discussie, elk uur"...

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2008 - 19:20 »
Vraag mij trouwens af waarom je hier ne fully nodig hebt, tenzij je een slechte rug hebt. Ben vorig jaar naar WB in Houffalize geweest en daar reden ze zo goed als allemaal ,toch bij de mannen, met ne hardtail

tja, waarom hebt ge een verende vork nodig?

de mannekes die de WB rijden, dat is wel wat anders dan de doorsnee jan-met-de-pet biker he

trouwens, ik zal de vraag eens omdraaien: waarom zou ge in godsnaam nen hardtail kopen???
daar wil ik wel eens steekhoudende argumenten voor horen (buiten kostprijs)

Franske_80

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2008 - 19:48 »

Maar als je graag eens een uitgebreide discussie houdt over fully of HT, dan moet je maar eens een nief topicske openen. Dat is nu ne keer iets waar er nog nooit eens deftig over gediscuteerd geweest is op tinternet. Ik zie het merendeel van de lezertjes al denken : "ja, geef me vuur (geef me vuur), neen geen lucifer natuurlijk, maar een passievolle discussie, elk uur"...

idd dus dan ga ik het er ook bij laten, toch bedankt voor je mening yow

Franske_80

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2008 - 20:08 »

tja, waarom hebt ge een verende vork nodig?

de mannekes die de WB rijden, dat is wel wat anders dan de doorsnee jan-met-de-pet biker he

trouwens, ik zal de vraag eens omdraaien: waarom zou ge in godsnaam nen hardtail kopen???
daar wil ik wel eens steekhoudende argumenten voor horen (buiten kostprijs)

Kostprijs da klopt ook niet, want titanium-frame is ook pokke duur. Maar voorlopig zit ik nog in de ardennen-fase en vind ik da zat genoeg: nooit last van rugpijn, kom zogoed als overal naar boven. Denk wel da ik in de ardennen een verende vork nodig heb, want ga toch vrij hard naar onder en bij boomwortels als je aan het klimmen bent,....... Een vaste vork zie ik echt niet zitten in de ardennen, voor hier, in de kempen en omstreken, zou da nog gaan. Maar ja net zelfde als iegienie discussie hardtail - fully wil ik hier niet voeren. Mijn doel was gewoon om er achter te komen wat een goeie stuurpen is, want die moet ik nog kopen.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2008 - 14:57 »
Franske : iedereen moet rijden waarmee hij graag rijdt, en wat voor hem het beste past. En je bent zelf de meest ideale persoon om dat te beoordelen.

maar wat we wilden zeggen is, laat je niet te veel leiden door al die prietpraat over materialen en toestanden.
Hoe een hardtail rijdt is veel meer een functie van zijn geometrie (en dus je zithouding) en de afstelling van zijn verende vork, dan van het materiaal van het frame of laat staan van zijn komponenten.

Een hardtail is hard, harder of hardst, een fully is comfortabel. En als je op zoek bent naar comfortabel, dan is er maar één oplossing.

In de zomer of de herfst rijd ik ook nu en dan eens een toertocht in de limburg, en zelfs daar heeft de fully een toegevoegde waarde. Maar soms pak (pakte) ik dan ook wel eens mijn hardtaileken, omdat ik dan naar een andere toegevoegde waarde zoek...

Franske_80

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2008 - 19:02 »
Nogmaals ge hebt gelijk, iedereen rijdt waar hij graag op rijdt. Juist hetzelfde als met een vrouw, als je graag één hebt waar je comfortabel op zit neem je er één met ne goeie achterdemper  :D. Ieder zijn keus, das een feit.

zork

• Pieter Geens
  • 4Bikers Member
    • www.traptisten.be
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2008 - 20:55 »
Nogmaals ge hebt gelijk, iedereen rijdt waar hij graag op rijdt. Juist hetzelfde als met een vrouw, als je graag één hebt waar je comfortabel op zit neem je er één met ne goeie achterdemper  :D. Ieder zijn keus, das een feit.

loool  :005: :012: :010:
Modderslikken en mestboeffen can be real fun!

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2008 - 23:58 »

kunt ge daar ne keer een tekeningske bij maken, ik versta het niet te goej  :D

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2008 - 12:04 »
Comfort op nen hartdtail:
- tita stuur backsweep
- dunne flexende zadelpen(via shims)
- zadel met tit rails en hoge +lange brug
- deftige grips
- tubeless in minimaal 2.25 en maximaal 2 bar(afhankelijk van rubberverdeling op banden en soort banden liefst minder)
-10 cm vork
-juiste afstelling zadel+stuur
- sugoi/assos koersbroek+goede handschoenen met lange vingers
Een ti stuurpen is gewoon onzin vanuit optie comfort en zelfs vanuit optie veiligheid(breken).