Auteur Topic: Elias Ride (onroad GPS chrono)  (gelezen 39615 keer)

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
Re: Elias Ride (onroad GPS chrono)
« Reactie #100 Gepost op: 10 september 2014 - 20:03 »
Wat die wegen betreft .
Een mountainbiker bekijkt dat wel iets anders dan de doorsnee wielertoerist .
Ik denk niet dat ge er daar veel blij mee kunt maken .
BTW , die weg van Pepinster naar Oneux ligt daar dan ook iets van asfalt op ?

De wegen waren echt wel goed hoor, her en der nieuw asfalt.
Bij de weg, dit is niet meteen het ritje dat de doorsnee wielertoerist zal komen doen. (want dan halen ze geen 30avs en kunnen ze niet stoefen aan den toog ;-) )

willem12

• 4Bikers Member
« Reactie #101 Gepost op: 9 maart 2015 - 11:16 »
Gisteren gebruik gemaakt van het mooie weer en aangezien ik toch enkele uren moest "kwijtraken" naar Goze afgereisd Ik zou net tijd genoeg moeten hebben voor Elias Ride Noord. Als Elias zelf niet kan rijden, dan wij maar op zijn Elias Ride. Sterkte met de voeten !!

Het blijft verbazen hoe je je zelf voor de gek houdt. Je weet dat de begin klimmen rustig zijn en toch denk je dan dat het allemaal wel meevalt.....niet dus. Bij Klim nummer 4 was ik zelfs in ontkenning, de gps track moet fout zijn, er staat een bord van geen inrit, doodlopend en hier en daar een spoor van asfalt..

Na de Drolenval, mooi huis bovenaan, gaf ik me over, dit werd gewoon werken. Op de Vecquee had ik het erg slecht, maar na het besef dat voorjaar nog moet beginnen en aantrekken van armwarmers en windjack, kwam er weer leven in mijn lichaam en liep het weer beter.

Vanwege tijdgebrek (of gebrek aan snelheid :( ) paar lusjes afgekort, inclusief de klim naar le Fi die was geblokkeerd door een Cyclo in Havelange. De Redoute is na zo'n dag toch iets minder heroďsch, en via een off-road afdaling, over kalksteen en modder naar een leuk weggetje met betonplaten, uitbollend naar Gomze.

Gereden op een stalen Salsa Vaya met 28mm banden (lopen voor geen meter maar wel lekbestendig) en schijfremmen. Niet de snelste fiets maar wel handig bij alle boerenweggetjes met afvoerkanalen dwars op de weg. Staat van wegdek is mager...degrade zoals men lokaal zegt. Bij de Golfclub van de Haute Fagnes was het erg slecht, daar was het wegdek verdwenen.

Raadplaatje. Waar is deze bevoorrading ? :)

Afsteek in Pepinster

Chession

Allez Phil

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #102 Gepost op: 1 april 2015 - 18:23 »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #103 Gepost op: 9 april 2015 - 14:25 »
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ryyyxlktptldlbds&referrer=trackList

Wie deed hem volledig??

Geen idee, we hebben geen melding gekregen van iemand die de full recent heeft gereden.
Allicht iemand die de track van onze site heeft gehaald en daar heeft gezet zonder enige vermelding of verdere uitleg.  Wel zonde natuurlijk, want zonder verdere achtergrondinformatie die we op onze site ter beschikking stellen (bvb. info over hellingen enz.) mis je toch een hoop.

Ach ja ... dat zal de moderne download-en-doe-maar-op cultuur zijn zeker ?

We merken trouwens dat het "halve rondje" steeds meer aan populariteit wint.
De noord- en/of zuidlus zijn met elk 120 km en ca 3.000 ŕ 3.200 hm inderdaad de ideale trainingsritten voor het stevigere werk.

Als dit nog te lang is, kan je ook het onderste deel van de zuidlus rijden, met vertrek en aankomst in Stavelot.
Dan heb je ca 60 km en 1.900 hm gereden in het mooiste decor van de ride.

Over het traject krijgen we soms de vraag of deze rit het beste met de koersfiets of met de MTB wordt gereden.

Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze (vele klimmetjes en afdalingen - een klein verzet en goede remmen zijn aangenaam meegenomen).

Het traject gaat uiteraard volledig over verharde wegen. Enkel in de klim "Tier de la Cognée" (zuidlus) is er 2x een 100-tal meter grind in plaats van asfalt. Hieronder kan je de foto's zien van de bewuste stukjes die er het ergst aan toe zijn.

De overige 233,80 km zijn voorzien uit biljartvlak asfalt van Ardeense kwaliteit.

« Laatst bewerkt op: 9 april 2015 - 21:30 door Magura »

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #104 Gepost op: 6 oktober 2015 - 16:45 »
Vorige week een aantal ( 5 ) fervente wielertoeristen laten kennis maken met Sur le Thier .
Gasten waren echt onder de indruk van deze korte nijdige helling .
Mijn volledig verhaal van de Elias-ride deed hun mond open vallen .

Voor volgend jaar staan de noord en zuid op het programma , en wie weet kan ik er enkel warm maken voor de full-versie .
Om eerlijk te zijn , bij mij kriebelt het ook  ..........
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #105 Gepost op: 6 oktober 2015 - 20:36 »
En als het kriebelt, moet je ....
Volgend jaar doe ik deze ook nog eens.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #106 Gepost op: 11 mei 2016 - 21:58 »
Het mooie weer heeft precies wel wat liefhebbers naar dit traject gelokt.
De laatste tijd krijgen we verschillende meldingen van pogingen.

Afgelopen weekend reed Diederik Vandermolen de volledige versie, waarvoor respect !
Hieronder kan je zijn vlot geschreven verslag terugvinden.

Enjoy !!

Beste Elias,

Bedankt voor de 12u durende pijn!
Bij deze kan ik zeggen dat ik de Elias' Ride tot een goed einde wist te brengen!
Achteraf gezien genieten van begin tot einde!
Op de moment zelf... iets minder genieten, iets meer sterven :-)

Hieronder vind je alvast een verslagje van men avontuur, de gpx zit in bijlage ;-)

Groetjes,

Diedrik Vandermolen

Vrijdag 6-mei-2016

Een banaan, het doet wat met een mens...

Ik ben al even bekend met de website van Solosride.be, maar dan vooral voor de MTB-tracks. Voor een mountainbiker in hart en nieren (wat ik mezelf wel durf noemen :-p), heeft deze website heel wat moois te bieden! Hij staat vol met prachtige, maar loodzware 'dagritten' in de Ardennen, die vooral gekenmerkt worden door hun zeer technische passages, over de mooiste fiets- en wandelpaden die er te vinden zijn! (Af en toe een stukje wandelen hoort er toch al eens bij hé ;-) )

Een maandje geleden kocht ik men allereerste koersfiets. Ik had nooit gedacht dat het zou gebeuren (cfr. mountainbiker in hart en nieren hierboven... Altijd op de baan moeten blijven? Echt niets voor mij! ;-) ). Maarjah, een mens moet mee met zenne tijd en inzien dat het natuurlijk wel een mooi trainingsobject is, om dan uiteindelijk een beter MTBer te kunnen worden B-) .
Bovenstaande gezegd zijnde leek de Elias' Ride, na het lezen van alle info over deze rit, een prachtige manier om mijn 1 maand oude (en ondertussen al paar maal ingereden) dunnebandjesfiets eens op het zwaardere werk te testen... Een tocht van 234km, met 6200hm, ontwikkeld door een echte mountainbiker, lopende over de mooiste baantjes omgeving Luik-Spa-Malmedy-Stoumont. Wat kan er mooier zijn dan een uur of 12 gaan trainen (en afzien) op onze Ardeense wegen en daar nog behoorlijk wat hoogtemeters bij aan te breien? Na enkele dagen 'uitkijken' naar deze rit, was het dan eindelijk zo ver.

Vrijdagochtend 5u20, de wekker loopt af.
Kledij aan, snel wat eten en een kwartiertje later zit ik al in de wagen richting Gomzé. Het zou goed weer worden en dat is altijd mooi meegenomen (liever 12u onder een stralend zonnetje fietsen dan in de regen natuurlijk). Zoals gepland sta ik om 7u ter plaatse klaar voor vertrek. Het is nog behoorlijk koud zo vroeg in de morgen, maar ik wil ook zo weinig mogelijk kledij meenemen. De zakjes op men rug zitten al vol met eten, energiegels en suikersnoepjes en alles dat we meepakken moet natuurlijk ook die +6000hm's overbruggen... De eerste kilometers is het letterlijk klappertanden. Bij amper 10°C enkele km's losrijden, vals plat naar beneden, in korte broek en korte mouwkes... Brrr!! Gelukkig laat de eerste klim niet lang op zich wachten en krijg ik instant warmte naar de benen gepompt (en niet veel later ook het volledige lichaam). De eerste klim is niet al te steil, ideaal om op te warmen.
In totaal zullen er 34 klimmen moeten overbrugd worden over de afstand van 234km.

De derde helling die ik voorgeschoteld krijg is er meteen eentje om niet snel te vergeten. Een steile klim brengt me 180m hoger en met stukken van rond de 20% doet hij voor de eerste maal vandaag men kuiten prikkelen (het zou ook niet de laatste keer zijn!). De toon is gezet en van koude rillingen is geen sprake meer! De zon komt er stilaan door en je voelt de temperatuur stijgen. Met een korte klim tussendoor trekt de tocht verder richting Drolenval. Ook hier weer een steile klim van gemiddeld 12% met stukken van rond de 20%. Zo gaan de hoogtemeters natuurlijk wel 'vlot' voorbij... De afdaling is dan ook genieten, wanneer ik even de benen kan stilhouden, terwijl ik richting Pepinster bol.
De volgende klimmen zijn iets rustiger, maar lijken dan ook eindeloos te duren. Vanuit Pepinster starten we de klim naar de Hoge Venen, wat ook meteen het hoogste punt van de dag zal worden (600m boven de zeespiegel). Het eerste deel, met een gemiddelde stijging van 7,5% gaat nog, omdat je weet dat je aan het klimmen bent. Maar dan volgt er na een korte afdaling een klim over een vals plat stuk... Zo'n 11-tal kilometer klimmen aan een gemiddelde stijging van 3%... Het lijkt dat je plat rijdt, maar steeds met een lichte weerstand, waardoor tempo maken er niet echt in zit. Het straffe van al is dat ik me op dit stuk vorige week ook al eens heb kunnen ergeren, toen ik op weg was naar Malmedy voor onze clubstage. Gelukkig weet ik dan ook dat er na deze klim een leuke afdaling volgt, die recht Malmedy centrum binnenbolt, allee toch als de track de Ferme Libert niet zou opdraaien... Zij die vorige week mee op stage waren, zullen het zich zeker nog herinneren, dé Ferme Libert, een 'klimmetje' van 150hm, met stukken van 20%... Ik vind het alvast een mooie nummer 10 :-).

Nu de eerste 10 klimmen achter de rug zijn zou ik kunnen zeggen dat het me een euforisch gevoel bezorgt. Bijna een derde van de totale afstand en hoogtemeters gedaan en ik voel me nog behoorlijk fris zitten! Het is me tot nu toe zeer goed gelukt om regelmatig te eten en drinken, toch iets wat zeer belangrijk is tijdens zo'n uithoudingsproef. Maar dan dringt het tot me door dat er nog 24 klimmen gaan volgen, waarmee dit prettige gevoel ook snel weer vervaagd :-) .  Ik laat Malmedy achter me en zet men weg verder richting Francorchamps. De volgende klim is terug iets langer en rijdt recht op het circuit af. Tijdens de beklimming hoor je de moto's al van ver over het asfalt zoeven. Het goede weer heeft duidelijk veel toeschouwers gelokt, want overal langs de weg staan tentjes en mobilhomes opgesteld. De hierop volgende afdaling loopt mooi naast het circuit naar beneden en brengt me naar het volgende lastige stuk. Een steile klim met een 'knikske' van 21% brengt me tot aan een monument van de heer Merckx himself!
Tijd om te recupereren is er niet want meteen wordt ook de volgende klim aangedaan, zij het wel iets minder straf dan de 'Merckx-berg' :-) . De hellingen volgen elkaar in sneltreintempo op om me uiteindelijk bovenaan de Wanneranval af te zetten. Het voordeel is dat het hier plots vol Hollanders rijdt (een groep die ze hier aan de voet met den bus hebben gedropt denk ik), waardoor ik altijd van wieltje naar wieltje kan rijden... Doet toch altijd deugd als je wat van die Kaaseters kan achterlaten bergop B-) .
We laten de Noorderburen dan maar voor wat ze zijn en trekken verder naar Coo, bekend voor zijn waterval, al heb ik die niet meteen gespot... Spijtig! Hier worden alvast enkele pittige stukskes aangedaan en brengen me door de omgeving van Trois-Ponts, Stavelot richting Stoumont. Altijd mooi om daar rond te rijden, ook al zitten daar best wat venijnige klimmetjes in de buurt. Er moet hier ook ergens een oldtimerrally passeren want ik kom ze tegen in alle richtingen, mooie oldies, in verschillende geuren en kleuren.

Ter hoogte van Xhierfomont moet ik even halt houden. De tocht begint serieus door te wegen. Ik heb er onderussen 25 klimmen opzitten en ben al even aan het aftellen. De temperatuur is rond het middaguur geklommen tot een flinke 26°C en het zweet gutst precies met liters uit men lijf... Ik heb tot nu toe goed op men drinken proberen te letten, maar nu het zo warm wordt, krijg ik het steeds moeilijker om voldoende bij te tanken. Het doet enorm deugd om even stil te staan, de benen wat te laten rusten en wat energie binnen te spelen. Men tempo was tot nu toe tamelijk constant, maar ik vrees dat het stilaan gaat beginnen kelderen. Gelukkig volgen er nu enkele minder steile hellingen, en de panorama's waarmee ik verwend word, maken dit alles meer dan waard. Het is echt verbluffend welke prachtige stukken natuur hier in eigen land terug te vinden zijn (onze Ardennen worden door vele mensen onterecht zwaar ondergewaardeerd!), en hoe Elias erin geslaagd is om de mooiste rustige wegen hier zo aan elkaar te breien!

Ik krijg door dat we op terugweg zijn naar Remouchamps. De laatste hellingen ben ik letterlijk naar boven gekropen en men lichaam begint flink te protesteren tegen de aanhoudende inspanning. De benen verzuren zodra het bergop gaat en de hartslag wil niet meer omhoog in deze hitte. Wanneer ik in Remouchamps even aan de kant ga staan om op men GPS te kijken voor welke klim ik eerst omhoog moet (hier lopen 2 klimlussen die over dezelfde afdaling naar beneden komen), gaat plots de voordeur van het huis waar ik voor gestopt ben open. Een vriendelijke jongeman komt naar buiten en vraagt of het gaat. Op men beste Frans zeg ik dat het wel lukt maar dat ik even op men GPS moet kijken hoe ik verder moet. Vriendelijk als hij is vraagt hij of hij iets voor me kan doen ( ik moet er verschrikkelijk slecht uit gezien hebben op dat moment denk ik :-p ). Ik twijfel niet en laat nog snel eens men drinkbussen bijvullen. De man haast zich naar binnen en komt snel weer terug buiten met 2 fris gevulde drinkbussen en een joekel van een banaan in zen handen! Hier zegt hij, neem die ook maar mee, want als je hier nog naar boven moet, ga je ze kunnen gebruiken. Je kan niet geloven hoe gelukkig je kan worden van een banaan. Nog nooit heeft een banaan me zo gesmaakt als de deze... Perfecte gerijpt, en lekker fris zo recht uit de koelkast: Instant Happiness noemen ze zoiets denk ik, waarvoor eeuwige dank!

Vol goede moed en met ruim 200km op de teller start ik aan klim 31, maar dan komt het besef: Damn... dat is hier nog een stevige puist waar Elias me naar boven stuurt. Eens boven zie je ook rechts van je de puist liggen waar je zo meteen nog eens tegen aan mag. En ik ken de volgende klim... Het is de startklim van de Solo's Ride MTB track wanneer je vanuit Remouchamps vertrekt. Ik heb hem al een keer of 3-4 gedaan en elke keer serieus gepuft wanneer ik boven kwam (en toen had ik nog geen +200km in de benen!!!).
Ik doe men best, maar zoals te verwachten knapt de veer. Volgens Elias het steilste stukje verharde weg van België (+26%), zit er niet meer in en zal er ook niet meer uit komen. Men kleinste versnelling (36/28) is niet klein genoeg! Ik word tegen wil en dank gedwongen om een stukje te wandelen. Dit doet pijn, moeten breken op de 32e klim! De mentale tik zoals ze zeggen... De rest van klim en de daarop volgende afdaling knaagt het aan me... Achjah veel tijd om te treuren is er niet. Klim 33 is namelijk de La Redoute (de fans van Luik-Bastanaken-Luik kennen hem ongetwijfeld!). Ook dit is weer een erg smerige klim, die blijft duren met stukken van 20%... ik moet zeggen, de laatste kilometers zijn niet bepaald 'rustig binnenbollen' B-).
De benen branden, dat kan je je niet voorstellen. Nog een laatste keer diep gaan en wanneer ik boven aan klim 34 aankom glijdt er precies 50 kilogram van men schouders. Ik besef dat de buit binnen is! Nooit gedacht dat ik dit zou halen. Nog even een paar kilometertjes binnenbollen, valsplat naar beneden, zoals we vertrokken zijn. De ontlading wanneer ik eindelijk men wagen zie staan is ongelooflijk! Ik wist dat het zwaar ging zijn, maar toegegeven, ik ben diep geweest vandaag, zeer diep! Veel dieper dan ik in lange tijd geweest ben! Ik ben fier op mezelf...maar ik kan je wel zeggen: Zot zijn doet soms wel zeer, echt wel!

Resultaten:
237.7 km
6093 hm
11u26'38" rijtijd
12u03'54" totale tijd

Knap gereden !

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #107 Gepost op: 12 mei 2016 - 12:00 »
tof verslagske + respect!

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #108 Gepost op: 13 mei 2016 - 06:18 »
Leuk om te lezen en knappe prestatie uiteraard  :045: .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #109 Gepost op: 13 mei 2016 - 19:29 »
Mooi mooi, lastige rit tot een goed einde gebracht.
Proficiat.

Hoe liggen de wegen er momenteel bij? Nog veel slechte weg of zijn er nog verbeteringswerken geweest?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #110 Gepost op: 12 augustus 2016 - 19:06 »
Ai, Shorty zakt naar de 3e plaats.

Koen "Flor" Vanderbeke wordt 2e.  Zijn relaas:

Beste Elias,

Al van vorig jaar was ik van plan om de Elias ride eens te rijden.  Na enkele verkenningen vorig jaar op de Noord en de Zuid lus, was het er uiteindelijk niet meer van gekomen in 2015.  Ik had wel eens de tour gereden zonder het aanhangsel ten zuiden van Stavelot, toch ook al goed voor 180 km een 4500 hm.
Ook dit jaar stond de rit terug op de radar en vorig weekend was het zover, de weersvoorspellingen voor zondag zagen er OK uit, dus zaterdag beslist om zondag de rit van het jaar te rijden.
Goed vroeg opgestaan en tegen 6u25 was ik aan het bollen.
Ook 2 gps-en bij, die oplaadbare spullen zijn niet voorzien om langer dan 8u mee te gaan...
Het was een prachtige rit.  Het eerste deel van Gomzé naar Stavelot, ging vrij vlot, dan naar de supermarkt om water (genoeg om ook nog eens te vullen bij de tweede passage).
Dan de lus ten zuiden van Stavelot, amaai die begon pijn te doen, ik vond dit het lastigste deel van de rit.  Ik denk dat het vooral mentaal was, nog redelijk wat km en hm voor de boeg en toch al vermoeidheid.  En dan eindelijk terug in Stavelot, bij mijn verstopte voorraad water.  Vanaf dan begon het weer vlotter te gaan, ik was de 20 hellingen voorbij en kon al uitkijken naar de finale.
Onderweg nog bijtanken bij de bron in Géronstčre en dan een finale pitsstop in Aywaille.  Nu kon de finale beginnen, als opwarmerke bergop naar Kin, en dan het drieluik van Remouchamps als apotheose.  Dat stijlste stukske asfalt in Belgie heeft serieus gepiekt, drie auto's als tegenligger en op het randje moeten rijden, was ik content als ik de laatste auto voorbij was en ik verder naar boven kon laveren...
Na het trio smeerlapkes in Remouchamps was het uiteindelijk binnen bollen over de laatste helling terug naar parking in Gomzé.
Uiteidelijk binnen na 10u45 rijtijd, 11u10 onderweg.  Het was een prachtige productieve dag, merci Elias, ge zijt een krak!

Flor.

Knap gedaan !

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #111 Gepost op: 12 augustus 2016 - 19:42 »
Ai, Shorty zakt naar de 3e plaats.

Mmmm, je laat me twijfelen... ;)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #112 Gepost op: 12 november 2017 - 22:13 »
Deze had ik nog niet zien passeren  :oops:.

P.S.: wie toe is aan een nieuwe uitdaging ... binnenkort vers spul in Luxemburg --> veel hm's, redelijk wat km's en moduleerbaar naar eigen goesting ... wie dacht dat het daar uitsluitend "lopers" zijn qua klimmen, heeft het goed mis  :p :p :p.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2017 - 22:27 door Magura »

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #113 Gepost op: 13 november 2017 - 19:53 »
Is dat enkel bij mij dat als ik zulke dingen lees ik steeds meteen wil vertrekken?
Steeds veel goesting in die lange en zware ritten maar dat moet wel passen voor het thuisfront.

Enfin, weer eentje om naar uit te kijken.
Niet allemaal lopers maar wel goede wegen.