Auteur Topic: Elias Ride (onroad GPS chrono)  (gelezen 40845 keer)

zork

• Pieter Geens
  • 4Bikers Member
    • www.traptisten.be
Re: Elias Ride (onroad)
« Reactie #20 Gepost op: 27 maart 2008 - 22:59 »
Ik ben niet zo'n krachtmens...
dat is toch wel een understatement, ik meen mij ter herinneren dat je vorig jaar deze rit had gereden en 's anderendaags opt podium in Bastogne stond.   :038: ;)
Modderslikken en mestboeffen can be real fun!

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #21 Gepost op: 28 maart 2008 - 16:12 »
Ik ben niet zo'n krachtmens...
dat is toch wel een understatement, ik meen mij ter herinneren dat je vorig jaar deze rit had gereden en 's anderendaags opt podium in Bastogne stond.   :038: ;)

Correctie: op zaterdag reed ik een dikke 150 km offroad verkenning voor de TransBelgië, en op zondag was het dus inderdaad een 2e stek in Bastogne.

Ik kan vlot lange afstanden verteren.  Dat is m'n sterke punt.
Maar ik blijf erbij dat ik geen krachtmens ben.  Als ik niet op souplesse kan rijden, ga ik kapot.  Mij zal je zelden op een zwaar verzet zien rijden.  Ooit heb ik het eens gepresteerd de granny sneller te verslijten dan het grote tandwiel.  Zeker tijdens het klimmen moet het verzet licht genoeg zijn.  Misschien mede net daardoor dat ik weinig last heb van "betonnen benen" de dag na een zware rit ...
Nadeel: minder explosieve en pure kracht in de benen.

By the way: de documenten kunnen handig en leerrijk zijn voor bikers die op zoek zijn naar bekende en minder bekende hellingen in het Luikse.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #22 Gepost op: 13 augustus 2008 - 17:52 »
Bon,

Ziezo, m’n Elias Ride is eens volledig gereden.  Kajiet!

Opstaan om 4:30, tuftuf met de auto naar Gomzé en ginds tegen 7:00 ginds vertrokken.
In het begin wat makkelijke stroken om op te warmen.  Vanaf de Rue sur Steppes werd het menens.  Hell, wat zijn sommige minder bekende hellingen van de Vesdervallei steil!  Ik maak me zorgen over wat nog komen moet op het einde.  Enkele stroken liggen er niet ideaal bij voor een dunbander.  Gelukkig is het 2e deel van de Nid d’Aguesses opgemaakt.  Nadien bolt het weer beter.

Tot je bijna in Malmédy bent en naar Ferme Libert draait.  Dan begin je aan het 2e luik met kleppers.   Op de mooie helling Tier de la Cognée (tussen Rochelinval en Bergeval) is het wegdek 2x 100 meter onverhard.  In het begin stap ik even, het tweede strookje fiets ik.  Boven aangekomen controleer ik de banden op scheurtjes --> niks te zien.  Bon, knallen naar beneden maar.  En dat mag je zowel letterlijk als figuurlijk nemen.  Want iets verder (volgens de tracklog ging het 47 km/h) plots een KNAL en het achterwiel dat uitbreekt.  Niet evident om de bike onder controle te houden.  Ik kijk in de vlugte achterom, merk dat de band drukloos is en zie dat de 100 gram antilekvloeistof als een fontein naar alle kanten spuit.  Wanneer ik met veel moeite tot stilstand kom is heel de achterkant van m’n fiets, inclusief mezelf onder de vloeistof.  Geen fraai zicht.
Buitenband ontploft/gescheurd.  Gelukkig had ik een resem binnenbanden bij, alsook een nieuwe buitenband.  Het is echter nog serieus prutsen geblazen om alles terug proper te maken en de nieuwe banden te monteren (amaai m’n vingers).
Enfin, volgens de tracklog 36 minuten stilstand.  Tussendoor heb ik nog wel enkele boterhammekes opgegeten.

Nadien ging het weer vlot verder.  Al zijn de Thier de Coo en vooral de Chemin de Renardmont taaie dingen en beginnen de hoogtemeters door te wegen.  Wat verder na de Rosier ligt zoals gewoonlijk m’n klassieke stop waar ik aan de bron van Géronstère m’n drinkenbussen terug vul met mineraal- en vooral ijzerrijk fris bronwater.

Na de Chemin de Moutons (auw) en de Vecquée (een makkie) komen we eerst terug in de Amblèvevallei en vervolgens de vallei van de Lienne.  Daar lonken de hellingen naar Bierleux en Chession.  Beide klimmen zijn harken om boven te raken, maar het panorama dat je er voor in de plaats krijgt is zeer mooi, evenals de afdalingen.

Vervolgens bereik ik na côte de Lorcé, le Fi en côte de Kin het laatste stuk.  Eerst vanuit Remouchamps een knoertsteile klim genaamd “Presseux Rux” en vervolgens de nog meer dan knoertsteile “Sur le Tier”.  Notabene het steilste stukje verharde weg in België en de gedeeltelijke startklim van de Solos Ride.  Na krap 6.000 hoogtemeters en 12 uur onderweg is het hier alle hens aan dek om überhaupt recht te blijven.  Ik ram zo hard als ik kan op de cranks en het lukt me om volledig fietsend boven te komen.  Als beloning mag ik nog 2 klimmen oprijden, waaronder La Redoute.

Uiteindelijk kom ik na 12h28 aan.  11h25 rijtijd.  Het zijn uiteindelijk net geen 6.200 hoogtemeters geworden, maar daar was ik bij aankomst niet rouwig om …
Onder de 12 uur moet lukken zonder pech, maar zal eerlijkheidshalve voor mij moeilijk worden.

Ik reed deze rit met m’n koersfiets met tandwielen 30-39-52 en cassette 27-12.  Overal opgeraakt, al was het op het soms nipt.  Zoals gesteld: ik hou liever van souplesse en dat heb je niet op een koersfiets.  Ik blijf er dan ook bij dat een ietwat deftige MTB (lockout, hogere bandendruk, lichte wielen) op zo’n parcours zeker GEEN nadeel is, integendeel ...

Wie is de volgende die de uitdaging aangaat?

Elias

Guntherds

• Gunther Desmedt
  • 4Bikers Member
    • http://www.ex1818.be
« Reactie #23 Gepost op: 13 augustus 2008 - 18:32 »
mooi, sjiek, ...

spreekt me wel aan, de laatste week van augustus ben ik in d'ardennen
heb jammergenoeg geen gps, de afstand lijkt me goeie training, de hoogtemeters ...

moesten er geinteresseerden zijn met een gps, laat maar weten

gr
gunther
l

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #24 Gepost op: 13 augustus 2008 - 18:59 »
mooi, sjiek, ...

spreekt me wel aan, de laatste week van augustus ben ik in d'ardennen
heb jammergenoeg geen gps, de afstand lijkt me goeie training, de hoogtemeters ...

moesten er geinteresseerden zijn met een gps, laat maar weten
Laatste week van augustus: is dat 30/08/08?  Zoja: pech want dan zit ik in Duitsland voor de TransTeuto en daar heb je best een GPS nodig, lol.  Indien dat 23 of 24/08/08 is heb je geluk.  Dan ben ik vrij en kan je ofwel mijn GPS lenen ofwel rijden we hem samen (voorkeur).  Tempo speelt geen rol.

Je kan ook een GPS huren, bvb hier.

Tip: overloop zeker eens het Worddocument en de Excelfile.

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2008 - 20:58 »
30/8 ? Ik wil me ook opofferen...
Maar wachteenseven: tis dan ook de Criq... Aargh! keuzes, keuzes...
En 24/8 is 't de Houffa
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2008 - 21:01 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2008 - 21:05 »
30/8 ? Ik wil me ook opofferen...
Maar wachteenseven: tis dan ook de Criq... Aargh! keuzes, keuzes...
En 24/8 is 't de Houffa

Alé vooruit, 23/08 en we zijn met 3.  Nog 1 erbij en we kunnen kaarten.

Willy

• Wilfried Dejaegere
  • 4Bikers Member
    • http://www.megabikers.be
« Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2008 - 21:58 »
23/8 gaat niet...maar als er (tragere) kandidaten zijn voor een andere datum, graag

Guntherds

• Gunther Desmedt
  • 4Bikers Member
    • http://www.ex1818.be
« Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2008 - 22:46 »
23/8 is er een 200kms rit in Marche-en-Famenne ...
l

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #29 Gepost op: 13 augustus 2008 - 23:10 »
23/8 is er een 200kms rit in Marche-en-Famenne ...
I know, en de dag nadien op 24/08 een héél schone 205 km rit nabij Eupen ...

Citaat van: Kannonkees
Aargh! keuzes, keuzes...

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #30 Gepost op: 19 augustus 2008 - 10:07 »
Al een geluk dat het gene zeer doet zeker.
Volgend jaar wil ik em wel eens rijden, dit jaar zal niet meer lukken....sleutelbeen gebroken....
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2008 - 10:09 door Shorty »

zork

• Pieter Geens
  • 4Bikers Member
    • www.traptisten.be
« Reactie #31 Gepost op: 5 september 2008 - 21:28 »
Al een geluk dat het gene zeer doet zeker.
Volgend jaar wil ik em wel eens rijden, dit jaar zal niet meer lukken....sleutelbeen gebroken....
idem hier, schouderblad gebroken ...
Modderslikken en mestboeffen can be real fun!

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #32 Gepost op: 19 september 2008 - 18:26 »
Ook Elias' Ride is nu on line via

http://www.solosride.be/

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:Elias Ride (onroad GPS chrono)
« Reactie #33 Gepost op: 12 april 2009 - 22:26 »
De speeltijd is bijna gedaan.  Over enkele maanden wordt geacht dat de conditie er is, dus de hoogste tijd om te kijken hoe de Inneren Schweinehund zich tijdens de winter heeft gedragen.

Dus: op Paaszaterdag nog eens de Elias' Ride gereden.  Hoewel het 's morgens in de Vesdervallei regende, was het de rest van de dag mooi weer met veel zon en warme temperaturen.

Enkele highlights:
- Het wegdek tijdens het eerste deel van de klim Nid d'Aguisses is nog erbarmelijker dan de vorige keer.
- Idem bij Tier de la Cognée, maar dat was al gekend dat je daar de enigste 2 strookjes van 100 m grind hebt.
- Aan de voet van Thier de Coo zijn ze (nog steeds) aan het werken, zodat je genoodzaakt locaal een omleiding van enkele honderd meter moet volgen.

Positief/negatief nieuws: aan u om te oordelen.  Maar de Elias' Ride is zoals aangekondigd GEEN 6.200 hm, maar na 2 keer de volledige versie te hebben gereden kom ik telkens "maar" aan 6.000 hm.

De conditie is redelijk.  Naar goede gewoonte weer plat gereden én een buitenband gescheurd.  Uiteindelijk toch een goede 10 minuten kunnen afpitsen van de vorige besttijd.
Dus: richttijd is nu 12:16:42.  Onder de 12 uur is dus mogelijk zonder pech.

Maar eerlijkhalve moet ik toegeven dat ik toch wel zeer diep moest gaan.  Aan de bron van Géronstère een inzinking van jewelste gekend.  Vanaf dan nog 4 uur op karakter verder.  Eens benieuwd hoe tijdens Paasmaandag de streekGR Hageland wordt verteerd, volgens de kaart 165 km MTB.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2009 - 22:30 door Magura »

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #34 Gepost op: 13 april 2009 - 17:05 »
goe bezig! :cool: 4uurs verder op karakter... als mijn gat het 4uurs uithoudt op mijne zadel, dan ben ik al content...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #35 Gepost op: 18 juni 2009 - 22:15 »
Intussen hebben nog 5 sportievelingen de ride bedwongen:

Citaat
Yes, gisteren de Elias Ride met succes afgewerkt, alle 5 de deelnemers hebben de finish gehaald  .
Algemene conclusie : Steil, Steiler, Steilst, af en toe slechte weg maar wel een buitengewone sportieve uitdaging waar iedereen met een beetje zin voor avontuur veel plezier aan zal beleven.
Je merkt goed dat de rit is gemaakt door een echte MTB-liefhebber, er zitten verschillende stroken in waar je normaal met een koersfiets nooit komt, van kleine boerenweggetje tot bospadjes waar in een ver verleden misschien ooit wel eens asfalt heeft gelegen. Volgens Elias slechts 200 meter onverhard, die bewuste 200 meter ben ik precies regelmatig tegengekomen  .
Maar we hebben allemaal de rit met de koersfiets afgewerkt en wonder boven wonder geen enkele keer plat gereden, gemeten afstand (GPS) 237km en 5925 hoogtemeters (Polar).
s' Morgens om zeven uur in Gomzé vertrokken en enkel tijdens de eerste afdaling hebben we kou geleden, daarna kwam de zon er stevig door en hebben we heel wat zweet achtergelaten. Voorbij Pepinster op de Nid d'Aguesses kregen we al een voorsmaakje van wat de dag ging bieden...over een versleten gindweg door het bos op het kleinste verzetje naar boven harken. Mijn 39X27 is niet de ideale versnelling voor deze tocht, onderweg meermaals gedroomd van nen trippel.
In Stavelot op zoek naar de voet van de Stockeu hebben we even de weg moeten zoeken, de GPS stuurde ons naar een single track in het bos... ongeloof bij de groep en na een discussie toch maar deze afdaling gedaan (was maar 200 meter!).
Na 100km boven op de Wanne gestopt voor ons eerste terrasje, iedereen zat zonder drinken en een cola zou ons terug op krachten brengen, drinkenbussen nog vullen en terug weg.
Enkele klimmen verder was de combinatie Côte de Brum en Thier de Coo er teveel aan voor Steven, een gigantische klop van de hamer en hij sprak al van opgeven maar met 2 W-cupjes en een paar koeken kwam hij er terug door.
Bij onze 2e passage door het centrum van Stavelot gestopt aan het terras van een bakkerij, Cola'tje gedronken, goed gegeten en nog wat mondvoorraad bijgekocht voor onderweg.
De volgende klimmen in de buurt van Spa zijn minder steil en dus iets beter te verteren, iedereen weer content en vol goede moed verder. In Remouchamps wederom zonder drinken gevallen en ons laatste terras gedaan om het zware blok met de Redoute min of meer fris af te werken.
Luc, heel den dag al aan de rekker, had zich duidelijk weggestoken want knalde nog keihard weg op de Redoute, doch de hierachie werd hersteld en op het steilste stuk pakte Jan hem terug. Niet meer dan normaal, elke klim kwam hij met vingers in de neus eerst bovenkomen, draaide terug en reed nog eens naar boven met de laatste (meestal Luc  ).
Na de laatste klim als je denkt alles gehad te hebben had Elias nog een verassing, een steile afdaling over een echte keienweg naar Blindef... de Elias-ride het blijft een avontuur.
Het is bijna half negen 's avonds als we terug in Gomzé aankomen, onze tijd 13h23, mijn rij-tijd 11h17. Ik denk dat de richttijd van Elias nog een eventjes zal standhouden.

Ik geloof dat ze m'n alternatieven voor de slechte stukken zijn vergeten in GPS te steken.

Maar dat doet niks af van hun prestatie.  Proficiat !

Edit: uitslagen aangepast in eerste post beginpagina, de gereden tracks ter controle staan op solosride.be.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2009 - 21:39 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #36 Gepost op: 6 juli 2009 - 18:51 »
Update: de weg aan de voet van de klim "Thier de Coo" is eindelijk gemaakt, er ligt nu zelfs een superstrak tarmac ;).

En nog een tip voor de liefhebbers: aan de officieuze start/aankomstplaats in Gomzé kan je niets eten of drinken.  Dit kan indien gewenst wel in het AC-restaurant aan de autostrade waar je ook kan douchen.

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #37 Gepost op: 29 september 2009 - 15:07 »
Heb mij afgelopen zaterdag 26/9 eens aan deze kanjer gewaagd. Het was à-peu-pres de laatste dag in 2009 dat de zon 12u boven de horizon kwam, en bovendien werd er een mooi najaarszomertje voorspeld.
Op de ardense hoogvlakten viel dat septemberzonnetje toch serieus tegen: om 7u30 op de eerste afdaling naar de Vesder-vallei was het nog heel erg koud; Het zou tot 9u30 duren eer ik mijn vingertoppen ontdooid waren.
In het begin goed op Elias' uurschema gelegen, maar na 6 uurtjes ging het pompen over in verzuipen; Na een inzinking & bezinning op een bankje (prachtig panorama) de prestatiedrang opzij geschoven en overgeschakeld op overlevingsinstinct annex koppigheid. Naarmate de namiddag vorderde en ik uit extrapolatie tot besluit kwam dat de arrivee in de donker bereikt zou worden (20u30), moest ik bovendien nog weerstaan aan een kwelduiveltje dat me steeds luider influisterde om in te korten.
Achteraf begrijp ik hoe het komt dat er zo weinig te horen valt over deze tocht; Degenen die deze tot nog toe op hun palmares geschreven hebben zijn op één hand (vijf vingers) te tellen, de sadististische bedenker van deze tocht niet meegerekend.
Desalniettemin kan ik het iedereen aanraden om deze tocht eens te proberen. Voor wie houdt van klimmen, hier vind je gegarandeerd je gading, 34 stuks astemblieftl. Het merendeel zijn mij onbekende hellingen, hoewel "muren" een betere omschrijving ware. Sommige blijven duren, en zijn langer/steiler dan La Redoute. Bewijs: la Redoute komt als voorlaatste helling op km 230, en valt helemaal niet op in het rijtje kleppers.
Zoals in de voorbeschouwende posts gesteld, deze doe je niet als training eens tussendoor, het is een doel op zich. De voorbereiding (GPS-file) vergt ook wat tijd, het is niet altijd simpel om het lussensysteem te doorzien. En zoals steeds: op GPS rijden is iets speciaals, geen pijltjes of een kudde wielertoeristen die in je weg rijden, maar de indruk hebben van alleen op de wereld.
Voila, ik ben van deze obsessie af, who's next ?
« Laatst bewerkt op: 29 september 2009 - 16:30 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #38 Gepost op: 29 september 2009 - 20:29 »
Proficiat Johan !

Goed voor een (voorlopig) 3e plaats.  Uitslag is in de beginpost aangepast.

Voila, ik ben van deze obsessie af, who's next ?

Kantklossen?

Oftewel: data voor TBNZ & TBOW 2010 staan inmiddels op onze site; en ik ben inmiddels volop bezig met een nieuw project.

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #39 Gepost op: 29 september 2009 - 20:35 »
Heb mij afgelopen zaterdag 26/9 eens aan deze kanjer gewaagd.

Vandaar de keuze van de 70 in Halle  ;)

K ga mss ook eens moeten kijken voor ne gps hé zodat k Elias van die eerste plaats kan stoten  :013:
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!