Auteur Topic: Elias Ride (onroad GPS chrono)  (gelezen 40844 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:Elias Ride (onroad GPS chrono)
« Reactie #40 Gepost op: 24 maart 2010 - 18:22 »
Het parcours van de Elias' Ride ondergaat een kleine wijziging (andere klim vanuit Pepinster).  Tevens worden er 2 nieuwe afstanden toegevoegd: een noordelijke en een zuidelijke lus die integraal over het originele traject gaan, maar de doorsteek maken in Spa en qua afstand/hoogtemeters circa de helft zijn dan het origineel.

De tracks worden binnenkort beschikbaar gesteld, meer info volgt later.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2010 - 18:28 door Magura »

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #41 Gepost op: 25 maart 2010 - 08:37 »
kijk er al naar uit. den helft van het parcours met 3000hm zie ik meer zitten als trainingsritje...

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #42 Gepost op: 25 maart 2010 - 08:57 »
kijk er al naar uit. den helft van het parcours met 3000hm zie ik meer zitten als trainingsritje...

toch iets meer realistisch voor de gewone sterveling, hier zou ik mij ook nog wel aan durven wagen.

:cool:

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #43 Gepost op: 25 maart 2010 - 12:00 »
Ik moet nog een datum inplannen , maar ik zou van thuis uit met de bobtrailer vertrekken en de afstand in 3 dagen willen doen .
Zal dan uitkomen op +/-450km .
Afstand zal niet het probleem zijn ,maar de fietskar moet overal wel mee over  :$ .

Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #44 Gepost op: 2 april 2010 - 19:17 »
Zoals aangekondigd, onderging het parcours van de Elias' Ride een kleine wijziging.  Tevens zijn er, op basis van het volledige traject, 2 verkorte versies beschikbaar.

Het aanbod is nu als volgt:

• Elias' Ride full:     234 km ~ 6.200 hm    34 klimmen    180 hm/klim    om de 6,9 km een klim
  • Elias' Ride noord: 126 km ~ 3.200 hm    20 klimmen    160 hm/klim    om de 6,3 km een klim
  • Elias' Ride zuid:    121 km ~ 3.200 hm    15 klimmen    215 hm/klim    om de 8,1 km een klim

Hieronder kan je de volledige GPS-track downloaden als *.gdb en *.gpx-bestand.  Beide bestanden zijn hetzelfde.  Tevens kan je in de PDF uitgebreide informatie vinden over de Ride.  Hier is nog wat hellinginfo.  Al deze bestanden vervangen de voorgaande.
De GPS-tracks van de verkorte afstanden staan in de volgende post.

Uiteraard is alles terug te vinden op onze site + webalbum solosride.be.
« Laatst bewerkt op: 2 april 2010 - 20:32 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #45 Gepost op: 2 april 2010 - 19:49 »
En hieronder de GPS-tracks als *.gdb en *.gpx-bestand van de noordelijke- en zuidelijke variant van elks ca 125 km en 3.200 hm.

Ook voor deze ritten geldt dezelfde info als het PDF-document hierboven (bijlage) en de hellinginfo (link).

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #46 Gepost op: 2 april 2010 - 20:40 »
Is dat doenbaar met racefiets of toch voor mtb opteren??

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #47 Gepost op: 2 april 2010 - 21:01 »
Is dat doenbaar met racefiets of toch voor mtb opteren??

Hangt er vanaf hoeveel je wil lekrijden  :D.  Grapje.

De vernieuwingen zijn zo dat de slechtste stroken van vroeger zijn geskipt.  Toch zitten er nog 2 stroken van 100 meter grindweg in.
Er wordt zowiso over kleine wegen gereden, die er niet altijd goed bijliggen.  De toestand van de Ardeense wegen is er na deze winter helaas niet beter op geworden.

Ik heb de rit al een paar keer gereden met de koersfiets.  Doch telkens platte band.  Kan natuurlijk ook Murphy zijn.
Een groep van 5 wielertoeristen heeft de volledige versie gereden met de koersfiets, zonder ook maar 1 keer lekke band.
Cannoncraze opteerde dan weer voor een MTB met slicks.

Desalwelteplus.  Zorg voor:
- remmen die OK zijn (6.200 hm omhoog = 6.200 hm naar beneden);
- deftige banden;
- een aangepast verzet.

Een lichte MTB met (semi-)slicks of goed bollende bandjes gaat, bovenstaande puntjes in acht nemende, zeker geen nadeel zijn.
Mijn gedacht: op deze rit maakt dat geen fluit uit.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #48 Gepost op: 3 april 2010 - 11:24 »
De volledige rit zie ik (eerlijk is eerlijk) totaal niet zitten,maar zeker van plan om eens één of alletwee(op 2 dagen dan) de "halve" ritten te doen.
Knap werk Elias. ;)
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Schijfrem

• Geert
  • 4Bikers Member
« Reactie #49 Gepost op: 3 april 2010 - 12:37 »
De volledige rit zie ik (eerlijk is eerlijk) totaal niet zitten,maar zeker van plan om eens één of alletwee(op 2 dagen dan) de "halve" ritten te doen.
Knap werk Elias. ;)

Of bvb het stuk Elias Ride 01 en Elias Ride 02 combineren, enz ...   ideaal traningske in de zomer voor met de koersvelo.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #50 Gepost op: 5 april 2010 - 21:37 »
Op Paaszaterdag de noordelijke lus gereden.  Die komt uit op exact 3.200 hm.  De moeilijkheid is hier vooral het feit dat de steile hellingen elkaar in ijlgang opvolgen.

Vandaag op Paasmaandag dan de zuidelijke lus gereden.  Die komt uit op 3.175 hm.  Hier heb je iets meer tussenstukken en de klimmen zijn wat langer in lengte.  Het mooie aan deze lus is dat je veel in de grote Ardeense bossen vertoefd en je meer uitzichten hebt.

Op 2 plaatsen van het traject zijn er momenteel wegenwerken aan de gang (in Harzé en Hockai -> Xhoffraix).  Hopelijk ligt er na dit tijdelijke ongemak een superstrak asfaltje :-).

Tom

• 4Bikers Member
« Reactie #51 Gepost op: 29 april 2010 - 12:29 »
Gisteren de zuidlus van de Eliasride gereden.

Vertrokken vanuit Spa onder een dichte hemel met vrij fris weer. Licht gekleed, maar na 500m al geen kou meer dankzij de eerste helling :-). Nadien is de zon erdoor gekomen, wat samen met het prachtige parkoer voor een mooie bikedag heeft gezorgd.
Heb voor de rit gekozen om met de Addict te rijden (koersvelo dus), wel voorzien van stevige banden en licht verzet (compact, 34T achteraan 27T). Beide keuzes waren nodig om zonder problemen uit te rijden. De track loopt nl. meestal over desolate baantjes, soms ook (miniem) onverhard en een paar keer door een wad. Kon natuurlijk te pret niet drukken, de rit was gewoonweg fantastisch ! Memorabel waren de klims naar de downhillpiste in Malmedy, de Stockeu, les Hezalles,Thier de Coo, de wegspringende reeën en de prachtige vergezichten. Soms alle hens aan dek om deftig boven te raken, ook met het relatief licht verzet.
Als het dan toch eens over een grotere baan ging was dit meestal met de reden om links of rechts weer een knoert van een helling aan te snijden. Op de duur wisten we wel hoe laat het was als het voor even eens vlot bolde :-).

Met dank aan Elias voor deze rit op poten gezet te hebben !! Perfecte track (als active log in de Edge gezet) van solosride.be gehaald die dankzij de waypoints zonder enige moeite te volgen was.
Met dank aan mijn bikemakker Dieter Luypaert voor het gezelschap en het getetter op de hellingen zodat de aandacht even werd afgeleid van de beentjes...

Voor de statistieken :

122 km / 3116 hm / net geen 6h.

p.s. Oneindig veel respect voor zij die de volledige rit uitgereden hebben.

Binnekort de noordlus eens van naderbij bekijken.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #52 Gepost op: 4 juni 2010 - 19:41 »
Volgend verhaaltje sijpelde vandaag binnen in onze mailbox van sterke "PQE" (oa finisher TBNZ nonstop):

Citaat
Gisteren eindelijk de Elias’Ride tot een goed einde gebracht.  Eindelijk, want twee eerdere pogingen waren door regen voortijdig gestrand. Aangezien ons Sabine goed weer voorspelde was het dus het moment. Ik ben vertrokken aan de sporthal van Stavelot. Op die manier had ik na 178km een eigen bevoorradingspost. Of in geval van uitputting instappen en naar huis rijden…

De eerste klim van de dag was de Côte d’Amérmont. Deze kende ik van Tilf-Bastogne-Tilf als een pittig klim en blijkbaar is ‘m er niet platter op geworden.  Maar als benenopwarmer ideaal materiaal want de volgende klimmen volgden elkaar gemakkelijk op. Zelfs Sur Le Thier (een beetje steiler en je kunt het asfalt kussen) vrij vlot verteerd. 

Het eerste moeilijke moment kwam op de Rue de Steppe. Vlak ervoor plat gereden in de afdaling, wat sowieso al een moraal-killer is, en vervolgens die klim… Verstand op nul en rustig blijven bollen dan maar.  Op de klim naar en de afdaling na de Hoge Venen toch wat kunnen bekomen  (ondanks  wegwerkzaamheden in Cockaifagne: over +/- 1km geen wegdek!). 

Op die manier kwam ik terug in Stavelot aan de auto. Na vullen van de bidons (mmm, warm water) en de maag (mmm, kouwe spaghetti) vol goede moed de laatste lus aangevat. Halverwege de Stockue was die goede moed echter al opgebruikt. Sleurend en harkend dan maar de bergjes over. Op de Tier de la Cognée, met z’n onverharde stukken,  veel goesting gehad om af te stappen. Maar wandelen met koersschoenen is op zo’n keien geen optie: stoempen dan maar!

Uiteindelijk na 12u 48min (12u12min rijtijd + 36 min stilstand) aangekomen in Stavelot. Ik heb gereden met koersfiets met een triple crankstel (kleinste verzet 30-25).  Daar ben ik overal mee opgeraakt hoewel een extra tandje af en toe welkom was geweest. Voorts zou ik ook opteren om spd-pedalen te monteren ipv spd-sl, om eventueel te kunnen wandelen.

Weer een mooie prestatie !
De uitslag in deze beginpost is alvast aangepast; onze site wordt in de loop van volgende week aangepast.

JefB

• 4Bikers Member
« Reactie #53 Gepost op: 1 augustus 2010 - 11:52 »
Zoals bij Solo's ride topic al gezegd, vorige zaterdag deze gereden (120km zuid) als prep voor Eiger bike. Stevige voorbereiding.

Bij regen aangezet, mooi weer geworden.

één keer lek met 5 man, ni slecht
Stockeu steekt er écht niet uit
Ferme Libert is tough, wreed tough. Afdaling ervoor is Tour de France :)
Iets gaan eten in trois ponts is slecht idee; steilste klim van 't pak komt direct erachter. Amai.
Onze man met 40*28 deed het allemaal al rijdend, behalve de grindstroken op Tier de la Cognéé. Chemin de Renardmont heeft hij wel gevloekt.
Maar op de Rosier pakt 'm revenche: de enige klim met gemm percentage onder de 7: ideaal voor hem. En  weg was hij.

Opnieuw een superdeluxe tocht. Dat je zo'n wegrit kan maken in BE, subliem. We hebben er heel hard van genoten. Dit moet je echt eens gedaan hebben. Merci! Ahja, 7u02 weggeweest, ongeveer 6u gereden. 

Lieven_VP

• Lieven Van Poeck
  • 4Bikers Member
« Reactie #54 Gepost op: 6 augustus 2010 - 09:33 »
Gisteren de noordlus van Elias Ride gereden.
Uiteraard heb ik de rit met de MTB gebold. Gewoon de fully genomen en wat meer lucht in de Racing Ralphs gepompd. Het was me dan ook om de hoogtemeters te doen en niet om een snelle tijd neer te zettten.
Een dreigend wolkendek voorspelde soms niet veel goeds, maar desalniettemin heb ik geen druppel regen gehad. Wel verschillende keren op plaatsen gepasseerd waar het wel geregend had.
Als uitvalsbasis koos ik Gomzé, zoals aangeraden in de documentatie van de rit. Vanaf hier heb je inderdaad wat tijd om de benen warm te rijden, hoewel het voor mij iets langer mocht zijn.
Na 5 km dient Côte de Forêt, de eerste klim,  zich aan. Meteen is de toon gezet: dit is hier niet om te lachen. Stampen op die pedalen! Nadien volgen de hellingen met een mooie regelmaat zodat ze zich netjes verspreid over lengte van de rit aandienen.
Dankjewel Stef en Elias voor de schitterend verzorgde track. Geen moment heb ik getwijfeld welke richting ik uit moest. De talrijke waypoints die het begin en einde aangeven van de klims zorgden ervoor dat de rit tijdens het rijden overzichtelijk bleef.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #55 Gepost op: 5 april 2011 - 21:55 »
Afgelopen weekends is het volledige traject nog eens gereden.

De winter heeft geen extra schade aangebracht, enkele wegen zijn zelfs beter gemaakt (al is dat natuurlijk relatief).
Alles blijft dus bij het oude zoals het was.
(bij solosride zelf wordt een kleine aanpassing in overweging genomen, later meer in het juiste topic)

Wie waagt zich aan de 6.200 hm of het half rondje ?

« Laatst bewerkt op: 5 april 2011 - 22:42 door Magura »

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #56 Gepost op: 6 april 2011 - 08:27 »
Wie waagt zich aan de 6.200 hm of het half rondje ?

Héla makker , is dat om mij te jennen  :031: .

Een half rondje noord heb ik dus 14dagen geleden met de koersfiets gedaan . Wat me goed bevallen is .

De planning blijft  zoals hierboven al een keer vermeld .
Dus op 19 april vertrek ik met de hybride en bobtrailer  naar Remouchamps voor een nachtje camping .
20 april D-day , dan probeer ik voor de full te gaan ( zonder trailer uiteraard ) .
21 april , als alles nog goed op zijn plaats zit retour à Balen  :$ .

De conditie zit snor , dus hoop ik ..............

@Elias : dat punt waar je aan een bron water kon bijtanken , is dat al aangepast ?
Dat mag je me anders een laten weten waar dat juist is .

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #57 Gepost op: 6 april 2011 - 20:07 »
@Elias : dat punt waar je aan een bron water kon bijtanken , is dat al aangepast ?
Dat mag je me anders een laten weten waar dat juist is .

Luc: er is niets aangepast, dus dat punt is er nog.
Bovenaan de Rosier verderrijden, domein Bérinzenne en de skipiste voorbij rijden (daar ben ik zaterdag geflits met de fiets, écht waar  :dft002:) en een 300-tal meter na de afslag naar Creppe recht tegenover het kruispunt naar met witte wegwijzer naar "Sauvenière" aan de linkerkant het oord "Géronstère".  Links op de grindparking indraaien, trapjes naar beneden op het binnenplein, en dan nog verder afdalen naar de bron zelf.  Heerlijk fris stromend drinkbaar bronwater, het sterk ijzersmaakje krijg je er gratis bij.
N50 28.009 E5 52.318

Aan het kerkhof van Coo kan je ook water tanken (op het traject van solosride): van Plopsacoo 100 meter afwijken van het parcours richting de bassins.

Voor de andere plaatsen waar je kan bevoorraden: zie het infodocument op solosride.be, klik.
Ik heb je een GPS-bestandje doorgestuurd met een 20-tal plaatsen langs het traject die op deze moment in m'n hoofd opkomen waar je kan bevoorraden.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #58 Gepost op: 6 april 2011 - 20:33 »
Elias ,

Thanks .
Alles is dus echt tot in de puntjes uitgewerkt . Daar kan het niet aan liggen .

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #59 Gepost op: 19 april 2011 - 08:12 »
Alé vooruit .
Alles staat gepakt en gezakt , vertrekkensklaar dus .

Perfecte timing , want ideale omstandigheden :  weer , conditie .... :cool: .
Veel zal van de rit naar Remouchamps afhangen hoe ik die tegen morgenvroeg verwerkt heb .

Hopelijk binnen 3 dagen terug met Elias ride op mijn palmares  :006: .

Salukes  :038: