Auteur Topic: ceramische lagers  (gelezen 6719 keer)

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
ceramische lagers
« Gepost op: 7 mei 2008 - 12:55 »
Vandaag een folderke meegekregen van mijn fietsmaker .
Ceramische lagers voor wielen en trapassen .
Prijzen vallen goed mee , kwaliteit geen gedacht maar ze geven 2 jaar garantie .

www.c-bear.com
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Re: ceramische lagers
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2008 - 18:05 »
Na veel wikken en wegen vandaag een ceramische trapas van c-bear gestoken .

Resultaten van een duurstest zullen nog wat op zich laten wachten , maar een eerste indruk kan ik al geven en zegt ook al veel .

Wat de externe trapaslagers van XT , Gigapipe en 105 gemeen hebben is dat ze stroef lopen als je een zwiep geeft aan de pedalen . Dat bolt niet soepel en valt meteen terug stil .
Wel groot was de verbazing als ik hetzelfde deed met de nieuwe ceramische trapas . Dit bleef een stuk langer soepel  doordraaien en deed terugdenken aan XT-vierkante trapassen .
Wat het nu op lange termijn zal geven ? Maar met een garantie van 2 jaar zit toch wel goed denk ik .

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2008 - 15:49 »
Hier vind je oa meer informatie over lagers.

Een installation manual kan je hier downloaden.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2008 - 21:11 »

Resultaten van een duurstest zullen nog wat op zich laten wachten , maar een eerste indruk kan ik al geven en zegt ook al veel .

Wat de externe trapaslagers van XT , Gigapipe en 105 gemeen hebben is dat ze stroef lopen als je een zwiep geeft aan de pedalen . Dat bolt niet soepel en valt meteen terug stil .
Wel groot was de verbazing als ik hetzelfde deed met de nieuwe ceramische trapas . Dit bleef een stuk langer soepel  doordraaien en deed terugdenken aan XT-vierkante trapassen .
Wat het nu op lange termijn zal geven ? Maar met een garantie van 2 jaar zit toch wel goed denk ik .

ben eens curieus...

ikzelf ben al een tijdje overgestapt naar XTR "buitenboordlagers" en ben daar eigenlijk ook supertevreden van : ivm XT lagers gaan die veel langer mee, en met het XTR 2008 systeem kan je die ook netjes zo afstellen dat ze heel vlotjes lopen. Niet zoals de vierkante van vroeger, maar ze bollen toch ne toer of vijf/zes of zoiets...
Team Green : www.team-green.be

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2008 - 20:56 »

ben eens curieus...

ikzelf ben al een tijdje overgestapt naar XTR "buitenboordlagers" en ben daar eigenlijk ook supertevreden van : ivm XT lagers gaan die veel langer mee, en met het XTR 2008 systeem kan je die ook netjes zo afstellen dat ze heel vlotjes lopen. Niet zoals de vierkante van vroeger, maar ze bollen toch ne toer of vijf/zes of zoiets...

Dan moet XTR daadwerkelijk beter zijn (wat ook wel mag voor de prijs).  M'n XT buitenboordlagers op de S-Works bollen ook niet zoals ik het wil hebben; de levensduur is korter dan de remblokken (!!).  Nochtans zien die dingen geen hogedrukspuit enz.
T.o.v.: op m'n mudbike de XT vierkante as: bolt na 35.000 km nog als een fluitje van een cent.  Nochtans wordt modder niet vermeden, evenals afspuiten.  Om de 4-5 jaar komt er speling op.
En al zeker t.o.v. de deore vierkante as op m'n trekkingbike: na + 40.000 km nog steeds de originele en dat bolt als geen ander.  En dat ding ziet dus ook af.  Zoals vandaag weer 8,5 uur gaan zwemmen in de Ardennen (wat een strontweer, manman) tot het manneke zelf helemaal onderkoeld was ...

Dus: XT buitenboordlagers zijn voor mij te mijden; ik kijk reikhalzend uit naar Supernaut z'n bevindingen op korte en lange termijn.

Swannie

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2008 - 14:21 »
Die ceramische lagers gaan zeker niet langer mee!
Bij mijzelf (superstar components op XT 08) waren ze na +- 1500 km versleten, bij een bikemakker
waren z'n Acros (op XTR 07) ook op 1500 km reeds versleten.
Een ander bikemakker van me heeft er van Token (ook bij XT 08) gemonteerd, dat waren de lichtste eruit
en die gaan nu toch al zeker 5000 km mee (meeste hiervan is wel baan, bij mij waren de 1500 km enkel offroad).
Bij al onze frame's is het brackethuis gevlakt geweest voor montage, dus daaraan kan het ook niet liggen...
Wat hét grote voordeel aan die ceramische lagerkens is, is dat je het gevoel hebt dat het allemaal wat soepeler draait.
Mijn volgende lagerkens zijn zeker trug XTR lagers, volgens mij zijn die prijs/kwaliteit het beste.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2010 - 11:42 »
Wat het nu op lange termijn zal geven ?

Geen 2 jaar / 4200km hebben ze het dus volgehouden .
Winter / moddertoestanden zijn zo goed als mogelijk vermeden .
Wel steeds zwaar belast op de gekende Ardennenmarathons en het brutere buitenlandse werk .
Vooral speling op de linkse lager .
Wel zijn ze altijd soepel blijven draaien .

Citaat
Maar met een garantie van 2 jaar zit toch wel goed denk ik .

Inderdaad , een nieuwe trapas gekregen onder garantie  :045: