Auteur Topic: Topo BelgiŽ <> City Navigator Europe  (gelezen 3194 keer)

Brainfood

• 4Bikers Member
  • SMART CYCLING Trainingsbegeleiding
    • Trainingsbegeleiding-Inspanningstesten-Fietspositionering
Topo BelgiŽ <> City Navigator Europe
« Gepost op: 15 mei 2008 - 16:07 »
Ben van plan om de Garmin Colorado 300 te kopen. Welke software koop ik best? Topo BelgiŽ of City navigator Europe. Is de city navigator even gedetailleerd dan de topo BelgiŽ?? Wil ook wel in Frankrijk routes rijden, maar meestal in BelgiŽ.
Trainingsbegeleiding voor mountainbikers/wegrenners-Inspanningstesten-Fietsergonomie-Sportmassage-Stabilisatietraining-Sportrevalidatie-Mentale training

WWW.SMARTCYCLING.BE

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
Re: Topo BelgiŽ <> City Navigator Europe
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2008 - 19:15 »
beetje een vreemde vraag wegens twee totaal verschillende zaken... Volledig afhankelijk van wat je zelf wil dus....

City Navigator is een wegenkaart (soort TomTom voor in je mtb-gps), daar ben je in de bossen niks mee. Tenzij je asap de route wil terugvinden naar je auto bvb... Is dus een gids over de weg. Verre van even gedetailleerd als een topografische kaart.

TopMap is een topografische kaart, die je niet meer telkens uit je rugzak hoeft te halen maar dus op je gps kan zien. Krijg je geen aanwijzingen van, duidt enkel aan waar -volgens de kaartgegevens- er paadjes liggen, wat de hoogtelijnen zijn en in welk gebied (bos, agrarisch, ...) je je bevindt...
Enkel geschikt voor berenjachtjes en verkenningen. Niet om met de wagen te gebruiken. Maakt de weergave van je gps btw ook een pak trager als e wil uitzoomen e.d.

Ikzelf heb CityNavigator, geen topomap...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2008 - 19:19 »
Welk je het beste koopt, is persoonlijk en afhankelijk van je noden.

Om op je vraag te antwoorden: City Navigator is NIET even gedetailleerd dan Topo BelgiŽ, in BelgiŽ welteverstaan.
Op City Navigator staan in principe enkel de wegen met straatnaam, eventueel sporadisch ook een "onverharde weg".  Vergelijk het met een gewone auto-GPS.  Op Topo BelgiŽ staan alle wegen, paden, hoogtelijnen, landschapkenmerken (bos, vijver, kilometerpaal, toren, ...) die je op een papieren stafkaart kan vinden.  Veel gedetailleerder dus.

De kaarten van City Navigator zijn routeerbaar.  Je kan dan je Colorado (of een ander toestel) gebruiken zoals een standaard auto-GPS, dus navigeren van punt A naar punt B.  Dit kan NIET met Topo BelgiŽ.

City Navigator bevat kaartmateriaal van gans Europa, Topo BelgiŽ uiteraard enkel maar BelgiŽ (en geen halve meter verder!).

Dus: concreet voor je vraag.  Wil je enkel in BelgiŽ fietsen, en gebruik je het toestel niet om bvb. in de auto te navigeren, heb je City Navigator niet nodig.  Wil je daarboven ook nog in het buitenland MTB'en (dus niet op de baan rijden), ben je ook niets met City Navigator (wegens geen offroad paden op de kaart).
In de andere gevallen ben je wel genoodzaakt City Navigator aan te schaffen, wetende dat deze kaarten voor offroad-gebruik minder geschikt zijn.

Ikzelf had eerst Topo BelgiŽ, wegens mijn voorkeur om het toestel op de MTB te gebruiken.  Nadien heb ik City Navigator aangeschaft.  Beide kaarten gebruik ik nu afwisselend dooreen, waarbij ik de Topo kaart meer gebruik dan City Navigator.  Wellicht omdat ik met de regelmaat der klok het onbekende in trek en streken ga verkennen.  Maar zoals gesteld: dat is veelal persoonlijke keuze.

Citaat
Maakt de weergave van je gps btw ook een pak trager als e wil uitzoomen e.d.
Zelf ondervind ik daar weinig last van, maar ik heb al gemerkt dat het bij sommige toestellen wel wat trager merkt.  Misschien omdat je verschillende kaarten (basiskaart, Topo, CN, andere) allemaal laat tonen, en niet enkele op "hide" zet?
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2008 - 19:27 door Magura »

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2008 - 20:19 »
valt aan zo'n volledige uitleg eigenlijk nog iets toe te voegen... nee he :cool:
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Brainfood

• 4Bikers Member
  • SMART CYCLING Trainingsbegeleiding
    • Trainingsbegeleiding-Inspanningstesten-Fietspositionering
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2008 - 09:31 »
Bedankt voor de uitleg!

Aangezien ik op de baan en off-road, zowel in binnen- en buitenland, wil rijden ga ik beide aanschaffen.
Trainingsbegeleiding voor mountainbikers/wegrenners-Inspanningstesten-Fietsergonomie-Sportmassage-Stabilisatietraining-Sportrevalidatie-Mentale training

WWW.SMARTCYCLING.BE