Auteur Topic: Fietscomputer  (gelezen 7861 keer)

X-pose

• 4Bikers Member
Fietscomputer
« Gepost op: 12 juni 2008 - 00:47 »
Ik ben op zoek naar een draadloze fietscomputer.
Maar welke koop je best?
De functies mogen uitgebreid zijn, zolang het bedieningsgemak maar groot is. Prijs is van minder belang.
Sws moet het de volgende functies bevatten:
Huidige snelheid
Gemiddelde snelheid
Max snelheid
Tot afstand
Rit afstand
Verstreken tijd
Vergelijking tussen huidige en gemiddelde snelheid
(evt andere functies waarvan jullie het nut inzien zijn welkom!!)
Ook heb ik mij laten vertellen dat snelheidsmeters afstellen op een MTB andere koek is dan op een koersfiets vanwege de spaken en de afstand om te meten waardoor je afwijkende metingen krijgt.
Ik heb voorheen 2 koersfietsen gehad en heb nu dus net een MTB aangeschaft om eens te zien hoe me dat bevalt.

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
Re: Fietscomputer
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2008 - 12:46 »
Ook heb ik mij laten vertellen dat snelheidsmeters afstellen op een MTB andere koek is dan op een koersfiets vanwege de spaken en de afstand om te meten waardoor je afwijkende metingen krijgt.
Ik heb voorheen 2 koersfietsen gehad en heb nu dus net een MTB aangeschaft om eens te zien hoe me dat bevalt.

andere koek ivm spaken en afstand?? waar hebt ge dat gehoord.  :007:

Is net hetzelfde als op ne koersfiets hoor, magneetje installeren, sensor juist plaatsen en uw computerke juist instellen.

Ik was tevreden van mijn Pro Digi
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=14059

Heb nu een Polar CS200 en daar staan ook alle functies op + hartslagmeter. (+ mogelijkheid voor 2 fietsen in te stellen)

:cool:

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2008 - 12:51 »

X-pose

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2008 - 13:18 »

andere koek ivm spaken en afstand?? waar hebt ge dat gehoord.  :007:

Is net hetzelfde als op ne koersfiets hoor, magneetje installeren, sensor juist plaatsen en uw computerke juist instellen.

Ik was tevreden van mijn Pro Digi
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=14059

Heb nu een Polar CS200 en daar staan ook alle functies op + hartslagmeter. (+ mogelijkheid voor 2 fietsen in te stellen)

:cool:

Mijn collega op werk, ook verstokt mountainbiker maakte mij dat wijs, kennelijk had em 't zelf ni proper afgesteld.
Prachtcomputertje trouwens die CS200. Zo'n hartslagmeter vind ik overigens bijzonder interessant, ik was eerst van zins deze los te kopen voor om de pols. Ik zie dat je dat zelfs via een website je hele trainingsschema kan laten berekenen.
Overigens is die Digi W-12 ook een mooi dingetje, maar aangezien ik ook een hartslagmeter zoek zal ik toch eerder die Polar overwegen. Dat wordt wss zonder borstband ed meegeleverd?
Weet een van jullie trouwens een Polar dealer / goede fietshandel in het Antwerpse? Dan kan ik het op mijn gemak eens met eigen ogen aanschouwen. Ik ben nog niet zo lang geleden naar hier verhuisd en ken mijn weg nog niet al te best in Antwerpen.

« Laatst bewerkt op: 12 juni 2008 - 13:26 door X-pose »

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2008 - 22:34 »
mijn ervaring met draadloze fietscomputers:
Cateye Cordless 3 en 7:
+ groot duidelijk display, reikwijdte tussen zender/ontvanger
- schuifbevestiging: 2 exemplaren kwijtgespeeld
VDO C10+
+ draai-klik bevestiging, alle nodige functies, bumpproof (al meerdere keren gevallen), waterdichtheid (3 wasbeurten in wasmachine overleefd)
- geen
CicloMaster C436M
+megaveel fiets- en altimeter functies, houder draaibaar zodat je hem op je stuurpen kunt zetten, USB computerinterface, waterdichtheid, groot geheugen
-gebruiksgemak computer en software, 3 batterijen (zender/ontvanger/computer)

Zoals je ziet heeft geen één van mijn (al dan niet huidige) computerkes een HRM functie.
Maar daarvoor heb ik mij apart een Sgma Onyx Fit gekocht. Super gebruiksvriendelijk, 3 zones te personaliseren en een hoop interessante weergaves

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2008 - 22:40 »
:032:
Waarden tussen koersfiets en MTB verschillen uiteraard, maar afstelmethode is identiek:
Koord rond de omtrek van je voorband leggen (wanneer die in opgeblazen toestand op je wiel ligt  :D)
Koord opmeten en lengte (in mm) ingeven in je computer.

Makkelijk is een computer die 2 wielmaten kan bevatten.
Moet je wel een extra stuurhoudertje zoeken.

stelvio

• Daniel paelman
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2008 - 23:22 »

Koord rond de omtrek van je voorband leggen (wanneer die in opgeblazen toestand op je wiel ligt  :D)
Koord opmeten en lengte (in mm) ingeven in je computer.

Iets makkelijker nog: Krijtstreep op wiel en vloer zetten dan de fiets 1 wielomwenteling voortduwen tot de krijtstreep terug beneden staat, daarterug streep op de grond zetten.
Nu de afstand tussen de 2 krijtstrepen meten ,dit is de maat die je moet ingeven in je fietscomputertje.
Dit is voor iedere fiets hetzelfde.
Ikzelf heb de polar cs 400 zeer goed maar vrij duur.
[/quote]
genieten is.........Biken

X-pose

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2008 - 09:04 »
Zover bedankt voor alle tips.
Weet iemand nog een goede fietsenhandel in Antwerpen? Dan kan ik daar 'ns op mijne gemak rondneuzen.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2008 - 10:31 »
Weet iemand nog een goede fietsenhandel in Antwerpen? Dan kan ik daar 'ns op mijne gemak rondneuzen.
Bij Decathlon hebben ze toch ook een breed assortiment?
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

X-pose

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2008 - 12:38 »
Bij Decathlon hebben ze toch ook een breed assortiment?

Dat valt gezien hun website vies tegen. 17 computerkes vn. Sigma en een aantal met draad / beperkt aantal functies e.d., niet echt wat ik zoek. Lexpress aan de Hessenbrug heb ik middels wat speurwerk gevonden, o.a. erkend dealer van Cannondale, campagnolo, topeak, polar etc. Ga daar denk ik morgen 'ns loeren.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2008 - 12:43 door X-pose »

Nazgul

• PHT
  • 4Bikers Member
    • nazgul
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2008 - 19:04 »
Ik heb een sigma 1706 met hartslagmeter en ben er heel content van  :)