Auteur Topic: Garmin Mapsource metroguide 5: map Polen / TsjechiŽ  (gelezen 6104 keer)

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Garmin Mapsource metroguide 5: map Polen / TsjechiŽ
« Gepost op: 11 juli 2008 - 18:43 »
Vraagje,

Binnenkort vertrek ik naar de Bikechallenge die wordt gereden op de grens van Polen & TsjechiŽ. Ik ga daar enkele teamgenoten bevoorraden met de koersfiets. Aangezien ik mijn weg daar nie zo goed ken  :$ zou ik graag mijn GPS'je meenemen. Een simpele gele Etrex van enkele jaren oud met niet al te vele functies, hoeft ook niet.

Ik bezit de Garmin Mapsource metroguide 5 software die bij de 2de hands GPS zat. Daarop zijn BelgiŽ en Nederland haarfijn gedetaileerd, t.t.z alle baantjes staan er op. Bij de andere landen zoals Duitsland en Frankrijk zijn enkel de hoofdbanen aangegeven, in Polen en TsjechiŽ lopen er precies maar 20 baantjes doorheen dat land  :D

Nu, waar kan ik een upgrade kopen, waarover ik van Duitsland en Pl/tsjek wel een gedetaileerd stratenplan kan beschikken in Mapsource Metroguide ? Kan dit rechtstreek op de site van Garmin. Ik heb ook al gezien dat je kaarten kan ontgrendelen d.m.v een sleutelcode...Wie helpt me verder?

Thierry

• 4Bikers Member
Re: Garmin Mapsource metroguide 5: map Polen / TsjechiŽ
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2008 - 21:33 »
Ik heb hier thuis Metroguide V6 liggen. Maar inderdaad, volgens die kaart moeten in Polen en TsjechiŽ de straten blijkbaar nog uitgevonden worden.

Maar euh, wat wil je precies gaan doen ? Wil je je gps gebruiken om effectief te navigeren, dus dat je toestelletje je (met behulp van pijltjes) zegt van "nu naar links", of "binnen 150m naar rechts" ? Indien je dat wil, moet je uitkijken naar een City Navigator kaart, niet naar een Metroguide kaart.

Waarom City Navigator en niet Metroguide ? Omdat je met City Navigator kan "routeren", dus je gps-toestel volgt netjes de wegen van de kaart tot aan je bestemming. Met Metroguide kan dit niet, t.t.z. je toestel zal steeds in rechte lijn werken tussen je verschillende routepunten (bijvoorbeeld Start en Aankomst, daartussen krijg je een rechte lijn ipv een route die de weg volgt).

Nog een opmerkingske : tegenwoordig bestaat er ook een NT-versie van City Navigator. Deze is NIET compatibel met jouw toestel, jij moet nog een oudere, "gewone" City Navigator versie hebben.

Als je echter gewoon je gps wil gaan gebruiken als electronische wegenkaart, en zelf navigeren (dus zelf beslissen van "hier moet ik linksaf nemen, en daar dan sebiet de tweede rechts"), dan volstaat een niet-routeerbare kaart zoals Metroguide ... Persoonlijk verkies ik dan echter een "echte" papieren wegenkaart, daarop heb je tenminste het nodige overzicht (dat heb je niet op je kleine gps-scherm).

Meer info over de verschillende kaartsoorten vind je hier : http://www8.garmin.com/cartography/ontheRoad/

Wat die ontgrendel-code betreft : wanneer je kaartmateriaal koopt, zoals bijvoorbeeld de belgische topokaart, of de europese wegenkaart, dan wordt deze "gelinkt" aan jouw gps-toestel. Daarvoor moet je bij de "producent" (*) het serienummer van je toestel en het serienummer van de kaart-DVD ingeven. Op basis van deze twee nummers krijg je dan een "ontgrendelcode". Deze code geef je in in Mapsource, en dan is je kaart "ontgrendeld" voor jouw toestel. Je kan dan naar hartelust kaartmateriaal overladen naar je eigen gps-toestel. Naar een ander toestel zal dit echter niet lukken. Dit gezegd zijnde : voor sommige kaarten kan je gratis een tweede unlock-code krijgen (dus voor een tweede gps-toestel), voor andere kaarten krijg je er maar eentje en dien je extra unlock-codes te betalen.

(*) producent : is verschillend van kaart tot kaart. Voor de topomap van BelgiŽ is dit garmin.be, voor de europese wegenkaart City Navigator is dit garmin.com ...

www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2008 - 21:52 »
Mapsource City Navigator 2008 is pas uit. Je kan de upgrade CD (gratis) aanvragen bij garmin via hun web site.

De unlock code moet je daarna kopen (kan online via een credit card) ... maar ja ... er is ook het internet he ... meer ga ik daarover niet zeggen  >(

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: Garmin Mapsource metroguide 5: map Polen / Tsjechië
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2008 - 22:27 »
Mapsource City Navigator 2008 is pas uit.

De legale 2008 NT versie staat al sinds februari op m'n GPS te blinken.

Ter info: het gebied dat Qube doelt staat er netjes en vrij gedetailleerd (menig onverharde wegen) op.  Het blijft uiteraard een vrij dure kaart, die dus voor jou toestel niet compatibel is.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2008 - 22:29 door Magura »

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2008 - 09:38 »
Ik wil, zoals ik nu vaak voor mijn verre poldertitjes in Nederland doe, een Track kunnen tekenen in de software over rustige wege en die dan uploaden in mijn GSP. Ik hoef dus enkel een kruimelpad te zien op dat scherm dat ik dan kan volgen  ;)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2008 - 10:13 »
Ik wil, zoals ik nu vaak voor mijn verre poldertitjes in Nederland doe, een Track kunnen tekenen in de software over rustige wege en die dan uploaden in mijn GSP. Ik hoef dus enkel een kruimelpad te zien op dat scherm dat ik dan kan volgen  ;)

Aha.  Dan bestaat er mogelijk nog een gunstige & gratis oplossing.

Met wat geluk staan op Google Earth de wegen die je wil volgen.  Dan is het maar gewoon een kwestie van in GE de tracks te tekenen, exporteren en inladen in je GPS-toestel.  Makkelijk zat.

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2008 - 18:04 »
Dat is al een mogelijke oplossing...

Bestaat er naast GE ook nog een "offline" oplossing?

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2008 - 19:17 »
in de laatste versies van mapsource (CN9) zit zeker polen en tsjechie...
je kan je tracks op pc intekenen en in je gps laden ....
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

gwendall

• 4Bikers Member
Re:Garmin Mapsource metroguide 5: map Polen / TsjechiŽ
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2009 - 21:32 »
met img2gps maak je een image met eerst mapsource navigator 8 NT en hierop de topo's van Polen en TsjechiŽ (in transparant)
dan heb je verhard met straatnamen routeerbaar + onverhard
heb de topo van Polen eens gebruikt in Zakopane en het ligt niet aan de onvolledige topo alleen, er zijn nu eenmaal weinig paden in Polen

gwendall

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 3 februari 2009 - 21:35 »

dat zal niet lukken! alleen de hoofdpaden (meestal verhard) zijn aangeduid in de topo Polen van Garmin
maar dat maakt het allemaal avontuurlijker
bestel gewoon de wandelkaarten en teken de routes in