Auteur Topic: Rugzakken Deuter  (gelezen 8382 keer)

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Rugzakken Deuter
« Gepost op: 18 september 2008 - 11:00 »
Naar volgend jaar toe ben ik op zoek naar een nieuwe rugzak .
Rugzak zal moeten dienen om lange dagtochten en meerdaagse te biken . Dus extra kledij en herstelmateriaal moet vlot meekunnen .

Benuiteindelijk uitgekomen bij Deuter ofwel een Superbike .Zonder drinkzak , maar ik kan hiervoor mijn camelbakdrinkzak gebruiken .
ofwel de Hydro EXP 12  met drinkzak .

Iemand ervaringen met één of de beide rugzakken ?
Het verlies bij de superbike aan bagageplaats na plaatsen van een drinkzak , en het goed op de plaats blijven zitten van de bagage vind ik wel belangrijk . Kwestie dat de rugzak niet teveel capriolen maakt in afdalingen en goed op zijn plaats blijft .

« Laatst bewerkt op: 18 september 2008 - 11:02 door Supernaut »
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
Re: Rugzakken Deuter
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2008 - 11:24 »
Sinds een jaar of vijf gebruik ik een rugzak Deuter Cross Air + Drinkzak 3l ook van Deuter, en super tevreden.
Ik gebruik die niet voor toertocht hier maar wel iedere keer dat ik in de Alpen een week ga Biken( onder andere transalpentochten ).
Echt top matériaal; slijt niet, goede rugsteun en rugventilatie; je voelt hem niet aan, zelf met wat vervangkleding en materiaal in;  borst- en buikriemen zorgen dat niet veel beweegt, komt ook niet achteraan tegen de helm kloppen in steile en technische afdalingen. Sluitingsysteem van drinkzak heel gemaakelijk om overal en ook in douche of zo  te spoelen en ook in Almrestaurants'wc te vullen. Enige minpunt, vind ik :  systeem en dichtheid van die tuteke om te drinken, afhankelijk van de positie kan soms lekken, zelf vlot wat vloeistof op je benen laten lopen, niet echt handig; moet wel leren gebruiken maar voor de rest alleen maar lof.
Allways look on the bright side of life !

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2008 - 18:02 »
Ik ben al enkele jaren een zéér tevreden gebruiker van de Race X Air.  Het huidige model is wel wat veranderd tegenover het oudere dat ik heb.  Er zijn nog modellen met een grotere inhoud.

Zoals Berthold al aangeeft: topkwaliteit!  Degelijke materialen, licht in verhouding met de aangeboden inhoud, een goede ondersteuning (bij goede instelling van de riempjes voel je de rugzak amper in de heftigste afdalingen) en een goede ventilatie door het gebogen schild waardoor je tijdens warme dagen niet meer zweet dan zonder rugzak.
Volledig waterdicht zijn die dingen echter niet, in zover dat gewenst is.
Met een inhoud van 14 liter kom ik voor dagtochten toe.  Als ik écht heel veel wil meenemen steek ik de kledij buiten in het helmnet (dat je kan wegstoppen wanneer je het niet gebruikt).

Mijn tutterzak is een "Platypus big zip II reservoir".  3 liter (ook verkrijgbaar in 1,8 en 2 liter geloof ik) inhoud.  Ook zeer tevreden.  De sluiting is op het eerste zicht delicaat.  Maar dat is het NIET.  Nog nooit een lek gehad.  Slecht 1x liggen sukkelen om de zak dicht te krijgen omdat ik half bevroren vingers had.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2008 - 18:26 »
Ik heb ook een Race X Air 2 aircomfort. Gebruikt in de Alpen,Ardeche en langere tochten in de ardennen,geen klachten.Licht,niet duur en comforttabel.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2008 - 18:51 »
echt waterdicht : steek gewoon alles in een plastikzak en tis echt waterdicht.
Team Green : www.team-green.be

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2008 - 19:47 »
Na 6 maand wikken en wegen heb ik 2 jaar terug voor een 25 l Osprey gekozen, werd toen verkocht bij as adventure, superlicht, past als gegoten niet 100% waterdicht en met 1 groot bagagecompartiment. met een 3l zak van camelbak erin een schitterende oplossing voor langere tochten!

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2008 - 20:10 »
Naar volgend jaar toe ben ik op zoek naar een nieuwe rugzak .
Rugzak zal moeten dienen om lange dagtochten en meerdaagse te biken . Dus extra kledij en herstelmateriaal moet vlot meekunnen .

Benuiteindelijk uitgekomen bij Deuter ofwel een Superbike .Zonder drinkzak , maar ik kan hiervoor mijn camelbakdrinkzak gebruiken .
ofwel de Hydro EXP 12  met drinkzak .

Iemand ervaringen met één of de beide rugzakken ?
Het verlies bij de superbike aan bagageplaats na plaatsen van een drinkzak , en het goed op de plaats blijven zitten van de bagage vind ik wel belangrijk . Kwestie dat de rugzak niet teveel capriolen maakt in afdalingen en goed op zijn plaats blijft .

Ik heb een Deuter Superbike S. 'k Heb die gekocht in 2005, voor onze TMB. Daarin geraakt genoeg materiaal om het een paar dagen uit te houden van berghut naar berghut, op voorwaarde dat het niet al te koud en niet al te nat is buiten ...

Ik gebruik ook m'n Camelbak waterzak in de Deuter, en dit levert niet echt problemen op. 't Volume aan bagage is vrij groot, je hebt aan de zijkant nog wat zakjes waarin je 't één en 't ander kwijt geraakt en indien nodig stop je nog wat spullen in een plastic zak die je dan aan de "buitenkant" van je rugzak bevestigd, onder een soort draagnetje. Althans, op mijn modelleke (van 2005) is dat mogelijk ... Of als je spullen hebt die nog wat moeten drogen, kan je die ook onder dag draagnetje steken (zie tweede foto, LOL).

Oh ja, een leuke feature aan deze rugzak is de ingebouwde regenhoes. Dat zat destijds nog niet standaard bij de Camelbaks (nu wel ???). En bovendien was deze Deuter stukken goedkoper dan een Camelbak Transalp, om maar iets te zeggen ...

Als je wil, mag je deze rugzak gerust eens een paar weekskes lenen, nadat ik terug ben van Tunesië (dus na 5 oktober). Dan kan je er wat mee testrijden, en kijken hoe hij bevalt. Ik zou 'm bijvoorbeeld kunnen meebrengen naar Elias' Alphen-ritje op 25/10. De nightride ga 'k waarschijnlijk niet rijden, die Alphen-rit zal al genoeg zijn voor mij.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2008 - 20:20 door Thierry »
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2008 - 15:34 »
Citaat van: Thierry
Als je wil, mag je deze rugzak gerust eens een paar weekskes lenen, nadat ik terug ben van Tunesië (dus na 5 oktober). Dan kan je er wat mee testrijden, en kijken hoe hij bevalt. Ik zou 'm bijvoorbeeld kunnen meebrengen naar Elias' Alphen-ritje op 25/10. De nightride ga 'k waarschijnlijk niet rijden, die Alphen-rit zal al genoeg zijn voor mij.

Dat is zeer interessant .
Ik spreek nog wel af voor  Elias zijn short ritje  ;)

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2008 - 19:09 »
Ik heb de Race EXP Air van Deuter, deze is uitbreidbaar via een rits, heeft een regenhoes en een extra netje om eventueel je helm op de rugzak vast te maken.  Zeer tevreden van, top kwaliteit, zit nog zeer goed op de rug (compact, vast en duwt niet in de nek) én met net (ipv foamstukken) om de ventilatie op de rug te garanderen, dit vond ik zeer belangrijk.  De inhoud is moduleerbaar 12 + 3l.

Ik heb er wel een grote drinkzak (3l) van Camelbak ingestoken.

« Laatst bewerkt op: 21 september 2008 - 10:45 door Heinz »

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2008 - 19:37 »
Citaat van: Heinz
én met net (ipv foamstukken) om de ventilatie op de rug te garanderen, dit vond ik zeer belangrijk

Wel , ik heb nu de superbike ( met airstripes ) in de winkel al op mijn rug gehad en ook een versie met net ( aircomfort ) .
Ik moet eerlijk zeggen dat persoonlijk  die airstripes makkelijker aanvoelde dan aircomfort. De sleuting aan de heup vond ik hier nogal hoog uitvallen .
Weet nu wel niet wat dit op een lange rit kwa ventilatie geeft .
Maar dit ga ik ongetwijfeld kunnen testen .

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2008 - 10:45 »
Voor een  meerdaagse in autarkie  is enkel de transalp 35 van deuter groot genoeg.
De huidige modeelne zijn door gewichtsdaling wel kwetsbaarder geworden aan  oa de sluitingen.
Ipv een helmvak hadden ze wel beter een grote nettas voorzien.
Voor de rest is dat ding perfect geschikt waarvoor het moet dienen.
Met iets minder volume heb ik een zeer goede tatonka die echter niet het deuter niveau haalt.

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2008 - 10:29 »
Heb je geen last van de redelijk hoge positie van de Deuter? Ik heb een Futura 28AC, en die komt redelijk hoog, zodat die al eens tegen m'n helm aanbotst. Nadeel van die zak vind ik een gebrek aan kleinere zakjes binnenin: er is enkel een horizontale rits om het groot compartiment in 2 te delen, buitenkant 1 zakje extra en 2 propnetjes aan de zijkanten. Heeft als plussen: een plaatsje voor een drinkzak (bij mij een Platypus of een Camelbak) en een regenhoes.

PS: ik wist niet dat er een transalp was in 35?
Caàl e Doss: cavalli celesti

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2008 - 10:45 »
Heb je geen last van de redelijk hoge positie van de Deuter? Ik heb een Futura 28AC, en die komt redelijk hoog, zodat die al eens tegen m'n helm aanbotst.
Heb ik ook gehad,maar een andere rijpositie(rechtoper   :p ) en geen last meer van.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2008 - 13:59 »
De deuter is nooit tegen mijn helm gebotst tijdens de downhills waarbij je kont  bijna op het achterwiel zit.
Je kunt hem ook op verschillende hoogtes dragen. Bergop laat je hem op je bekken steunen, bergaf iets hoger.
Het enige probleem was dat met een volle 3 liter drinkzak  en de vele bagage  de zijdelingse stabiliteit soms tekort schoot.
En ik kan je verzekeren het is niet leuk als op een steile singletrack naast een afgrond je rugzak plots beslist aan één kant te gaan doorhangen, zeker als het de kant van de afgrond was.
Enige oplossing was dan zodra het ging recht op de trappers staan en de rugzak nen zwiep geven zodat hij mooi weer in het midden kwam.
Maar bij 10kg bagage stelt het probleem zich veel minder.Gezien de hoogte waar we ons bevonden waren we noodgedwongen een beetje overladen.
Binnenvakken vind ik niet  nodig. Ik ben een man van oneindig veel plastiek zakjes. Regenkledij en winterhandschoenen waren aktijd vlot beriekbaar via onderste rits.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2008 - 16:17 door Peter »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:Rugzakken Deuter
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2009 - 11:53 »
Bon, nu ik bij inschrijving van de 24 Stunden Transalp de Ausrüstungs-Checkliste heb ontvangen, zie ik dat je verplicht bent een rugzak van minstens 20 liter te dragen.

Misschien eens de tijd om de huidige rugzak wat rust te gunnen en een nieuw bikerugzakje te kopen.

Gezien mijn positieve ervaringen met Deuter eens op zoek gegaan op die site.  Daar heb je voor rugzakken > 20 liter weinig keuze; enkel de Trans Alpine.  Uit bovenstaande commentare leid ik af dat dit een goede investering is?  Of zijn er andere types en/of merken die tevens in aanmerking komen?

Barny

• Bart Verschueren
  • 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2009 - 19:15 »
Of zijn er andere types en/of merken die tevens in aanmerking komen?

Ik heb jaren een Deuter superbike S gehad, altijd content van geweest maar 't beestje is nu wel echt versleten, de ritsen zijn stuk.
Voor de meerdaagsen heb ik een Vaude model Bike Alpin 30+5 liter. echt goe gerief met zeer veel afzonderlijke kompartimenten in.
Deze is ook me dat airstripes systeem (noemt zo niet bij Vaude, maar soit kan er ni direct opkomen) en dat heeft volgens mij een voordeel tov dat net-systeem.
De zak blijft net iets dichter bij je rug dan met zo een net-systeem en dat komt het zwaaartepunt enkel maar ten goede.
Vooral als je straf in den bergaf gaat :D

Je mag hem ook eens lenen hoor
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2009 - 19:17 door Barny »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2009 - 14:31 »
Intussen al heel wat km's afgemaald met de Trans Alpine van Deuter, een rugzak met 30 l inhoud.  Zie link hierboven.  Wat bevindingen:

Plus:

* Daar kan je echt héél véél instoppen.  Plaats zat.

* Ondanks de rugzak een aanzienlijke lengte heeft zit die in technische afdalingen slechts zelden tegen de helm.  De extra lengte tov andere rugzakken zit hem dus vooral onderaan.

* Het grote hoofdcompartiment kan je halfweg/onderaan afsluiten, én is onderaan ook bereikbaar.  Dus net hetzelfde als deftige wandelrugzakken kan je zware zaken daar insteken zodat het zwaartepunt idealiter richting onderkant rug wordt geplaatst).
Het waterzakcompartiment is apart en loopt helemaal tot  beneden.

* Nog een hoop andere compartimenten/zakskes/onderverdelingen/nettekes/riempkes.

* Vrij hoog draagcomfort (goed verstelbare riemen) en blijft bij Ardennenbiken deftig tegen de rug (ook bij > 10 kg).
De rugzak kan je op vele manieren instellen (hoger, lager, dicht bij de rug, ver van de rug, ...).

* Kwaliteit in het algemeen.

Min:

* De Airstripes geven minder afkoeling dan het Aircomfort systeem van m'n andere Deuter Race X Air rugzak.  Is wel logisch omdat het gewicht meer tegen de rug zit, anders wordt het geheel wat loemp om te biken.

* Door de grote lengte van de rugzak en het feit dat de waterzak tot onder komt (= voordeel wegens beter zwaartepunt) bestaat de kans dat het darmpke van de waterzak net iets tekort is.

Prijzen: via PB.  Of dat veel is maakt ieder voor zich uit.

Kortom: ik ben zeer tevreden over de rugzakken.
En dan nog een voetnoot: onlangs van waterzak overgestapt van Platypus  big zip 3 l (Camelbak al eerder weggedaan) naar Deuter streamer 3 l.  Het nieuwe sluitingssysteem is even wennen.  Maar het mondstuk is wel héél goed, het beste wat ik ooit al heb gehad.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2009 - 14:35 door Magura »