Auteur Topic: Nieuw : routeerbare topokaart BeLux  (gelezen 7113 keer)

Thierry

• 4Bikers Member
Nieuw : routeerbare topokaart BeLux
« Gepost op: 19 november 2008 - 21:37 »
Allez, 't is dan toch zover : er is een vernieuwde Garmin topokaart voor BelgiŽ ... Dit is 'm :

What's new :
- topokaart voor BelgiŽ en GHLuxemburg
- deze kaart is routeerbaar, ook langs offroad paadjes en zowel op GPS als op PC
- je kan meteen het hoogteprofiel van een op PC uitgetekende route zien
- hoogteprofiel van een op PC uitgetekende track kan je ook meteen zien, maar is minder nauwkeurig dan het hoogteprofiel van een route

What's not new :
- het onderscheid tussen een smalle singletrack en een breed offroad pad is nog steeds even moeilijk zichtbaar

Ik heb nog maar een minuutje of vijf met de nieuwe kaart kunnen spelen, dus echt veel heb ik er nog niet over te vertellen. Maar misschien volgt later meer info, wanneer ik wat meer heb kunnen testen. De kaart is in elk geval reeds verkrijgbaar bij www.point2leuven.be  ;)
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
Re: Nieuw : routeerbare topokaart BeLux
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2008 - 16:38 »
Gisteren een vers geperst exemplaar bij Thierry opgepikt en dit zijn de eerste ervaringen op PC , de gps zelf is voor later

De kaarten zijn routeerbaar en en naargelang de instellingen worden de onverharde wegen gevolgd, de kaarten zijn zo aangepast dat ze eigenlijk niet voor autonavigatie te gebruiken zijn .Grotere wegen en snelwegen worden zowiezo vermeden. In hoever de route wordt aangepast als ze naar de gps verstuurd is weet ik nog niet ( bij de 60 CSx is dat niet te vermijden bij andere kaarten)

Als je een route maakt wordt mooi het hoogteprofiel weergegeven. Bij een getekende track zie je alleen de de stijging in rechte lijn tussen twee trackpunten .

De layout komt in buurt van de NGI kaarten  ( zie lager )maar zoals Thierry schrijft zie je geen verschil tussen verhard of overhard / breed of smal bij bos- en veld wegen. Je krijgt nu wel meer duiding bij een pad ( grindpad, aardeweg , onverhard pad) als je met de cursor naar het pad gaat.

De totale kaart is 167 MB groot ( bij de oudere versie was dat 47 MB). Voor toestellen met geheugenkaartjes is dat geen probleem maar voor (oudere) toestellen met een vast geheugen zit je snel aan je limiet

In de licentie overeenkomst staat uitdrukkelijk dat ook de waypoints, tracks  en routes die je maakt  met deze software voor persoonlijk gebruik zijn  :dft002:

Printscreen met Mapsource 6.13.7

op schaal 1 km
http://picasaweb.google.com/lh/photo/BhUotZ05YPMkM_XZDmcRYA

op schaal 300m
http://picasaweb.google.com/lh/photo/lABEw5v-mJKC4kFB960fLw

« Laatst bewerkt op: 21 november 2008 - 18:20 door PhrAcE »

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2008 - 16:59 »
en het verschil tussen smalle asfaltstrook en breed onverhard ?
Team Green : www.team-green.be

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2008 - 17:23 »
Bon, binnenkort dus ook eens achter die kaart gaan.  Vooral Luxemburg interesseert me dan, want nu zit nog een projectje daar in de frigo.

Vraagjes/opmerkingen:

- Op de screenshots zijn de hoogtelijnen precies met een groter interval (25m?).  Klopt dit of wordt de interval nog kleiner met een kleinere zoomschaal (zoals bvb Topo FR interval 5 m)?

- Hoe verloopt de installatie?  Kan je de "oude" Topo BE nog blijven gebruiken (ik vermoed van wel).  Zelfde vraag voor de kaarten die naar de GPS zijn verzonden.  Kan je beide items naast elkaar gebruiken?

- Stopt de kaart OP de grens van BelgiŽ en Luxemburg zoals de vroegere Topo BE (behalve LUX dan uiteraard)?  En zoja: stoppen de kaartdelen zelf dan ook OP de grens (zoals bvb Topo D), of lopen ze zoals nu nog irritant verder zodat ze een deel van een andere topokaart verbergen/overlappen?  Of loopt de kaart zelf nog een stuk verder in het buitenland (zoals bvb Topo NL/CH).

- Is daar zoals de huidige topo BE standaard een *.typ-bestand bij, zodat je dit kan aanpassen?  Ik zou dan wel direct wat dingen aanpassen, zoals zichtbaarheid grote waterlopen, verschil grote baan - autosnelweg, en paden: zie hieronder.
Citaat
De layout komt in buurt van de NGI kaarten  ( zie lager )maar zoals Thierry schrijft zie je geen verschil tussen verhard of overhard / breed of smal bij bos- en veld wegen. Je krijgt nu wel meer duiding bij een pad ( grindpad, aardeweg , onverhard pad) als je met de cursor naar het pad gaat.
Bon, pluspunt tov de vroegere topo is dat er nu dus al een verschil is qua type paden (helaas niet visueel, maar wel qua benaming).  Mag ik dan concluderen dat met aanpassing v/h *.typ-bestand visueel je dit verschil ook kan aanpassen.  Zoja: toppie!

Citaat
Als je een route maakt wordt mooi het hoogteprofiel weergegeven. Bij een getekende track zie je alleen de de stijging in rechte lijn tussen twee trackpunten .
Naar mijn mening in principe geen nadeel, aangezien een track toch meestal voldoende punten bevat, zodat het hoogteprofiel vrij nauwkeurig wordt.
Worden tevens het aantal gestegen/gedaalde meters weergegeven?

Citaat
In de licentie overeenkomst staat uitdrukkelijk dat ook de waypoints, tracks  en routes die je maakt  met deze software voor persoonlijk gebruik zijn 
Oei, dan hebben we een probleem met onze escapades zoals TransBelgiŽs on/offroad, Solos Ride, Elias Ride, wat nog moet komen ... .
Zal ik beginnen om terug roadbookskes te maken  :D.

Laat maar iets weten hoe de ervaring is op GPS, want soms is dat nogal verschillend met PC heb ik al gemerkt bij het aanpassen van *.typ-files.

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2008 - 17:39 »
Efkes een paar antwoorden :

Verschil tussen smal asfalt (bv Weertsedreef) en breed onverhard (bv Herendreef) : ja. Ter info : beide dreven lopen doorheen Meerdaalwoud.

Installatie : je kan de beide kaarten naast mekaar gebruiken. De "nieuwe" topokaart zal de oude dus niet overschrijven op je PC, 't zijn twee aparte (zelfstandige) kaarten. Idem voor gebruik op je GPS-toestel.

Grenzen : de kaartinfo stopt op de grens. Maar ik heb de indruk dat het kaartdeel nog een klein beetje "grijze" zone bevat in het buitenland, waardoor je NL-topokaart bijvoorbeeld zal overlapt worden. Althans, dit vermoed ik, ik moet het eens checken op de GPS. Dit is voor later (als Stef me niet voor is tenminste  :)).

Wat het aantel gestegen of gedaalde hm's betreft, en de weergave ervan : de weergave van dat aantal hm's gebeurt door Mapsource, niet door de kaart. Of beter : gebeurt NIET door Mapsource ... Misschien dat dit bij een nieuwe update van Mapsource wel tot de mogelijkheden zal behoren, maar voorlopig dus nog niet.
Opmerking : bij een op de PC uitgetekende track heb je wel telkens de hoogte-info voor elk trackpunt. Je zou dan deze info in een excel-bestandje kunnen stoppen, en mits wat rekenwerk weet je dan ruwweg hoeveel hm's er gestegen en / of gedaald worden.

Nog een verschil met de "oude" topomap : "the end-user license received with the product is only valid for use with one GPS". Vroeger kon je voor je topokaart een tweede unlock-code bekomen zodat je die kaart op een tweede toestel kon gebruiken. Bij de nieuwe routeerbare topokaart is dat dus niet meer het geval.

Enneuh, ik denk niet dat ge nu ineens in 't gevang gaat vliegen omdat ge routes, tracks en waypoints uitwisselt met anderen  ;)
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2008 - 17:48 »
Citaat
- Op de screenshots zijn de hoogtelijnen precies met een groter interval (25m?).  Klopt dit of wordt de interval nog kleiner met een kleinere zoomschaal (zoals bvb Topo FR interval 5 m)?

Vanaf schaal 700 m wordt de hoogtelijnen om de 10 m weergeven

Citaat
- Hoe verloopt de installatie?  Kan je de "oude" Topo BE nog blijven gebruiken (ik vermoed van wel).  Zelfde vraag voor de kaarten die naar de GPS zijn verzonden.  Kan je beide items naast elkaar gebruiken?

Installatie is gelijk aan ander kaarten, je kan de kaart wel maar voor 1 toestel registeren, je kan ze op PC en GPS naast elkaar gebruiken

Citaat
- Stopt de kaart OP de grens van BelgiŽ en Luxemburg zoals de vroegere Topo BE (behalve LUX dan uiteraard)?  En zoja: stoppen de kaartdelen zelf dan ook OP de grens (zoals bvb Topo D), of lopen ze zoals nu nog irritant verder zodat ze een deel van een andere topokaart verbergen/overlappen?  Of loopt de kaart zelf nog een stuk verder in het buitenland (zoals bvb Topo NL/CH).

De kaart overlapt zoals de oude versie

Citaat
- Is daar zoals de huidige topo BE standaard een *.typ-bestand bij, zodat je dit kan aanpassen?  Ik zou dan wel direct wat dingen aanpassen, zoals zichtbaarheid grote waterlopen, verschil grote baan - autosnelweg, en paden: zie hieronder.
Bon, pluspunt tov de vroegere topo is dat er nu dus al een verschil is qua type paden (helaas niet visueel, maar wel qua benaming).  Mag ik dan concluderen dat met aanpassing v/h *.typ-bestand visueel je dit verschil ook kan aanpassen.  Zoja: toppie!^

Het .typ bestand is bewerkbaar , ik heb het al eens "losgelaten" op de oude versie maar dat was niet veel soeps.
De waterwegen zijn inderdaad maar minnetjes , ze zijn allemaal even breed , dat kan lachen worden als je de Maas wil oversteken te  voet ;)

Citaat
Naar mijn mening in principe geen nadeel, aangezien een track toch meestal voldoende punten bevat, zodat het hoogteprofiel vrij nauwkeurig wordt.
Worden tevens het aantal gestegen/gedaalde meters weergegeven?

Ze worden niet weergegeven, dat is iets dat in Mapsource zou moeten aangepast worden

« Laatst bewerkt op: 20 november 2008 - 20:37 door Solo »

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2008 - 18:07 »
en het verschil tussen smalle asfaltstrook en breed onverhard ?

Ik eens snel gekeken hier in de streek en verkavelingswegen die op de oude versie allemaal hetzelfde waren zijn nu toch verschillend. Wat verhard is wordt in het geel als lokale weg aangegeven, de onverharde stukken in gestippelde zwarte lijn . Smal of breed kan je niet onderscheiden , of het nu verhard of onverhard is.

Licht off topic

Kasseien wordt ook als verhard aangegeven . Elias vindt  dat ook , ik heb daar een ander mening over  :p
« Laatst bewerkt op: 20 november 2008 - 20:37 door Solo »

Steven

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2008 - 19:20 »
Grootste probleem lijkt mij dat er genavigeerd zal worden over private stukken... Da's mijn grootste probleem althans als ik op topografische kaarten routes uitstippel.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2008 - 21:29 »
ik ken hier eigenlijk maar ťťn oplossing voor : beginnen met een toer waar je vrij zeker van bent (gekregen van iemand, een vaste route, etc...). Onderweg goed opletten, en dan de volgende keer dat je je toer doet die op een aantal plaatsen aanpassen. Als je die op drie plaatsen aanpast, dan kan je maar drie keer moeten terugkeren. Volgende keer houden wat goed was en weer op een drietal plaatsen aanpassen. enzoverder. na een aantal keer krijg je dan toereke dat echt uit een streek haalt wat erin zit...

problemeke met puur op gps rijden is dan wel dat je op den duur absoluut niet meer weet waar je bent, net als op een toertocht. daarom dat ik mijn toerekes dikwijls eerst op gps rij, maar na een paar keer gewoon op de oude manier : geheugen, en een geprinte kaart in de achterzak.

Team Green : www.team-green.be

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2008 - 10:27 »
Iemand die weet waar deze in de omstreken van Brugge/Eeklo/Gent verkrijgbaar is?
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

mallybiky

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2008 - 11:09 »
Iemand die weet waar deze in de omstreken van Brugge/Eeklo/Gent verkrijgbaar is?
Via de website van garmin kan je navigeren naar dealers (waar kopen?). Voor de provincie West-Vlaanderen vind je info op http://www.garmin.be/NL/superdealer_wvla.asp?province_ID=11 terwijl voor Oost-Vlaanderen dat http://www.garmin.be/NL/superdealer_ovla.asp?province_ID=8 is.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2008 - 17:29 »
Via de website van garmin kan je navigeren naar dealers (waar kopen?). Voor de provincie West-Vlaanderen vind je info op http://www.garmin.be/NL/superdealer_wvla.asp?province_ID=11 terwijl voor Oost-Vlaanderen dat http://www.garmin.be/NL/superdealer_ovla.asp?province_ID=8 is.
Thx,morgen eens kijken bij den dealer in Eeklo city zelf...

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2008 - 19:54 »
Bon,in mijn bezit en een beetje mee aan 't spelen. Vraagske:kan je als je bv een trackske tekent ergens zien hoeveel hm's je hebt in totaal?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2008 - 21:02 »
Bon,in mijn bezit en een beetje mee aan 't spelen. Vraagske:kan je als je bv een trackske tekent ergens zien hoeveel hm's je hebt in totaal?

Dit gaat NIET in MapSource.

Met omwegen desnoods wel.  Uit de trackeigenschappen kan je in Excel de hoogteverschillen cummuleren.  Hoe nauwkeuriger de track (lees: hoe meer trackpunten) hoe nauwkeuriger de uitkomst.

Verder staat dat spel hier ook op PC en GPS.  Al wat mee gespeeld.  Er zijn zowel verbeteringen, maar ook verslechteringen.  Op GPS kies ik liever terug de oude versie met aangepast typbestand.
Binnenkort misschien ewa meer uitleg met de pro's en contra's op een rijtje.  Maar eerst nog verder deftig "in the field" testen.