Auteur Topic: Online kaarten: OpenStreetMap  (gelezen 60786 keer)

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Online kaarten: OpenStreetMap
« Gepost op: 30 december 2008 - 09:34 »
http://www.openstreetmap.org/

iemand van jullie die daar actief aan meewerkt ? Tracksopladen is nogal populair, bij ons opt werk toch, 2 die actief hun kaarten steeds opkuizen en opladen, als die een tochtje met de fiets rijden gaat de GPS ALTIJD mee, mannen staan eigenlijk al ver zenne

deze quote is de beste :
"OpenStreetMap is a free editable map of the whole world. It is made by people like you. "

Daarom dat ik me afvroeg waarom PhilipR niet wilde dat iemand de track van de langste opdaling wilde zien gepost worden op't net ?

« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009 - 19:57 door PhrAcE »

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Re:OpenStreetMap
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2008 - 11:06 »
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Belgium

Mark Van den Borre is 1 van de drijvende krachten achter OSM (belgie), ik dacht eens gehoord te hebben dat je bij hem terecht kan

hij heeft 11 GPS loggers ter beschikking
http://blog.markvdb.be/search/label/gps zijn toetsllekes die alleen loggen, mss dat er mensen willen meehelpen en een loggerke gebruikenm om de gereden TT in te laden in OSM
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2009 - 18:40 door Phille »

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2008 - 14:43 »
Daarom dat ik me afvroeg waarom PhilipR niet wilde dat iemand de track van de langste opdaling wilde zien gepost worden op't net ?
het is open STREET map, niet open TRACK map.

OSM ken ik via deze

Wat Belgie betreft, ik vind het vreemd dat er zo fragmentarisch gelogd wordt. Als je het systematisch doet kun je toch alle straten van één gemeente toch afrijden op één jaar tijd, zelfs in de 2 richtingen ? Met een beetje coördinatie kan de ganse klus in een jaar gepiept zijn.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2008 - 14:46 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2008 - 14:54 »
alles komt in 1 dB of het nu tracks of streets zijn men is met beide tevreden

er zijn zelf nu bedrijven die de kaatren van OSM gebruiken omdat ze bveel accurater zouden zijn dan die van TeleAtlas !

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2008 - 15:01 »
Wat Belgie betreft, ik vind het vreemd dat er zo fragmentarisch gelogd wordt. Als je het systematisch doet kun je toch alle straten van één gemeente toch afrijden op één jaar tijd, zelfs in de 2 richtingen ? Met een beetje coördinatie kan de ganse klus in een jaar gepiept zijn.

wat houd je tegen ;)

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2008 - 21:27 »
Misschien als topicstarter eens voor wie minder de Engelse taal machtig is eens in grove lijnen uitleggen waarover de interessante links over gaan.

allez, tis heel simpel, alle straatjes wegeltjes paadjes steken we allemaal in een grote database en deze mag iedereen vrij gebruiken onder de GPL licentie (letterlijk he OPEN STREET MAP)

Toi is een nieuwe gebruiker op dit forum (ABSOLUUT GEEN MTB'er), hij is nogal gedreven in deze zaak en hij heeft ook mij een beetje geprikkeld, als hij dit leest zal hij jullie mss wat meer uitleg geven want daar ben ik nen iele slechte in ;-)
Het komt er dus op neer dat wanneer je ergens bent gekomen wat nog niet gelogged is dat dat op 1 plaats terecht komt

Hij heeft vandaag nog gezegd dat hij eens een mtb map gaat maken van gans belgie eentje die routerbaar is ... klinkt interessant zou ik zeggen

Dus in concreto dit heeft NIX NUL NADA te maken met tracks (allez dat is toch niet de basis) wel zul je je track gebruiken om een pad te maken. (trouwens ik begrijp niet waarom iemand zijn track niet op het net zou willen zien, ik zou het verdekke een EER vinden dat MIJN track gebruikt word !!!)

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2008 - 21:36 »
ik begrijp niet dat niemand hier al eerder gebruik van maakte ? dat is toch HET SUMUM voor de biker, verdekke een KAART met ALLE beschikbare wegen !!!
Toch zeker de niet competitief ingestelde biker, de man van de GPS'en en dingen ...

Laat me dan zeggen dat GPS verkopers dergelijke zaken toch wel met open armen moeten ontvangen ?
Munt gaan ze er sowieso uitslaan, daar moet ik geen tekeningske bij maken ...

Zoals je eerder al aangaf, het vereist een beke computerhandigheid en wat engelse taalkennis

Mss moet ik het zoeken bij service en gemak, de mensen moeten met een kant en klaar toestel de boel insteken en het werkt, waar je hier wat moet gaan doen met je ding. Langs de andere kant ik heb niet eens een GPS en toch zou het me lukken nu al paden up te laden ...
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009 - 19:28 door PhrAcE »

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2009 - 10:06 »
Ik heb een account bij OSM maar ik vraag me eigenlijk af waarom  het warm water hier weer moet uitgevonden worden, we betalen al jaren belastingen om het NGI te laten bestaan , eigenlijk zouden hun kaarten na verloop van tijd publiek bezit moeten worden. Er zijn landen waar dat al lang zo is ( USA en NZ bv.). Als ik zie wat het al gekost heeft  om over  papieren kaarten naar  NGI DVD en Garmin TOPO kaarten te gaan heb ik soms de indruk dat het NGI van mij is  ;) ;)
Wat wel interessant zou zijn is een kaart met ingekleurde privédomeinen en -wegen. Ik weet dat er DVD's en ook een online databank bestaan van het kadaster maar die zijn blijkbaar alleen voor prof.gebruik

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2009 - 10:22 »
Citaat
http://gpsmapsearch.com/

Ik heb de gewoonte om in te zoomen op de situatie bij me thuis. Beide kaarten zijn absoluut niet korrect, en dus in konkurrentie met de nieuwe Garmin TOPO map vallen ze door de mand.

fragmentarisch ? coördinatie ?

korrect dus.
Maar, stel ik ben een bedrijf en ik wil hierin investeren.
Leg me nu eens uit hoe ik als geinteresseerd bedrijf daar centjes mee zou kunnen verdienen ?

Team Green : www.team-green.be

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2009 - 15:42 »
Pieter,

Ik werk in een development omgeving, wij werken aan de basis met perl, das een scripting language, veel van onze software is gebaseerd op CPAN modules, dit zijn opensource packages ontwikkeld door hobby-isten. Das allemaal onder GPL licentie
Weet ge hier werkt 250man en we zijn vorig jaar overgenomen door een grote amerikaanse telco, en dat allemaal voor iets wat opensource is ...

Ik hoop dat jullie toch door hebben dat we hier praten over de wegjes tonen en niet welke volgorde ze nemen, heeft dus niets met tracks te maken

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 1 januari 2009 - 15:50 »
Ik heb een account bij OSM maar ik vraag me eigenlijk af waarom  het warm water hier weer moet uitgevonden worden, we betalen al jaren belastingen om het NGI te laten bestaan , eigenlijk zouden hun kaarten na verloop van tijd publiek bezit moeten worden. Er zijn landen waar dat al lang zo is ( USA en NZ bv.). Als ik zie wat het al gekost heeft  om over  papieren kaarten naar  NGI DVD en Garmin TOPO kaarten te gaan heb ik soms de indruk dat het NGI van mij is  ;) ;)
Wat wel interessant zou zijn is een kaart met ingekleurde privédomeinen en -wegen. Ik weet dat er DVD's en ook een online databank bestaan van het kadaster maar die zijn blijkbaar alleen voor prof.gebruik

jeps, NGI kan ook vectoriele mappen aanleveren kost verdekke veel geld, heb daar 6 jaar geleden eens naar gevraagd, men vroeg 25k bfr voor 1 stafkaart !!! Heb toen een stafkaart willen inscannen, ik wilde een kaart met 1:25.000 detail wat germin me niet kon geven. Inscannen in 1 geheel koen ik in mechelen laten doen, was ook niet betaalbaar, Bart Mertens was ook gedreven in de gps'kes en heeft me toen delen van zelf ingescande stafkaarten doorgestuurd, in Ozi kon ik die inladen, dan begon het 2de probleem ijken van de kaarten, je moet 3 punten hebben
en eens dat gedaan was kon ik mij trajectjes tekenen op stafkaart niveau, als je dat verdekke moet doen voor gans belgie djeeeeeeeeee das ni te doen
Nu is er DIT, komt 6 jaar te laat maar das nomaal met goei dingen zeker ;-) ik kan mijn trakje tekenen op deze kaarten en hoppa we zijn vertrokken voor een eigen trajectje
Komt daar op de koop toe bij dan ik dat deel van de kaart kan mappen NAAR mijn GPS toestel, de garmin kaarten destijds waren van een eerder lage resolutie, grote bosdreven staan daar op maar een klein wegeltje ...

MAAR zijn die nog up to date ?

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 1 januari 2009 - 15:53 »
nog vergeten te zeggen dat OSM mss wel nog niet volledige dekkinggeeft, daarvoor zijn wij er, maar NGI is alvast NIET overal correct !

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2009 - 15:51 »
voila heb  eens een klapke gedaan met 1 van de mensen die er nogal aan verslaafd zijn, hier enkele antwoorden op mijn/uw vragen

1. controle -> GEEN het systeem zal zichzelf wijzen, vergelijk het met Wikipedia, het systeem heeft zichzelf gecorrigeerd
2. fouten -> worden gewoon opgenomen, als je edit kan je dit rechtzetten
3. kan je niet alle tracks van KOT in OSM duwen -> NEEN welke licenties worden gehanteerd bij KOT ? Als je je daar registreerd heb je dan soort agreement ? Kot zijn m.i. tracks van anderen, je kan dit niet zomaar in OSM duwen, OSM zal weigeren deze te gebruiken
4. is er al SPAM, ongewenste tracks, neen nog niet, er zouden wel al effe wars geweest zijn (cyprus) maar das opgelost

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 2 januari 2009 - 16:05 »
Leg me nu eens uit hoe ik als geinteresseerd bedrijf daar centjes mee zou kunnen verdienen ?

tof projectje, geen centjes of ze zijn vrijblijvend te doneren
http://www.mgmaps.com/

lees eens het eerste zinnetje, googlemaps zijn niet gebruikt

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 2 januari 2009 - 16:06 »
gaat het opladen van een track niet zoals je zelf had gewild of is het wat te omslachtig

http://richard.dev.openstreetmap.org/upload.cgi

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2009 - 16:55 »
voila heb  eens een klapke gedaan met 1 van de mensen die er nogal aan verslaafd zijn, hier enkele antwoorden op mijn/uw vragen
Mijn belangrijkste vraag:
Wie gaat zich bezig houden met het taggen van de tracklogs die ik gereden heb en in OSM-systeem duw ?? De logger zelf, een streekgenoot, een bij overeenkomst aangestelde computernerd ? Ik zou hier wel aan willen meewerken, door alle ritten(*) te trackloggen, maar wee o wee ik zie het niet zitten om om de haverklap de remmen toe te trekken en een straatnaambord te fotograferen/noteren. En al zeker niet om avondenlang achter de pc lijntjes te zitten trekken obv honderden kruimelspoorkes.

(*)PS: in eerste instantie zou ik me focussen op de asfaltritten, dus gewone kleine asfaltbaantjes, omdat er hiervoor nog grote hiaten zijn op de OSM-kaart van Belgie. Offroad- en mtb-paden zou ik nog wat uitstellen, da's een niche.
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009 - 17:07 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 2 januari 2009 - 17:28 »
editten is inderdaad een intensief werkske, als je dat niet wil doen dan doe je dat niet, er zijn paden/straten genoeg die nog geen naam hebben, wat je zelf als waardig acht tag je
ik vind werken met de JOSM intrerface het makkelijkste anderen kiezen mss beter de webinterface, smaken verschillen
je moet wel de lijntjes trekken en de zaak terug opladen. Heb onze ZoenkTT65 in 10 minuutjes getekend en gelabeled als fiets pad
daarna moet je terug opladen en duurt het effe eer alles verwerkt is (enkele dagen)
Ik ga niet elke week mijn trackskes inladen zenne, als mij gps-logger pakweg 10TTs kan bijhouden dan ga ik die gewoon steeds bijhouden en loggen en op een dode avond eens opladen en editten
M@Z punten uitrekenen is soms een helser werkje ;-)

Vergeet geen account te maken en u in de belgische sectie te registreren
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Belgium

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 2 januari 2009 - 18:05 »
mij zegt dat wel iets om eens Holsbeek te doen, als probeersel. zoals johan aangeeft eerst alle asfaltbaantjes.

Zelfs die staan er nog niet allemaal op. tis precies dat ik hier in de brousse woon...

Maar eerst tijd vinden, zit nu al twee weken thuis en heb eigenlijk nog geen seconde stil gezeten. vanavond ist bijvoorbeeld weeral vergadering voor de chrono en de club...

Team Green : www.team-green.be

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #18 Gepost op: 2 januari 2009 - 18:32 »
Ik wil absoluut niet negatief doen  hoor maar ik zie de toegevoegde waarde niet van heel het project. Welke zin heeft het om asfaltbaantjes opnieuw in kaart te brengen terwijl er al 1001 mogelijkheden bestaan. Voor gemengde gebruik ( mtb / onroad fietsen/wandelen) zijn de NGI ( 1/50000,1/25000 en 1/10000) kaarten toch ok dacht ik , ik gebruik ze al 25 jaar , zelfs tijdens den dienst bij den ABL als topograaf bij de artillerie waar het op een paar meter aankomt als je met bommen smijt ( lol toen speelden we zelf gps met meetlint, teodoliet en rekenmachine) en ik moet zeggen dat ik toch nooit problemen ondervonden heb.Dat er al eens een weg verdwijn in den bos kan gebeuren maar ik vermoed dat niemand gaat beginnen met steeds alles opnieuw te loggen en dan nog eens na te kijken of alles nog klopt
De nieuwe Garmin belux topo kaarten zijn een stevige verbetering op kaartgebied ( in de gps geef ik de voorkeur aan de oude versie door het betere kontrast)

als ik de bal missla , geen probleem maar ik zie het licht (nog) niet

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 2 januari 2009 - 19:42 »
Ik wil absoluut niet negatief doen  hoor maar ik zie de toegevoegde waarde niet van heel het project. Welke zin heeft het om asfaltbaantjes opnieuw in kaart te brengen terwijl er al 1001 mogelijkheden bestaan.
(...)

Eigenlijk heb je het antwoord zelf al gegeven:
(...) we betalen al jaren belastingen om het NGI te laten bestaan , eigenlijk zouden hun kaarten na verloop van tijd publiek bezit moeten worden.
(...)
Als ik zie wat het al gekost heeft  om over  papieren kaarten naar  NGI DVD en Garmin TOPO kaarten te gaan heb ik soms de indruk dat het NGI van mij is  ;) ;)
(...)

Ik heb een account bij OSM maar ik vraag me eigenlijk af waarom  het warm water hier weer moet uitgevonden worden,
(...)
Het warm water wordt idd opnieuw uitgevonden, maar nu gaan we dat voor eens en altijd gratis maken, ipv licentieprijzen te moeten blijven betalen aan de huidige monopolisten (Garmin, NGI, TeleAtlas, Navteq, ...) en hun 1001 verschillende soorten kaarten.
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009 - 19:51 door cannoncraze »