Auteur Topic: Online kaarten: OpenStreetMap  (gelezen 60788 keer)

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Re:Online kaarten: OpenStreetMap
« Reactie #20 Gepost op: 2 januari 2009 - 20:09 »
doe me eens een pleziertje allemaal : pak de GPS soft ter hand die je aan het hart ligt, zoek op in het leuvense : de philipssite, dat is de ring van leuven, als je een straatnaam nodig hebt : kerkhofdreef

daarna kijk je eens naar deze : http://www.openstreetmap.org/?lat=50.86816&lon=4.71431&zoom=16&layers=B000FTF

ge kunt zelfs exact iemand de ligging geven van tante mariette haar graf. Ik denk zelfs dat er links zijn die gps wegels geven tot bij de nijlpaarden in de zoo van berlijn, wat dat met MTB te maken heeft weet ik ook niet :-) :-) :-)

Der is nog iel veel werk zenne, zeker als je ten zuide van de taalgrens kijkt amaaaaaaaaaai das wel een dik vet negatief punt, langs den andere kant, ik kijk ernaar uit om terug het ardennen seizoen aan te vatten

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #21 Gepost op: 2 januari 2009 - 21:49 »
Als je A zegt, moet je ook B zeggen.  Niet alleen in Wallonië is het droevig gesteld, ook bij ons in de moderne beschaving; Vlaanderen.  Eens even inzoomen waar ik woon, hier ergens temidden van een patattenveld  :D.  De trappistenabdij van Westmalle moet wellicht nog worden gebouwd.  Ah ja, het gaat over Westmalle, dat kon je op de kaart niet uitmaken.

Een blik op de topokaart die ik in dezelfde vorm kan inladen in GPS ziet er bij dezelfde schaal zo uit.

Vraagske: staan daar hoogtelijnen, waypoints, bebouwing, bomen, bossen, waterlopen, ... enfin alle zaken die je nodig hebt om een verkenning te doen op?
Hoe accuraat worden die dingen gecontroleerd?  Er komen in de praktijk inderdaad af en toe wegen bij --> kan hier dus mooi worden opgelost indien iemand daar werk in steekt.  Maar wat met wegen die verdwijnen zoals ook vaak gebeurt?  Met de "oude" Topo BE en de "nieuwe" Topo BeLux kan je mooi zien dat er zowel onbestaande wegen/paden weg zijn als nieuwe wegen/paden zijn toegevoegd.

Voordeel lijkt me wel dat, indien de logger consequent is (!!), privépaden niet of apart worden weergegeven.  Hoe goed dat in de praktijk zal werken is een andere discusie.

Ik geef eerlijk toe dat ik voor zo'n zaken helaas geen extra tijd meer kan vrijmaken.  Anders had ik wellicht met plezier me erin verdiept en meegedaan.  Echter wegens tijdgebrek kies ik voor de makkelijksheidsoptie, dus kaarten kopen.  Kost een centje, maar je bent in de meeste gevallen zeker van je zaak (cfr verschil in printscreens regio waar ik woon) zonder proefkonijn te hoeven spelen.
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2009 - 22:29 door Magura »

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #22 Gepost op: 2 januari 2009 - 22:28 »
gebruik deze tool om GMaps te vergelijken met OSM:
http://geo.topf.org/comparison/index.html?mt0=googlemap&mt1=mapnik&lon=4.42&lat=50.86&z=11

De master-slave-relatie omgekeerd:
http://geo.topf.org/comparison/index.html?mt0=mapnik&mt1=googlemap&lon=4.42&lat=50.86&z=11

kies layer "OSM Cyclemap" om hoogtelijnen te zien
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2009 - 01:46 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #23 Gepost op: 3 januari 2009 - 01:39 »
werk aan de winkel elias :-)

veel werk is het niet, zoals ik eerder heb gezegd, onze 65k opladen en dan met de online tool of JOSM alle puntjes met elkaar verbinden (20minuutjes voor een track van 65k) en hoppa opladen
wil je het allemaal netjes doen dan ga je dieper, een wandel pad kan je dan als fietspad maken, straatnamen en dergelijke toevoegen ook desgewenst, fotokes leuk

jou werk zal je mss ooit nog wel eens gebruiken, een ander gaat er alleszins gebruik van maken, maar je kan het ook gaan omdraaien, jij zal mss ook nog genieten van een ander zijn werk  :p

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #24 Gepost op: 3 januari 2009 - 01:44 »
canon, das verdekke eens een goei link !!!

zie bijlage, das iets wat me opviel, en als biker wil ik de kleine paden kennen en heb ik geen interesse in de ring van leuven ;-)

link klikken zal mss beter zijn dan de attach te bekijken
http://geo.topf.org/comparison/index.html?mt0=mapnik&mt1=googlemap&lon=4.7147425&lat=50.871376&z=15
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2009 - 01:49 door Phille »

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #25 Gepost op: 3 januari 2009 - 01:49 »
Vraagske: staan daar hoogtelijnen, waypoints, bebouwing, bomen, bossen, waterlopen, ... enfin alle zaken die je nodig hebt om een verkenning te doen op?
hier vindt je een GMAPSUPP.IMG om mee te experimenteren en op je GPSr te zetten (op pc: gebruik GPSMapEdit). Is versie van 27/10/08.

canon, das verdekke eens een goei link !!!
zie bijlage, das iets wat me opviel, en als biker wil ik de kleine paden kennen en heb ik geen interesse in de ring van leuven ;-)
Da's verdekke heel goede reclame. Toch ongelooflijk als we dat voor geheel Belgie / Vlaanderen zouden kunnen bereiken, en dan nog geheel gratis!! Inderdaad, de grote auto/gewest/ring-wegen doen de mensen met een logger in hun benzine-slikker, wij doen het met logger op de bike.

Verdere vraag aan Phille: zijn de onderstaande aannames correct ?
Het principe van OSM, dacht ik tss de regels te kunnen afleiden, is dat je logt ZONDER op enige manier gebruik te maken van gelicentieerd kaart/software-materiaal. Dus ofwel ZONDER TopoGarmin-kaart geladen in de GPSr, ofwel met de bovenstaande OSM-kaart. En altijd met instelling Plaats-op-de-weg=UIT en Opslagmethode=TIJD, keuze voor Interval=1sec = zo kort mogelijk ? Loggen-op-geheugenkaart aanzetten, want upload naar OSM gaat enkel met deze automatisch aangemaakte GPX-files ?
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2009 - 02:43 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #26 Gepost op: 3 januari 2009 - 01:53 »
allez topic heeft dus zijn nut ! De eerste OSM addict erbij :-)

op het andere forum (als we dat nog zo noemen) ben ik ook zo'n topic gestart, alias "ivo" sprong er direct met kattepoten op, gast weet ook wel waar hij het over heeft

als je die KOT in zijn geheel zou importeren in OSM dan heb je veeeeeel kilomterekes paadjes erbij, maar da gaat ook VEEEEEEL minuutjes kosten ... das momenteel het "nadeel"

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #27 Gepost op: 3 januari 2009 - 01:59 »
oordeel lijkt me wel dat, indien de logger consequent is (!!), privépaden niet of apart worden weergegeven. Hoe goed dat in de praktijk zal werken is een andere discusie.

heb daar ook aan zitten denken, als je privepaden erin steekt en iemand gaat die dan gebruiken voor zijn solorit
gezond verstand zegt dan altijd dat je ter plaatse nog steeds moet beslissen, als daar een bord staat tjs dan is het de kar keren
deed me ook denken aan het nieuws bericht van laatst dat er een gast met zijn wagen in het kanaal was gereden omdat zijn GPS het hem zij :-)

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #28 Gepost op: 3 januari 2009 - 02:13 »
crue gesteld kan je het zo zeggen, ik heb vanaf vandaag (in leen) een gps logger van 50eur) das een klein doosje met een SD kaart, das vrijwel alles. Je kan trackback doen en wat getallekes aflezen maar het belangrijkste is : dat logged waar je bent geweest
zoiets word door de meesten gebruikt, maar een log is een log, log je met een garmin met mapsource software geinstalleerd of log je met wat anders een log is een log en maakt m.i. GEEN gebruik van tot kaarten. De weg die je opvoorhand aflegt mss wel, maar dat staan er los van. OSM had dat wel duidelijk gemaakt anders !

een 2de vraag die je kan stellen : ik importeer alles van Garmin/teleatlas/ wat dan ook en converteer dat naar GPX en steek dat in OSM, jeps da kan ! MAAAAAAR opgepast, weet dat in teleatlas kaarten fouten zitten, straten die niet bestaan of doodlopen, jeps klinkt maf maar het blijkt zo te zijn, als dat word gedaan dan is er een probleem. Bij OSM weet men dat, een user die verkeerde stuff doet word er direct uitgekegeld, dus ga je tegenwerken en de ahum-zak uithangen tja da kan. Er bleek destijds een GIGANTISCHE war te zijn in cyprus, griekse en cypriotisch deel ... tekeningske ? Dat zal hier met vlaanderen en wallonie niet zo snel gebeuren (hoop ik)
Gast waar ik mee sprak sprak over spammen op osm, wel je kan het vergelijken, blijkbaar heeft men momenteel in OSM nog niet/geen last van spam. Destijds was dat met wikipedia ook ...

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #29 Gepost op: 3 januari 2009 - 02:18 »
oh ja, GPS is het bestands formaat dat je nodig hebt !
gpsbabel kan vele soorten gps logging verwerken, heus niet moeilijk lees de help maar

ik had van de jokke onze 65k in kmz bestand, dat bleek een googleearth bestand te zijn, oesp babel kende dat niet, effe gegoogled bleek kms een gezipte kml te zijn
effe babel en hoppa bruikbaar
BUMMER niet zo, OSM klaagde over ontbrekende timetags, dus ik effe file door een scriptje gezwierd en hoppa timetags waren aanwezig, uploaden en we waren vertrokken
NADEEL: earth, mapsource en consoorten gaan hun track opkuizen,10 punten in een rechte zijn 2 punten, als je dat gaat inladen en bewerken met JOSM dan heb je een kaart met wir war wat punten, wat niet zo duidelijk is om te bewerken. Vandaag getest met mijn GPSLogger, intervakl is ingesteld op 1sec, effe naar McDonalds met de velo en terug, ik had verdekke een file van bijna 500k, jeps zelfs naar de McDonalds ben ik TRAAAAG :-) ... als ik die dan inlaade was duidelijk wat het beste werkt

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #30 Gepost op: 3 januari 2009 - 14:08 »
op kukelekova zijn vraag verder te bomen :

Citaat
> Hetzelfde geld ook voor toertochten, mag je deze loggen en daarna ter
> beschikking stellen voor het grote publiek

Hier ga ik ervan uit dat je de route zelf gereden hebt en dat je je
eigen gps track wil gebruiken, maar dat de route wel door iemand anders
is uitgestippeld.

Als de route bewegwijzerd is op de grond: dan is er in principe niets
wat je tegenhoudt om die route als dusdanig te mappen, en we hebben in
OSM al vele dergelijke routes gemapt (fietsknooppuntennetwerk,
langeafstandsfietsroutes, themafietsroutes, wandelknooppunten,
groteroutepaden, lokale wandelroutes, en ik vermoed ook dat er al
Bloso-mountainbikeroutes te vinden zijn). Maar al deze routes zijn te
volgen door wegwijzers op de grond.

Als je de route volgt die door iemand anders is uitgestippeld (bv. op
een kaart die je gekregen hebt, of via een gps-track met die route),
dan is het korte antwoord dat je die route niet zomaar mag kopiëren,
want dan moet je materiaal met copyright gebruiken om de route te
kunnen maken. Gelukkig mappen we in OSM deze routes niet, enkel de
bewegwijzerde :-)

Nu mag je in het laatste geval je eigen gps tracks wel gebruiken als je
daarmee de paadjes van onderweg en dergelijk wil mappen, maar je mag de
route zelf dus niet als een route mappen...

concreet: je rijd de route en splitst ze in 2, dan mag je ze wel toevoegen ...  :$

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #31 Gepost op: 3 januari 2009 - 19:47 »
canon kukelekova johan en m@z-winnaar (want dat laatste vergeet ik teveel)

hoe vind je deze link
http://sautter.com/map/

schitterend gewoonweg !

een jaartje editten in a nutshell :
http://www.vimeo.com/2598878

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #32 Gepost op: 3 januari 2009 - 19:49 »
speciaal als je begint te editten en om de prive-wegen toch duidelijk te maken werd me dit ingefluisterd door een OSM-whisperer

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Map_Features#Restrictions

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #33 Gepost op: 4 januari 2009 - 18:15 »
Kijk en vergelijk ;)

NB de NGI kaart is gemengd 1/10000 en 1/50000 omdat steden zo beter tot hun recht komen.Ondertussen zijn er voor Ardennen ook DVD's op schaal 1/10000 zodat je inderdaad ook op het kerkhof uw weg vind. ;)

Ik heb de kaart rond de Philips site gebruikt omdat Phille die ook gebruikte als voorbeeld
Met de printscreens heb je natuurlijk niet alle functies van de kaarten beschikbaar

http://picasaweb.google.be/stef.reynaerts/KaartenVergelijkOsm#

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #34 Gepost op: 4 januari 2009 - 18:53 »
nogmaals Dank Solo :-)

NGI doet het goed, probleem daar is dat je de kaarten niet kan oploaden, kopt dit wat ?

Garmin doet het echt niet goed vind ik, ik heb het tegen de Jokke dezemorgen ook al gezegd, op gebied van software heeft Garmin na 6jaar nog geen echte goeie stap vooruit gedaan, als je dan ook alle kleine probleempjes optelt (ize probleem van Schijfrem, dat zoiets na al die jaren nog kan, normaal kan je daar makkelijk op anticiperen in je software)...

Daarom dat ik ook de conclusie trek dat de software hun niet echt hard interesseert, uiteraard moet je het nog goed doen en zorgen dat je IETS hebt, maar straf spul ? NO WAY
Daarom ook dat ik de conclusie trek dat zij gaan voor de verkoop van de hardware en op dat gebied gaan ze opmerkelijk goed vooruit, die Colorado is echt wel GOOOOOD STUFF

Conlusies die ikzelf trek he, enkel en alleen gestaaft op wat ik tot nu toe heb gezien

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #35 Gepost op: 4 januari 2009 - 19:29 »

NGI is niet voorzien om naar de gps te sturen, er zijn wel mogelijkheden maar daar kruipt teveel werk in
Ik weet niet welke kaarten je bedoelt als je zegt dat de kleine paadjes ontbreken maar volgens mij zijn er toch weinig dingen die ontbreken zowel bij Garmin als NGI. Het probleem bij de oude TOPO Garmin is dat er heel weinig onderscheid is tussen verhard /onverhard, smal/breed enz maar voor op de gps vind ik deze nog altijd de beste oplossing , je ziet tenminste duidelijk de track ( en daar draait het meestal toch om dacht ik). De nieuwe TOPO garmin is dan weer verbeterd op gebied van kaartgegevens maar door het grote kontrast zie je de track veel moeilijker als biker, om te wandelen is de nieuwe topo op alle gebied een vooruitgang.
Je moet de kaarten ook beoordelen naar hun gebruik ( daar is Garmin mis volgens mij met hun nieuwe TOPOkaart)en bij OSM loop je het risico dat daar op den duur teveel gegevens gaan opstaan omdat iedereen naar eigen inzicht aanvult en de kaart voor niemand nog deugt. Weet je of zelf kan bepalen hoeveel detail je hebt op je gpsscherm bij het gebruik van OSM?
Ik blijf er wel bij dat het gekkenwerk is om alles opnieuw in kaart te brengen, al was het maar om hier en daar een detail meer te hebben, terwijl het allemaal al bestaat .
IVm copyright enz, je gaat toch niet beweren dat alle gegevens op OSM gelogd en genoteerd zijn zonder andere kaarten of gegevens te gebruiken. Ik denk maar aan straatnamen bv.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #36 Gepost op: 4 januari 2009 - 20:11 »
ivm teveel details : er zijn MTB modules in OSM, heb ik de link hier nergens gezet http://www.4bikers.be/4B/forum/index.php?topic=11145.0 ;-)

Van die copyrights, ik ben ook verschoten :-( zelfs zo erg dat het TT's en dereglijke ook zo beschouwd, wow ik ben dat wel gaan navragen of ze dat met wettexten enzo kunnen staven (zal eerder algemener beschreven zijn)

Wees gerust, OSM zal enkel en alleen gebaseerd zijn op eigen gereden tracks, daar hebben die mannen heilige schrik voor, want als men kan beticht worden voor het schenden van copyrights ...
Nu straatnamen, tja ik denk niet dat er ergens iemand kan bewijzen dat je daarvoor een Teleatlas ding hebt gebruikt
Maar zoals ergens eerder gepost, je kan een stuk TT track gebruiken om een pad vast te leggen, de GANSE TT oploaden mag gewoonweg niet.
Bestaande tracks a la bloso routes of wat dan ook mag je dan weer wel inladen... Tja die juristen djeeeezus zenne

Toi

• 4Bikers Member
« Reactie #37 Gepost op: 4 januari 2009 - 20:25 »
Effe uit het donker komen  ;)

Voor de duidelijkheid, ik ben zelf geen MTB'er. Maar ben wel al een paar jaar aktief met OSM.
Ik heb ook niet de bedoeling van mensen 'om te praten' om OSM te gebruiken.
Maar wil wel helpen als er vragen rond zijn.

Solo: wat betreft de details op de kaart, of het teveel daaraan als iedereen 'alles' gaat toevoegen.
Voor OSM is eigenlijk de kaart niet belangrijk. Er wordt ook niet 'gemapped' om een mooie kaart te maken.
Wat wel telt zijn feiten. Waar ligt welke POI (Point Of Interest). Het maken van de kaarten wordt overgelaten aan deelprojecten. Die kunnen dan de kaarten maken met details en nadrukken zoals ze zelf wensen. Dit kan vanalles zijn, wegenkaart, fietskaart of zoals in nederland zelfs een carnavalkaart met de carnavalnaam van elke gemeente.

Bv. voor een fietskaart zullen de kleinste wegeltjes duidelijker getekend zijn. Voor een auto gerichte wegenkaart moeten die er niet op. Fietskaart zal bv ook geen icoontjes voorzien voor banken, postbussen en bushaltes, maar dan weer wel fiets parkingen, fiets winkels en fiets uitleendiensten.

Zo krijg je een specifieke kaarten per doelgroep, terwijl er toch 1 gezammelijke gegevensbank achter zit.

hakkelinter

• 4Bikers Member
« Reactie #38 Gepost op: 6 januari 2009 - 10:42 »
Ik volg de discussie een beetje, maar heb ik het goed dat als een pad/weg/straat niet wordt gelogd, ze volgens OSM niet bestaat ?
Dan is OSM toch nooit volledig ?  En als het niet volledig is, hoe nauwkeurig en betrouwbaar is ze dan.
Ik zie dat er al heel veel gelogd is in Leuven, maar ben je 100% zeker dat alle paden, (veld)wegels, melkwegskes, ed daar op staan ?
Om nog maar te zwijgen van het nog niet in kaart gebrachte platteland, waar het soms krioelt van de wegskes.

Hans

Quadrifoglio

• Koen Vermoesen
  • 4Bikers Member
    • Alfa BBT
« Reactie #39 Gepost op: 6 januari 2009 - 10:56 »
Wees gerust, OSM zal enkel en alleen gebaseerd zijn op eigen gereden tracks, daar hebben die mannen heilige schrik voor, want als men kan beticht worden voor het schenden van copyrights ...
Nu straatnamen, tja ik denk niet dat er ergens iemand kan bewijzen dat je daarvoor een Teleatlas ding hebt gebruikt

Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn. Ben een tijd geleden eens via tweakers.net op een interessant artikeltje over opzettelijke fouten in kaartmateriaal gestoten:

Citaat van: Wikipedia
A Copyright Easter Egg in terms of mapping is something that is done in a rather individual way so that its original author and probably the rather closely looking individual, probably with knowledge of the real world location is able to identify it. These are up to some degree non existing, slightly or heavily distorted map structures. Further misspelled or specially spelled names can represent such an easter egg.

Het volledige artikel: Copyright Easter Eggs

Dan is OSM toch nooit volledig ?  En als het niet volledig is, hoe nauwkeurig en betrouwbaar is ze dan.

Wie zegt dat de commerciële kaarten wel 100% volledig en/of correct zijn?

Ondertussen ook wat aan het experimenteren geslagen met OSM en een stukje van het jaagpad langs de Dender toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2009 - 11:05 door Quadrifoglio »