Auteur Topic: Online kaarten: OpenStreetMap  (gelezen 60787 keer)

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Re:Online kaarten: OpenStreetMap
« Reactie #40 Gepost op: 6 januari 2009 - 11:00 »
Hans, volledig staat los van betrouwbaar, laat ons daar al duidelijk in zijn

Laat nos vergelijken met Teleatlas

volledig -> jeps er is nog veel werk aan de winkel, maar als je kijkt wat er op 1 jaar bereikt word -> Teleatlas heeft hier voordeel

betrouwbaar -> hoe hoger het detail hoe betrouwbaarder -> Teleatlas schiet hier wat tekort

en inderdaad voor OSM moet men er eens gepaseerd zijn

Toi

• 4Bikers Member
« Reactie #41 Gepost op: 6 januari 2009 - 11:07 »
Of iets volledig is, daar ben je nooit zeker van. En als het er staat zelfs niet of iets juist is.
Maar dat is evengoed zo voor commerciele kaarten.
Ook zij moeten regelmatig reeds gemaakte kaarten nakijken en aanpassen.

En dat is nu het voordeel van OSM.
Commerciele providers kunnen er nooit de mankracht tegenaan gooien die OSM heeft.
De bijdrages (en medewerkers) tot OSM verdubbelen elk jaar.
Voor Belgie een 3 jaar geleden een man of 10, nu een 70 personen volgens de wiki van OSM.
Toen ik begon was mijn omgeving (Nijlen) nog blanco.
Nu denk ik dat mijn gemeente bijna compleet is.

Zeker ben ik er niet van, maar als ik iets zie dat fout is of ontbreekt, kan ik het tenminste zelf bijwerken. En een week later staat het ook op mijn Garmin.
Nog een voordeel, ik heb mijn eigen gemeente ook veel beter leren kennen.
Raar hoe je soms een ganse wijk ontdekt op 1 km van waar je woont, waar je dacht dat enkel een doodlopend straatje te vinden was.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #42 Gepost op: 7 januari 2009 - 11:37 »

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #44 Gepost op: 7 januari 2009 - 12:47 »
Gpsies.com gebruikt de kaarten van OSM samen met andere , daar kan je ook eens vergelijken en gebruiken , scrollmenu (of hoe heet zoiets ) links boven in de kaart laat je kiezen uit verschillende kaarten

Bij deze link kan je de  fietskaart van OSM zien aan  de ingang van Meerdaelbos via Bierbeek (om in Phille zijne habitat te blijven)
Wat mij opvalt is dat ook hier niet altijd even duidelijk  wat breed/smal , verhard/onverhard is

http://www.gpsies.com/home.do;jsessionid=425B76A454CFEE8C6942DC30C2F85557#14_50.811846580302166_4.739313125610352_cycle
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2009 - 13:46 door Solo »

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #46 Gepost op: 7 januari 2009 - 15:48 »
what the heck is dat allemaal... hoe kom je van die kaart/google earth op die site ?

ook gezien dat op google earth er precies twee fotos over elkaar liggen die wat verschoven zijn ?

Team Green : www.team-green.be

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #47 Gepost op: 7 januari 2009 - 16:15 »
Ben ingeschreven op de OSM maillist, daar passeerde dit, vond het wel cool
ik dacht hiermee aan te tonen dat het ook wel eens fout kan gaan ...

Zijn er ondertussen al anderen die OSM gebruikt hebben, ttz tracks opgeladen ?

Er worden ook mappingparty's gehouden, een happening waar OSM'ers samenkomen, meestal nerds, jeps Toi is een nerd, maar je kan er veel leren hoe sommigen mappen en doen ...

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #48 Gepost op: 7 januari 2009 - 16:27 »
what the heck is dat allemaal... hoe kom je van die kaart/google earth op die site ?

ook gezien dat op google earth er precies twee fotos over elkaar liggen die wat verschoven zijn ?

als je van Google Earth naar Google Map  overschakelt, staat er " burning man " in het midden van de tekening, googlen en hopsakee
 Daarna stond er zelfs een link naar de site onder de Google Earth map

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #49 Gepost op: 7 januari 2009 - 16:31 »
zou een spel zijn ?

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #50 Gepost op: 7 januari 2009 - 16:32 »
Ben ingeschreven op de OSM maillist, daar passeerde dit, vond het wel cool
ik dacht hiermee aan te tonen dat het ook wel eens fout kan gaan ...

Zijn er ondertussen al anderen die OSM gebruikt hebben, ttz tracks opgeladen ?

Er worden ook mappingparty's gehouden, een happening waar OSM'ers samenkomen, meestal nerds, jeps Toi is een nerd, maar je kan er veel leren hoe sommigen mappen en doen ...

Ge hebt mijne kop zo zot gekregen dat ik het toch eens ga proberen, het weer zit nu wel effe niet mee maar in het weekend zet ik er mij aan
Mij vrouw gaat U eeuwig dankbaar zijn  ;)
Op die party's wordt toch Duvel geserveerd hoop ik...

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #51 Gepost op: 7 januari 2009 - 16:36 »
zou een spel zijn ?

Een zottekesspel dan wel lol

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #52 Gepost op: 7 januari 2009 - 16:43 »
Ge hebt mijne kop zo zot gekregen dat ik het toch eens ga proberen, het weer zit nu wel effe niet mee maar in het weekend zet ik er mij aan
Mij vrouw gaat U eeuwig dankbaar zijn  ;)
Op die party's wordt toch Duvel geserveerd hoop ik...

eikes duvel, neen duvel is ni mijn ding ...  :oops:

ja, ik vrees ook dat wanneer je begint het niet meer te houden is en dat je werkelijk ontgoocheld gaat zijn als je logging afstond zoals bij mij vant weekend DAMN  >(

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #53 Gepost op: 7 januari 2009 - 16:45 »
men wil blijkbaar binnen OSM tijdelijk events ook loggen, zoals deze burningman, maar in Google kan je zien dat dat ding niet steeds op dezelfde plaats is.
Ook stelt men de vraag of men ook geen festivals moet gaan loggen, mega dingen dus die er een week liggen, want in die periode zijn dat echte dorpen ... Enfin niet echt MTB related.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #54 Gepost op: 7 januari 2009 - 16:46 »
ja, ik vrees ook dat wanneer je begint het niet meer te houden is en dat je werkelijk ontgoocheld gaat zijn als je logging afstond zoals bij mij vant weekend DAMN  >(

haha, tiepisch iet voor nen nerd...
Team Green : www.team-green.be

Toi

• 4Bikers Member
« Reactie #55 Gepost op: 7 januari 2009 - 18:10 »
Een mapping party organiseren we gewoonlijk in een restaurant/taverne waar internet toegang beschikbaar is. Voorgaande waren Mechelen, Lier en laatst Hoboken.

De stad wordt in delen gesplitst, en ieder fietst dan alle straatjes in zijn gedeelte.
Tevens wordt een foto genomen van alles wat je zeker gaat onthouden om op de kaart te zetten.
Je bent dat toch gegarandeert vergeten tegendat je begint te tekenen  :D.

Rond de middag (kan ook 14u worden) wordt er terug bijeengekomen, en dan wordt de kwaliteit van de lokatie getest, eten en drinken dus. En worden er al ervaringen uitgewisselt. Ik heb dat gezien, kent er iemand de tag voor? Hoe zet ik dit specialleke op de kaart. Voor en nadelen van de gebruikte GPS'en enz...

Eens gegeten worden de portables bovengehaald  (al kunnen de meesten zolang niet wachten) en beginnen we de traces op te laden en de kaart aan te passen.

Al bij al voor mij een leuke dag ertussen uit. Beetje een andere stad leren kennen, lekker eten en drinken (jeps, ook duvel), en gezellig kletsen onder elkaar. En naar mijn bescheiden mening nog iets nuttig doen ook.

Zoals ik al zei is het meestal in een stad te doen. Maar voor de MTB kunnen we misschien eens iets alternatiefs proberen waarbij we een bepaalde reeks parkoers mappen. Heb pas eens in Lichtaart geweest in de bossen, kan mij voorstellen dat er zo nog plaatsen zijn waar een concentratie van paden zijn, die interessant zijn om te mappen.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #56 Gepost op: 7 januari 2009 - 18:34 »
gade dan meefietsen  :p

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #57 Gepost op: 7 januari 2009 - 19:24 »
ik heb hier nog een paar trackskes liggen waar we wel nen dag mee gevuld krijgen  ;)

Toi

• 4Bikers Member
« Reactie #58 Gepost op: 7 januari 2009 - 19:30 »
gade dan meefietsen  :p

Hoe komt het dat ik die vraag verwacht had ;-)

Kan beter de zonen meesturen.
Al is het mappen met de fiets voor mij inderdaad een goeie reden om buiten te komen.
MTB'en dan moet ik eerst een betere levensverzekering afsluiten denk ik :-)

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #59 Gepost op: 7 januari 2009 - 19:31 »
op het andere forum is ere ene nebraz die klaagt dat zijn omgeving bijna niet gelogged is, misschien moeten we hem een plezierke doen en gans die regio doen :005: