Auteur Topic: Lock out defect  (gelezen 6190 keer)

hedieke

• 4Bikers Member
Lock out defect
« Gepost op: 25 januari 2009 - 12:45 »
Nadat ik de fiets terug wou klaarmaken om te fietsen merkte ik dat de lockout niet meer werkt. De fiets hangt omhoog met zijn voorwiel aan de haak en heeft een tijdje niet meer gereden.
De vork is een RS Duke Race. De luchtdruk is normaal naargelang voorgeschreven wordt.

Nu kan ik de vork induwen, LO op of af doet er niet toe...

Heeft iemand dit nog voorgehad of misschien wat er aan gedaan kan worden.

Vriendelijk groeten
Eddy

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
Re:Lock out defect
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2009 - 13:39 »
Kabelke eens uithalen en alles doorsmeren met WD40?? Doe ik preventief.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2009 - 13:55 »
Kabel van de pop/pushlock smeren is niet slecht, maar kan niet de oorzaak zijn dat de vork in gelockte stand hetzelfde doet als in normale stand.

Ik geloof dat de lockout van de RS Duke werkt met olie.  Misschien is het oliepeil te laag?

Is het lang geleden dat de vork nog is onderhouden?  Jaarlijks preventief onderhoud kan geen kwaad, en dan worden dit soort zaken normaliter nagekeken.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2009 - 13:58 »
Kabel van de pop/pushlock smeren is niet slecht, maar kan niet de oorzaak zijn dat de vork in gelockte stand hetzelfde doet als in normale stand.

Ik geloof dat de lockout van de RS Duke werkt met olie.  Misschien is het oliepeil te laag?

Is het lang geleden dat de vork nog is onderhouden?  Jaarlijks preventief onderhoud kan geen kwaad, en dan worden dit soort zaken normaliter nagekeken.
Juist,ik had te snel gelezen en dacht dat het om het hendeltje/kabel aan het stuur ging.Olie kan het inderdaad zijn,bij mijn oude Marzo heb ik dit ook voorgehad,olie op peil gebracht en twas gefixt.

hedieke

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2009 - 14:01 »
zou het kunnen dat het naar omhoog hangen van de bike aan een haak met het voorwiel er iets mee te maken heeft?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2009 - 14:06 »
zou het kunnen dat het naar omhoog hangen van de bike aan een haak met het voorwiel er iets mee te maken heeft?

Geen idee, zal misschien wel in de users manual staan.  Zet de fiets eens een paar uur in normale horizontale stand en controleer dan het zaakje eens.  Dan kan je ons het resultaat melden  ;).

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2009 - 14:09 »
Ik denk van wel,mij is dit afgeraden.Probeer eens wat Magura zegt.

hedieke

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2009 - 14:18 »
Heb ik al gedaan maar geeft geen resultaat

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2009 - 20:32 »
Ik heb ook nog zo'n duke race gehad, en het was destijds een bekend euvel.
Om het te verhelpen moet de vork open en moet de demper opnieuw opgebouwd worden, dat is direkt een goed ogenblik om de dichtingen en vorkbenen eens te inspecteren.
Er is meestal geen olie verloren, maar ik zou toch nieuwe olie gebruiken als ik u was!

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2009 - 14:52 »
Mijn fiets heeft 3 maand aan de haak gehangen bij mijne velomaker. na deze rustperiode zijn er een reeks van problemen met de lockout geweest. Nu,  een half jaar later nog steeds geen oplossing gevonden. Zonder zever heb ik die vork al 6 maal laten nakijken bij de fietsenmaker (hendrickx in herentals). Hij probleem is dus dat de rebound niet werkt. de vork komt na inveren moeilijk terug in zijn normale positie. Sinds kort zit er een nieuw binnenwerk in, wat mij 75 euro koste. De volgende stap is de vork opsturen naar rockshox en een vervangvork monteren.

twee dingen weet ik zeker, voor mij geen rockshox meer en dringend veranderen van fietsenmaker.

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2009 - 21:24 »
Vreemde fietsenmaker die een vork teruggeeft die niet werkt? Hoor eens bij RS!

Ik vond die duke race destijds een supervork, in die tijd was het met elke LO hommeles, en remote LO was tot die tijd iets zeer exotisch.
Met de reba zijn de problemen met de LO volledig van de baan zover ik weet, ik heb er toch nooit nog problemen mee gehad!

Maar, in die paar jaar tijd is er veel veranderd en ik kan me voorstellen dat ik nu nog eens zo hard zou vloeken op een duke race ;)