Auteur Topic: Nieuwe vaste route(s) in de Kempen?  (gelezen 6946 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Nieuwe vaste route(s) in de Kempen?
« Gepost op: 10 februari 2009 - 17:31 »
Op deze site lees ik het volgende:

Citaat van: www.geel.be
MTB-netwerk in Zuiderkempen
Goed nieuws voor mountainbikers! Na jaren van overleg krijgen de Zuiderkempen een eigen MTB-netwerk. De boseigenaars lassen wel een testperiode in van één jaar.

Sinds 2002 ondersteunt de Bosgroep Zuiderkempen vzw de boseigenaars in de bossen van Meerhout, Geel, Balen en Mol. In de boscomplexen van Geel-Bel, Scherpenbergen-De Hutten, Heidehuizen, Volsbergenbossen, Engstraat en Verloren Schaap hebben de boseigenaars, recreanten en omwonenden samen gewerkt om tot een toegankelijkheidsreglement te komen dat meer duidelijkheid schept omtrent het gebruik van de bossen.

Toen werd geopperd dat elk bosgebied te klein was voor een MTB-route. Dankzij de verbinding van de verschillende bosgebieden zijn de boseigenaars en bosgebruikers er dan toch in geslaagd een MTB-route uit te stippelen voor de regio van de Zuiderkempen. Op deze wijze hopen de boseigenaars dat mountainbikers niet meer lukraak door de bossen gaan rijden maar het vastgelegde pad zullen volgen. De route is het resultaat van jaren overleg tussen boseigenaars, omwonenden, recreanten en gemeenten en is gebaseerd op wederzijds respect en wordt door iedereen gedragen.

De route gaat door heel wat privé-bossen en wegen. Om zeker te zijn dat er geen problemen opduiken (teveel zwerfvuil, schade, …) opteren de boseigenaars om een testperiode van 1 jaar in te voeren. Deze testperiode zal van start gaan in de loop van mei / juni 2009. Gedurende deze tijd krijgen recreanten uitgebreid de kans om deze route te verkennen. Na de testperiode zal de route definitief goedgekeurd worden en zal ze bewegwijzerd worden met de alom bekende pijltjes van BLOSO / Provinciale Sportdienst.

Parcourskaartje.
Wat opvalt is de tekstlabel "naar verbinding Keiheuvel".  Tiens, zijn daar ook plannen voor een vaste route.  En zoja: in welk stadium zijn die plannen?

Maak zelf uit of dit positief of negatief nieuws is.

Supernaut zijnen hof gaat mogelijk druk worden  ;).

Tevens staat in "Het Belang van Limbabwe" nog het volgende:

Citaat van: Het Belang van Limburg
Nog dit jaar komen er in Lommel vier ruiter- en mountainbikeroutes bij. Het initiatief kadert in de plannen van de gemeenten Lommel, Overpelt en Hechtel-Eksel om van Bosland het grootste en kindvriendelijkste bos van Vlaanderen te maken.

“In het gehucht Kattenbos, het natuurgebied Sahara, de Heuvelse Heide en de Karrestraterheide leggen we trajecten van wisselende afstand aan en we voorzien verbindingslussen”, legt milieuschepen Rina Ven uit.
“Het uitstippelen van de trajecten gebeurt in nauw overleg met het Agentschap voor Natuur en Bos en met de plaatselijke ruiter- en mountainbikeverenigingen”, vertelt de schepen nog.
“Eind januari hebben we samen met hen de nieuwe routes bezocht en besproken. Het Agentschap gaat de plannen nu digitaliseren. Het stadsbestuur van zijn kant zal de routes zo snel mogelijk bewegwijzeren.”
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2009 - 17:33 door Magura »

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Re:Nieuwe vaste route(s) in de Kempen?
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2009 - 17:54 »
Moete kik nu blij zijn ???

Een korte blik op de kaart bevestigd wat ik al jaren laat horen .
Sommige inrichter vegen overal hun kl*ten aan en rijden maar op .
Dit is nu het gevolg .

Moete kik nu blij zijn ???
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2009 - 18:06 »
Ik heb de moeite eens gedaan om die kaart over te tekenen via NGI-DVD .

Ik kom uit op een rit ( beide lussen ) van goed 35km .
De streek op mijn duimpje kennende ziet het er maar saai uit .
Nu zaterdag ga ik de route eens narijden , maar ik zal me serieus moeten inhouden om geen andere paden in te slaan .
Wordt vervolgd .

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2009 - 12:06 »
Voilà de eerste kennismaking zit erop .
Zo goed als het kon het plan overgezet op m'n gps en hup .
Het is zoals alle blosoroutes een echte kennismaking met de mtb .
Ik zou dus zeggen groen en blauw .
Het asfaltgedeelte is beperkt .
Voor 75 % ben ik zeker van het parcours en dit houd vooral brede onverharde veld-boswegen in .
15 % bijna zeker en hier durft men al eens een singletrack insteken .
10% kon ik echt niet zeggen hoe ik moest rijden . Dit was in Bel en Hulsen .Mooie stukjes , maar ik vrees dat ik hier juist zat omwille van geen pad te zien .
In Bel waren al paaltjes in de grond aangebracht waarop bewijzering kan bevestigd worden .Kan eventueel ook voor wandelingen zijn .
Er nu al tegenkantigen zijn ( ook in Bel ) . Valkuilen gegraven en takken over de weg gelegd .
Het parcours ongeveer 34km zal zijn .
Het weinig moddergevoelig is . Enkel in Meerhout ( langs de Neet )  en Zittaart-Winkelomheide .
Ik na 17km een doorsteek naar het Blosoparcours van Laakdal heb gemaakt .+/- 3km . Dus nog eens 35km extra .
Deze route wel voor herhaling vatbaar is .

Geinteresseerde mij altijd iets mogen laten weten .

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2009 - 14:45 »
Al bij al merk ik toch een redelijk positieve indruk?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2009 - 16:23 »
Een vaste route op zich is uiteraard niet slecht.  De gewone recreant kan hier zijn hartje ophalen, zonder al te veel voorbereidend werk en zonder veel streekkennis.

Wil je meer, rij dan op andere en/of betere paden, met respect voor eventuele tegenliggers mocht je toevallig toch eens een stukje Bloso tegen de richting doen.

Geen probleem dus.

MAARRRRR: de vraag is uiteraard wat de gevolgen gaan zijn op termijn.  Zoals elders in het land al het geval zit de vrees er dus in dat een hele trits andere leuke paden voor fietsers worden afgesloten.  Of dat organisatoren van TT's enkel toelating krijgen op wegen van de Blosoroute.  En da's dus wel een probleem.

Echter is hiervan voorlopig nog geen sprake (?), dussss.

Voetnoot:
Helaas zijn er in België nog geen vaste routes naar Nederlands model, waar men speciaal singletracks aanlegt, gescheiden van wandel- of ruiterroutes.  Enkele voorbeelden uit de buurt: Dorst, Drunense Duinen, Alphen, Luycksgestel incl het hele netwerk richting Eindhoven, ... .
Omdat deze paden meestal het leukst zijn, wordt er ook veel minder afgeweken van de vaste route.  Een probleem dat zichzelf oplost dus.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2009 - 16:47 »
Helaas zijn er in België nog geen vaste routes naar Nederlands model, waar men speciaal singletracks aanlegt, gescheiden van wandel- of ruiterroutes.  Enkele voorbeelden uit de buurt: Dorst, Drunense Duinen, Alphen, Luycksgestel incl het hele netwerk richting Eindhoven, ... .
Omdat deze paden meestal het leukst zijn, wordt er ook veel minder afgeweken van de vaste route.  Een probleem dat zichzelf oplost dus.
Ik hoop dat dit ooit gebeurt,maar ik vrees ervoor.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2009 - 17:14 »
Een vaste route op zich is uiteraard niet slecht.  De gewone recreant kan hier zijn hartje ophalen, zonder al te veel voorbereidend werk en zonder veel streekkennis.

Wil je meer, rij dan op andere en/of betere paden, met respect voor eventuele tegenliggers mocht je toevallig toch eens een stukje Bloso tegen de richting doen.

Geen probleem dus.

MAARRRRR: de vraag is uiteraard wat de gevolgen gaan zijn op termijn.  Zoals elders in het land al het geval zit de vrees er dus in dat een hele trits andere leuke paden voor fietsers worden afgesloten.  Of dat organisatoren van TT's enkel toelating krijgen op wegen van de Blosoroute.  En da's dus wel een probleem.

Echter is hiervan voorlopig nog geen sprake (?), dussss.

Voetnoot:

mijn idee : vaste routes zijn er nit VOOR de mountainbiker, maar TEGEN de mountainbiker.
Team Green : www.team-green.be

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2009 - 20:54 »
Citaat
Sommige inrichter vegen overal hun kl*ten aan en rijden maar op .

Omdat sommigen uiteraard niet iedereen is  ;):

De aandachtigen onder ons hebben bij de inschrijving bij de TT in Mol-Wezel de verschillende toelatingen/vergunningen zien hangen.  En ik was toch wel verschoten over het groot aantal papierkes.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Re: Nieuwe vaste route(s) in de Kempen?
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2013 - 14:22 »
We zijn ondertussen 4 jaar verder , een stand van zaken .
Met Malmedy van aanstaande zondag in het achterhoofd . En dus niet te zot te doen deze week , eens de luie charel uitgehangen op de Landduinenroute .
Voertuig voor wat cruisewerk , de SS .

Dat het parcours al wat veranderingen ondergaan had wist ik al wel , maar wat blijft er van het origineel van 2009 nu nog over ?

Het is een grote veldtoerrit geworden .
Brede onverharde veldwegen die je mooie zichten geven over velden , weiden , akkers en soms heide .
Het aanbod landduinen is dus schikbarend gedaald .
Voor je het weet ben je er één gepasseerd . Met een beetje goede wil kun je er 4 tellen ,........toch wel wat weinig met het aanbod dat hier te vinden is aan landduinen .
Zelfs het singletrack-gehalte heeft er serieus bij ingeschoten .
Deze 2 troeven stonden ( staan ) garant voor een hoog fungehalte , maar  foetsie dus deze troef .

Waarom kom je dan deze rit nog biken ?
- Ideaal voor een gezin ,
- Ideaal voor de Gust en de Roger die niet houden van TT's , maar liever op hun gemak hun wekelijks ritje doen . Den Trappist staat op 4 plaatsen koud .
- Ideaal voor de mountainbiker die eens losjes wil rondcruisen op de SS zonder al teveel bekommernissen .
- Ideaal voor een groepsuitstap met collega's , niet mtb-vrienden ..... 2 mooie startlocaties met douches !
- Ideaal voor een nachtrit ( als ze niet onder water of sneeuw ligt  :010: )

Bij deze ,
Het juiste publiek bestaat voor deze routes , en dan is de opzet geslaagd .

lowie

• Lowie Mariën
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2013 - 17:09 »
Merci voor de tip : kzal het tegen Charel en Gaston weten te vertellen

ThaDoc

• Kevin K.
  • 4Bikers Member
    • Diabetes en sport
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2013 - 17:55 »
Je neemt me de woorden uit de mond Supernaut...
Maar kga hem volgende week toch nog eens rijden denk ik. Kzit te veel op de racefiets tegenwoordig. :)