Auteur Topic: Fiets-helm camera  (gelezen 18386 keer)

stelvio

• Daniel paelman
  • 4Bikers Member
Fiets-helm camera
« Gepost op: 24 februari 2009 - 21:29 »
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met zo'n fiets-helm camera????
Vb: De Oregon : ATC 5000 Bike Camera, of de ATC 3000
K'heb ergens gelezen dat de beeldkwaliteit niet zo goed is .

grts. D.
genieten is.........Biken

stelvio

• Daniel paelman
  • 4Bikers Member
Re:Fiets-helm camera
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2009 - 22:02 »
Hier nog wat extra info waarover het gaat.

link

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2009 - 08:29 »
Die Oregon is ietske te zwaar om (lang) op de helm te dragen. Voor korte ritjes is dit prima te doen.

beter alternatief (met betere kwaliteit en meer opslagruimte, maar wel duurder) is zoiets: http://www.dogcamsport.co.uk/mini-dvr-1-digital-video-recorder.htm

:cool:

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2009 - 16:59 »
't Hangt er allemaal van af wat je met die beelden wil doen. Als het voor in een klein kadertje à la Youtube op je computerscherm is, zal die Oregon goed genoeg zijn (de oudere modellen toch, zie onder).

Voor op een gewoon computerscherm zijn camera's in de genre van bovenvermelde Mini Dvr1 ok.

Als je op een tv wil bekijken of projecteren moet je naar deze genre: http://www.vio-pov.com/

Het aantal tv-lijnen is bepalend, samen met het type sensor (CCD of CMOS). Hoger dan de 720x480 tv-lijnen is er volgens mij niet in die bullet camera's. Dat maakt een enorm verschil. Ter vergelijking: de mini Dvr1 heeft 640x480 lijnen (alhoewel ze blijkbaar een 520 tvl camera gebruiken ?!?). Op een geheugenkaart van 2 gig kan er volgens hun iets minder dan 4 uur.

De Pov1 krijgt op volle resolutie ongeveer 1.20 u op eenzelfde kaart. En dat vertaalt zich in beeldkwaliteit.

Ik heb geen ervaring met die nieuwe Oregon 5000, maar de vorige modellen gebruikten (denk ik) sensoren van mindere kwaliteit. af fabriek worden ook veel beeldlijnen opgegeven maar de kwaliteit is (of was) redelijk erbarmelijk (op groot scherm).
Het grote voordeel is natuurlijk dat er geen draden aan te pas komen. En de prijs.

Bij de Pov1 en 1.5 (het verschil zit hem vooral in de opslagcapaciteit) is er één draad met ingebouwde mic. De (dure) pil wordt verzacht door de kwaliteit en doordat heel het systeem (camera, draad, console) waterdicht is. Het is een ellende als je de recorder/console nog ergens water- en stofdicht in moet verpakken...
De afstandsbediening (op het stuur bijvoorbeeld) werkt ook heel goed. Maar als je zeker wil zijn dat je alle belangrijke shots hebt kan je die toestellen continu laten opnemen.
Eens de geheugenkaart vol, begint hij de data te overschrijven behalve de passages die je "gemarkeerd" hebt. Je kan een cliplengte instellen, van 2 minuten bijvoorbeeld.
Dat houdt in dat je de camera gewoon laat lopen en na een passage of voorval dat je wil bijhouden gewoon op de "tag" knop drukt en de voorbije 2 (of meer, of minder naargelang instelling) minuten opslaat en niet overschrijft.

Zo kan je urenlang werkelijk allles opnemen, maar alleen de interessantste stukken "taggen". Dus als je maat voor je neus tegen de korst gaat, heb je dat. Als je dat zelf doet, ook  :oops: !

Qua gewicht ook opletten zoals LuckyIron zegt, sommigen kunnen het gewicht van een gewone bulletcamera met draad al niet (lang) verdragen. Laat staan zo'n Oregon. Maar dat is ook iets persoonlijks.

stelvio

• Daniel paelman
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2009 - 18:38 »
Schoon materiaal die Pov1 en 1.5 , maar zal wel duur zijn ook zeker. Het zou de bedoeling zijn z'on cameraatje aan te schaffen om wa beelden te schieten tijdens de tour de mont-blanc die we gepland hebben eind augustus, dus echt veel geld willen we hier niet aan spenderen.
In ieder geval al bedankt voor de reactie

grts D

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2009 - 19:34 »
Als het gewoon voor simpel wat beelden te schieten is, voldoet een digitaal fototoestel ook al hoor. Daar kan je een heel pak mee doen, voordeel is dat het vrij goedkoop is, geheugenkaartjes kosten ook zeer weinig.

Op de website van onze club kan je een heel deel videoreportages zien, gemaakt met een gewoon simpel digitaal fototoestel
http://users.skynet.be/ivandh/film.htm

:cool:

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2009 - 22:10 »
Tuurlijk: met een gewoon digitaal toestel, wat onderdelen van een oude driepoot en wat huisvlijt is er zelfs een helm cam van te maken - zie hieronder - met afhankelijk van de kwaliteit van het toestel soms verrassend goed resultaa.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2009 - 22:52 »
Tuurlijk: met een gewoon digitaal toestel, wat onderdelen van een oude driepoot en wat huisvlijt is er zelfs een helm cam van te maken - zie hieronder - met afhankelijk van de kwaliteit van het toestel soms verrassend goed resultaa.

en hoeveel km kan je hiermee doen voor dat je camerake aan een takskeu hapert, en ge de stukskes mag gaan zoeken ? de fons vertelde me dat hij het met zijn helmcamerakes toch nu en dan eens voor heeft...
Team Green : www.team-green.be

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2009 - 00:21 »
Iegenie, ge zoudt beter moeten weten: all wat mijn broer overleeft is oersterk  :) !

Hij heeft er de hele Copper Canyon reis in Mexico mee gefilmd/gefotografeerd zonder enig probleem, met de nodige crashes en 6 dagen 100% singletracks tussen de bossen (de rest van de dagen waren 't snelle pistes).

Ik ben eens gaan snuisteren in zijn filmpjes en hier het bewijs dat het systeem tegen een takje kan - de kwaliteit is origineel zeer scherp maar door comprimering enorm verslechterd:

http://www.clipshack.com/Clip.aspx?key=CA1C80AAF190A4FC

Trouwens... die Mont Blanc tocht is boven de boomgrens  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2009 - 00:24 door Pocoloco »

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2009 - 01:04 »
Ik heb een oregon. Wat vind ik ervan : voor wat ik ervoor betaalde ok.
Tegenlicht en wisselende lichtomstandigheden daar heeft hij het moeilijk mee, maar daar hebben alle (ook de dure)camera's last mee.
De bedoeling was alle downhills van mijn alpenritje te filmen. Maar aangezien ik met de rugzak onderweg was sneuvelde de camera bij de laatste bagageselectie in CH.  Aangezien we onderweg weinig pc's tegenkwamen zouden er een hoop geheugenkaarten en batterijen meegemoeten hebben.
Achteraf gezien dikke spijt van gehad, maar het leven is keuzes maken op basis van inschattingen vooraf.
De beste plaats voor montage met de stabielste beelden is op de balhoofdbuis of onder het zadel. Anders krijg je echt zeer schokkerige beelden.
Micro zet je best gewoon uit.
Om mooie beelden te hebben moet er iemand voor/achter je rijden met dezelfde bergafcapaciteiten. Gewoon een beeld van naar beneden rijden verveelt vlugger. het is ook tijdvretend om uit een 2 uur downhill iets moois te monteren. Temeer daar de programma's waarmee ge daarvoor werkt niet stabiel zijn. De filpmkes vreten ook geheugen.
Mar iemand met professionele apparatuur en software kan van opnames met de oregon iets moois maken. Ik heb een klant die zo een half uur beelden voor mij bewerkt en gemonteerd heeft en het resultaat is verbluffend. Als ge dat natuurlijk moet gaan betalen wodt dat een duur filmpke.
De  2700 batterijen volstaan voor  meer dan een geheugenkaart filmen(een 2 uur op een 2Gig kaart).
Ik zou de versie met scherm kopen, dan kun je onderweg wissen en beter de camera richten. Nu vraagt dat wat trial en error. De bediening met handschoenen is vaag en in een ownhill heb je geen zin om je handen lang vanje stuur te nemen.
Soit op eendaagse alpentochten gaat hij zeker mee, meerdaagsen  met rugza kdat zal er vanaf hangen

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2009 - 02:28 »
De beste plaats voor montage met de stabielste beelden is op de balhoofdbuis of onder het zadel. Anders krijg je echt zeer schokkerige beelden.
Micro zet je best gewoon uit.
Om mooie beelden te hebben moet er iemand voor/achter je rijden met dezelfde bergafcapaciteiten. Gewoon een beeld van naar beneden rijden verveelt vlugger. het is ook tijdvretend om uit een 2 uur downhill iets moois te monteren. Temeer daar de programma's waarmee ge daarvoor werkt niet stabiel zijn. De filpmkes vreten ook geheugen.

Toch effe preciseren: de stabielste plek is tot nader order nog altijd het koppeke - da's beter "afgeveerd", met de helm goed aangesnoerd. Maar achteruit filmend op de zadelpen van een fully geeft ook héél goed. De gouden regel is dat je iets "permanents" in beeld moet zien te zetten: een stukje van je helm/vizier in de hoek van het beeld, de bovenkant van je achterband achterwaarts filmend... dat stabiliseert hersenkronkelgewijs/optisch het beeld en maakt het veel aangenamer te bekijken.

Bij het vooruit filmen moet de snelste afdaler/beste biker filmen, bij het achteruit filmen moet de snelste afdaler gefilmd worden. Anders verdwijnt het fotomodel gegarandeerd uit beeld en zoals Peter zegt, dan wordt het saai.

Hier een voorbeeldje van achteruit filmen-met-band op een rijtechnisch saaie maar landschappelijk knappe piste met zo'n Pov1 - bewonder vooral de rijstijl van het fotomodel  ;) !

Het is niet gemonteerd ofzo en daardoor wat lang, zoals Peter zegt is niet het filmen het grootste werk - 't is het achteraf gemonteerd te krijgen.

http://www.clipshack.com/Clip.aspx?key=613E722D63035CD6

stelvio

• Daniel paelman
  • 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2009 - 21:21 »
Zo, K'heb hier al wa stof om over na te denken.
als de filmkes de kwaliteit hebben van deze die jullie hier laten zien valt me dat nog goe mee.
Leuke filmpjes trouwens.

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2009 - 00:06 »
Zo, K'heb hier al wa stof om over na te denken.
als de filmkes de kwaliteit hebben van deze die jullie hier laten zien valt me dat nog goe mee.
Leuke filmpjes trouwens.

Merci  :)

Let wel, beide originelen zijn véél beter dan de (automatisch) gecomprimeerde versie die je op die site kan zien. Origineel zijn beiden op full screen 17" computerscherm nog scherp (en die van de Vio projecteren we geregeld en zijn dan nog ok).

Hier nog één, van de Vio vooruit gefimd - redelijk lang en niet geknipt maar entertainend genoeg - zeker vanaf iets voor de helft, met dank aan cameraman Maxim  ;). Bij gebrek aan supersnelle connectie laat je die best rustig "stotterend" binnenkomen en speel je hem daarna vloeiend af.

Peter: let eens op de afwisselingen tussen zon en schaduw - redelijk goed hé ?

http://www.clipshack.com/Clip.aspx?key=6A1395C1C8935A43

Big

• 4Bikers Member
    • MTB-Freak.be
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2009 - 00:23 »
Vandaag de tt van Opoeteren gereden met de bulletcam.
Filmpje staat op mijn website:

http://www.mtb-freak.be

Alleen nog eens goed programma vinden voor filmpjes te bewerken. Movie maker crasht telkens
toertochten, foto's, ...
http://www.mtb-freak.be

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2010 - 09:10 »
laatst eens mijn camerake meegepakt, een dingetje ooit eens op iBood gekocht voor 50eur, heb er ook al een andere vakantie mee gefilmt

http://www.youtube.com/watch?v=D-FB43Q9tOY

vind het wel leuk zo de TT's filmen maar in de hand is maar niets

Lucky, wa gebruikt den Ivan tegenwoordig ?

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #15 Gepost op: 23 november 2010 - 09:30 »
Lucky, wa gebruikt den Ivan tegenwoordig ?

Ivan gebruikt de V.I.O. POV.1.5 M

http://www.point2leuven.be/vio.html

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 23 november 2010 - 10:39 »
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 23 november 2010 - 11:14 »

720×480 opname resolutie / 30 frames per seconde, das wa laag tegenwoordig

ik dacht dat ik HD zou vinden in het gamma

Die ContourHD1080 lijkt me een goei ding, vooral ook inzetbaar op niet alleen MTB ;-)
nadeel: geen standaard AA of AAA batterijen ...

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #18 Gepost op: 23 november 2010 - 11:18 »
Die ContourHD1080 lijkt me een goei ding, vooral ook inzetbaar op niet alleen MTB ;-)
nadeel: geen standaard AA of AAA batterijen ...

Doe heeft inderdaad héél goeie beelden weer. Ook de GOPro is een aanrader.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 23 november 2010 - 12:46 »

720×480 opname resolutie / 30 frames per seconde, das wa laag tegenwoordig

ik dacht dat ik HD zou vinden in het gamma

Dat is er ook, leverbaar eind december - voor onder de kerstboom  ;): http://www.vio-pov.com/products-all/pov-hd.html