Auteur Topic: Paalkamperen  (gelezen 6587 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Paalkamperen
« Gepost op: 9 april 2009 - 16:05 »
Citaat van: http://users.telenet.be/trekkings/index.htm

Paalkamperen Vlaanderen

Haast onopgemerkt keurde de Vlaamse regering in dec 08 eindelijk het ontwerp over paalkamperen goed.  Jaren moeilijk debat gingen er aan vooraf waarbij belanghebbende bij uitstek - Vlaamse Grote Routepaden - de grote afwezige was.  Paalkamperen is er gekomen dankzij SP.A volksvertegenwoordiger Ludo Sannen.  Het wordt dus mogelijk om tot 48 uren wettelijk te bivakkeren op voorziene plaatsen (max 3 tentjes).  Afwachten nu waar de eerste paalkampeerplek van Vlaanderen zal zijn.  Nationaal Park Hoge Kempen? Kempenbroek?

In Nederland is dit al langer een feit.  Dan denk ik spontaan aan de legale "wildcampeerplaats" op de Alphentocht.
Nu nog afwachten op de locaties in BelgiŽ.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:Paalkamperen
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2009 - 16:41 »
Locaties: klikken op het kaartje.  (voorlopig?) enkel Nederland.

Het zijn er verdorie veel meer dan ik dacht.  Tijdens een rustige periode eens de GPS-coördinaten op kaart uitzetten en zien wat de mogelijkheden zijn voor een trektocht met de rugzak.

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2009 - 08:01 »
Nice.
Ik durf heel af en toe al eens te wildkamperen in de Ardennen.
Maar ik ben me er eerlijk gezegd niet van bewust welke miserie ge u daarmee op de nek kunt halen.
Hiermee haalt ge die onzekerheid alvast weg en moet ge allen nog maar wakker liggen van de snuffelende everzwijnen en ander "wild".  :p

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2009 - 21:09 »
Ondanks de goedkeuring van de wet op paalkamperen blijft het alsnog wachten op de eerste plek in Vlaanderen.

:(

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2009 - 21:24 »
Hier toch wel een beetje bij aansluitend, staat een artikel in het tijdschrift van de vakantiefietser / de wereldfietser (editie juli/augustus/september 2009) over wildkamperen.

Voor het 10-pagina's tellend artikel lees je best zelf het tijdschrift.  Maar er staat heel wat nuttige info in.  Ook een interessante opsomming van de landen/gebieden in Europa waar je wel of niet mag wildkamperen.  Opmerkelijk is dat het op de meeste plaatsen bij wet nog mag (en in het andere geval nog gedoogd wordt).

Specifiek voor BelgiŽ hangt de toestemming voor wildkamperen af van de plaatselijke verordeningen.

lowie

• Lowie MariŽn
  • 4Bikers Member
    • www.mtb-wezel.be
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2009 - 16:28 »
Ik heb dat artikel niet gelezen maar HIER vind je ook betrouwbare  info over wildkamperen in het algemeen en in Europa (op de site van Debbie Sanders, iemand die heel actief is op het hiking.be-forum)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:Internetkamperen
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2009 - 16:26 »
Nu Paalkamperen in BelgiŽ precies een dode letter blijft, kan onderstaand alternatief een leuke variant zijn.

INTERNETKAMPEREN
Gebaseerd op het succes van couchsurfing is er nu Freagle, uitwisseling van gratis tentovernachting voor outdoor- en trekkingliefhebbers. Hoe werkt het? Je biedt gratis kampeerplek in je tuin en toegang tot water aan bij Freagle en je kan dan zelf gebruik maken van identieke gastvrijheid wereldwijd, na webcontact. Het project is nog in een opstartfase.
Site Freagle.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2010 - 12:39 »
Aha, zopas is de eerste gratis locatie in BelgiŽ geopend nabij Arendonk.

Meer info @ http://www.natuurenbos.be/paalkamperen

In de buurt van deze locatie passeert de SGR Kempen, en de Nederlandse LAW 11 Grenslandpad en Streekpad 5 Brabants Vennenpad.
Het is "vlakbij" thuis; deze winter dus eens uittesten tijdens een voet- of MTBtrekking  :p.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2011 - 22:16 »
Aha, zopas is de eerste gratis locatie in BelgiŽ geopend nabij Arendonk.

Meer info @ http://www.natuurenbos.be/paalkamperen

In de buurt van deze locatie passeert de SGR Kempen, en de Nederlandse LAW 11 Grenslandpad en Streekpad 5 Brabants Vennenpad.
Het is "vlakbij" thuis; deze winter dus eens uittesten tijdens een voet- of MTBtrekking  :p.

Volgens de geruchten in de wandelgangen is een 2e plaats nabij het Gentse is "in de maak"  :045:.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
Re: Paalkamperen
« Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2016 - 07:54 »
Efkes oprakelen.

Ondertussen zijn er heel wat vrije "bivak" plaatsen bijgekomen. Enkele hebben al bezoek gekregen van vandalen (zoals maldegem-Kleit) , maar zijn al terug in orde. Kleine tip voor wie in Kleit eens komt bivakken , neem zeker een tent want je wordt opgegeten (of toch bijna) door de muggen en dazen. ;)

http://www.bivakzone.be/

Vanaf mijn knie beter is ga ik eens gaan overnachten op de Koppenberg en later die van Viroinval.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
Re: Paalkamperen
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2017 - 08:18 »
Update !!

De vrije bivak te Ronse , die op een prachtige locatie lag, is gesloten . Dit na steeds terugkerende problemen met jongeren die de bivak vandaliseren en een hoop afval achterlieten.

Jammer. het was daar rustig slapen.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.