Auteur Topic: 8/05/2009 nachtrit Behême  (gelezen 4026 keer)

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
8/05/2009 nachtrit Behême
« Gepost op: 5 mei 2009 - 09:34 »
Bijna nergens iets van terug te vinden , maar dit past perfect in een weekendje biken  :p .

Een flyerke zat in Vaux-Sur-Sûre  achter de ruitenwisser en dan uiteindelijk nog dit www.ardennes-info.be/agenda/view/1169.nl.html gevonden .

Starten tussen 19.30u-21.30 voor 20 of 30km nightriden  :cool: .

Mijne partner in crime zijn lampkes zijn ook al aan't opladen  :011:

En dit ligt mooi op de weg naar dit paradijs

« Laatst bewerkt op: 5 mei 2009 - 09:40 door Supernaut »
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Berre

• 4Bikers Member
Re:8/05/2009 nachtrit Behême
« Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2009 - 09:40 »
Ik kan de weg naar het paradijs niet vinden  :)

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2009 - 09:44 »
Ik kan de weg naar het paradijs niet vinden  :)

Ik was wat te traag .........zoals gewoonlijk  :oops:
Maat 't is in orde  ;)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2009 - 18:00 »
Mijne partner in crime zijn lampkes zijn ook al aan't opladen  :011:

En dit ligt mooi op de weg naar dit paradijs

Er wordt verondersteld dat ik in gang schiet.

Ik ben bezig met uitstippelen voor zaterdag.  Als ik de langste singletrack van België kan combineren met de mooiste singletrack van Luxemburg, belooft dat een redelijk mooi toggie te worden.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2009 - 20:59 »
Het is dus een mooi en schitterend weekend geweest .

Op vrijdagnamiddag pik ik mijne compagnon/gids op en vertrekken voor de nachtrit in het boerengat Behême .
Aangekomen lijken we daar wel 2 echte vreemdelingen . Enkel de lokale bikers en wandelaars weten blijkbaar af van deze nocturne .
Hoe kunnen dan 2 vlamingen hier verzeild geraken ... :007:

Inschrijven dus aan 3.5€ , bevoorrading en achteraf een kom verse soep of een pistoleke inbegrepen .
Douches nergens te bespeuren , maar wie rijdt er hier ze'n eigen nu in't zweet ...... wij dus .
Ondanks dat de klok al 21u gepasseerd is , is de hemel nog open . We besluiten om toch maar te vertrekken , wandelaars starten rechts , bikers links . Mooi afgescheiden van elkaar . In het eerste deel is er weinig licht nodig . Ook al omdat er  meer in de velden gebiked wordt . Halfweg , na de ravito die meer dan voldoende voorzien is , duiken we het donkere bos in om pas 15km later weer tevoorschijn te komen .
Nooit halsbrekend maar geweldig tof . Een klim of een afdaling in't donker is toch nog iets anders .
Een perfect opgebouwde rit   :045: .

Licht in't zweet aangekomen staan we daar dan . Genen douche , geen slaapplaats ....en 't is koud brrr  :002: .
Maar als de nood het hoogst is ... We spreken de lokale boeredochter aan en dan komt het in orde . We mogen van hare pa ons tentje opslaan in zijnen hof achter't huis . Gastvrijheid noemen ze dat zeker . Aja , hij laat de deur open en't licht branden voort geval we een wc nodig hebben .

We kunnen niet anders dan na ons kommetje ajuinsoep .. :010: de feestkas nog wat te sponseren .
Het verschil tussen een witte limonade en spa bruis kenden ze al lang niet meer , den Orval ,Blanchkes en Rulles des te meer .
Iets na middernacht besluiten we toch maar om het feestgedruis te laten voor wat het is , want het zal vroeg ochtend  zijn .

6.30u loopt de wekker af .
Vochtige tent , klamme slaapzak , ontbijt in open lucht , miljaar 't is koud .
Gouw een kattewaske en omkleden . We kunnen ons gelukkig opwarmen in den auto op weg naar Martelange .
Deel 2 van onze triptiek .
2 lussen 30 en 50km .
We starten met een asfaltklim  om na 500m over te gaan in een bosweg en er niet meer uit te komen .2u later staan we terug in Martelange  en beginnen we aan deel 2 . Gewoon formidabel .De singletrack rond het Lac de la Haute Sûre , manman ... :003: , daar wordt ge gewoon vrolijk van .
Het heeft bloed zweet en tranen gekost , maar dit waren één van de mooiste zoniet allermooiste 82km en bijna 2000hm die ik ooit al gereden heb .

foto's zeggen niet alles maar toch

http://picasaweb.google.be/luc.supernaut.jennen/Hobscheid2009#

Na dit avontuur trekken we verder richting Hobscheid .
De zweet en ajuingeur wordt stilaan ondraaglijk in de auto en we zijn maar al te blij als we bij aankomst in Hobscheid meteen gebruik mogen maken van de douches . Zouden ze iets gemerkt hebben   :011: ?

deel 3 kunnen we elders wel over lezen .

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2009 - 22:19 »
ge zou voor minder jaloers worden!

zo te lezen een voortreffelijk bikeweekend!

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2009 - 23:33 »
Dit was weer een rit om niet snel te vergeten  ;).

Na de gezamelijke carpoolrit komen Supernaut en ik aan in Behême, een klein gehucht temidden van het Fôret d'Anlier.  Nota bene met 25.000 ha het grootste woud van België.  Ondanks deze rit op geen enkele kalender staat (gelukkig zijn er nog de flyers op locale TT's in de buurt zoals Vaux-sur-Sûre en Marbehan) staan er toch wat auto's geparkeerd.  We hebben echter geluk en droppen de wagen vlakbij de start.

Inschrijven doen we in een gebouw dat een kruising is tussen een volkscafé en een klein zaaltje.  Achter de tafels waar we ons ingevuld papierke valideren zit een niet-onaardige meid van een jaar of 20.  Al grappend proberen we indruk te maken en vragen of we de nacht hier niet ergens kunnen doorbrengen.  Het antwoord is niet negatief.  We zijn benieuwd wat dit na de rit gaan geven
...
Voor de volledigheid krijgen we een bonneke mee voor een sandwich of soep, bekijken we de mooi uitgeprinte parcourskaartkaartjes, monteren we de lampjes nog op de helm en draaien de bikes in gang.

Omdat we nog een stevig fietsweekend in het vooruit zicht hebben (understatement), starten we op tijd.  In het begin is het nog klaar, maar de zon wordt al snel met een schitterend kleurenpallet richting achterkant beboste heuvels verwezen.  Ondanks de avond valt is het aangenaam biken qua temperatuur.  Er is geen modder te bespeuren en de ondergrond is omzeggens prima.

Zoals de parcourskaart al aangaf is de aanvang rustig om starten.  Gezapig gaat het glooiend tussen een combinatie van weilanden en bossen.  In het bos zijn er al enkele leuke stroken te noteren, al genieten we tevens van de prachtige zonsondergang.  Wat verderop staat een klepper op het menu.  Supernaut weet al direct hoe laat het is, want enkele weken voordien reed hij hier nog een GPS-toggie van mij.
Via een beekdoorsteek of smal brugje komt een worteltapijt van jewelste.  En alsof de verschrikking nog niet groot genoeg is, draait het wat verderop haaks links omhoog, knal de beboste bergflank op.  Dit is waanzinnig steil, er zullen er niet veel per fiets dit hebben overwonnen.  De klim blijft lang steil.

Het zweet is me intussen uitgebroken.  Misschien ook wel omdat ik vaststel dat een lampje zijn geest heeft gegeven.  Gelukkig heb ik de nodige alternatieven bij.
In een volgende afdaling gaat het Bastognardegewijs los-door-den-bos en wijzen de toefkes kalk de weg.  Yiehaaa, dat was leuk !!!
Intussen staat een andere witte bol aan de hemel onder gedaante van volle maan.

Na wat tussenstukken komen we aan de bevoorrading.  Die is al van ver zichtbaar omwille van het kampvuur dat er is ontstoken.  Gezelligheid troef; hier komen we niets tekort.  De organisatie heeft niet enkel een nachtrit voor bikers voorzien, maar tevens een wandelnocturne.  Dit gaat hier blijkbaar hand in hand, want hoewel het parcours mekaar soms kruist of gelijk loopt doen er zich geen problemen voor.  Enfin, we hebben ook slechts een paar bikers en een handvol wandelaars gezien ;-).
Achteraf bleek dat er zo'n 100-tal avondzotten waren.  Den organisator vree content.

Het tweede deel zou zich volgens de kaart volledig in het diepe woud afspelen.  En gelijk kregen ze.  Hier is het écht pikkedonker, ongekend in ons Vlaanderen.  Er zitten enkele mooi klimmetjes en afdalingen in.  Geen overdreven gevaarlijke technische stroken of waaghalzerij, maar wel leuke dingen.  Prima dus voor een nachttocht.  En 's nachts tikken de km's altijd wat trager weg, dus het blijft lekker lang duren.
In een afdaling met glibberige diepe geulen slaagt Supernaut erin zijn achterwiel in één van de weinige plassen te soppen.  En wederom een stukske los-door-den-bos was tevens niet te versmaden.
Ook opmerkelijk: de ganse tocht was afgepijld met kalk, dus niet met fluorescerende pijlen.  Dat  bleek toch goed te zijn, want we hebben nergens getwijfeld.  Gelukkig had het niet geregend, want anders had die kalk wel voor problemen gezorgd.

Na 30 km en 436 hm komen we terug aan de start.  Mijn eerste werk wat ik doe is uiteraard terug de kroeg  binnenstappen en op zoek gaan naar de niet-onaardige meid, die ik vind bij haar ouders achter den toog.  Ze is ons niet vergeten, want we mogen inderdaad bij hen slapen.  Terwijl Supernaut zijn wagen prepareert wandel ik met haar naar de woning en toont ze ons de plek waar we ons tentje mogen opslagen.  Ondertussen (het was toch een fiks wandelingske door den donker) praten we over vanalles, behalve over fietsen ;-).

Supernaut en ik verzilveren onze consumptiebon en steunen de organisatie nog door een tijd op de aprés te blijven hangen.  Om de sfeer te beschrijven: we waren de enigsten met een niet-alcoholische drank.  Naast de gewone bieren vloeiden de Orval en Rulles er rijkelijk
...
We stappen even voor middernacht op.  We krijgen nog te horen dat de deur "thuis" open staat; "het toilet is de trap omhoog en de 2e deur rechts", of toch iets van die aard.  Om kwart voor drie worden we even wakker omdat de familie op het erf komt gereden.

Kortom: de nachtrit zelf was prima.  Een goed parcours zonder waaghalzerij, maar wel regelmatig leuke stukjes.  De bevoorrading was voortreffelijk, de inschrijfprijs en aprés zeer democratisch.  Enig minpunt: er waren geen douches aanwezig (maar daar kon desnoods ook nog wel een mouw aan gepast worden, lol).  En last but nog least: de gastvrijheid is daar voor mensenschuwe Vlamingen ongekend  :p.

De dag nadien wachtte ons in Martelange dus een volgend toggie.  Zelf uitgetekend met een combinatie van GR's, plaatselijke wandelingen, locale TT's en de gekende marathons uit de buurt.  Het heeft me wel wat tekenwerk gekost, maar het loonde dus de moeite.
Een eerste zuidelijke lus van 2 uur waar je geen enkel teken van bebouwinging tegenkomt en waar tevens de langste singletrail van België ligt verscholen.  Een met de bike  3 kwartier lang onafgebroken pad, geen enkele andere weg en enkel maar een diep bos, wortels en enkele beekdoorsteekskes.  Neen, dit ga je niet vinden op TT's op marathons; GR AE en GB zijn de kernwoorden die leiden/lijden tot dit paradijs.
En dan een tweede noordelijke lus in Luxemburg, die zo mogelijk nog spectaculairder is.  Technischen bucht, handenvol haarspeltbochten (per afdaling uiteraard, en dat waren er wel wat), rotskes, wortelkes, afgrondjes, trapkes, veel uitzichtpunten en redelijk wat hoogtemeterkes ;-).  En singletracks die blijven duren.  Tour du Lac zijn hier de kernwoorden, maar de site van dit paradijs is inmiddels al uit de ether gehaald.
Enfin, ik vree content dat al het uuurenlang tekenwerk "doenbaar" was met de bike.  En een dikke merci aan Supernaut die proefkonijn wilde spelen ;-).  Mits nog wat locale aanpassingskes scoort dit toggie vree hoog op m'n amusementsschaal.

Deel drie dus de Aischdallbike.  Daar zijn de facts van gekend.
Het was weer een weekendje om in te kaderen ...
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2009 - 23:56 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2009 - 23:38 »
... geen slaapplaats ....en 't is koud brrr  :002: .
Maar als de nood het hoogst is ... We spreken de lokale boeredochter aan en dan komt het in orde

Een beetje meer respect hé Luc  ;).

Citaat van: Luccernaut over zaterdagrit
Het heeft bloed zweet en tranen gekost , maar dit waren één van de mooiste zoniet allermooiste 82km en bijna 2000hm die ik ooit al gereden heb .

Alé vooruit, het is graag gedaan.
En een dikke merci dat je mijn proefkonijn wilde spelen om de rit te testen.