Auteur Topic: Bescherming tegen (vliegende) insecten  (gelezen 7627 keer)

Iegienie

• 4Bikers Member
Bescherming tegen (vliegende) insecten
« Gepost op: 16 juni 2009 - 13:50 »
enkel jammer van die klote-insecten die telkens bbq houden op m'n tere velletje... een 60-tal mugge- & dazebeten geven niet echt een aangenaam gevoel moet ik zeggen... :(

ik heb dat ook op mijn benen (de "niet bedekte delen"). zijn dat niet eerder vlooiebeten ? had dit vorig jaar ook na Jalhay, en da doet zeer...
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2009 - 20:30 door Black Phantom »
Team Green : www.team-green.be

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
Bescherming tegen (vleigende) insecten
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2009 - 14:37 »
enkel jammer van die klote-insecten die telkens bbq houden op m'n tere velletje... een 60-tal mugge- & dazebeten geven niet echt een aangenaam gevoel moet ik zeggen... :(

ik heb dat ook op mijn benen (de "niet bedekte delen"). zijn dat niet eerder vlooiebeten ? had dit vorig jaar ook na Jalhay, en da doet zeer...

Nee, ik denk aan die heel dunne en lastige vliegetjes die maar in de buurt van de Hoge Venen voorkomen. Wij noemen dat bestjes " Mouches de fumée" (Microsania of zoiest) omdat ze ferm door rook aangetroken worden. De meeste beklaagde mensen moeten zijn diegene die onderweg op de hoge plateau hebben moeten stoppen, voor pech, band repareren,  lange adempauze of zoiets... dan is het prijs, krijg je massale rooie prikjes van bijna onzichtbare vliegjes... die plots van nergens komen.

Ik heb zondag (toen ik met Lowie spraak) iemand gezien die serieus gepakt was...op zijn armen en benen...ik had er niet aan gedacht maar mijn vriend Gary die daar was en die van Solwaster is, heeft het dadelijk gezegt : Mouches de fumées...  

Probeer eens in de hoge venen in (warme) zomer te camperen. Ten eerste mag dat niet meer, ten tweede zal je een gezellige nacht doorbrengen, vooral als je eerst in de avond van een lekker barbecue hebt genoten... Een jaar of twintig geleden, zelfs meer, tijdens een raid te voet door de hoge venen, hebben wij van die verschrikkelijke beestjes niet kunnen slapen ( langs de Hill) ... zo erg was het  dan een van mijn maten zijn gezicht volledig ingesmeerd had...met mosterd...en de andere met Akilieïne (voetverzorgingzalf), maar no way die beestjes waren ongenadig... weggaan was de enige oplossing. 
Maar gevaarlijk is het niet... zo ver ik het weet... ;)
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2009 - 14:42 door Berthold »
Allways look on the bright side of life !

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2009 - 14:43 »

Nee, ik denk aan die heel dunne en lastige vliegetjes die maar in de buurt van de Hoge Venen voorkomen. Wij noemen dat bestjes " Mouches de fumée" (Microsania of zoiest) omdat ze ferm door rook aangetroken worden. De meeste beklaagde mensen moeten zijn diegene die onderweg op de hoge plateau hebben moeten stoppen, voor pech, band repareren,  lange adempauze of zoiets... dan is het prijs, krijg je massale rooie prikjes van bijna onzichtbare vliegjes... die plots van nergens komen.
Probeer eens in de hoge venen in (warme) zomer te camperen. Ten eerste mag dat niet meer, ten tweede zal je een gezellige nacht doorbrengen, vooral als je eerst in de avond van een lekker barbecue hebt genoten... Een jaar of twintig geleden, zelfs meer, tijdens een raid te voet door de hoge venen, hebben wij van die verschrikkelijke beestjes niet kunnen slapen ( langs de Hill) ... zo erg was het  dan een van mijn maten zijn gezicht volledig ingesmeerd had...met mosterd...en de andere met Akilieïne (voetverzorgingzalf), maar no way die beestjes waren ongenadig... weggaan was de enige oplossing. 
Maar gevaarlijk is het niet... zo ver ik het weet... ;)

ik ben eigenlijk voor het ogenblik wat informatie aan het verzamelen over een staptocht in Schotland. In de informatie daar spreken ze over "midges", ook een soort heel kleine vliegjes waar je in het donker en in de schermering enorm veel last van kunt hebben. en éénmaal je één beet hebt, dan komen ze "en masse" op je af, blijkbaar. Misschien spreken we wel over een vrij gelijkaardig beestje ?

ik heb tot nu toe nog geen middel gevonden die de jeuk/ontsteking van die hoge venen vlieg echt te kalmeren ? de klassieke muggenmiddeltjes helpen precies niet.

sorry van de offtopic - maar zijn er mensen die ervaring/tips hebben voor de schotse vliegensoort ??? ik ben namelijk nogal een lekker beest, voor mug-alikes.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2009 - 15:11 »
wat zijn de klassieke middelen ? DEET ? MygOff ?
Je hebt ook nog Williams en een nummer, dat product kan je alleen gebruiken als iedereen het van de groep gebruikt omdat de stamnk niet te harden is, doch doeltreffend

Tom

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2009 - 17:01 »
Voorgaande jaren had m'n bikemakker het ook al zitten op de RDHF. Zondag ons voor de raid ingestreken met het 1 of andere antimuggenproduct > achteraf gezien geen slecht gedacht blijkbaar. In ieder geval iets om in de toekomst rekening mee te houden...

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2009 - 20:13 »
ik ben eigenlijk voor het ogenblik wat informatie aan het verzamelen over een staptocht in Schotland. In de informatie daar spreken ze over "midges", ook een soort heel kleine vliegjes waar je in het donker en in de schermering enorm veel last van kunt hebben. en éénmaal je één beet hebt, dan komen ze "en masse" op je af, blijkbaar. Misschien spreken we wel over een vrij gelijkaardig beestje ?

ik heb tot nu toe nog geen middel gevonden die de jeuk/ontsteking van die hoge venen vlieg echt te kalmeren ? de klassieke muggenmiddeltjes helpen precies niet.

sorry van de offtopic - maar zijn er mensen die ervaring/tips hebben voor de schotse vliegensoort ??? ik ben namelijk nogal een lekker beest, voor mug-alikes.

Rechtzetting : ik ben eventjes naar het boekje van "Les amis de la Fagne" gaan kijken en de daders zijn blijkbaar kleine vliegjes van 2 mm lang, Culi genoemde, meer precies "Culicoides impunctatus" direkt afhankelijk aan de veenderijen waar hun volledige ontwikkeling gebeurt.. dat zijn de female die de meest agressieve zijn (gelijk in de andere rassen : human, ...  :() ) en die door de gele kleur sterk aangetroken worden... dus in zomer niet "op zijn Lance" in de Hoge Venen gaan biken. Verder volgens het boek is de beste verdediging...het weglopen... en om te beeindigen met leuke verhalen : biotoop, klimaat, fauna, flora van de hoge Venen heeft vele gelijkenissen met gebieden in de Alpen, Scandinavien en...spijtig voor bepaalde reizigers... Schotland... :$ 
Sorry voor de Off-topic maar het hoort een beetje bij de mystiek van de RDHF en zo weet Pieter beter wat hem verwacht en wie hij zal tegenkomen...
en om af te sluiten, volgens mij, is DEET redelijk efficient tegen veel soorten van die stoute beestjes.

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
Re:Bescherming tegen (vliegende) insecten
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2009 - 20:35 »
Ik heb ook goeie ervaringen met DEET.
Je hebt dat in verschillende concentraties.

Maar opgepast voor plastieken instrumenten (pols-)hartslagmeter, horloge, ...
DEET vreet in!!!
Ooit met DEET spray zo het schem van mijne Sigma hartslagmeter helemaal wazig gespoten  :oops:

Thierry

• 4Bikers Member
Re:Bescherming tegen (vleigende) insecten
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2009 - 23:01 »

Veel whiskey drinken ! Die beesten kunnen er naar 't schijnt ni tegen dat uwen adam naar den alkool ruikt !
En moest het een fabeltje zijn, tja, maakt ni uit : met een goei stuk in uw voeten voelt ge die beestjes toch ni meer bijten  ;)
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2009 - 08:19 »
wtf, dat belooft !

tis nu woensdag en die puisten zitten nog altijd die kriebie kriebielen.

en de gewone "muggenproductjes"  blijken precies niet te werken, dat blijft maar kriebie kriebielen.

en zondag gaan we weer naar malmedy... tdoet nu al zeer.

whiskey ? das ne ne keer een drankske die ik persoonlijk niet echt lust, raar he. en ik zie me daar al samen met mijnen zoon door de schotse venen lopen, ikke ladderzat en hij zich excuserend tov de andere mensen dak hen konstant vraag waar hun fiets is... heb ik deze zondag trouwens ook gedaan, in een zware helling kwam een groep wandelaars ons fluks tegemoet, ikke droogweg : "zeg manne, is da niet lastig zo zonder fiets???".

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2009 - 09:06 »
vrees dat DEET en dergelijke niet werken, ttz die werken wel effe maar gezien je fiets en dus nogal veel wind verwerkt zal het product snel opgedroogd zijn. DEET 40% kan 4uur werken, op een fiets weet ik het niet

Een vitamine B kuur doen van enkele weken zorgt ervoor dat je lichaamsgeur ook begint te veranderen, maar dat heeft bij de vrouwen dan ook weer een verkeerd effect. Als je naar Lapland enzo gaat zijn die dingen efficient

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2009 - 09:15 »
wtf, dat belooft !

Ja en meer zelf.... afhankelijk tot hoe ver je wil gaan, misschien het ultiemste afstootmiddel : een KILT dragen....   :cool:

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2009 - 15:42 »
Ik gebruik RSP:Muscle oil met toevoeging van antibug spray. Werkt goed en stinkt nogal.  :p 
 Na enkele uren ligt da spul nog op de benen hoor,voel je ook bij het douchen.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.