Auteur Topic: 25/09/09 nachtrit Hamoir  (gelezen 2275 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
25/09/09 nachtrit Hamoir
« Gepost op: 20 september 2009 - 21:35 »
Citaat van: otwee
Hamoir 25/09/2009 
Provincie: Luik

Categorie: Night Ride
Afstand: 15-30 km
Hoogmeters+: 645 (30)
Aantal bevooradingen: 1
Aantal deelnemers in 2008: 150
Startuur: 18.00
Plaats: Hall Omnisports d'Hamoir 4180, rue du Moulin
Prijs: 3.5€
Extra: Douches, Bike-Wash, Bewaakte fietsparking
Phone: 0473606231 - 0478561673
E-mail: jctom@skynet.be

Website: www.vtt-hamoir.be

De laatste nachtrit in de Ardennen dateert al van juni, al veel te lang geleden.  Vorig jaar me goed geamuseerd, dus zonder tegenslag normaliter nu ook aanwezig.  Al komt dat mede doordat zaterdag de laatste keer dit jaar een ontmoeting met de Inneren Schweinehund op het Ardennenprogramma staat.

Moet ik aan de start wachten op iemand?
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2009 - 18:26 door Magura »

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
Re:25/09/09 nachtrit Hamoir
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2009 - 11:10 »
startuur 18u en maar 30 kilometer, ik denk niet dat je daar veel lichtjes zult zien  ;)
LED there be light..

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2009 - 16:53 »
startuur 18u en maar 30 kilometer, ik denk niet dat je daar veel lichtjes zult zien  ;)

Nope, startuur VANAF 18h00.  Vorig jaar last-minute naar ginds gebold en daar om 22h00 vertrokken; dan is het wel donker  ;).
« Laatst bewerkt op: 23 september 2009 - 17:01 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2009 - 20:04 »
Bon, net als vorig jaar om 21h50 gestart.  Nog behoorlijk wat volk, de sfeer zat duidelijk snor.

Inschrijven, lamkes aanzetten en vooruit met de geit.  De beginmeters zijn nog gelijk met vorig jaar, maar de rest is bijna volledig anders.  Mooi zo, verandering van spijs doet eten.

En of er lekkers te eten was.

Vertrek langs de Ourthe, een pad dat smaller en smaller werd tot wat men noemt een singletrack.  Na de spoorwegbrug links een (in het donker althans) hoge flank, rechts de rivier.  Niet echt de moment om hier foute inschattingen te maken.

Wat verderop terug een verlichte omgeving, een teken dat we Comblain-Fairon mogen doorkruisen.  Bij het verlaten van het dorp krijgen we een mooie vrij lange singletrack voorgeschoteld.  Dit was een beauty in lampjeslicht.  Verderop wordt het terug een standaard grindweg door den bos.

Vanaf hier tevens het begin van een lange klim.  Van 100 meter naar 260 meter.  Daar krijg het wel warm van.
We rijden nu lange tijd door de bossen.  Heel stillekes en vooral donker.  De wegen zijn breder, maar ’s nachts is het in de Ardeense afdalingen steeds opletten voor erosiegeulen en keien.  Na de splitsing van de grootste afstand herinner ik me nog een pokkesteile helling.  Ondanks de temperatuur daalt is het toch zweten geblazen.

Wat verderop gaat het, ditmaal over veldwegen, even richting Anthisnes.  Nadien een erg glibberige afdaling met zowaar modder.  Wie had dit nu nog verwacht na de droogte.  De helling die volgt herken ik direct.  Dit is de klim die ik in de TBOW catalogeer als de stinkerd van dag 1, vanwege de ondergrond.  Nu er al een 100-tal bikers zijn gepasseerd krijgt m’n achterband niet voldoende grip en moet ik regelmatig van de fiets.

Bovenaan het bois d’Ouffet is de bevoorrading opgesteld.  Hier was alles aanwezig, maar vanwege het late startuur was dit uitgedund tot wat die mannen noemen “enkel het noodzakelijke”: jenever in alle varianten en chocolade.  Aangezien ik nog met de wagen moet rijden beperk ik me tot de pure cacaovariant.  Verdorie, daar gaat m’n dieet.

Na de ravi is het niet overdreven lang meer tot aan de aankomst.  In het donker zie je minder goed waar je rijdt.  Ik herinner me een mix over ’s nachts goed bereidbare wegen door de bossen en tussen de velden.  En vooral de laaaaaange afdaling van 300 meter naar terug 100 meter.

Bij aankomst douche ik me vlug en neem nog een kijkje in de zaal.  Ook na middernacht nog veel volk, en een stevige sfeer (no words needed) ;-).
Aangezien ik nog een weekend voor de boeg heb hou ik het hier kort.

Conclusie: omzeggens volledig nieuw parcours tov vorig jaar.  Voor een nachtrit was dit prima.  Enkele zeer leuke stukken.  Nooit overdreven gevaarlijk, maar in den donker toch behoorlijk spannend.  Enkele langere klimmen, maar globaal gezien alles doenbaar en naar Ardennennormen zeker niet overdreven zwaar (502 hm op 30 km).  Voldoende parkeerplaatsen aanwezig, douches OK, bevoorrading bijna uitgeput.
De ondergrond is wel van de moddergevoelige plakkerige soort.  Nu lagen het er meestal deftig bij, maar blijf er bij slecht weer weg als je modderhater bent.

Randgegevens.