Auteur Topic: SGR Mol om  (gelezen 3338 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
SGR Mol om
« Gepost op: 15 november 2009 - 17:04 »
Op za 14/11/09 stond er niks op de planning.  Dus half de week de MTB-simulator opgestart en met volgende parameters het ding laten schudderen: herfstconditie, link naar buienradar, horoscoop, niet al te moeilijk parcours, BMI, geen modder, de map MTB/GR/To do, maanstand en maximaal aantal gewenste km's.  Na een 5-tal minuten zoemen: PING !  Er wordt een pampier uitgespuwd met SGR Mol om als beste idee, evenals raadgevingen qua fietskeuze, startuur, hoeveelheid gemakpapier en kledij.
Uiteraard volgen we de simulator blindeloos, dus even voor de middag stond ik aan het voor mij dichtste punt: P o s t e l vaartbrug (officiële startplaats is de markt van Mol).

Ondanks het de hele voormiddag druilerig weer was, lijkt de regen stilaan weg te trekken.  Niet slecht, want na enkele verharde km's ligt de eerste onverharde strook over een grindweg er maar spetsend bij.  Op het einde van deze weg ben ik vlakbij P o s t e l.  Helaas zit ik in het begin van de rit, anders had ik zeker een pak lekkere speculaas in de rugzak gestoken.  De strook hierna is geteisterd door bosbouw.  Spijtig, want ik herinner me van de GR 565 nog dat het hier niet slecht is.  Even verderop volgt een lang stuk autovrij asfalt.

Uiteindelijk kom ik aan een handvol grenspalen en rij de volgende km's pal op de grens.  Even wordt daadwerkelijk een mooi lusje in Nederland gereden, om vervolgens weer op een brede zandweg getrouw de landsgrens te volgen.

Tot het definitief terug België ingaat naar de splitsing met de noordelijke variant/afkorting.  Ik besloot eerst de grote hoofdlus te rijden, en als er op het einde van de rit nog tijd over was de varianten te biken.  Zo gezegd, zo gedaan, dus verder naar de "Blauwe Kei".

Tot hiertoe was het qua parcours geen hoogvlieger, maar qua omgeving zeker niet slecht.  Nog geen dorp tegen gekomen en omzeggens constant in bos.  Nu de opklaringen aan de lucht verschenen zag je de ondergrond opdrogen.
Vanaf Rauw verwaterde het parcours met meer bebouwing en meer verharde ondergrond.  In Wezel stuitte ik bij fietsenwinkel LOMA zowaar op Lowie.

Even verderop was ik even in verwarring.  In de buurt waar de zuidelijke variant/afkorting bijkwam bleek de markering op de hoofdlus af van m'n getekende GPS-track.  Je zag dat op de smalle begroeide singletrack de markering was overschilderd.  Even later bleek dat hier een trajectwijziging was.  Spijtig, want dit was nog eens een leuk paadje.
Even verderop aan het kanaal nabij Gompel weer een trajectwijziging (?).

Eens het gesticht gepasseerd, was het niet ver meer tot Mol city waar de SGR officiëel vertrekt.  Hierna volgde nog 1 kort stukje door bos tussen Heidehuizen en Rosselaar.  Nadien was het vet van de soep en was het ronduit saai over de lange rechte stukken, al dan niet verhard, naar Bel en Hessie.  Pas aan de Europawijk kregen we terug wat mooiere boszichten en offroadwegen te zien.  Niet echt voor lang, want vanaf het centrum voor Kernenergie terug lange saaie stukken.

Terug aan het kanaal aangekomen, aan de achterzijde van het Zilvermeer, was er opnieuw de splitsing met de zuidelijke afkorting.  Ik had nog wat tijd over, dus reed deze op- en af.  Dit was niet echt een hoogvlieger.
Terug op het hoofdtraject beland, stond nu een lang stuk langs de kanaaldijk op het menu.  Windaf deze keer, mocht ook wel ... .

Aan de kruising van de kanalen was m'n volgende halte voorzien.  Aan Sas 5 en de Pannenkoekenboot is immers sinds kort een hoge toren neergeplant.  Uiteraard boven eens een kijkje nemen.  En awel, dat was toch dik de moeite.  Het uitzicht is er prachtig !  Hier zie je hoe bosrijk de omgeving is.  Richting Nederland zie je enkel bossen.  Zuidwaarts kan je in de verte de terrils van Beringen en Zolder zien.  Mooi !
Echter niet al te veel tijd meer om rond te hangen, de zon was immers bezig zich richting achterkant horizon te werken.

Terug op pad dus.  Even ten noorden van de Baileybrug kwam ik terug bij de noordelijke variant.  Nog vlug deze heen- en terugrijden (niks bijzonders).  En tot slot nog de laatste stukken zanderige boswegen afwerken om na exact 100 km terug aan P o s t e l vaartbrug te staan.

CONCLUSIE:

- Eerder een gematigd parcours, rekening houdende met de vele mogelijkheden van de omgeving (cfr. vele TT's hier in de  buurt, maar zeker de ritten met Supernaut en Lowie; dan is dit toch wel een afknapper).
- Bepijling: de hoofdlus is summier bepijld.  GPS-track of topogids meenemen is geen slecht idee.  T.o.v. de Garmin fiets- en wandelkaart zijn er een 4-tal afwijkingen.  De afkortingen/varianten zijn slecht gemarkeerd, enkel met kleine gele streepjes.
- Afstand: hoofdlus 80 km, met de afkortingen kan je zelf je parcours samenstellen per 20 km.
- Het noordelijkste deel vond ik het mooiste en is bosrijk; het zuidelijke deel bevat veel verhard en gaat door meer woongebieden.
- Bagger zal je hier niet vinden.  Bij regenweer zoals zaterdag liggen de grindwegen er vuil bij, maar als het een dagje droog is kan je hier omzeggens volledig proper rijden.

Enkele foto's kan je hier bekijken.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2009 - 21:57 door Magura »

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
Re:SGR Mol om
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2009 - 22:56 »
Ziet er wel leuk uit!
Maar idd veel leuke stroken laten ze blijkbaar links liggen zoals die brug en de singletracks.

Kan je zo een pad eigenlijk volgen aan de gewone rood-wite markeringen?
Of is een GPS of kaart wel noodzakelijk.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2009 - 09:49 »
Ziet er wel leuk uit!
Maar idd veel leuke stroken laten ze blijkbaar links liggen zoals die brug en de singletracks.

Slechts 2 adressen : Lowie et moi , en de kempen hebben voor u geen geheimen meer .
Wij gaan tot op de bodem   ;) .

Citaat

De Mol om is geel/rood gemarkeerd en makkelijk te volgen .
Alhoewel , ik ben er ooit in geslaagd  om in P o s t e l  verkeerde pijlen te beginnen volgen .
Fout , maar aan de andere kant kwam ik zo op de LAW11 - V en de GR 561 terecht .
Schoon alternatief waarvan ik in de toekomst gebruik  zal gaan maken  :023: :010: .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2009 - 12:00 »
Ziet er wel leuk uit!

Slechts 2 adressen : Lowie et moi , en de kempen hebben voor u geen geheimen meer .

Citaat

Alhoewel , ik ben er ooit in geslaagd  om in P o s t e l  verkeerde pijlen te beginnen volgen .
Fout , maar aan de andere kant kwam ik zo op de LAW11 - V en de GR 561 terecht .
Schoon alternatief waarvan ik in de toekomst gebruik  zal gaan maken  :023: :010: .

Yeah I know, jammer genoeg kan k niet komen naar jouw rit omdat k moet werken. Anders was k er zeker bijgeweest.
t zal mss wel nog een andere keer passen.

Vraag het eigenlijk een beetje in het algemeen over GR routes.
Ik weet dat er een loopt van Kemmel tot Wissant. (Begint wel al véél verder dan Kemmel hoor) Maar dat laatste stuk lijkt mij wel leuk om eens te rijden. K vraag mij alleen af of dat te doen is zonder GPS.

Dit is de route GR 128
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2009 - 15:00 »
Ziet er wel leuk uit!

Citaat

Yeah I know, jammer genoeg kan k niet komen naar jouw rit omdat k moet werken. Anders was k er zeker bijgeweest.
t zal mss wel nog een andere keer passen.

Vraag het eigenlijk een beetje in het algemeen over GR routes.
Ik weet dat er een loopt van Kemmel tot Wissant. (Begint wel al véél verder dan Kemmel hoor) Maar dat laatste stuk lijkt mij wel leuk om eens te rijden. K vraag mij alleen af of dat te doen is zonder GPS.

Dit is de route GR 128

In principe zou dat zonder gps moeten kunnen als je de topogids van desbetreffende GR gebruikt. Tot een paar jaar geleden deed iedereen dat nog zonder gps ;-) . De meeste topogidsen bevatten ook de kaartjes van de trajecten en zo kan je bij twijfel snel eens kijken waar je gemist hebt. Op de site van de GR wandelingen staan eventuele updates van de trajecten  die je  voor vertrek best even nakijkt.
Met gps gaat het natuurlijk beter maar dan moet je de track hebben of je kan beginnen tekenen  en daar kruipt best wel tijd in. De tracksks die je op het internet vind zijn ook niet altijd van de beste kwaliteit.
Als ik bv. met Elias een dergelijk traject rij  is het altijd met gps + kaarten  of gps + topogids en is het traject alvast goed bestudeerd op kaart.(understatment hé Elias  ;-) )
Zonder enige backup of voorkennis vertrekken levert wel de mooiste verhalen op loool !

Stef

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: SGR Mol om
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2012 - 21:03 »
Op Trekkings.be staat er sinds vandaag een mooi verslag"je" van deze SGR Mol Om met véél (interessante) achtergrondinfo: click.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
Re: SGR Mol om
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2017 - 13:28 »
Citaat van: Magura
Op za 14/11/09 stond er niks op de planning.

Vandaag stond er voor mij dus ook niets anders op de planning .
Om toch niet alles te  quoten , het is dus nog altijd hetzelfde .
Millegem , Sluis , Witgoor , Postel , daar vind ge de rust .
Alles zuidelijker , afwisseling troef , maar nogal veel de gemakkelijkste oplossing gezocht ( lees nogal saai asfalt ) .
Ook de afpijling is nog steeds aan de povere kant .
Als wandelaar vind ge dat misschien allemaal wel terug , op de fiets is een ander verhaal .

Een leukere manier om deze streek te verkennen , combineer de Landduinenroute in Mol met het Campinapad is Dessel .
In Balen Rosselaar is er een verbinding langs het kanaal naar de Sas4-toren in Witgoor .
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017 - 22:52 door PhrAcE »
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .