Auteur Topic: 10/07/10 MB Race  (gelezen 6464 keer)

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
10/07/10 MB Race
« Gepost op: 5 december 2009 - 11:33 »
Net eens op de site gekeken, er staat voorlopig enkel nog maar een promo filmpje op, maar het ziet er toch veelbelovend uit!
140km - 6000hm rond de Mont Blanc....

Iemand honger?  ;)
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
Re:10/07/10 MB Race
« Reactie #1 Gepost op: 5 december 2009 - 12:55 »

Iemand honger?  ;)

kom juist van tafel, no thanks  :D

als 2-daagse ok, maar niet op 1 dag, da's me net iets te zwaar.

:cool:

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2009 - 16:16 »
Net eens op de site gekeken, er staat voorlopig enkel nog maar een promo filmpje op, maar het ziet er toch veelbelovend uit!

Iemand honger?  ;)

Als gij mij duwt in de bergop... wil ik wel.
The Tiger became a Leopard...

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 6 december 2009 - 18:58 »
Als gij mij duwt in de bergop... wil ik wel.

Ik wil jou wel duwen in de bergop, k zal nog eens denken in welke richting...
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2009 - 17:30 »

Iemand honger?  ;)

Helaas dan geen verlof.

Voor wie goesting heeft: rond de Mont Blanc + Matter(*chocolatter*)horn organiseert Bike Alpin nog een leuk toggie, met als hoogtepunt de legendarische Theodulpass.  3301 m hoog, in de Alpen, met de velo, astemblieft.
Helaas ook dat niet compatibel, wegens dat weekend voor mij een 2e poging van de 24 uren TransAlp (dit jaar werd den boel stilgelegd vanwege zwaar onweer + 30 cm sneeuw op een lange schiebepassage tussen 03:00-04:00 's nachts; wel werd al het inschrijfgeld + verblijfkosten + transferkosten integraal terugbetaald) ...

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2009 - 18:38 »
Helaas dan geen verlof.

Zo goedkoop kom je er niet van af hé Elias!  ;)

T valt bij mij helaas/gelukkig ook niet goed voor mijn verlof.
(Ook omdat het seizoen nu al vrij druk zal zijn. Maar heb dan ook honger hé na 2 jaar rust  :p )

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2009 - 14:58 »

Iemand honger?  ;)

Helaas dan geen verlof.

Voor wie goesting heeft: rond de Mont Blanc + Matter(*chocolatter*)horn organiseert Bike Alpin nog een leuk toggie, met als hoogtepunt de legendarische Theodulpass.  3301 m hoog, in de Alpen, met de velo, astemblieft.
Helaas ook dat niet compatibel, wegens dat weekend voor mij een 2e poging van de 24 uren TransAlp (dit jaar werd den boel stilgelegd vanwege zwaar onweer + 30 cm sneeuw op een lange schiebepassage tussen 03:00-04:00 's nachts; wel werd al het inschrijfgeld + verblijfkosten + transferkosten integraal terugbetaald) ...
1/ b

1. bikealpin is veel asfaltvreten, slechte parcourskeuze
2. astemblieft :Daar zitten toch een paar dingen in die een beetje te zijn : zeker de de col collon en  in minder mate de colle valcournera, te vervangen door fenetre de durand( en af en toe moet je de route per fiets wat omleggen(bvb augstbord) maar het was een hoogtepunt in mijn Europees bikersleven.
Ondertussen nog wat niet Europese hoogste punten toegevoegd en de steilste hellingen en bochten in mijn leven ontdekt.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2009 - 15:02 door Peter »

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2009 - 22:45 »
Ik heb wel interesse.  Ik wacht nog even af maar het lijkt me wel een geweldige omgeving om te fietsen.  Rekening houdend met mijn ervaringen tijdens la traversée de l' Oisans denk ik wel dat het weerom technisch zal zijn, vooral tijdens de afdalingen.
Begin januari gaan de inschrijvingen open, ze werken blijkbaar met een beperkt aantal deelnemers.  Dit lijkt me interessant dat ze er niet onmiddellijk een mega evenement van maken.  't is natuurlijk afwachten wat een "beperkt" aantal inschrijvingen zijn.

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2009 - 08:22 »
ziet er een leuk tochie uit. steile klimmen en nog steilere afdalingen veronderstel ik.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2009 - 09:33 »
Normaal kun je in 140 km geen TMB doen, tenzij misschien als je vanuit Courmayeur de kabellift neemt(en daarvoor is die zijn capaciteit niet genoeg). Sallanches is ook de andere richting uit.
Voor de enduro gok ik op de col du brévent.  De 140km zal wellicht richting noord gaan en daar zijn de bergen minder mooi.

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2009 - 11:32 »
WÀÀàaaat, kabelliftjes ??? :$
D'erbij, als er geen kwartierke wandel/stap/duw-stukken inzit is het geen Alpien Biken tout court.
Zijn er daar geen mooie TMB-staaltjes van te zien op jOUw fotosite ?
« Laatst bewerkt op: 22 december 2009 - 21:09 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2009 - 14:39 »
WÀÀàaaat, kabelliftjes ??? :$ dit is wel nen specialen kabellift hoor
D'erbij, als er geen kwartierke wandel/stap/duw-stukken inzit is het geen Alpien Biken tout court.In dees buurt is er zonder twijfel optimalisatie van het wandelplezier mogelijkZijn er daar geen mooie TMB-staaltjes van te zien op jouw fotosite ?
Ja maar die foto's deel ik normaal niet met onbekenden, al goed dat ge de link niet gepost hebt of der ging direct een slot op.
Als ge echt eens ne  lastigen rit   ééndagrit wil doen, dan kan ik de direct wandelversie van de tmb aanbevelen. Al deze die het in één ruk deden hebben tot nu toe gezeurd door bijna overal waar mogelijk asfalt te nemen. Voor enen als de magura  of  Johanna de waanzinnige valt hier een nieuw record te rapen  : in 24 uur ofroad rond de Mont Blanc. Het is te doen. Maar niet in augustus : veel te veel wandelaars. Misschien iets voor dezen die vinde dat een TB voor watjes is.

stelvio

• Daniel paelman
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2009 - 20:17 »
Ik heb dit jaar eind augustus de tmb gereden, en het viel heel goed mee wat de drukte (wandelaars) betreft.
Maar idd zoals Peter zegt 140 Km is te weinig om de volledige ronde te doen ,wij hadden zo'n kleine 180 km.
Er waren ook vrij veel looppassages, dus wie dit in 24 u kan volbrengen chapeau.
Maar voor de natuurliefhebbers , het is daar wel zeer mooi vertoeven, daarom hebben wij het ook in 5 dagen gedaan om optimaal te kunnen genieten van natuur en bike.
genieten is.........Biken

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2009 - 20:24 »
WÀÀàaaat, kabelliftjes ??? :$ dit is wel nen specialen kabellift hoor
D'erbij, als er geen kwartierke wandel/stap/duw-stukken inzit is het geen Alpien Biken tout court.In dees buurt is er zonder twijfel optimalisatie van het wandelplezier mogelijkZijn er daar geen mooie TMB-staaltjes van te zien op jouw fotosite ?
Ja maar die foto's deel ik normaal niet met onbekenden, al goed dat ge de link niet gepost hebt of der ging direct een slot op.

In verband met diene link : ik denk dat er ene niet goed gekeken heeft (Peter dus) en dat er twee hunne post moeten aanpassen (lees : link verwijderen).
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2009 - 21:11 »
in 24 uur ofroad rond de Mont Blanc. Het is te doen.
we zullen Maurizio Doro es contacteren...
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: 10/07/10 MB Race
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2015 - 22:58 »

OK, wat aan de late kant, maar vorig jaar had ik een chronisch tijdgebrek (fulltime werken + volle bak overuren maken + trouwen + verhuizen + bijna elk weekend van vrijdagavond tot zondagavond weg van huis waardoor in de week alles thuis bijwerken).

Als verjaardagskado'tje voor mijne liefste schat, toch een dagje verlof op't werk kunnen lospeuteren, zodat we op 06/07/14 de Mont-Blanc race hebben gereden (zaterdag heenrijden, zondag de MB-race Ultra, en maandag terug naar huis).

Het leuke aan deze marathon is dat je je inschrijft voor de "Ultra", maar niet vooraf de afstand moet kiezen.  Dit kan 70 km met 3.500 hm zijn, 100 km met 5.000 hm of 140 km met 7.000 hm zijn.
Na 70 km kom je terug bij de start.  Daar kan je stoppen (en word je opgenomen in het klassement van de 70 km), of nog een rondje van 30 km extra doen, na 100 km hetzelfde scenario met een extra lus van 140 km.  De lussen zijn zo dat je niets 2x hetzelfde doet.  Een handige formule, zodat je naargelang je mogelijkheden, goesting en het weer onderweg nog kan kiezen.

Voor mijne schat was de 70 km genoeg.  Ik hield een doorgedreven training van 140 km, maar forceerde me niet met de IB in het vooruitzicht.
Ter info: de hoogtemeters opgegeven door de organisatie zijn optimistisch.  De 70 km telden 3.000 hm vs 3.500, de 140 km slechts een goede 6.000 hm ipv 7.000 hm.  Was te verwachten ... deze hillfactor is ook al stevig genoeg.

Het parcours is aangenaam te noemen.  Omzeggens alle klimmen zijn weliswaar zéér steil, maar fietsbaar voor mij met 22x36 aangeraden (wel redelijk wat gasten te voet omhoog, ook toppers die denken dat ge met een dubbel weg komt daar).  Bergop meestal brede piste.
Bergaf daarentegen héél veel singletrack.  Ook veel wortels en kleine drops.  Technisch, én steil, maar mits de nodige dosis ervaring en techniek ook alles fietsbaar.
Bovenstaande voor zowel de 70, 100 als 140 km (afdalingen op de 140 km wel nog een tikkeltje lastiger, vooral de laatste op de limiet van berijdbaar --> prachtig !).
Mits een goede conditie en techniek (en dus een klein verzetje) slechts 1 stuk portage, max. 15 minuten als je loopt.

Ondergrond is helaas wel wat moddergevoelig.  We hadden de pech dat het de dagen en weken voordien nogal slecht weer was.  Gelukkig de dag zelf prima --> 's ochtends bij het vertrek om 06h00 (dus al voor 05h00 op de fiets op weg naar ginder) niet te koud, overdag niet te warm.  Maar de ondergrond was wel serieus modderig, wat vertaalde in veel slip & slide tijdens de afdalingen.

Enkele foto's van de fotografen en die Gwen heeft genomen, kan je hier[/url] terugvinden.

Het eerste deel veel samen gereden met Italiaans maatje Alessandro Rostagno, en al wat plannen gemaakt voor de week nadien (shit, eerst terug naar België om nog een paar dagen te werken).

Foto van Gwen.  Even verderop in het onderhout het enigste echte stukje portage.

Steevast de Monte Bianco als mooie achtergrond.

Leuke singletracks.

Gwen neemt -volledig terecht- haar tijd om nog een foto te maken.  Hier bovenop de Tête de Torraz.

Dit jaar zijn we terug ingeschreven.
Gwen wil terug genieten (en stiekem ook de 100 km rijden), ik zou normaal gezien revanche hebben genomen ... maar gezien de omstandigheden zal het eerder zien zijn wat het geeft en of ik überhaupt mag fietsen tegen dan ... laat ons hopen van wel.

Voor een (tegenwoordig UCI-)marathon is dit prima --> organisatorisch niks op aan te merken.  Ook de uitzichten onderweg zijn prachtig.  Parcours voor zo'n evenement ook OK ... maar eens je verslaafd bent aan het échte hooggebergte blijf je hier wel wat op je honger wachten (te weinig portage, klimmen en (vooral  ;)) de afdalingen te kort, niet de kick van in het pure niemandsland van hooggebergte te fietsen).
Je weet ook op voorhand dat je niet "rond" de Mont Blanc rijd ... daarom toch eens stilletjes de plannen voor een TMB nonstop concretiseren ... .
« Laatst bewerkt op: 13 april 2015 - 07:50 door Magura »