Auteur Topic: 26/12/09 nachtrit Vaux-sur-Sūre  (gelezen 2936 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
26/12/09 nachtrit Vaux-sur-Sūre
« Gepost op: 24 december 2009 - 14:27 »
Citaat van: otwee
LA NOCTURNE DE NOĖL

Provincie: Luxemburg
Categorie: Toertocht
Afstand: 15-25 km (nightride)
Startuur: 18.30-21.30
Plaats: Terrain de Foot de Bercheux
Prijs: 4 €
Extra: Douches, Bike-Wash

Phone: 0496/25.57.33
E-mail: vttpassion@skynet.be

Meer info in bijlage.

Zelfde organisatie van de Roc d'la Sūre, de kans is dus klein dat het daar gaat tegenvallen ;-).
Aangezien ik de dag nadien toch in dardennen ga biken, doe ik deze rit en maak ik er een weekendje (brrrr: gaat koud zijn in de slaapzak).

Nog gegadigden ?  Startuur maakt voor mij niet uit.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2009 - 16:54 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:26/12/09 nachtrit Vaux-sur-Sūre
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2009 - 21:19 »
Bon, DAT was weer in orde.

Aangezien het vanuit de Noorderkempen een serieus eindje rijden is, had ik overdag ginds nog een ander ritje gepland.  De Sūre van bron tot rondom het stuwmeer en terug.
Terug aangekomen bij de startplaats van deze nachtrit, is het uiteraard nog veel te vroeg.  Ik help die mannen nog een beetje, eet m’n buikje vol en ben vooral geļnteresseerd in vanalles en nog wat, vooral de mogelijkheid betreffende leuke tochtjes gegidst door locals.

Uiteindelijk zet ik even voor het officiėle startuur aan.  Ik ben de allereerste die deze nacht van het parcours mag proeven, maar “aangezien ge al verschillende keren hier hebt komen biken moet dat wel lukken”, dixit A.L. van VTT Passion.  Overmoed siert een mens …

Hop, dus als eerste die een bandenspoor mag trekken in de maagdelijk witte sneeuw.  Maar hey, die bepijling is dus prima.  De kalkpijlen waren op het sneeuwtapijtje minder geslaagd, maar met de groene bepijling, lint én andere bepijling was verkeerd rijden uitgesloten.

Vanaf de eerste meter gaat het resoluut den bos in.  Hoewel de marathon die ik al vele malen heb gereden uiteraard ook deze omgeving aandoet, herken ik weinig.  Ofwel zijn dat parcoursfreaks, ofwel zijn de mogelijkheden hier onbeperkt, ofwel zat de duisternis er voor iets tussen.

Even verderop bij een bordje “ALLER”  wordt de techniek op de proef gesteld.  Hier herken ik dit stukje van overdag.
De toon is gezet.  Roc d’la Sūre gewijs worden regelmatig vlotbollende paden geschuwd, en wijzen de toefkes kalk en pijlen richting openingen in het struikgewas; iets wat men naar’t schijnt een pad noemt.

DIT is MTB pur-sang.  Heerlijk, teveel hier biken schaadt de hersenpan.  Je krijgt immers goesting hier te komen wonen.
En, alsof er al een ietwat minder plezant stukje zou geweest zijn, komt de volgende leuke sectie.  Het brongebied van de Sūre.  In het voorjaar kan het hier drassig zijn, maar nu was de halfbevroren humus in combinatie met sneeuwresten prima berijdbaar.  Vlonders en brugjes zorgde voor de nachtelijke techniektraining.
Knap wat die mannen uit hun mouw schudden.

Plots doemt in een rookwolk een heldere vuurzee op.  De bevoorrading.  Op dezelfde plaats waar je met de marathon een dubbele stop hebt, het hutteke aan de visvijvers.
Ongezien wat ze daar serveren.  Ik ben al veel gewoon, maar dit was er werkelijk over.  Soep met kaas en croutons, chocomelk, (pure !) chocolade, taart, cake, beuling, witte pens, winegums, en al het hetgeen een rechtstreekse aanslag vormt op uwe cholesterol.

Ik pols bij de koks van dienst over het verdere parcoursverloop.  De foxholes zitten er (gelukkig ?) niet in, maar we zullen nog wel op ander lekkers worden getrakteerd.
Een donkerbruin vermoeden doet me denken aan het stuk naast de spoorweg.  Hoewel, zou dat er niet over zijn?  Ietwat later, jawel hoor.  DE singletrack naast de spoorweg.  Habba habba.

Nadien worden we terug over de gewone bospaden gestuurd.  Tot een lint dwars over de grindweg hangt.  Het wijst richting, typisch Renard-VTT-gewijs, los-door-den-bos.  Overdag al bovengemiddeld plezant, ’s nachts eerder een kwelling vanwege de wortels en bomen die in de weg staan ;-).

Snelheid maken was er dus vanavond niet bij.  Na een kleine 2 uur biken kwam ik na “slechts” 25 km aan.  Als die parcoursbouwers in Vaux-sur-Sūre in 1 ding goed zijn, is het wel in het maken van geschift bosparcours, met weinig hoogtemeters die toch zo zwaar aanvoelen als veel hoogtemeters.

Aangekomen dus.  Snel douchen en inpakken, in het achterhoofd houdende dat ik op zondag nog een ander leuk (nee: heel leuk, enorm leuk) Ardeens toereke ga rijden en zodoende een frisse nacht in de slaapzak tegemoet kom.
Maar ho ho, wacht eens even.
Van die gasten ben je niet zomaar verlost.  Den apres was gewoon een verderzetting van wat het parcours te bieden had: plezier van de bovenste plank.  En verdorie: die tartiflette smaakte goed (nu wel eens beginnen diėten).
Meer van dat, te beginnen met TEN LAATSTE eind april terug naar ginder ;-).
VTT Passion, een clubnaam die ze niet hebben gestolen.

Hier nog enkele prentjes.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2010 - 21:48 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:26/12/10 nachtrit Vaux-sur-Sūre
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2010 - 21:50 »
Flyer 2010 in bijlage, voor wie in nachtelijke duisternis over dezelfde leuke/mooie/technische (maak uw keuze) paadjes als de marathon in april wil rondcrossen.