Auteur Topic: TT-Track reeds op voorhand beschikbaar  (gelezen 6263 keer)

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
TT-Track reeds op voorhand beschikbaar
« Gepost op: 22 februari 2010 - 21:50 »
ik vraag me af of we in de toekomst niet meer en meer de track van een toertocht ter beschikking gaan krijgen nog VOOR hij gereden is ?

Zoiets moet/kan natuurlijk niet maanden op voorhand al zijn, maar een dag of 2 voor de eigenlijke TT ...

Het geeft je alvast een voorsmaakje wat er te wachten staat, ook kan je al weten of er anders gereden word en dus kan het een extra reclame zijn voor de toer

Uiteraard begrijp ik zeer goed dat organisaties zoiets gaan beschouwen als een deuk in het deelnemers aantal, persoonlijk ben ik niet van die mening gedaan.

Omdat een totaal vernieuwd parcours zeer veel werk teweeg brengt hebben we dit jaar geopteerd om de zoenk-tt als een heruitgave van 2009 te doen, met stille trom waren dan ook de parcours reeds beschikbaar op de website en hebben wij het werk aanzienlijk kunnen reduceren. Volgend jaar gaan we echter een nieuwe tocht ineen steken, maar ook dan is de kans groot dat enkele dagen op voorhand de track al ter beschikking gaat zijn.

Geeft dit een grote meerwaarde ? Neen ik denk niet dat die aanzienlijk is, wel weet ik dat het zeer leuk biken is, gisteren in Lot heb ik dat zo mogen ervaren, het is alsof je een co-piloot hebt die je de weg aangeeft (met mijn snelheid is dat echter niet nodig
Ook zeer leuk : foutrijden is eigenlijk niet meer een excuus om laat thuis te komen

Hoe staat een TT-rijder hier tegenover ? Wat vind de GPS biker hier van ? En bovenal zijn er organisaties die ook hun nek durven uitsteken ?
Zijn er mss nog voor- of nadelen ? Zijn er mensen die het werkelijk niet zien zitten dat men dit doet ...

Lieven_VP

• Lieven Van Poeck
  • 4Bikers Member
Re:TT-Track reeds op voorhand beschikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2010 - 04:11 »
Als deelnemer aan een TT kun je weinig bezwaar hebben denk ik als de organisatie een track ter beschikking stelt.
De voordelen heb je zelf opgesomd.
Ik ben echter overtuigd dat een (goed) uitgepijlde rit vlotter rijdt dan een rit op gps.

Of het ter beschikking stellen van een track ook nadelen heeft op het deelnemersaantal? Ik betwijfel het. De aantrekkingskracht om een georganiseerde rit op de dag zelf te rijden zit dikwijls in:
 - bevoorrading
 - douches
 - samen rijden met anderen, de sfeer
 - bekenden terugzien
 - rijden over privé domein
 - ...
Als je de TT nadien wil rijden is een track uiteraard heel nuttig (zelfs noodzakelijk  :cool: ). Zelf heb ik de ZoenK TT ook gedownload omdat ik op die dag moest werken.
Vele TT's worden zowiezo al gedeeld door bikers die de rit gelogd hebben. Vroeger kon je een parcours nog redelijk 'exclusief' houden voor je TT, maar dit is verleden tijd sinds het gebruik van gps op de fiets en de mogelijkheid om kaartsoftware te gebruiken en zo tracks uit te stippelen.

Besluit : Prima idee, ik zou het zelfs aanmoedigen. Wel onder de voorwaarde dat de kwaliteit van de track in orde is.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2010 - 14:23 »
Ik ben voorstander. Ikzelf bekijk graag eens op voorhand waar we naartoe gestuurd worden enzo. Pijltje weg,geen probleem. Maar ik denk ook dat er nog enkele jaren zal moeten uitgepijld worden aangezien niet iedereen een GPS heeft,of er zouden gps sen moeten ter beschikking gesteld worden.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2010 - 16:56 »
Als je zo'n track beschikbaar stelt via de website, voor pakweg 2 euro, krijg je een hoop 'klanten' over de vloer.
Gesteld dat je de tt niet kon rijden de dag van de organisatie, krijg je toch de kans om iets te doen voor de club, en te genieten van hetzelfde parcours.
Prive-stukken, bevoorrading en pechverhelping zal moeilijk zijn, maar daar kies je voor indien je niet de dag van de organisatie kan komen rijden...

'Probleem' is dat er al een heel mooie site bestaat waar tracks worden ge-upload van verreden tochten..Kwestie van afspraken maken zeker ?
LED there be light..

Lieven_VP

• Lieven Van Poeck
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2010 - 19:24 »
De tracks verkopen via je clubsite gaat niet veel geld in het laadje brengen denk ik. Tracks zullen uitgewisseld worden via internet of gewoon wireless zoals een aantal recente toestellen kunnen.
Het idee van een toertocht 'te beschermen' is niet haalbaar. 't Is wat zoals het uitroeien van illegale muziek/film downloads (met dat verschil dat op een track geen copyrights zijn).

De beste verzekering voor een groot deelnemersaantal is de organisatie van een toertocht.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: TT-Track reeds op voorhand beschikbaar
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2012 - 20:14 »
Tegenwoordig zie je toch al een aantal sites waar de organisatoren hun tracks van de toertochten beschikbaar stellen.

Pure GPS-toertochten/chrono's zijn tot op heden echter nog een zeldzaamheid, hoewel ze hier-en-daar toch al opduiken (en daarvoor moet je niet eens zo ver gaan kijken, LOL).
Buitenhuis Classic, is bijvoorbeeld zo'n buitenbeentje, waarbij ze voor het gedeelte waarvoor ze geen toelating krijgen in de (overigens mooie en pittige !) Veluwe dan maar als GPS track ter beschikking stellen:

Nieuw dit jaar is voor fietsen die ook met GPS-apparaat rijden is dat er in de track van de route een extra lus is opgenomen! U kunt daarmee de route uitbreiden tot max. 65 km. Deze extra lus valt buiten de officiële route en wordt geheel op eigen risico gereden!
Wel sluit de extra lus goed aan bij de uitgezette route en kan zowel als uitbreiding op de 30 km als de 50 km worden gereden. De route wordt als mogelijkheid door de organisatie aangeboden en leidt door delen van het bos waar geen tochten georganiseerd mogen worden, maar waar de individuele fietser wel mag fietsen.
Laat u verrassen door de fraaie singletracks die de Veluwe hier biedt!

Don't shoot the messenger ... .

kenny

• Knockaert Kenny
  • 4Bikers Member
    • mijn clubke
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2012 - 22:31 »
Ik ben absoluut tegen. En dit omdat ik als organisator van een tocht weet wat de gevolgen zijn van mensen die de dagen voor of de weken na een tocht door privédomein en/of natuurgebied rijd. Dan ga ik echt niet de kat bij de melk zetten en zelf de gps track van onze tocht vrijgeven.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2012 - 08:49 »
Ik ben absoluut tegen. En dit omdat ik als organisator van een tocht weet wat de gevolgen zijn van mensen die de dagen voor of de weken na een tocht door privédomein en/of natuurgebied rijd. Dan ga ik echt niet de kat bij de melk zetten en zelf de gps track van onze tocht vrijgeven.

Daar heb je een punt Kenny . Altijd idioten die overal hun botten aanvegen.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2012 - 10:55 »

Klopt wel voor een groot deel .
Maar , er zijn ook mtbforums waar elke tt al dan niet op vraag van andere zomaar te grabbel worden gegooid .

Dat is misschien een reden , waarom ik ( en nog andere ) hier dit steeds vermelden .

Citaat van: Supernaut
VERANTWOORDELIJKHEID
De kleine letterkes:
Je bent uiteraard vrij de tocht te loggen op GPS.  Ik vraag echter wel om de track voor eigen gebruik te houden en deze niet verder te verspreiden, waarvoor dank !

Met vriendelijke groeten,

Luc

Ik stel me trouwens de vraag , hoeveel bikers rijden er eigenlijk tracks na ?
't Is niet omdat iemand een gps heeft , die ook daadwerkelijk tracks wil narijden .

Ik heb meer de indruk dat de meeste het gebruiken om wat gegevens te hebben achteraf , en dit eigenlijk in een soort archief laten verdwijnen .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2012 - 11:29 »
aangezien wij ook een toertocht organiseren, lees ik dit topic aandachting.

Ook ik ben tegen het voortijdig uitdelen van de GPS track, net zoals Kenny ook zegt: dit om de privé-domeinen waar we doorrijden niet toegankelijk te maken.

Ik heb wel, na onze tocht, de GPS rit openbaar gemaakt, maar dan zonder de privé-stukken. Lijkt me een mooie oplossing.

En ja, er zijn wel degelijk mensen die toertochten narijden. Ik onder andere. En meestal is het jammer als je dan voor een privé-stuk staat, meestal probeer ik dat ook te respecteren al geef ik toe dat ik wel eens zondig tegen een verbodsbordje  :oops:

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2012 - 11:42 »
Ik ben eigenlijk niet tegen het verspreiden van tracks.... op voorwaarde dat je voor die track alle nodige toestemming hebt.
Veel toertochten krijgen immers speciale toestemming van Bos en Groen, Agentschap voor Natuur en Bos en vooral privé eigenaren op de dag ven het event zelf
Alles wat daar buiten valt is eigenlijk "off limits"... dat zijn de regels van het spel.

Als iemand je rit logt en achteraf opnieuw gaat rijden (en ik ga akkoord met Luc: dat zullen er niet zo veel zijn... de meesten verzamelen ze als sigarenbandjes) dat is dat op eigen risico en verantwoordelijkheid.
Ik denk dat je als organisatie daar ook niet op afgerekend wordt.... of zou mogen worden. Zorg voor een goede relatie met de overheidsdiensten - dat helpt. En die zijn ook echt niet blind en kunnen echt wel het onderscheid maken tussen wat op de dag zelf gebeurt en wat er buiten gebeurt

Hetzelfde geldt voor mensen die de rit vooraf zouden rijden - gesteld dat ze de track hebben. Het is hun verantwoordelijkheid en moeten het dan maar uitvechten met de eventuele verbalisant.

Waarom dan wel de track op voorhand vrijgeven ?
Pijltjes die verdwijnen, moedwillig pijlen omdraaien of verhangen.. we kennen het allemaal... en het maakt het voor de rijders minder leuk én voor de organisatie extra lastig om in te grijpen....
Ik heb het zelf gehad (en maak het nog elk jaar mee als we de rit van Sporta afpijlen): pijlen hangen, laat op zaterdagavond en toch om 6 u op zondagochtend pijlen verdwenen of omgedraaid.
Begin maar !

Knutsel je zelf iets in mekaar, zonder toestemming... en die track raakt verspreid... dan loopt je risico er op aangesproken te worden....
Maar dan nog....uitgestippeld op kaart en op GPS gezet, wil nog niet zeggen dat je 'em gereden hebt.
Betrapt op heterdaad - ja dan wel, maar dat risico accepteer je als je zo'n rit gaat rijden
Om gezever te vermijden...da's de enige reden waarom ik ook vraag om voor onze nachtritten de track voor jezelf te houden

Voor toertochten zie ik geen enkele reden.... als je de track tijdens de week voorafgaand aan de toertocht vrijgeeft (de meeste mensen moeten werken !) gaan er niet veel zijn die de rit vooraf rijden.
Trouwens, mensen komen naar een toertocht voor het parcours, maar zeker ook voor de ambiance, het sociaal contact, de bevoorradingen en....... DEN APRES
dat gaan ze allemaal missen als ze 'em op hun eentje rijden

Maak als organisatie uw sterk punt van de OMKADERING.... en staar je niet zo blind op de "confidentialiteit" van het parcours. Het leeuwendeel van je inkomsten ga je toch halen uit de deelnemers. Het deel dat je verliest aan rijders ervoor en erna, is gewoon verwaarloosbaar

Ik zou als parcoursbouwer vereerd zijn als mijn track een verzamelobject wordt....
"Da is van mij en blijft van mij !" is een houding waar we in Vlaanderen dringend vanaf moeten.... persoonlijke mening
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2012 - 11:46 »
Ik heb wel, na onze tocht, de GPS rit openbaar gemaakt, maar dan zonder de privé-stukken. Lijkt me een mooie oplossing.

Weet je wat: geef de rit vrij op voorhand, maar laat ze er om vragen (mailadres doorgeven) zodat je weet wie em heeft en er op aangesproken kan worden)

Achteraf vrijgeven, waarbij je netjes rond de privestukken gaat is ook een optie... en dat duidelijk vermelden en aanduiden met waypoint (responsabilisering voor de geleverder arbeid)
Enkel de parcoursbouwer weet immers welke stukken privé zijn

Zij die een GPS hebben, kunnen zelf de afweging maken of ze het parcours volgen of op eigen initiatief zondigen

You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

kenny

• Knockaert Kenny
  • 4Bikers Member
    • mijn clubke
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2012 - 21:44 »
Ik zou als parcoursbouwer vereerd zijn als mijn track een verzamelobject wordt....
"Da is van mij en blijft van mij !" is een houding waar we in Vlaanderen dringend vanaf moeten.... persoonlijke mening

Ik raak als parcoursbouwer vooral gefrustreerd als ik weer eens moet aanhoren Dat we een stuk kwijt zijn omdat er bleven passeren weken na de tocht.
Ook al zijn het er maar "een paar". Het komt steeds op het zelfde neer hé, het verhaal van die enkelingen die de naam maken. En trouwens, ik ga ook heel de week werken, maar ik werk wel in ploeg. Dat wil zeggen dat ik in de week regelmatig wel eens tijd heb om een toerke met de fiets te maken. Niet iedereen werkt van 9 tot 5 hé.

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2012 - 20:29 »
da's waar.... maar 't enige dat je kan doen is zorgen voor een goed contact met de beheerders van die stukken
als die beheerders  wat er op de toertocht gebeurt, niet kunnen loskoppelen van wat enkele individuen achteraf doen, dan blijft het een hopeloze zaak.

Ik snap het wel hoor... niemand wordt graag geboycot door de daden van anderen... maar wat doe je er aan.
Als het "weken erna is", dan hebben ze waarschijnlijk de track gelogd... of gekregen van iemand die 'em gelogd heeft.
Dan denk ik dat het safer is als ze zich "kenbaar moeten maken" om de track te downloaden... da's een drempel die ze over moeten

www.fekejo.be