Auteur Topic: 13-14-15/08/11 Project 5  (gelezen 3441 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
13-14-15/08/11 Project 5
« Gepost op: 27 oktober 2010 - 20:46 »
Zoals te lezen staat op solosride.be gaat Project 5 vanaf heden 2-jaarlijks door in augustus, afwisselend met TransBelgië oost-west.

De volgende editie van Project 5 offroad is op 13-14-15/08/2010.

Meer info vind je op onze site of kan je hier vragen.  Hoe het parcours gaat evolueren zal ten gepaste tijden wel duidelijk worden, maar het feit dat het een 3-daagse wordt in plaats van een 2-daagse wil alvast zeggen dat het technisch gehalte (nog) wat wordt opgedreven terwijl er fysiek wat meer ademruimte komt ... .
Hierdoor stellen we wel als voorwaarde dat je reeds één of meerdere van onze ritten, of gelijkaardige door ervaring, tot een goed einde hebt gebracht.

Stef en Elias
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2010 - 21:14 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:13-14-15/08/11 Project 5
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2011 - 20:21 »
De verkenningen lopen gesmeerd.

Veel singletrack:

Niet elke kam dient om uw haar goed te leggen:

't Is niet enkel bosgrond en rots dat we onder de wielen geschoven krijgen.

Gringsley:

Vele uitzichtpunten (neen, ik kan nog steeds niet vliegen, lol, maar soms zijn de uitzichtpunten hoog boven de vallei):

Voor de anciens: er zitten veel nieuwe stukken in (slechts 1 foto hierboven is op het parcours van vorig jaar).

Aan de slaapplaats van de eerste dag heb ik nog 2 optielussen voorzien (45 km, > 1600 hm, mijn gemiddelde 9.6 km/h).
Afhankelijk van je goesting en beschikbare tijd, kunnen we die niet doen, of 's avonds na de eerste dag, of 's morgens voor de tweede dag als bonus.
Bonus, want het singletrackpercentage is naar schatting 85%.
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2011 - 20:41 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2011 - 19:00 »
De verkenningen lopen nog steeds gesmeerd.

Voorbeeldje van afgelopen weekend, ofte kort wat bewegende beelden.

Dag 1 staat intussen volledig op punt, en klokt af op ca 122 km en 3.000 hm.
Niet zozeer de afstand en/of de hoogtemeters maken het lastig, wel het parcours.  Ik verwacht een gemiddelde dat niet veel boven de 12 km/h gaat liggen.

Dag 2 ook reeds volledig verkend, maar ik moet uit het overaanbod van gereden prachtige singletracks nog een hartverscheurende keuze maken welke we effectief in 2011 gaan doen, en welke een jaartje moeten wachten.
Afstand en hm's volgen dus nog, maar het zal in gelijkaardige lijn liggen dan dag 1 (dezelfde opmerking: technisch en traag ipv veel en snel).
Al wel meegeven dat, net als dag 1, het parcours grondig is veranderd.  Zo heb ik onderandere de Ourvallei in het traject opgenomen.

Onderweg voorzie ik -vrijblijvend en voor de liefhebbers- hier en daar nog wat technische optielussen.

Aan dag 3 wordt nog gewerkt.  Allicht ook een 120 km, maar wel makkelijker parcours en hoofdzakelijk in dalende lijn.

Vorige editie was een beetje "teveel van het goede" ... alle dagen van 's morgens voor zonsopgang tot 's avonds in den donker op de fiets.
Door nu een dag extra toe te voegen, en het parcours grondig te herbekijken tot een 120 km's per dag (naar schatting 10 uur/dag), denk ik dat dit een beter compromis is.  Enfin, het is altijd afwachten tot het weekend zelf :-).

De tientallen uren stafkaarten uitpluizen én de vele verkenningen (in totaal rij je toch al vlug het driedubbele van wat de uiteindelijke afstand gaat worden) zijn alvast veelbelovend  :p.

Wie zorgt voor de mascotte én het kamplied ?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #3 Gepost op: 6 juli 2011 - 21:56 »
Nog een dikke maand en de meest technische rit van ons landje en verre omstreken (dat zijn althans de woorden van de deelnemers van vorige editie) komt eraan.

Het parcours staat omzeggens volledig op punt.
Zoals al eerder geschreven, wordt het een 3-daagse ipv een 2-daagse zoals vorig jaar.  Dit geeft ons meer tijdsruimte om alles op aangenaam (en indien gewenst eigen) tempo te rijden.
Voor de recidivisten heb ik natuurlijk gezorgd dat het grootste gedeelte volledig NIEUW is; lees: nog meer singletrack.

Hierbij wordt nogmaals benadrukt dat, in tegenstelling tot solosride of Elias' Ride, NIET het aantal km's/hoogtemeters een doorslaggevende rol spelen, WEL het technisch gehalte.

Dag 1: ca 120 km en 3.000 hm.
Mooi begin in de Lorraine en over de Gaumse cuesta's, dan een rustige aanloop over de langste singletrack van België doorheen het grootste woud van België om halfweg de dag in Luxemburg te belanden.  Daar de leukste en vooral technische paadjes van oa het stuwmeer van de Sûre.  Natuurlijk véél nieuwe paden tov de vorige editie.

Er zijn 4 alternatieven, 3 shortcuts en 5 extra technische optielussen mogelijk.

We slapen op een camping.
Daar zijn, vrijblijvend 's avonds van dag 1 of 's morgens van dag 2, nog 2 extra technische optielussen mogelijk.  Naar mijn mening vormen die 2 lussen het strafste wat Luxemburg te bieden heeft - een absolute aanrader dus voor wie goesting heeft.

Dag 2: ca 100 km en 2.800 hm.
Een verderzetting van de leuke paden in het Woltztal, grotendeels nieuw tov vorige editie omdat het nu naar het onderandere Luxemburgse Ourtal gaat.  Lees: wederom zéér technisch.  Het laatste deel is wat gemakkelijker met regelmatig wat duotracks en zelfs een grindweg.

Er zijn 2 shortcuts en 7 extra technische optielussen mogelijk.

Opnieuw slapen op een camping.
(warme slaapzak aangeraden, 't is daar 550 m hoog)

Dag 3: ca 115 km en ? hm (steeds slecht weer gehad waardoor hoogtemeter niet betrouwbaar; maar 't is véél meer bergaf dan bergop).
Als opwarming klimmen naar een kleine 700 m in Duitsland, vervolgens leuke paden nabij Monschau om lang af te dalen op de singletracks langs de oevers van de Helle.  Na een recuperatiestrookje de schitterende "finale" op de machtige paden van het grenspaalrijke Preusswald, inclusief uiteraard de downhillparcours die daar aanwezig zijn (chickenways aanwezig).
Grotendeels hetzelfde als de uitgeregende vorige editie (hopelijk is het nu wel droog daar), hoewel er regelmatig nieuwe paaseieren inzitten.

Uiteraard zorgen we voor dagelijks een 3 à 4-tal bevoorrading met eten en drinken wat jullie wensen; those who know, know.
Bagagetransport is natuurlijk ook voorzien.  Campings zijn reeds gereserveerd.
Voor 50 eurokes zijdt ge d'rbij en kunt ge zelf ervaren hoe hoog het singletrackpercentage annex technisch gehalte is  :cool:.
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2011 - 22:03 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2011 - 20:39 »
De inschrijvingen worden woensdagavond 03/08/11 om 23:59 afgesloten, zodat we nog de nodige tijd hebben om het logistieke plaatje rond te krijgen ... .

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2011 - 21:17 »
ZIJN  WE  ER  KLAAR  VOOR ?

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2011 - 00:01 »
slijklappen? check
regenvestje? check
goesting? check

We zijn klaar!

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2011 - 21:10 »
OK.  "The Lowland's hardest mountainbike raid" is weer achter de rug  ;).

Het was weer een mooie editie, ondanks het mindere weer.
Geen zonovergoten beelden en stoffige paden zoals tijdens alle verkenningen hierboven, maar uiteindelijk viel het allemaal goed mee.  Slechts 5 minuten een regenjasje aangedaan, en voor de rest nooit echt nat geworden.

Zoals ik al aangegeven had, waren het technisch gehalte en het zéér hoge singletrackgehalte dé bepalende factor.
Door de vele verkenningen en de streekkennis ben ik er toch in geslaagd om het parcours grotendeels te vernieuwen tov de vorige editie.
Dat hierdoor de dagelijkse gemiddelde snelheid meestal onder of nauwelijks boven de 10 km/h bleef (neen: we hebben NIET traag gereden), is het bewijs dat je ook bij ons goed kan trainen op een technisch parcours dat velen enkel in het verre buitenland voor mogelijk achtten.

Tot slot enkele foto's @ click (credits to polarbear & cannoncraze).  Die van mij moeten nog komen, deze week amper thuis geweest dankzij de opleidingen op't werk.

Merci aan alle deelnemers.
Jullie commentaren tijdens en na de rit doen de véle verkenningen en de bergen voorbereidend werk hier thuis vergeten.  Thanks !
Mag ik jullie wel vragen om de offroadtrack van P5 NIET verder te verspreiden of op internet te zetten (Garmin connect, Endomo of andere GPS-gerelateerde sites), waarvoor dank.

De volgende editie is, wegens wat problemen en een tegenvallend deelnemersaantal vorig jaar op de TBOW, gepland in 2013 (de verkenningen annex IB-trainingen gaan uiteraard onverminderd door).  Hopelijk dan wél het zonnetje van de partij.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2011 - 21:45 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2011 - 22:02 »
Nog een leuk filmke van pqe, enjoy !

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2011 - 08:45 »
volgende editie moet ik toch eens proberen mee te gaan.