Net terug van de saar-hunsrucksteig.
Tov de vorige keer zijn er nog flink wat singletracks bijgekomen. Ik hebook een paar extra luskes gedaan.
Verhard gedeelte zal hooguit 1% zijn, eerder minder.
Doel is op termijn alle forstrassen te vervangen door nieuw aangelegde singles.
Sommige van die singles zijn grastracks(gelukkig vers gemaaid).
Het is een natte streek maar niet moddergevoelig.
Door de talrijke worteldoolhoven en rotsen wel vaak "rutschig wie schmierseiffe".
Dat betekent brede banden met stevig kakarkas met maximale grip en weinig druk.(van schwalbe bvb de vert star versie).
Iemand die zegt dat hij niet moeten wandelen heeft is nen leugenaar.(technisch, steil, drops, rotsen+worteldoolhoven).
De eerste keer dat ik af en toe graag wat meer veerweg had gehad dan 15cm sinds ik met zo'n fiets rij.
En een in de hoogte verstelbare zadelpen is aangeraden.
Daarna de kans gehad om met nen canyon 650 b delen van het traject in ontwerp idar-koblenz te rijden.
Ik moet zeggen 650b is marketingzever.
Als ge één meerdaagse wilt doen dit jaar doe dan deze : perfecte infrastructuur onderweg(ge blijft wel uit de dorpen, wat ge wilt eten en drinken sleept ge best mee).
Ik denk dat een gemiddelde van 10 voor de meeste stervelingen moeilijk haalbaar is.(zeker als ge op alle torens en trappen naar uitzichtpunten klimt).
Terug via de heenweg zult ge u ook niet vervelen, maar west oost bolt iets vlotter dan oost west.
Anders kunt ge met behulp van de talrijke traumschleifen wandelpaden of combinaties met andere lange afstandwandelpaden gemakkelijk zelf een teruglus maken.
Ik heb de laatste 4 jaar zo goed als niet gereden, dus misschien vertroebelt dat mijn mening maar : "beter heb ik in niet-hooggebergte nog niet tegengekomen".
Nog een opmerking : geen enkele track op internet is 100% correct, volg dus de talrijke bordjes.
Als er eentje ontbreekt kijk pas dan naar uw track.
Enne onderweg hebben ze ipv zitbanken dikwijls ligbanken die verderrijden soms bemoeilijken.