Auteur Topic: Saar-Hunsrücksteig (D)  (gelezen 10573 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Saar-Hunsrücksteig (D)
« Gepost op: 2 mei 2011 - 19:35 »
Vorig weekend fietste ik de Saar-Hunsrücksteig op 2 dagen in 22,5 uur.

Hier gaat zeker een verslagje van komen, want dit was onbeschrijfelijk prachtig !
Het traject gaat voor 70% over natuurpaden en slechts 2% over asfalt.
In afwachting alvast enkele foto's op Picasa.

« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2011 - 21:35 door Magura »

Berre

• 4Bikers Member
Re:Saar-Hunsrücksteig (D)
« Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2011 - 07:46 »
prachtig!

ik zou zo verlof willen pakken om naar ginder te bollen.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re:Saar-Hunsrücksteig (D)
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2011 - 21:49 »
VERLENGING SAAR-HUNSRÜCKSTEIG

Citaat van: Trekkings.be
31 juli 11 - De erg populaire 180 km lange wandelweg door de Duitse Hunsrück wordt verlengd, zowel westelijk (naar Luxemburg) als oostelijk (naar de Rijn). Westelijk wordt de SHS doorgetrokken vanuit Orscholz naar Sierck-les-Bains, Schengen en Perl. Dat betekent meteen ook dat hij internationaal wordt, deze extra 25 km zal immers ook een tipje Frankrijk en Luxemburg meepikken.
Het traject ligt ongeveer vast, hoewel er nog een paar problemen zijn met te veel asfaltstroken. De SHS volgt immers haast maniakaal de principes van een Premiumweg, dwz haast geen verharde wegen. Het bestaande traject van de SHS loopt over amper 2 % asfalt of beton (ter vergelijking: In België lopen lange wandelpaden over 20 à 80 % asfalt of beton). Dat lage percentage verklaart ook voor een deel het succes van de SHS, met tienduizenden wandelaars vorig jaar.
De Hunsrück is immers qua landschap niet meer spectaculair dan de Ardennen en de dorpen langs de SHS hebben minder karakter dan die in Condroz of Ardennen. De verlenging naar Luxemburg wordt op het terrein ten vroegste uitgewerkt in 2012. Op het oostelijk einde van de SHS zal het stadje Idar-Oberstein niet langer het eindpunt zijn, er komt een aanzienlijke verlenging naar de Rijnvallei, maar de trajectkeuze is nog niet bepaald. 

Bron: TrailTalk Trekkings.be

Goed nieuws, want de SHS vormde inderdaad zowat het hoogtepunt van m'n escapades dit jaar.  Ongezien hoe men erin slaagt ver weg van verharding en de bewoonde wereld te blijven, waarbij kost noch moeite werd gespaard om ontelbare nieuwe paadjes te maken.

Deze doe ik zeker nog eens opnieuw ... tegen dan is er misschien ook werk gemaakt van het beloofde verslagje  :oops:.
Intussen probeer ik nog wat andere tochten uit de top-10 van toptrails.de van het lijstje te vinken.
« Laatst bewerkt op: 5 augustus 2011 - 19:23 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: Saar-Hunsrücksteig (D)
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2013 - 19:16 »
Nog wat Trailtalk nieuws vanop Trekkings.be:

Citaat
In de Duitse Hunsrück wordt volop gewerkt aan een 197 km lange verlenging van de Saar-Hunsrück-Steig. Nadat er vorig jaar al 30 km bijkwamen naar Perl (grens Luxemburg) zal de nieuwe verlenging Idar-Oberstein linken met de Rijn te Boppard. Daarmee zal de route 415 km lang zijn. De SHS is kwalitatief de hoogst gekwoteerde langeafstandsroute van Duitsland. Er wordt opnieuw 262.000 € geïnvesteerd. Opening is voorzien in 2014.

Goed nieuws dus !

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2013 - 19:40 »
Dan kan je daar weer een dagtocht rijden  ;)

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2013 - 12:47 »
Einde maart op wiederholung in dagtochten in lusvorm, maar niet alles(stuk LU trier) en vanaf Idar, heb deze winter gezien dat ze aan het werk waren.
Einde mei zou ik hem met rugzak willen doen, maar dan word ik nog trager.
Dees keer wel met echte banden en niet die tubeless ready brol.
Heb jij de gps- track vanaf Idar Oberstein naar koblenz al ergens gezien?
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2013 - 17:17 door Peter »

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2013 - 17:52 »

Einde mei zou ik hem met rugzak willen doen, maar dan word ik nog trager.

Valt ge dan niet om ?  :p
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2013 - 22:48 »
Eind maart steekt de planning al vol met een andere wandelpad per MTB in 5 dagen ...

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2013 - 19:54 »
Welk wandelpad mag dat zijn?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2013 - 22:57 »
Dees keer wel met echte banden en niet die tubeless ready brol.
Heb jij de gps- track vanaf Idar Oberstein naar koblenz al ergens gezien?

Tja, dan mag de techniek nog vooruit gaan ... banden < 700 gram/stuk (26") is tegenwoordig nog steeds om miserie vragen voor écht MTB.
Nieuwe track vanaf Luxemburg staat online op de officiële site (bovenste link eerste post).  Stuk vanaf Idar helaas nog niet gevonden.

Welk wandelpad mag dat zijn?

Samenstelling van HauptWanderWeg (HWW)6 Matthiasweg & aanloop HWW6a Hüttenweg + HWW5 Willibrordusweg & HWW5a Friederich-Wilhelm-Knoppweg + Sentier de la Basse-Sûre (LUX) + Sentier Fred Welter (LUX).
Grofweg dus noord-zuid gericht Aachen - Echternach - Trier met op het laatste nog wat spielerei in la petite Suisse / Müllerthal.
't Weer mag wel eens omslagen ... er zijn stukken bij op 700 m hoogte, daar ligt nu nog sneeuw (lees: bij warmer weer volgende week hopelijk niet al te veel modder).

In mei self-supported de GR14 Parijs - Malmédy met op de heenweg nog-nader-te-verklaren-nonstop-folliekes, 1.700 km MTB met bivakzak & teddybeer aan het stuur geknoopt in max. een week tijd ... zoniet heb ik een probleem qua verlof.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2013 - 23:07 door Magura »

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2013 - 20:00 »
in max. een week tijd ... zoniet heb ik een probleem qua verlof.

Makkie in een week, dat zijn slechts 242km per dag. :007: :007:

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2013 - 23:58 »
Euhm, hoe gaat ge van Malmedy naar huis? ;)
Hoe gaat ge bij zo'n afstand per dag nog tijd vinden voor de logistiek?
Voor iedereen zou ik zeggen mission impossible, maar gij zult dat wel halen.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2013 - 10:47 »
Hoe gaat ge bij zo'n afstand per dag nog tijd vinden voor de logistiek?

Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 1 juli 2013 - 08:04 »
Net terug van de saar-hunsrucksteig.
Tov de vorige keer zijn er nog flink wat singletracks bijgekomen. Ik hebook  een paar extra luskes gedaan.
Verhard gedeelte zal hooguit 1% zijn, eerder minder.
Doel is op termijn alle forstrassen te vervangen door nieuw aangelegde singles.
Sommige van die singles zijn grastracks(gelukkig vers gemaaid).
Het is een natte streek maar niet moddergevoelig.
Door de talrijke worteldoolhoven en rotsen wel vaak "rutschig wie schmierseiffe".
Dat betekent brede banden met stevig kakarkas met maximale grip en weinig druk.(van schwalbe bvb de vert star versie).
Iemand die zegt dat hij niet moeten wandelen heeft is nen leugenaar.(technisch, steil, drops, rotsen+worteldoolhoven).
De eerste keer dat ik af en toe graag wat meer veerweg had gehad dan 15cm sinds ik met zo'n fiets rij.
En een in de  hoogte verstelbare zadelpen is aangeraden.
Daarna de kans gehad om met nen canyon 650 b delen van het traject in ontwerp idar-koblenz te rijden.
Ik moet zeggen 650b is marketingzever.
Als ge één meerdaagse wilt doen dit jaar doe dan deze : perfecte infrastructuur onderweg(ge blijft wel uit de dorpen, wat ge wilt eten en  drinken sleept ge best mee).
Ik denk dat een gemiddelde van 10 voor de meeste stervelingen moeilijk haalbaar is.(zeker als ge op alle torens en trappen naar uitzichtpunten klimt).
Terug via de heenweg zult ge u ook niet vervelen, maar west oost bolt iets vlotter dan oost west.
Anders kunt ge met behulp van de talrijke traumschleifen wandelpaden of combinaties met andere lange afstandwandelpaden gemakkelijk zelf een teruglus maken.
Ik heb de laatste 4 jaar zo goed als niet gereden, dus misschien vertroebelt dat mijn mening maar : "beter heb ik in niet-hooggebergte nog niet tegengekomen".
Nog een opmerking : geen enkele track op internet is 100% correct, volg dus de talrijke bordjes.
Als er eentje ontbreekt kijk pas dan naar uw track.
Enne onderweg hebben ze ipv zitbanken dikwijls ligbanken die verderrijden soms bemoeilijken.
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2013 - 10:19 door Peter »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #14 Gepost op: 1 juli 2013 - 20:37 »
Mooi !  Ik had 2 jaar geleden al de indruk van "dit moet ik nog is opnieuw doen".  Nu na die verlenging zeker ... .
Als je ziet hoe de GR's hier zijn, is het bijna onvoorstelbaar hoe ze ginder zo'n traject kunnen uitzetten.  Het singletrackgehalte, de markering, het onderhoud aan de route, meubilair en bordjes onderweg, ..., alles "klopt" gewoon.

Als je naar nog iets gelijkaardig op zoek bent: Pfälzer Weinsteig.  Technisch gelijkaardig, wel fysiek zwaarder (meer klimmen en geen recuperatiestukken).  Als je de tijd ervoor hebt, kan je die in lusvorm combineren met het Pfälzer Waldpfad (begint waar de Weinsteig eindigd, meer bos maar iets minder technisch [hoewel, da's relatief ...]) en de Pfälzer Höhenweg (nog niet gedaan wegens geen tijd meer).  Reken dan wel op een stevige midweek onderweg.  Minder moddergevoelig dan de Saar-Hunsrück.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 1 juli 2013 - 21:28 »
De verlenging idar Koblenz is under construction(officieel is der nog niks vrijgegeven, er zijn wel al stukken bepeild en aangelegd)
Van de local die bij canyon werkt en het ontwerptraject kent kreeg ik ook de 3 pfalz tips.
Na bekijken van uw foto's en zijn uitleg weet ik wat ik de laatste week van september ga doen.
Mijn eigen 65 k tourken bruchweiler teufelsfels  is ook bijna af(veel single, maar bijna alles is fietsbaar)
Het is inderdaad ongelooflijk wat in DE kan als de overheid een nieuw wandelpad wil aanleggen over privé stukken.
In BE ben je 20 jaar verder voor je kan starten.
En eens aangelegd worden die dingen echt onderhouden en zelfs nog verbeterd. Bewegwijzering is zo goed als feilloos.
Ondertussen de kerels achter de Erbeskopfmarathon ook leren kennen.
Op termijn denk ik aan martelange-kaiserslautern. Het stuk vanaf idar als verbinding is dan zelf te ontwerpen.
Ik denk dat dit dan zowat de langste singletrackroutevan Europa zal zijn. Reken op  minimaal een week.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2013 - 18:09 »
Dit weekend weer stukken gedaan en parcours verteert perfect neerslag. Veel water maar geen modder.
Komt ook omdat er weinig volk passeert.
Pas na dag 2 mijn fiets gekuist en ketting gewisseld. De kg dennennaalden moet je erbij nemen.
Ge moogt wel niet puur op GPS rijden, ook in de traumschleifen waarmee ik telkens lusjes maak weer veel nieuwe single stukken. De tracks door de dennenbossen en hun worteldoolhoven en de boomstamafdalingen vereisen wel deftige banden. De vele bruggetjes en knuppelpaden waar je moet op en afspringen zijn een risico op snakebites, dus druk niet te laag.

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 19 november 2013 - 20:30 »
ik las, " de langste singletrail van Europa"! laat mor komen!
Das nog eens ne naam met faam.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2013 - 21:13 »
ik las, " de langste singletrail van Europa"! laat mor komen!
Das nog eens ne naam met faam.
Tja ik ben niet zo rap en recupereer niet zo vlug als den elias. Zal dus een meerjarenplan worden. :oops:
Ach en dit kan ook alleen in DE : in de winter voorzien ze omleggingen met alternatieve bordjes als het pad te zompig wordt of kapotgereden is door machines. Dat zompig is relatief : bij mij thuis ligt elke boswegel er zo bij in november. Over korte zompige stukken leggen ze altijd brugjes/knuppelpaden.
Enige ambetante is als de planken blijkbaar op waren en ze schellen van nen boomstam leggen. Niet alleen kunnen die omhoog springen, ge geraakt er na hooguit 2 meter ook altijd tussen met je voor- of achterband.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 8 april 2014 - 19:19 »
Voorjaar 2015 is deel II van Idar Oberstein naar Boppard(Koblenz) volledig af, totaallengte wordt dan 410 km.
In de buurt van Idar is hij op zijn mooist.
Wie nog niet genoeg heeft kan terug via "der Moselsteig" 365 km die opengaat op 15 april.(Perl-Koblenz)
http://www.moselsteig.de/der-moselsteig/home-aktuelles/
Moselsteig is minder zwaar en passeert dichter bij de bewoonde wereld.
De stukken die ik ken(Mehring, Bernkastel-Kues enz zijn niet slecht). Veelbelovend dus.
Totaal 775 km. Ik denk niet dat je rondraakt binnen de week. Met de rugzak hmmm.
Afsnijden onderweg is simpel beide lopen enigszins parallel.