Auteur Topic: Saar-Hunsrücksteig (D)  (gelezen 12495 keer)

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
Re: Saar-Hunsrücksteig (D)
« Reactie #20 Gepost op: 8 april 2014 - 19:28 »
Ik denk niet dat je rondraakt binnen de week.

Daagt em nie uit hé :008:

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #21 Gepost op: 8 april 2014 - 19:34 »
Daagt em nie uit hé :008:
Jammer dat de Duitsers stoppen met "Wetten das".

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #22 Gepost op: 8 april 2014 - 19:37 »
 :D

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #23 Gepost op: 9 april 2014 - 22:11 »
Voorjaar 2015 is deel II van Idar Oberstein naar Boppard(Koblenz) volledig af, totaallengte wordt dan 410 km.
In de buurt van Idar is hij op zijn mooist.
Wie nog niet genoeg heeft kan terug via "der Moselsteig" 365 km die opengaat op 15 april.(Perl-Koblenz)
http://www.moselsteig.de/der-moselsteig/home-aktuelles/
Moselsteig is minder zwaar en passeert dichter bij de bewoonde wereld.
De stukken die ik ken(Mehring, Bernkastel-Kues enz zijn niet slecht). Veelbelovend dus.
Totaal 775 km. Ik denk niet dat je rondraakt binnen de week. Met de rugzak hmmm.
Afsnijden onderweg is simpel beide lopen enigszins parallel.

De Moselsteig stond op de planning voor het Paasweekend, maar 't zal uiteindelijk toch nen andere Steig worden die er ook veelbelovend uit ziet en beter in de planning past.
Mijne schat heeft dan ook nog een portie verse singletrack op de agenda gepleurd ... uiteraard morren we dan niet.

Die verlenging van de SHS staat ook nog op het to-do lijstje ... zoals wel meerdere dingen.
Dichtbij huis is de TransCalestienne nog zo ééntje die interessant kan zijn.

Enne, ge moogt van die Allemanen denken wat ge wilt, die kunnen wel schoon dinges in mekaar boksen.
Zonde dat het soms lang duurt voordat ze de nodige toelatingen krijgen (de Ahrsteig is nu al een paar jaar aan het hengelen voor een stuk van een paar km).
Ook zonde dat de TransTeuto nu een duister bestaan heeft.
De combi Pfälzer Weinsteig (150 km ~ > 6.000 hm singletrack (!!, zelf gemeten, qua training goeie hillfactor voor IB)) + Waldpfad + Höhenweg is perfect cominbineerbaar tot 1 grote lus waar ne normale sterveling ook wel een weekje nonstop aan het singletracken is over technisch parcours met lange klimmen/afdalingen tot 4 à 500 hm/stuk.  Meer hoogteverschil per helling kunt ge zo dicht bij huis niet vinden, zeker niet in combinatie met het aangeboden parcours.

Mijn eigen trainingsparcourskes in Luxemburg (250 km Sûrevallei + 250 km Müllerthal + nog wat ander Fels und Schluchtwerk) aan elkaar breien zijn ook goed voor veel speelplezier als ge niet vies zijdt van (weliswaar korte) stukjes bici in spalla.  Geef me nog even tijd en daar is de volledige lus ook letterlijk en figuurlijk "rond".
Wel spijtig dat de meerderheid denkt dat ge die tracks zomaar kunt toveren en vergeet dat ge daar vele winters stafkaarten bestuderen mee bezig zijdt om dat te optimaliseren.

GR AE is wat mij betreft toch nog altijd het summum wat betreft parcours.  Self supported wel redelijk lastig met nen bepakte fiets.  De wandelversie Ninglinspo was die week een makkie in vergelijking met de doortocht van de TransSemoissienne en gans Luxemburg (Sûrevallei, Müllerthal) en grote stukken DE die de GR AE aandoet.
De GR 14 was met z'n 1.800 km self supported in een week met bivakzak aan het stuur geknoopt ook ni slecht, hoewel ik moet toegeven dat sommige stukken in Frankrijk eerder matig waren.  Zoals gesteld: in DE en LUX hakken ze gewoon nieuwe paden als er geen alternatieven zijn voor saaie stukken, in BE en FR staan ze blijkbaar zo ver nog niet.

Verder weg blijft nen offroad IntegrAlpes (Slovenië - Nice, Google does the job) in het achterhoofd spelen, de contacten met de man achter het idee zijn er.
Qua parcours groeit intussen het bestandje tracks en eigen must-to-do's gestaag ... ooit moet het er is van komen.

Tot slot: nen RL op de velo praat makkelijker over zo'n dingen dan hier uwen tijd te verscheten achter een scherm.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2014 - 10:27 door Magura »

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #24 Gepost op: 15 september 2014 - 14:40 »

Zo been there, done that in 4 dagen waarvan 2 dagen met 8 kg rugzak, ipv mij te gaan ergeren en afzien in Bouillon zoals hier voorgesteld.  Er zitten stukken in die je op een 29 zeker met een 70cm stuur niet kunt fietsen. Deze met hun 29'er waren conditioneel veel, veel beter maar toch wandelden ze.
66 cm breed is al kantje boordje. Van de vorige keer wist ik dat den 150 cm velo te veel kracht en concentratie vraagt  voor liften achterwiel. 125 dus als compromis.
Zolang het maar aan mijn tempo is en ik een uur of 8 slaap lukt zoiets dus nog.
Zondag was ik wel niet in staat om weer naar BE te rijden(gevaar op inslapen) en opgestapelde vermoeidheid
terwijl ik door weinig fietsen niet recupereer.
Er zitten veel grastracks en boomwortelpaden met stenen(ook silex) dwars door den bos tussen naaldbomen is en die zijn tricky bij regen. Ook wat afgeweken van parcours over traumschleifen uitgehakt in bos.
Nen maxis achter en nen schwalbe vertstar van 2.35 deden hun werk op de syntace wielen met brede velgen.
Geen wegknikken meer + geen luchtverlies door de brede velgen. 1.8 achter zonder problemen(lukt niet met smalle tubeless velgen)
Ik zat elken dag meer dan 10 uur op de fiets.
Voor het eerst in mijn leven ook met een fatbike gereden(halve dag).  Het gewicht van de wielen daar moet ge bij krinkeldewinkelen en bergop toch aan wennen. Net als de lengte van de wielbasis. Voordeel is wel dat ge makkelijker kunt surplacen om evenwicht te zoeken en voorkant of achterkant te liften. Enne veel  tractie amai, ook als het nat is geen doorslippen van de banden.. Die rock shox bluto werkt toch niet zo goed als andere vorken. Bergaf wel een openbaring. Zelfs de 15cm fiets komt niet in de buurt. De bokkige en stampende achterkant is wel wennen zeker  als de band snel uitveert.  Op het zadel blijven zitten is niet gezond. Nen volledig geveerde fatbike dat zou wel iets zijn voor mij.
Soit volgende keer  ook de weg terug per fiets.
Volgende uitdagingen : Mullertal, dat mmm ding en dat Pfalzer wald. Eerst een weekje bekomen.
Daarna credits verzamelen en dan kunnen we zien.
En dit jaar onderweg weinig Steinpilzen gezien en gegeten.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #25 Gepost op: 17 september 2014 - 19:27 »
 :045:

Ne mens krijgt (nog meer) goesting.
Toch maar beslist om deze volgend jaar terug op de agenda te zetten.
Ik neem aan dat de nieuwe stukken (verlengingen) van hetzelfde niveau zijn dan de "oorspronkelijke" stukken ?

Waar heb je geslapen ?  Bivakzak meegenomen, of ergens onderdak gevonden ?

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #26 Gepost op: 17 september 2014 - 23:18 »
Dag 1 heeft mijn madam mij opgehaald. Dag 2 bij kennis in Idar geslapen waar ze ook mijn rugzak naartoe had gebracht. Ook hier een paar kleine afwijkingen van de route onder zijn leiding.  Dag 3 in een hotel. Dag vier bij vriend in Koblenz onmiddellijk na eten in slaap gevallen. Die vriend heeft parcours laatste twee dagen uitgestippeld met afwijkingen van de route en reed mee vanaf Idar. Dag 3 was het mooist. Dag 4 was voor mij overleven en dus minder genieten. Ben wel niet in Trier gestart. Kwestie van niet te veel hooi op mijn vork te nemen. Ik heb mijn GPS in DE laten liggen.
Volgens mij staan er nog aanpassingen aan  nieuwe parcours gepland. En ook hier onderweg houten ligbanken.
Enne niet vergeten een halve dag inplannen om rond te lopen in oude stad van Koblenz.
Terug met boot en trein is ook een leuk alternatief zeker gecombineerd met bvb wijnfeesten in Bernkastel-Kues.

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #27 Gepost op: 14 september 2015 - 11:19 »
Een update : er komen nog steeds singletracks bij. Meer dan ooit geldt dus volg de bordjes, niet de gps-track.
Nieuwigheid : als er een singletrack komt betekent dat meer techniek, meer hoogtemeters(zeker 100 per lus)en meer afstand; maar de oude track blijft behouden en krijgt gele bordjes.
Handig om te weten als je in tijdnood zou komen of als het zwaar begint te regenen.
Als ik tijd heb post ik deze winter een SHS verder door mij geoptimaliseerde versie : nog meer singletrack.
80km per dag is nog net te doen. (reken op een uur of 10 pauzes in).
De enige merde zijn de wiesentracks (gemaaid(dan probleem met maaisel) en ongemaaid(dan probleem met hoog gras) steil rechtdoor bergop. Die zuigen u compleet leeg.
En monteer echte banden met stevige flanken, anders zult ge zeker als er natte begint te vliegenveel wandelen.
Door de techniciteit zijn de pijnpunten armen, rug en nek. Niet de benen.
Een zaag kan handig zijn.
Onderweg overal appels en steinpilzen. Kurkdroog parcours. Enige probleem na een bui lijkt uw fiets op een hooibaal versierd met dennennaalden.
.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2015 - 11:32 door Peter »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #28 Gepost op: 15 september 2015 - 20:42 »
 :045:.

Staat zeker nog eens op het "terug to-do lijstje".
Eerst de Moselsteig afvinken.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #29 Gepost op: 7 oktober 2015 - 20:49 »
Alvast 100 hm minder op de toegangsweg --> click en click  ;).

Los daarvan, van't weekend nog 2 andere Premium Wanderwegen met de MTB van het lijstje afvinken  :D.