Auteur Topic: How I prepare an Ultra  (gelezen 3606 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
How I prepare an Ultra
« Gepost op: 18 augustus 2011 - 21:18 »
How I prepare an Ultra

Zeer mooie én leerrijke video voor diegenen die al eens wat langere inspanningen doen dan een gewoon marathonneke.

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
Re:How I prepare an Ultra
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2011 - 16:00 »
Die berglopers zijn "nie normaal", het is ook iets waar je van kleinsaf mee moet bezig zijn om aan de top het verschil te maken. Hier wat "uitleg":

http://www.youtube.com/watch?v=vkjQxRXPLr8&feature=related

Toen we nog in de Pyreneeën woonden kende ik genoeg van die mannen, veelal oude herders, die op hun espadrillekes niet te volgen waren op ruw terrein. Eén hilarisch moment was er toen ik aan het rotsklimmen was met een groep jonge mensen van rond de 25 jaar. Er kwam een buur van de dorp langs met zijn kudde schapen en die bleef wat kijken. Er waren twee toprope routes van ongeveer 25 meter, een 3c en een 5a.

Na een tijdje vroeg Antonio (64 jaar jong) of hij misschien ook eens mocht proberen, als dat niet stoorde. Hij had dat namelijk altijd eens willen doen. De groep was natuurlijk akkoord (en iedereen had zitten sukkelen op de moeilijke route, er was nog niemand bovengeraakt).

Toen ik Antonio vroeg welke maat van schoenen hij had om hem een paar klimschoenen te geven zei hij dat hij liever op blote voeten zo'n dingen deed (!?!). Gordel aan, schoenen uit, sokken uit en ik denk dat hij twee minuten later boven stond  :D. Het was een waar plezier hem omhoog te zien klimmen, die "zag" gewoon hoe het moest en deed het poepsimpel lijken.
Oefening van een lang leven schapen en geiten van richels halen waar ze niet meer afdurfden, zei hij ! En dat hij op zo'n momenten altijd zijn schoenen uitdeed, geleerd van zijn vader.

Dan mag je als stadsmens nog 20 jaar naar de klimzaal gaan, klimmen leer je, maar "berggevoel" niet en op moeilijk terrein wandelen die op hun sloffen letterlijk en figuurlijk zo van je weg. Nu interesseert sport beoefenen de meeste bergbewoners maar matig (alle, maar dan ook alle berggidsen die ik kende in de buurt kwamen van steden, de locals hielden de bars en hotels open...).

Maar wat er gebeurt als een bergvolk wél sport in hun cultuur opneemt ? Een paar jaar geleden zijn we gaan biken in de Copper Canyon in Mexico, waar een nogal eigenaardige indianenstam woont.

Lang artikel maar de moeite voor wie zich in extreem lange inspanningen interesseert:

http://www.lehigh.edu/~dmd1/art.html

En een filmpje waarin wetenschappers het waaromp proberen te verklaren.

http://www.youtube.com/watch?v=FnwIKZhrdt4

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2011 - 18:10 »
Koen , ik begrijp en besef volkomen wat je bedoeld met die oude herders .

Maar aan de andere kant . 2 jaar geleden kwamen ik en lowie zo'n herder tegen en hadden we het erover , dat voor die mannen  " tijd " echt geen begrip is of zou zijn .
Geloof het of niet , maar na elkaar zo'n kwartier bekeken te hebben kwam die herder wel in onze richting af om te vragen , en let nu goed op ..............................hoe laat het was ??????????

Of dat dan zo'n straffe mannen zijn ????????, , ja , maar toch ook vanaf toen met een " klein ? " .

Dit heeft dus niets fysiek van doen , maar is puur tijdsgeestgebonden .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2011 - 18:34 »
Toen ik Antonio vroeg welke maat van schoenen hij had om hem een paar klimschoenen te geven zei hij dat hij liever op blote voeten zo'n dingen deed (!?!). Gordel aan, schoenen uit, sokken uit en ik denk dat hij twee minuten later boven stond  :D. Het was een waar plezier hem omhoog te zien klimmen, die "zag" gewoon hoe het moest en deed het poepsimpel lijken.

blote voeten is niks speciaals hoor om te klimmen, ik doe het zelf niet maar heb het al regelmatig gezien. Je hebt er een perfect kontact mee op de rots, en grip à volonté.

Een 3c zal die inderdaad wel in 2minutekes boven geweest zijn, een 5a, dat is mooi.

Nu, je ziet het bij kinderen ook. Je zou denken, die zijn benadeeld met hun lengte, maar blijkbaar is dat niet altijd zo. Kids vanaf een jaar of zes zeven acht, die klimmen dikwijls heel heel vlot, zonder zich ook maar iets aan te trekken van techniek. Als ze niet genoeg wegen is het probleem trouwens meestal om ze terug beneden te krijgen, te veel wrijving op het touw.

Vorig jaar trouwens nog iets raars meegemaakt aan de rotsen van Les Awirs. Ik was met mijn zoon een dikke 4 of kleine 5 (?) aan het klimmen, drie touwlengtes na elkaar. Ik stond boven zoonlief te zekeren, en er kwam daar opeens een local. Die keek wat rond, en klom op zijn gemakske die ganse wand af, op bottinnekes en ongezekerd.
Team Green : www.team-green.be

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2011 - 19:04 »
Kinderen hebben een veel betere kracht/gewichtsratio dan volwassenen, helaas  :cry:

Iegenie: goe herstel gewenst hé, ik heb van 't weekend gehoord dat je nogal onzacht "geland" bent !

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2011 - 19:07 »
Kinderen hebben een veel betere kracht/gewichtsratio dan volwassenen, helaas  :cry:

Iegenie: goe herstel gewenst hé, ik heb van 't weekend gehoord dat je nogal onzacht "geland" bent !

dank je, Koen. Het was idd. een onaangename gebeurtenis. heb altijd beweerd dat mountainbiken gevaarlijker is dan rotsklimmen, en bij deze is dat dus bewezen geweest.
Team Green : www.team-green.be

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2011 - 19:16 »

dank je, Koen. Het was idd. een onaangename gebeurtenis. heb altijd beweerd dat mountainbiken gevaarlijker is dan rotsklimmen, en bij deze is dat dus bewezen geweest.

Idd, op onze mtb reizen hebben we op al die jaren al redelijk wat mensen naar 't ziekenhuis moeten brengen voor wat oplapwerk. Met canyoning/rotsklimmen, speleo, via ferrata... zo goed als nooit, verstuikte enkels daargelaten.
Voordeel bij al die "risicosporten" is dat je als je weet waar je mee bezig bent je véél kan zekeren, beveiligen en je voorzorgen nemen - wat voor idiotieën men ook uithaalt. Bij 't biken kan je dat niet, je kan niemand zijn handje vasthouden :(.

Nu is't ook zo dat de mtb ongevallen bij ons altijd op de "mindere" stukken gebeuren: op asfalt, op een grindweg... zelden op technisch moeilijke stroken. Even concentratie weg en baf...