Auteur Topic: broekzalfkes en zadelpijnen  (gelezen 15200 keer)

Berre

• 4Bikers Member
broekzalfkes en zadelpijnen
« Gepost op: 16 april 2012 - 08:17 »
De laatste maanden doe ik geregeld te lange ritjes (ultramarathonitis). Het is trouwens in heel mijn fietscarriere zo geweest dat ik van ritten langer dan drie uur kleine wondjes tussen mijn ballen en mijn gat creëer. Zo erg zelfs dat ik na een lange rit minstens 2-3 dagen niet kan fietsen.

Het type zadel is niet het probleem. (toch niet de hoofdoorzaak) Ik denk eerder aan een oplossing in de trend van zalf en dergelijke. Verdovende, ontsmettende,...

Wie kan mij iets aanraden?

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
Re: broekzalfkes en zadelpijnen
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2012 - 10:16 »
Als je op die plaats pijn hebt, moet je het volgens mij toch gaan zoeken in de richting van het zadel.  Iets met een grote opening in het midden is misschien wel de oplossing voor jou.

Ondertussen hebben bijna alle merken zo'n modellen.  Ook veel vrouwenmodellen zijn in die vorm net om die plaatsen wat te ontlasten.

Voorbeeld is een Selle Italia Max slr gel flow

Solo

• Stef Reynaerts
  • 4Bikers Member
    • Solo's Ride
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2012 - 11:24 »
 Veel zadels geprobeerd maar de oplossing voor mij was een Assosbroek in combi met Assos zeemvet ( een goed portie aangebracht op de plaats in kwestie en niet de op het zeem zelf) .

Na het douchen  de tere delen wat lucht geven en dan goed (laten  :p) insmeren met dit,
http://www.emporiumonnet.be/beauty_health/johnson/johnson-baby-cream.html

Voor dat ik dit deed kon ik de ochtend na een lange rit alleen maar rechtstaand naar het werk fietsen , nu is dat geen probleem meer.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2012 - 12:57 »
Delicate kwestie .

Bij mij is het zadel van SLR XC - PRO Turnix  tot Ritchey WCS marathon geen probleem
De zeem mag toch wel van enige kwaliteit zijn . Heb eigenlijk goede ervaring met vermarc . Die doet in mijn geval niet onder voor mijn assos .

Een goei broek en dan voorzien van de nodige zalfkes en crèmekes houd bij mij de boel redelijk gaaf .

Dus tijdens het fietsen is dat mitosyl

En bij eventuele roodheid achteraf cetavlex
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2012 - 13:21 »
Het zadel waar ik momenteel het meeste op zit is reeds voorzien van een opening. Nu wel niet zo groot als bovenstaande afbeelding.

Meestal fiets ik met Vermarc. Mijn laatste nieuwe broeken zijn van Moozes. Zouden hun beste zemen zijn.
Assosbroek heb ik geen ervaring mee, maar dat kan ik wel eens proberen in combinatie met die broekzalf van Assos.

Mitosylzalf heb ik ook reeds geprobeerd. Als ik het goed voor heb is dat heel vette zalf. Misschien moet ik een dikkere laag proberen.

@Solo, die Jhonson's baby cream ziet er wel goed uit!  :)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2012 - 21:53 »
Veel is afhankelijk van persoon tot persoon.
Zowel qua broeken en zalfkes, als qua aanzet tot problemen (ikzelf reed meermaals een TBNZ nonstop, 24h TransAlp en andere lange dinges gewoon met 4Bikers broekske zonder zalf).

Wat je ook niet uit het oog mag verliezen:

- Spatbordje vanaf de moment er meer dan pakweg 2 zandkeutels te bespeuren vallen ... OK, 't is geen zicht, maar kontscharen zijn dat ook niet.
- Positie van het zadel: sommigen houden van horizontaal, sommigen (zoals ik) doen het liever met de punt 5° naar beneden.  Uittesten.
- Regelmatig van zithouding wisselen.  Zonder barends heb ik zadelpijn, met barends nooit ... .
- Zitvlees kweken :-).

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2012 - 08:41 »
Merci voor de info. De tips van Magura zijn reeds van toepassing.

Het zal inderdaad veel afhangen van persoon tot persoon en bijvoorbeeld een huidplooi meer of minder. Ik heb gisteren van mijnen apotheek een zelfgemaakte broekzalf gekregen. Volgens hem een gestolen recept van één van de top-wielerploegen. Ik ben benieuwd.

Heinz

• 4Bikers Member
    • http://heinzrigole.fotopic.net/
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2012 - 18:52 »
Merci voor de info. De tips van Magura zijn reeds van toepassing.

Het zal inderdaad veel afhangen van persoon tot persoon en bijvoorbeeld een huidplooi meer of minder. Ik heb gisteren van mijnen apotheek een zelfgemaakte broekzalf gekregen. Volgens hem een gestolen recept van één van de top-wielerploegen. Ik ben benieuwd.

Kan je niet aan dat recept geraken?

Mijn manier om meerdaagsen door te komen:
Assos broekske + assos broekvet.
Na het fietsen onder de douche isobetadine desïnfecterende zeep gebruiken.
Na het douchen insmeren met Fucidine zalf (vrij verkrijgbaar)

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2012 - 10:36 »
Berre, verbeter me indien nodig maar je klaagt precies niet van zadelpijn maar van wondjes die je oploopt door het schuren ?
Ik was een tijdje geleden bij de apotheker voor iets tegen blaren op de voeten (moest met een nieuw paar bergschoenen direct een week de bergen in...) en kocht dit:
http://www.farmaline.be/apotheek/bestellen/compeed-anti-blaren-8-ml-stick/

De apotheker van dienst zei me dat dat tegenwoordig heel erg in trek was bij wielertoeristen die dat op hun poep gebruiken tegen doorschuren. Het legt een gladde film op je huid, zodat die niet kan opwarmen/kapotschuren. Een soort supergladde, niet-zo-vettige vaseline die lang werkzaam blijft. Het is ook klein en licht genoeg om onderweg mee te nemen voor meerdere applicaties, 't is het formaat van een kleine lippenstick.

Op mijn voeten werkt één dosis een hele dag lang perfect, zero blisters. Ik zie geen reden waarom dat voor wekere delen niet zou werken (wel nog niet geprobeerd).

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2012 - 18:49 »
Ik was reeds ook al aan't denken dat de oorzaak meer te vinden is bij het schuren van broek/zadel/huid.
Bedankt voor de tip. Ik ga dit zeker ook uit proberen in de bergen om de voeten blijnvrij te houden.

hakkelinter

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2012 - 16:25 »
Voor lange-afstandritten en meerdaagsen smeer ik er steeds een goeie vlok Neo-Cutigenol op. 
http://publicpharma.be/files/products/Leaflets/Nycomed%20Belgium/NEO-CUTIGENOL%20zalf_nl-BE.pdf
Vrij verkrijgbaar in de apotheek.

Hans