Auteur Topic: Latex binnenbanden in Alpen  (gelezen 4128 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Latex binnenbanden in Alpen
« Gepost op: 17 april 2012 - 21:09 »
Ook eens in deze sectie het licht laten branden, ondanks de racer sinds 2010 tot heden nog maar 2 ritjes achter de rug heeft.

Deze zomer rij ik een wedstrijdje in de Alpen van 14.535 hm naar boven en evenveel hm naar beneden, nonstop in max 32 uur.  Redelijk stevige Italiaanse + Zwitserse cols, met onderandere 2x Stelvio (1000 --> 2750 m), Gavia, 2x skistation Aprica, Mortirolo, Bernina, FluŽlla, Fuorn, Albula, ... .

Qua binnenbanden heb ik me laten wijsmaken dat latex binnenbanden "not done" zijn in de Alpen, omdat ze in de afdalingen zouden "smelten" door de hitte van de remmen.

Klopt dit, en zoja: wat zijn de (lichte) alternatieven ?

Qua buitenbanden: wat zijn de betere lichtgewicht/lekbestendigheid types, eventueel in 25 mm breedte ?
Michelin Pro 3 of 4, Continental 4000 S, ... ?

Iefke

• 4Bikers Member
  • Ivo Janssens
Re: Latex binnenbanden in Alpen
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2012 - 23:28 »

latex banden zijn een goede uitvinding maar dan enkel voor de moutainbike.

kan er best inkomen dat ze smelten bij lange afdalingen met de race fiets. ik heb ze zitten maar als ik zie hoe dun ze worden als je er nog maar 7 bar in blaast. laat staan 9 bar. kan ik mij best inbeelden dat ze bij relatief hoge temperatuur barsten - smelten. een alternatief heb ik nog niet tegen gekomen.

de GP 4000 banden van continental zijn normaal gezien in alle opzichten zeer goede banden.

zelf heb ik voor de moment continental 4 seasons 23mm liggen. maar deze heeft over het heele loopvlak een profiel en is daarom niet echt geschikt om mee te racen. wel zuper grip in alle omstandigheden. ook bij vriesweer, ook kwa lekbestingheid is hij zeer goed. heb er nog maar 1 keer mee lek gereden op 2100km. en kros er regelmatig mee door - over keien en zand. gewicht 230gram 

Ivo

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2012 - 07:21 »
Elias ,

licht gewicht en stevig ...........?

Ik doe al jaren met
michelin Krylion carbon als buitenband +/- 230gr en
michelin Airstop butyl A1 als binnenband +/- 100gr .

Hout vasthouden , maar ik rijd zelden lek .
Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2012 - 09:31 »
zeer tevreden van Continental 4000 S, kan me niet van de indruk ontdoen dat ik met michelin (sorry, weet niet meer welk type, zijn in de vuilbak verdwenen :-)) vaker lek reed
bwah, pijn, wat is da? Da's gewoon fijn met een p hť

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2012 - 12:06 »
Heb nooit lang gereden met latex bandjes, op de mtb.
Ik heb op de koersvlo een swalbe durango plus, weegt veel, bolt niet, zo goed als nooit lek. Is ok voor mij, maar niet wat ons koerskenein vraagt, denk i.
Team Green : www.team-green.be

Profi

• john hinderyckx
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2012 - 20:57 »
zeer tevreden van de conti 4000s in maat 25 , lekrijden herinner ik me niet , rij op 5-6  bar  :p
zie eens op onze gastenkamer www.breadandbutter.be

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2012 - 13:59 »
« Laatst bewerkt op: 20 april 2012 - 14:02 door pqe »