Auteur Topic: GR 57 + Sentier du Nord (Lux)  (gelezen 3683 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
GR 57 + Sentier du Nord (Lux)
« Gepost op: 22 mei 2012 - 20:07 »
Tijdens het Hemelvaartweekend reed ik met de MTB de GR 57 én het volledige Sentier du Nord in Luxemburg van Barchon naar Diekirch, inclusief alle varianten en aanlooprouts die in de topogids staan beschreven.

Het heeft me moed, zweet en bananen gekost, maar wat was dit weer een schitterende meerdaagse, met prachtige panorama's en leuke paden.

Later meer ... eerst het follieke van volgend weekend finaliseren en de GR AE bijwerken  ;).

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: GR 57 + Sentier du Nord (Lux)
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2012 - 17:16 »
Ziezo, een paar foto's met verhaallijntje zijn online @ CLICK.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2012 - 18:53 »
Zaterdag als warming-up voor de BelGaume'Raid nog de laatste stukjes GR57 afgehaspeld.

*) Het oude stuk van Hotton over Beffe naar de kapel van St. Thibaut (Rendeux / La Roche):
- Is NIET meer gemarkeerd, alle tekens zijn verwijderd of overschilderd.
- Loopt wel grotendeels gelijk met de witgele markeringen van de TransFamenne, een lus die tevens staat beschreven in de topogids van de TransArdennaise.
- Qua parcours is het nieuwe stuk, dat ik dus met het Hemelvaartweekend reed (zie hierboven) interessanter.  Meer bos en altijd offroad.  Hier rij je wat meer door op en stukken en zit er af-en-toe, zoals in Beffe, wat asfalt in.
- Letterlijk en figuurlijke hoogtepunt is dan wel weer de kapel van St. Thibaut.  Mooi uitzicht over de Ourthevallei.  En een paradijs voor wie z'n trappentechniek wat wil bijschaven ... .

Variante Engreux (Nisramont):
- Eerst nog is het wandelpad rond de stuwdam van Nisramont gereden, omzeggens integraal hoofdtraject GR57.  Een aanrader voor wie van technisch biken houdt, trappen en korte stapstukjes niet schuwt en tevreden is met 10 km/h gemiddelde.  Het lusje van 13 km staat trouwens ook volledig aangegeven met een rood rechthoekje.
- Aan de prébarrage start de variante naar Engreux.  Het hoofdtraject (met Hemelvaartweekend gedaan) gaat naar de overkant van de oever, de variante niet.
- Vééééél netels en kreupelhout.  Het pad wordt duidelijk niet meer gebruikt en is compleet overwoekerd.  Met momenten serieus vloeken :-).
- Ook hier geen markeringen meer te vinden; overschilderd of verwijderd.  Deze variante is trouwens NIET meer opgenomen in de recentste topogids.
- Qua parcours nochtans even goed als het hoofdtraject.  80% singletrack.  Even een asfaltweg, maar da's naar beneden.
- Enkel een aanrader met lange broek of als de netels nog niet hoog zijn opgeschoten ... de kans is groot dat het pad binnenkort volledig verschwunden is.

Nu zit écht alles van de GR57 erop ... tijd voor de volgende  :p.
Foto's volgen later.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2012 - 15:53 »
Alléz , dan hebben we zaterdag niet ver uit elkaars buurt gereden  :D

Ik was op weekend in Hotton , zaterdag en maandag gereden ,maandag met de gekende gevolgen of hoe lomp kun je van een fiets stappen/vallen. Linkerpoot serieus verstuikt ,ligamentjes ewa uitgerokken.

Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

pqe

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2013 - 19:44 »

Afgelopen weekend ook over deze klif gehangen. Prachtige streek en ondanks het sneeuwtapijtje toch nog 50% kunnen fietsen.  :011:

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2014 - 15:49 »
Magura,

wanneer vind je de tijd om het verslag te schrijven van de GR57? :) Die staat nog altijd om mijn verlanglijstje. In combinatie met de GR5 vanuit Barchon een mooie lus mij dunkt.
Hoeveel tijd zou de goed getrainde stervende mens hier voor moeten uittrekken? 5dagen? Wel slapen in een bed, niet op een bank of onder een boomstronk > lichtgewicht

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2014 - 09:37 »
Bij de fotoreeks is al een verhaallijntje geschreven.
Verder geen tijd --> 'k moet nu nog beginnen met de foto's van april uit m'n SD kaartje te halen (mét een heleboel mooie folliekes, helaas geen tijd om dat allemaal te verwerken).

De GR57 heb ik dagelijks in lusvorm gedaan (dus steeds dubbele afstand), omdat ik toen elke avond in La Roche moest zijn.  Als je in lijnvorm rijdt, moet het in 2 dagen te doen zijn als je goed getraind bent en er lange dagen van wil maken.
In 3 dagen (of langer) is het wat relaxer.

Check ook zeker het verslag op Trekkings.be.
Uiteraard lees je voordien ook de topogids van GR (ligt hier thuis, moest je hem nog niet hebben).

Berre

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2014 - 13:06 »
Elias, ik begrijp dat je geen tijd hebt  :) en idd uw verhaallijntje bij de foto's zegt al voldoende!
Het verslag op trekkings.be heb ik ooit al eens uitgeplozen. Zeer zeker de moeite! Heb jij enig idee van de hoogtemeters? Das moeilijk af te leiden uit uw grafiekjes.

Wat ik nu in gedachten heb is de GR57 tot La Roche (140km), de Eisleck naar Kautenbach (103km) Hoewel ik niet goed weet in welke richting de Eisleck het best bereidbaar is??
Vervolgens de GR57 terug op langs Diekirch, daar de GR5 (of deels een ander Luxemburgse sentier)  naar Spa (156km) en dan nog een uitbol-etappe van 50km naar Luik. Leuk tochie denk ik.