Auteur Topic: Pfälzer Weinsteig + Pfälzer Waldpfad + Pfälzer Höhenweg  (gelezen 4353 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Tijdens het Pinksterweekend 2012 naar het Pfälzerwald getrokken om daar wat nieuwe trails onveilig te maken.

Vrijdagnacht aangekomen, slechts 3 uur slaap in de wagen en dan op zaterdag de Weinsteig.  Volgens de site 150 km en 6.100 hm ... daar geloofde ik niet veel van ... dat was dus een foute gedachte, volledig FOUT.  Na 16,5 uur (gelukkig had ik de lupine bij) en bijna 6.000 hm MTB onderweg over 1 langgerekte singletrack toch maar beslist om binnen te rijden.  Straffe kost !  De volgende nacht dan ziek geworden, zodat ik half"dood" pas tegen de middag uit de slaapzak ben gekropen (zonneslag ?).  Tegen beter weten in dan op zondag toch nog het laatste stukje Weinsteig gereden, en het eerste deel van het Pfälzer Waldpfad; toch nog 7,5 uur onderweg.  Maandag het tweede deel van het Waldpfad, maar met 9 uur met de nodige hoogtemeters met hoofdpijn en pijnlijke keel de laatste 10 km gelaten voor wat het was ... ik moest nog terug thuis geraken (bleek pas na middernacht te zijn ... dan gaat de wekker snel terug af om te gaan werken).

Hier kom ik zeker nog eens terug om alles volledig af te werken ... hopelijk zonder tegenslag.

Het was een schitterende omgeving (zéér straf parcours, later meer), maar vanaf nu tot de IronBike GEEN zotte "folliekes" meer :-) (behalve de TBNZ, Race Across the Alps en de Chaberton).

Later een vollediger verslagje en foto's ('t is de moeite, al zeg ik het zelf !) ... eerst wat uitzieken/zweten en nog de GR AE en de GR57 verwerken ... .

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Re: Pfälzer Weinsteig + Pfälzer Waldpfad + Pfälzer Höhenweg
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2012 - 21:34 »
Op Mud Sweat Trails nog een verslagje van de Pfälzer Weinsteig, die gedurende de 153 km, hoofdzakelijk allemaal technische singletrails, zo'n 6.500 hm (!!) telt.

Ik moet nog altijd eens m'n foto's uploaden, 't is de moeite.  Na de GR AE het mooiste en zwaarste dat ik dit jaar heb gedaan !  I'll keep you posted, maar de laatste tijd niet echt veel tijd meer gehad (werkweken van 60 à 70 uur, en geen goesting meer om me nadien nog aan de PC te zetten).

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2012 - 15:33 »
Intussen zijn we een half jaar verder en heb ik eindelijk wat tijd gevonden  :oops: om de foto's online te zetten en te voorzien van een verhaallijntje @ CLICK.

Schitterend weekend gehad, al zeg ik het zelf.  Weeral 2 prachtige paden van het lijstje gevinkt.

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2012 - 20:37 »
SCHI-TE-REND
Gij zijt écht ne sterke mens zalle. Als ge zo een beetje ontleed wat je allemaal rijdt in een jaar....chapeau. En dan zijn er nog veel dingen die je rijd dat je hier niet post, echt waar sterk.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2014 - 19:30 »
Vorig Paasweekend hier nog is komen spelen.

Op Witte Donderdag als opwarming de AhrSteig afgehaspeld (enfin, andere regio - later als ik wat meer tijd heb een apart topic daarover).
220 km en 5.800 km MTB.  Het lampke op de helm had een aangename meerwaarde op oa een + 40 haarspelten tellende singletrack afdaling 's nachts.

Op Goede Vrijdag dan de Pfälzer Höhenweg volledig gebold, ook goed voor 4.300 hm.
Same shit, different day.  Ook hier een aaneenschakeling van leuke klimmekes en dito afdalingskes van + 400 hm/stuk, singletrack.
Later meer.

Zaterdag dan, samen met mijne schat, nog is een stukje Weinsteig geproefd.  Geen schande om die nog is te doen.  Is met z'n hillfactor 40 (6.100 à 6.500 hm op 153 km) trouwens best wel pittig te noemen.  Wij vertrokken boven op d'n berg en hadden na 50 km al 2.200 positieve hm, en dat was niet eens het zwaarste stuk.

M.a.w.: ideale leer/speeltuin voor het leukere werk komende zomer.

Op Paaszondag dan, als rustdag naar Messancy toe, nog de Felsenweg oftewel F-weg in Rodalben gereden.
In't kort: technisch en fysisch makkelijk, maar wel plezant en hoge funfactor.  45 km en > 90 % singletrack (!), omzeggens alles berijdbaar, in tegenstelling tot de andere bovenstaande toggies in de streek.

Later meer ... als ik ooit nog is wat tijd heb.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2014 - 19:32 door Magura »

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2015 - 15:08 »
Later meer ...

Met Wapenstilstand nog eens 4 dagen gaan biken in het Pfälzerwald, in de driehoek tussen de Weinsteig en het Waldpfad (zie hierboven).

Ik ga er weinig woorden aan vuil maken --> klik op de links naar de fotoreeksjes, die zijn voorzien van wat commentaar.

We deden 4 verschillende tochten, geen meter was gelijk.
Wat wel gelijk was: een gigantisch percentage singletrack (van 75 % tot 99 % per dag), overal Felsen en een enorm uitgestrekt bosgebied.

- Dag 1: Hauensteiner Schusterpfad en de Rimbach Steig: 2 Premium Wanderwegen die we met de fiets deden;

- Dag 2: Felsenland Sagenweg: een wandelpad van 86 km en 3.200 hm (in de praktijk altijd meer, lol), in 2013 tot beste wandeling van Duitsland verkozen, met de fiets;

- Nog wat sfeerfoto's van één van de vele burchten;

- Dag 3: het Dahner Felsenpfad, nog een Premium Wanderweg, deze keer te voet om de stapspieren wat te trainen;

- Dag 4: als afsluiter nog een de F-weg (Felsenweg) ... die vroeger "waaaaauw" was, maar nu vergelijkende met bovenstaande tochtjes plots maar "gewoontjes" was.

Véél uitzichten !

Medio november, en nog zweten in korte mouwkes + korte broek.

Heerlijke paden.

Het Pfälzerwald ligt op de grens met Frankrijk --> deze foto is op Franzosisch grondgebied genomen.

Wapenstilstand ... ideaal moment om bij de Allemanen binnen te vallen --> die hebben dan geen verlof, dus kan je uuuuuuren op singletrails dwalen zonder iemand tegen te komen.

Nogmaals: heerlijke paden.

Ja, we hebben ervan genoten  :cool:  :043:.
« Laatst bewerkt op: 9 april 2015 - 16:56 door Magura »

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2015 - 17:30 »
Elias,

Weet ik subiet waar naartoe in mei.
Hoe lang onderweg op dag 1 en op dag 2?
Dag 2 in enen dag dat gaat  voor mij  niet lukken vrees ik.
En zo'n parcours met een meerdaagse rugzak is ook niet leuk.
Eens zien waar we kunnen lussen.
Eerst eens zien hoeveel dagen ik nodig heb voor de weinsteig.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2015 - 10:24 »
Zie mail.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2015 - 07:37 »
Plannen maken is goed tot het weer roet in het eten begint te gooien .
Eind april al eens mogen cancellen wegens te nat  , nu het eerste weekend van juli tropisch warm , euuh héét  :006: .
Voordeel , met Iefke heb ik nu een bikepartner gevonden voor dit avontuur .
Met een aangepaste selectie van Elias zijn ritten , en zijne commentaar hotelletje geboekt in Winzeln bij Pirmasens .
We zijn er klaar voor ......... of toch niet ?

Met de verplaatsing , en hoge temperatuur van de eerste dag opteren we toch maar voor plan B .
Zelf ook nog wat tracks gezocht en aangepast , die nemen we .

Dag 1 :

We parkeren onze auto iets voorbij Salzwoog in de schaduw van een boom , en we kunnen er rustig inkomen via de ravel naar Hinterweidenthal .
We zijn , waren al op temperatuur , maar nu zeker .
Leuke bospaden vallen ons te beurt . Niks technisch , niks spectaculair maar genieten . Genieten vooral van de prachtige natuur en rust . Een en-en situatie geven mij vandaag zeker geen goed gevoel in lijf en leden . Ivo heeft dit ook al langer door en past zijn tempo wat aan .
Alles bij elkaar ge kunt de rit niet de hemel inprijzen , maar ge kunt er ook niet echt iets slecht over zeggen .
Content dat ik het 56km en 1349hm heb kunnen uithouden .
Met een paar terrasjes erbij goed 7u op pad geweest . Een lekkere douche en goede nachtrust zal me deugd doen .

Dag 2 :

Een goed nachtrust heb ik op mijn buik kunnen schrijven .......... veel te heet in de hotelkamer .
We maken ons klaar voor de koninginnenrit van dit weekend .
Vertrekken vanuit Dahn tot even over de grens in Wissembourg , Frankrijk . Alé zo geeft de track van Elias aan .
Het begin in Dahn is schitterend . Ge moet alleen voor een beetje avontuur zijn . Na welgeteld 45' hebben 1.6km afgelegd . Het draag , gooi , klauter , wandelgehalte is hoog . Een voorsmaakje aan Ivo , voor hoe het er in Frankrijk soms ook aan toe gaat . We passeren ongewild wat plaatsen van gisteren , maar het stoort niet . De rode draad of liever groen/witte draad is de Queich radweg . Boeiend , schoon , rare klimmetjes , niets technisch , alé best plezant . In Rinnthal komen we echter voor een mountainbikeverrassing te staan . De track voor ons over meer dan 20km over asfaltwegen . Euuh Elias zijn wij juist aan't biken . Ik krijg er zowaar een hitte klop . Ivo zijn sigma duid 42°C aan op het asfalt . Niet goed voor mijn gezondheid . We moeten de rit inkorten . In Bad Bergzabern kunnen we doorsteken , en daar valt mijn oog op het Phälzer Jacobsweg Südroute . Parallel aan de B472 , en een welkom alternatief voor het voorbije asfalt . Aan het Seehof-Weiler komen, we terug op de track . Mijn radiator staat hoog rood en ik beslis om de kortste weg naar Dahn te nemen . Ivo verteerd de hitte beter en hij gaat verder op de track . We zien mekaar aan de startplaats in Dahn . .................. Of toch niet ? Het loopt helemaal anders af , niets ernstig , maar wat er gebeurt is mag Ivo zelf vertellen . Feit is , héél zijn bikecarriere zal hem dit blijven achtervolgen  :011: .
De gps wordt uitgezet met 71.2km en 1293hm .
Om eerlijk te zijn , een tegenvaller van parcours , maar de eerlijkheid gebied ons om te zeggen dat we wel een serieus deel hebben moeten afsnijden .

Dag 3 :

Met de verplaatsing en alle hiite toestanden in het achterhoofd besluiten we om het vandaag rustig te houden . Ivo had ook al een plan B voorzien , en we kunnen een ritje doen vanuit Pirmasens .
34.5km en 985hm , dit moet mij nog wel lukken .
We moeten de track wel nog van de nodige WP's voorzien , want het is een wirwar van kruisingen .
Het moet dus niet altijd ver en hoog zijn om plezant te zijn .
De rit bestaat uit een zuidelijke en noordelijke lus . We starten via Lemberg tot in Ruppertsweiler met tussenstop aan het Forsthaus Beckenhof . Wereldbekend om zijn friet met braadkip . Nu geen tijd , maar daar komen we zeker nog eens voor terug . We kunnen van hieruit de noordelijke lus aanvangen .
Korte rit kort verhaal , maar het belangrijkste .......... de leukste , meest technische rit die ik dit jaar gereden heb . Singletracks , korte pittige afdalingen , lange afdalingen technische klimmetjes , trappen .... .Een juweeltje dat die lokale biker daar gemaakt heeft . Je kan de rit niet in tegenovergestelde richting rijden , want dan word het niks .
Voor zo'n rit kom je zeker terug .
We kunnen dus wel met een goed gevoel afsluiten .

Wat hebben we nu geleerd over het Phälzerwald .
Zeer mooie bosrijke streek ,
Bijzonder raar , je zit daar maar tussen 300 - 450m ,
Mooie vergezichten ,
In het weekend hutten genoeg open onderweg ,
Duitsers zijn niet meest vriendelijke mensen ,
De pizza's zijn goedkoop .......... maar  klein ,
De drank is goedkoop .......... en groot ,
Het kan er pokke héét zijn .

Mits wat betere terreinkennis is het hier echt wel leuk biken .
Een aanrader , maar zoek het juiste moment uit  ;) .

Aja , we hebben er een filmpje van gemaakt .

Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2015 - 08:22 »
Inderdaad mooie streek, vele vergeten ook de Wasgau MTB Marathon.
Paar keer gereden en echt wel prachtig, bijna constant in het bos, veel singletracks.

https://connect.garmin.com/activity/233221991

Iefke

• 4Bikers Member
  • Ivo Janssens
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2015 - 11:09 »
dat heb je goed geëxpliqueerde Luc.

aan vrijdag is niks aan toe te voegen. gewoon een simpel maar leuk tochtje om er wat in te komen.. en ook de warmte aan te voelen.

zaterdag begon vreed mooi!, na 1u30 biken - klauteren vroeg ik aan Luc. hadden we onze lampjes niet moeten mee nemen. lol.
maar zoals Luc al zij hebben we wat moeten inkorten. en op het gedeelte waar we gingen splitsen. Luc over de baan en ik over de track zouden rijden. liep het bij mij mis. door de een of ander reden ben ik tegen de richting in gaan rijden. na ne tijd  “lees 10km” begon ik me af te vragen hoe komt het dat ik de luc nog niet ben tegen gekomen. en dat de grens van Frankrijk aan mijne rechter kant ligt..... vreemd! of toch niet. dan maar de track uitgezoemd toen viel menne frang....miljaar verkeert......  :007:  :007: belle ging niet want had geen ontvangst. een paar kilometer terug gereden tot ik menne bike maat kon bereiken zodat hij me in het dichts bij zijnde dorp kon komen oppikken. en onderweg er nog is ferm mee kunnen lachen...zal waarschijnlijk niet de laatste keer geweest zijn grrrr. maar dat deel dat ik tegen de richting in reed was wel mooi om te rijden  :)

zondag was een tochtje om vingers en duimen vanaf te likken. mijne GPS gaf 37,7km aan en 1087hm. maar dit was echt iets om nog eens te doen als we in de buurt zijn. geen enkele moment verveeld.

Ivo

« Laatst bewerkt op: 19 juli 2015 - 12:29 door Iefke »