Auteur Topic: brooks zadels  (gelezen 4603 keer)

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
brooks zadels
« Gepost op: 3 juli 2012 - 11:04 »
ben op zoek naar een nieuw zadel voor de trekking/touring/stads/hybride/... fiets (een peugeot van een jaar of 20 oud). vind het wel gepermiteerd om mezelf eens een klein folieke te doen onder de vorm van een brooks zadel.
woon/werk trip is enkel 15km, bijna uitsluitend de typische vlaamse fietspaden (redelijke kwaliteit met af en toe een stuk waar mtb ervaring handig is), fiets heeft banden van 35mm. positie op de fiets is redelijk recht, stuur staat 1-2 cm hoger als zadel.
plannen om met diezelfde fiets wat langere familietochten te maken (paar uur?)

dus begonnen met op de site van brooks te gaan kijken, jawadde wat een keus.
grofweg lijkt me keus tussen een flyer, b17 (beiden uit de touring en trekking reeks, flyer met vering, b17 zonder) of uit de "city and heavy duty" reeks een b66/b67 (the ideal all-rounders for daily city or touring use in a rather upright posture). of misschien een b72 (met alternatief soort vering)?

nu weet ik dat er niks zo persoonlijk is als een zadel, maar wie ervaring heeft met bepaalde modellen, gelieve te delen. wat is er met die vering: leuk, overbodig, voelt als een fully met een kapotte demper (wipkip), ...?
weet er iemand waar er verschillende zadels te zien/voelen/testen zijn? zoniet is t kiezen op de site en online kopen, maw beetje gokken (edit: fietsen koen in kessel-lo is blijkbaar the place to be voor waar ik woon)

iemand ervaring met "verzorging" van de zadels? brooks verkoopt ook "vet" voor het leer...
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2012 - 13:17 door jls »
bwah, pijn, wat is da? Da's gewoon fijn met een p hé

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
Re: brooks zadels
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2012 - 20:36 »
Mijn vrouw en ik hebben wel wat ervaring met Brooks:

- Swift ti: gebruik ik voor "sportieve" mtb ritten, wat de gemiddelde Belgische mtb'er als tocht doet. Qua breedte te vergelijken met een iets breder sportief zadel à la Fysik Gobi.
- B17: gebruik ik voor langere mtb ritten waar ik veel uur in het zadel moet zitten, natuurlijk ook mijn eerste keus voor meerdaagsen. Is heel wat breder dan een Swift of klassiek mtb zadel. Fauteuil  :).

- Flyer S: het mtb zadel van mijn vrouw, is er heel tevreden mee.
- Flyer S special: staat vanachter op onze tandem, ipv een verende zadelpen voor de stoker. Doet daar perfect zijn ding om het venijn uit schokken te halen.

Onderhoud: ik heb al veel verschillende soorten ledervet gebruikt... de meesten, inclusief die van Brooks zelf zijn te dik naar mijn zin: het vet blijft er bovenop liggen ipv in het leer te dringen. Met als gevolg een oppervlaktebehandeling die er vlug terug af gaat. Met de haardroger of bovenop een warme radiator het vet erop "smelten" is al wat beter maar nog niet je dat.
Sinds een paar gebruik ik tot mijn heel grote tevredenheid Ballistol, een multifunctionele (origineel wapen-)olie waar je metaal, hout en leer mee kan beschermen.
http://www.klever-ballistol.de/english/index.php?page=01&sub=04&sub2=29

Nieuw zadel ondersteboven leggen, Ballistol op de onderkant spuiten en herhalen totdat het leer verzadigt is - je staat versteld van hoeveel beurten dat nodig heeft, het dringt erin als water in vloeipapier. Eens verzadigt wordt het leer veel soepelder (met een heel korte break-in tijd) en lang beschermd tegen water en modder. Véél langer dan met andere vetten.
Een nieuw zadel heeft aan de bovenkant een soort lakbehandeling waar de olie niet door dringt. Na wat gebruik schuurt dat eraf en kan je het zadel langs de twee kanten inspuiten (maar als je het langs onder goed verzadigt is dat niet echt nodig). Je ziet perfect waar de olie geabsorbeerd wordt en waar niet.

Tip: doe dat buiten, want Ballistol ruikt bij het aanbrengen nogal "speciaal"... dat vervliegt wel snel. Het goedje zou zelfs een desinfecterende werking hebben, vroeger werdt het gebruikt om kleine wonden mee te behandelen. Wat mooi meegenomen is voor zadelleer.
Opgelet: "honey" kleurige zadels worden er donkerbruin door, wel met (volgens mij) een mooie patine zoals een doorleefd ruiterzadel.

jls

• Jurgen
  • 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2012 - 22:09 »
De moeite om te investeren in zo een speciale versie ( http://www.brooksengland.com/catalogue-and-shop/saddle-lines/) of voor de standaard versie gaan?
bwah, pijn, wat is da? Da's gewoon fijn met een p hé

Pocoloco

• Koen Viaene
  • 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2012 - 08:59 »
Goh... ik vind die "aged" versie mottig dus zou daar zeker niet voor bijbetalen. Daar een stuk uitsnijden kan je zelf (google maar eens, soms wordt er ook een stuk van de zijkant afgesneden - om van een B17 een Swallow te maken).
Die grote koperen rivetten, zo heb ik er eentje. Zelf heb ik er geen last van maar iemand die met mijn bike reed ervoer dat als heel oncomfortabel omdat hij daar blijkbaar bovenop ging zitten  :$. Als je je zadel goed positioneert kan dat geen probleem zijn.
Die extra tough finish, geen idee... 'k wist zelfs niet dat dat bestond en zou daar misschien alleen geld aan geven als wereldfietser. Ik heb nog nooit een leren dek gescheurd van een Brooks, en dat wil wat zeggen  :D.

Profi

• john hinderyckx
  • 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2012 - 17:46 »
voor me Dawes randonneur uit 1991 die ik aan het opzetten ben zal ik een B17 imperial aanschaffen , blijkt 1 van de betere zadels te zijn  :)
zie eens op onze gastenkamer www.breadandbutter.be