Auteur Topic: Heropstap en trainingsvraag  (gelezen 2815 keer)

bikeron

• 4Bikers Member
Heropstap en trainingsvraag
« Gepost op: 22 juli 2012 - 13:29 »
Hallo,

Ik ben Ron en dit is mijn eertse berichtje op het forum.

Ik heb van mijn 35 ste tot mijn 45 ste levensjaar  regelmatig met de MTB actief geweest en daarna door andere activiteiten de interesse verloren. Door een ziekte heb ik zo goed als 3 jaar bedlederig geweest en ben dan ook veel in gewicht toegenomen. Mijn 54 jaar een lengte van 1.60 m en een gewicht van 91 kg is zijn in mijn voordeel.

Uiteraard begrijpt u dat ik me niet lekker in mijn vel voel en er iets aan wil doen. Gezien ik zelf in de keuken sta let ik toch al vele jaren dat ik gezond eet en vermijd vetten in de voeding en bereidigswijze. Ook zorg ik er voor dat er evenwicht is qua mineralen en vitamienen.

Nu zou ik willen sporten om mijn lichaam weer naar een gezondere en fitte toestand te brengen. Gezien ik nog steeds twee goed bewaarde MTB fietsen heb en mijn liefde voor fietsen in de natuur nog steeds de voorkeur geniet zou ik terug willen starten met fietsen.

Graag zou ik wat tips ervaren om alles in goede, lees gezonde banen te leiden. Gezien mijn leeftijd weet ik dat het opletten zal zijn om niet over de schreef te gaan en niet ontmoedigd terug op te geven. Vermoedelijk is het woord "geduld" hier best op zijn plaats. Toch zou ik graag tegen de wintermaanden wat toerritten willen mee rijden al zullen het wel de korte afstanden zijn in het begin. Mijn huidige fietsen zijn een Cannondale super VSL en een Barracuda A2R met smalle slickbanden. Deze laatste zou ik gebruiken om mee te starten op de weg daar deze weinig inspanning vergt om te rijden.

Waar kan ik ergens gerichte trainingprogrammas vinden? 'k Ga me ook een uitgebreide fiets/hartslag meter aanschaffen en ook daar is een tip op prijs gesteld. Ik merk ook op dat de training voor een wegrenner toerist anders is dan dat van een MTB toerist door de verschillende vorm van inspanning of ben ik verkeerd. Is een bezoek aan een sportdokter aan te raden of overbodig. Heb onlangs nog naar een cardioloog geweest en men heeft mij verteld dat mijn hart in goede conditie is.

Graag hoor ik van jullie.

Met vriendelijke groeten,
Ron

Shorty

• Haesevoets Tim
  • 4Bikers Member
Re: Heropstap en trainingsvraag
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2012 - 20:27 »
Ga je oor bij volgende eens te luisteren leggen:
www.smartcycling.be
Dat is niet enkel prestatiegericht maar ook om op de juiste manier met je lichaam om te gaan.

Alvast veel succes, en bike ze.

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2012 - 10:20 »
Bezoek aan de sportdokter kan geen kwaad. Rustig aan beginnen en vooral genieten al begin je met 15 km ,dat maakt niet uit . Hartslagmeterke is mischien wel aan te raden.

Succes en 't amusement op de fiets !
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

bikeron

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2012 - 17:24 »
Bedankt mannen, ik ga eerstdaags een combinatie HRM/GPS bestellen zo kan ik mooie ritjes maken want ik rijd meestal alleen en dan is het makkelijker de weg vinden of ooit mijn geparkeerde wagen nog eens terug te vinden :) . Wel ga ik even mijn streefzone voor mijn hartslag ritme in rust even bekijken en een bij een sportdokter binnenwippen om niet voor onaangename verrassingen komen te staan.  Heb her en der een trainings schema op het net kunnen vinden en we starten vooral langzaam. Niet dat ik nog enige prestatiewensen heb, maar het zou leuk zijn af en toe eens een leuke MTB toerrit te rijden met een betere fysiek.

Dank voor uw input,
bikeron