Auteur Topic: Circuit du Lac de la Haut-Sre (Lux)  (gelezen 1374 keer)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Circuit du Lac de la Haut-Sre (Lux)
« Gepost op: 22 januari 2013 - 22:30 »
Op 08/09/2012 reed ik de Luxemburgse GR Circuit du Lac de la Haut-Sre.
Dit pad van 42 km lang is n van de weinige Luxemburgse GRs in lusvorm.  Meer info en een folder hierover kan je hier terugvinden.
Zoals de naam doet vermoeden, is het pad volledig uitgezet rond het uitgestrekte stuwmeer van de Haut-Sre.
Opgelet: dit is NIET hetzelfde pad als het lineaire Sentier de la Haut-Sre, dat ik enkele weken later reed.

Omdat ik die voormiddag ook nog andere plannen had (verkennen Project 5), leek me dit dus een ideale namiddagvulling.

Gezien de lusvorm en het dus niet uitmaakt waar je begint, pikte ik het traject op aan de parking nabij Arsdorf, bovenaan de Pont de Misre.  Van daaruit een kort stukje grote baan, tot je links een veldweg inslaat.  Even verderop begint het singletrackparadijs.

De smalle paadjes met links telkens een overweldigend zicht op het diep ingesneden stuwmeer worden af-en-toe afgewisseld met wat bredere tussenstukjes.

Ik reed het traject in tegen wijzerszin.  Beide richtingen zijn perfect bewegwijzerd met het blauwe golfje op een witte achtergrond.

De volgende strook verharding kom je pas tegen aan de parking Fuussefeld (incl. WC en waterkraantje om de drinkbussen te vullen), nadien rij je doorheen Insenborn en in Lultzhausen klim je terug omhoog via de locale megalieten en andere planeetkunsten.

De afdaling die volgt is smal, steil n bijzonder technisch.

Nadien terug even asfalt.  Rechtdoor is naar het stadje Esch-sur-Sre, maar je draait naar links, over de stuwdam.
Via enkele trappen terug offroad voor lange tijd, omzeggens altijd singletrack :-).
17 km ver, nog niet halfweg.

Vanaf nu dus altijd aan de andere oever van het stuwmeer, waar ik elk paadje uit mn broekzak ken van mn toerekes MARTELange, Project 5 en andere toggies.
Lange singletrack dus, die even wordt onderbroken om het dorpje Kaundorf even aan te raken.
Verder slierten, op en af, het ne uitzicht na het andere.

Nadien terug richting de bewoning naar Liefrange (kan je makkelijk omzeilen --> zie onderaan).  Daar passeer je de camping waar je weer de drinkbussen kan vullen.  Het verdere verloop is simpel, zo dus:

Na de afdaling steek je opnieuw een dam over van een zijarm (rechts naar Bavigne).  Brug oversteken, en aan de overzijde verder singletracken.
De Tour Mirador met zn schitterende uitzicht is letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt.
Mits enkele onderbrekingen blijven de mooie paden elkaar opvolgen.  Slechts hier-en-daar een stukje waar je moet afstappen, niks ergs en nooit lang.

Uiteindelijk spuwt de track je uit aan de Pont de Misre.
Dan nog een makkelijke, maar langere klim, en je staat terug aan de parking van Arsdorf na ca 40 km.

Mn fotos van de dag kan je HIER terugvinden.
Toegegeven: ik heb er vl te weinig genomen.  T goed weer en iets te weinig tijd (Project 5 verkenning i/d voormiddag was wat uitgelopen).

Een mooi pad.  Je kan dus starten waar je wil en de markering is in beide richtingen prima.

ECHTER (mag ik wat reclame maken ?): hier-en-daar een verbindingsstukje dat je makkelijk kan omzeilen.  Daarom is de Maguras MARTELange Mountain Mayhem (ook de korte versie) aangenamer en verrassender: klik --> MMMM.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2013 - 08:53 door Magura »

Blubberduck

• 4Bikers Member
Re: Circuit du Lac de la Haut-Sre (Lux)
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2013 - 13:02 »
mjammie, :015: met Gino dit jaar een aantal van deze "projectjes" aanpakken ...MMMM  :cool:
I'm a longsome biker.....up to the end of....